کاوشگر

استفاده از سامانه‌ انتقال مداری کمک می‌کند تا بدون سنگین‌تر شدن ماهواره‌بر، ماهواره در مدارهای بالاتری قرار بگیرد که با تست اخیر سامانه «سامان»، شرایط برای استفاده عملیاتی از این محصول فراهم شده است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه تلاش ها برای خروج صنعت فضایی کشورمان از رکود ناشی از تصمیمات سیاسی و بی توجهی عمدی دولت قبل، نمونه آزمایشی «بلوک انتقال مداری سامان» که برای جابجایی ماهواره در بین مدارهای مختلف زمین استفاده می شود، روز دوشنبه ۱۱ مهرماه، توسط یک کاوشگر زیرمداری با موفقیت پرتاب و مورد آزمون قرار گرفت. با این پرتاب یک مرحله مهم از توسعه این سامانه تکمیل شد تا در آینده شاهد بهره گیره ی عملیاتی از این فناوری پیشرفته در پرتاب‌های فضایی کشور باشیم.

این پرتاب، در مسیر توسعه فناوری مخابراتی برای دستیابی به ماهواره مخابراتی مدار GEO صورت گرفته و از آنجایی که طراحی و ساخت بلوک انتقال مداری ماهواره، کار پر هزینه‌ای است و پرتاب آن باید با در نظر داشتن ملاحظات فنی انجام شود، لذا گام اول که شامل آزمون موتور مرحله اول بلوک انتقال مداری و همچنین آزمون عملکرد موتورهای چرخشی آن بود، با موفقیت به انجام رسید.

بیشتر بخوانید:

۴ ماهواره ایرانی در دست طراحی؛ ۵ ماهواره در صف پرتاب

«سفیر» رسما بازنشسته شد تا «سیمرغ» مهیای سفر فضایی شود/ طلسم استفاده ماهواره‌بر ایرانی از سوخت جامد با سریر و سروش می‌شکند؟ +عکس

پروژه های فضایی زمین‌گیر بی‌پولی و سوء مدیریت/ «ناهید» و «تدبیر» دورتر شدند

کاوشگرها، مکمل ماهواره برهای ایرانی

همانطور که علاقمندان به صنعت و دستاوردهای فضایی کشورمان اطلاع دارند، این برنامه تا چند سال پیش، از روند مناسبی برخوردار بود و مراحل آن سریعتر از بسیاری کشورهای فضایی جهان به پیش می رفت. اما در اوایل دولت اول رییس جمهور سابق، ابتدا به دلایلی چون تغییر ساختار، تغییر اولویت های کاری، کاهش بودجه و بی توجهی های مدیریتی، و سپس تصمیمات سیاسی ناشی از نگرانی بابت اعتراض برخی دولتهای غربی، روزهای خوب خود را تکرار نکرد. اما دولت جدید با شناخت اهمیت و ضرورت های این حوزه بویژه در زمینه اقتصاد و صنعت، اراده سیاسی و توجه اعتباری بیشتری را معطوف این حوزه کرد تا حرکت در این مسیر، از سرعت مطلوب و نتایج عملیاتی بهتری برخوردار شود چراکه هزینه کردن در این راه، علاوه بر تامین نیازهای استراتژیک کشور به سرعت با جبران هزینه و سودآوری نیز همراه خواهد شد.

علاوه بر نیروی هوفضای سپاه پاسداران که در سالهای اخیر با پرتاب موفق ۲ ماهواره از خانواده نور، باعث شگفتی و توجه ویژه کارشناسان خارجی به اقدامات خود شده، در بخش دولتی دو وزارتخانه علوم، تحقیقات و فناوری و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، عهده دار تامین زیرساخت ها و رفع نیازهای کشور هستند که در چهار محور اصلی کاوشگرهای فضایی، طراحی و ساخت ماهواره، طراحی و ساخت ماهواره‌بر و توسعه پایگاه ها و ایستگاه های زمینی، برنامه فضایی بومی کشور را به پیش می برند.

کاوشگرهای فضایی، تجهیزاتی هستند که پیش از انجام مأموریت های اصلی و در مراحل پژوهشی به فضا ارسال می شوند. مأموریت آنها به طور معمول جمع آوری اطلاعات محیطی از مدارهای مختلف برای استفاده در مراحل طراحی محموله های پژوهشی و عملیاتی بعدی، آزمایش برخی زیرسامانه ها و فناوری های مختلف در مدارهای پائین و همچنین پیشبرد برنامه های زیستی فضایی است. کاوشگرهای فضایی ایران که بر مبنای توانمندی های کسب شده در بخشی از برنامه موشکی کشور شکل گرفتند از سال ۱۳۸۵ مأموریت های خود را آغاز کردند.

کاوشگر-۱ تا ۳ براساس راکت های نازعات، کاوشگرهای ۴ تا ۷ و کاوشگر پیشگام براساس راکت زلزال و کاوشگر پژوهش نیز برمبنای موشک شهاب-۲ توسعه یافتند ولی هیچ موشک نظامی بر اساس کاوشگرهای فضایی توسعه نیافت که این نشانه جدی و واضح عدم کاربرد نظامی برنامه کاوشگرهای ایرانی است.

جهش ماهواره‌های ایرانی در فضا با «سامان» امکانپذیر شد/ بازگشت موفق کاوشگرهای بومی برای موفقیت «ناهید و ظفر» +عکس

کاوشگرهای فضایی ایران

فهرست مهمترین پرتابهای کاوشگر در سالهای گذشته به این شرح است: سال ۸۸ پرتاب موفقیت‌آمیز "راکت کاوشگر ۳" حامل محموله‌ای زیستی شامل "لاک‌پشت"، "کرم"، "موش" و "نمونه‌های سلولی"، سال ۸۹ نمونه‌ مهندسی کپسول زیستی کاوشگر ۴ رونمایی شد، سال ۹۱ نخستین میمون پرتاب شده به فضا به نام "آفتاب" با کاوشگر "پیشگام" که زنده به زمین بازگشت، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت، سال ۹۲ نیز دومین میمون فضانورد ایرانی با نام "فرگام" با کاوشگر "پژوهش" و با سوخت مایع به فضا پرتاب شد که این محموله زیستی سالم به زمین بازگشت.

بعد از آنکه کاوشگر «پژوهش» نیز حامل دومین میمون فضایی ایران در بهمن ۹۲ به فضا رفت، با روی کار آمدن دولت حسن روحانی، توجه و حمایت از کاوشگرهای فضایی به یکی از راکدترین بخش های برنامه فضایی کشور تبدیل شد. در این مسیر، هدف‌گذاری نهایی، پرتاب زیرمداری انسان به فضا بود که برای آن حتی نمونه مقیاس کامل (ماک آپ) سفینه و کپسول حامل انسان نیز طراحی و ساخته شد. البته با وجود حضور برترین نخبگان علمی و فنی کشور در پژوهشگاه هوافضای وزارت علوم و سازمان صنایع هوافضای وزرات دفاع و عدم ارتباط فنی خاص بین مجموعه فضایی ایران و کشورهای دیگر، می توان گفت درصد موفقیت برنامه کاوشگرهای ایران بسیار درخور تحسین بوده است.

جهش ماهواره‌های ایرانی در فضا با «سامان» امکانپذیر شد/ بازگشت موفق کاوشگرهای بومی برای موفقیت «ناهید و ظفر» +عکس

معرفی کاوشگرهای ایرانی تا قبل از پرتاب کاوشگر سامان در مهرماه سال ۱۴۰۱

این کاوشگرها با توجه به ویژگی‌های گوناگونی که از نظر هندسه، ارتفاع، مأموریت و نوع حامل دارند، در کلاس‌های A, B, C و D دسته‌بندی شده‌اند که کاوشگر پژوهش (کلاس D) برترین و بهترین نمونه از محصولات تولید شده توسط محققان ایرانی در این حوزه است. مجموعاً، در کارنامه کاوشگرهای فضایی ایران (۸ کاوشگر)، ۳ کاوشگر وظیفه اعزام موجود زنده به فضا را داشتند که پژوهش و پیشگام هر کدام یک میمون را به فضا اعزام و زنده در زمین بازیابی کردند و کاوشگر ۳ نیز در سال ۱۳۸۸ چند جانور مختلف از جمله یک موش صحرایی، دو لاک‌پشت و چند کرم را به فضا اعزام کرده و زنده به زمین بازگرداند و این کارنامه‌ای قابل توجه برای عملکرد فضایی یک کشور در طول حدود ۱۶ سال است.

جایگاه و کارکرد بلوک انتقال مداری "سامان" چیست؟

از جمله دستاوردهای متخصصان صنعت فضایی کشورمان که در اواسط دهه ۹۰ شمسی رونمایی شد، سامانه انتقال مداری ماهواره "سامان ۱" بود. این سامانه که در پژوهشکده سامانه های حمل و نقل فضایی پژوهشگاه فضایی ایران برای ‌اولین بار در کشور طراحی و ساخته شده بود، برای انتقال ماهواره ها از مدارهای پایینی زمین به مدارهای ‌بالاتر مورد استفاده قرار می گیرد‌.‌ اجزاء این سامانه شامل سیستم ناوبری و کنترل کامل و مستقل یک سیستم پیشرانش کامل (با بازدهی بالا ‌برای کاهش وزن)، سیستم توان و سخت افزار و کامپیوتر پرواز است. با توجه به رها شدن سیستم انتقال مداری و ماهواره در مدار پارک توسط حامل، سیستم انتقال مداری وظیفه ‌پایدارسازی، دفع اغتشاشات بعد از رهاسازی و در نهایت تزریق دقیق ماهواره در مدار را دارا است. ‌

ماهواره

سامانه انتقال مداری سامان ۱

به گفته مسئولان ساخت این پروژه در زمان رونمایی، ماموریت اولین سامانه انتقال مداری، انتقال یک ماهواره ١٠٠ کیلوگرمی از مدار پارک با ارتفاع ٤٠٠ کیلومتری ‌به یک مدار بیضوی با ارتفاع اوج ٧٠٠ کیلومتر و حضیض ٤٠٠ کیلومتری تعیین شده است. البته در خردادماه سال گذشته، سازمان فضایی اعلام کرد که طراحی و آماده‌سازی چند محصول برای قراردادن در فضا از برنامه‌های آتی صنعت فضایی ایران است که طبق این اطلاعیه، بلوک انتقال مداری سامان۱ برای ارسال ماهواره از مدار ۴۰۰ تا ۷هزار کیلومتر طراحی و ساخته شده است که این رقم، متفاوت با مشخصات اعلام شده در زمان رونمایی از این محصول است.

اهمیت انتقال بین مداری چیست؟

همان طوری که اکثر خوانندگان می دانند، ماهواره های خاصی برای هر کدام از مدارهای اصلی یعنی لئو و ژئو تعریف شده اند و برای رسیدن به آنها، به ماهواره بر هایی با قدرت های گوناگون نیاز است. استفاده از سامانه های انتقال مداری کمک می کند تا بدون سنگین تر شدن سیستم ماهواره بر، ماهواره در صورت لزوم در فضا صعود کرده و در مدارهای بالاتری قرار بگیرد. در عین حال این سامانه می تواند برای خارج شدن از مدار سیاره ها و ستاره و حرکت در فضا نیز به کار روند. با توجه به محدودیت فعلی حامل های ماهواره در کشور، فعلا تنها مدارهای پایین برای قرار دادن ماهواره ها در دسترس است. از طرفی در ارتفاعات نزدیک به زمین به دلیل برخورد با مولکول های هوا، ماهواره دچار افت انرژی جنبشی شده و به مرور با از دست دادن ارتفاع سقوط کرده و ناچارا مأموریت آن پایان می یابد.

در واقع عامل باقی ماندن ماهواره در مدار، نیروی خروج از مرکز ناشی از تغییر جهت سرعت است که با نیروی جاذبه زمین در تعادل قرار می گیرد. با افت سرعت، نیروی مخالفت کننده با جاذبه نیز کاهش یافته و در نتیجه ماهواره به سمت زمین کشیده می شود. برای افزایش عمر کاری ماهواره از نظر مدت زمان استقرار در مدار، یک راه حل کم هزینه، انتقال مداری برای رساندن ماهواره به ارتفاعات بالاتر است (به نسبت سرمایه لازم برای ارتقاء ماهواره بر برای رسیدن به این ارتفاع). در این روش پس از قرارگیری ماهواره در مدار اولیه با استفاده از نیروی ایجاد شده از پیشران تعبیه شده در آن، ماهواره شروع به افزایش ارتفاع کرده و در مدار بالاتری مستقر می شود.

به عنوان مثال، پس از قرار گیری ماهواره ای چون فجر در مدار بیضوی با اوج حدود ۳۵۰-۳۷۵ کیلومتر و حضیض حدود ۲۵۰-۲۷۵ و زاویه میل ۵۵ درجه با شروع کار پیشران، مدار این ماهواره در نقطه اوج به مدار دایروی ۳۷۵ تا ۴۰۰ کیلومتر رسیده و بدین ترتیب ماهواره با خروج از مدار بیضوی پیشین و عدم کاهش و افزایش متناوب ارتفاع، کمتر در معرض از دست دادن انرژی و برخورد با نیروهای مقاوم هوا قرار می گیرد. این عمل باعث می‌شود که از نظر بالستیکی در فضای بالای جو که بسیار رقیق بوده و میزان مولکول‌های هوا بسیار کم است نیروهای پسا که باعث کاهش سرعت می شود روی ماهواره به مقدار قابل توجهی کمتر باشد. بنابراین ماندگاری ماهواره در فضا افزایش یافته و از حدود ۳ ماه به میزان یک تا یک و نیم سال می رسد.

ماهواره

ماهواره فجر

لذا علاوه بر افزایش طول عمر ماهواره، حضور در ارتفاعات بالاتر به مجموعه داده های دانشی پیرامون عملکرد ماهواره و زیرسامانه های آن در این ارتفاعات نیز خواهد افزود و راه را برای تجربه های بعدی هموارتر می کند. همانطور که اشاره شد، جمهوری اسلامی ایران پیش از نیز یک سامانه ساده انتقال بین مداری را در ماهواره فجر خود آزمایش کرده بود. ماهواره فجر ۵۲ کیلوگرم وزن داشته و انتقال مداری کشور با قابلیت تغییر مدار ۲۵۰ تا ۴۵۰ کیلومتر بیضوی به مدار ۴۵۰ کیلومتر دایره‌ای با استفاده از پیشبرنده گاز سرد بود. این ماهواره با کمک ماهواره‌بر سفیر ۱ در سیزدهم بهمن ۱۳۹۳ به فضا پرتاب شد. این اولین تلاش عملیاتی توسط کشورمان در بخش انتقال دهنده های بین مداری بود اما نکته مهم در این میان، بحث ارتقاء سامانه انتقال مداری سامان ۱ (که به نظر می رسد تست روزهای اخیر نیز مدلی از همین محصول باشد) به نسبت نمونه قبلی است.

بر این اساس، همان طور که مشخص است، در سامانه مذکور(که در سال ۹۵ رونمایی شد) توان انتقال یک ماهواره ۱۰۰ کیلوگرمی به ارتفاع ۳۰۰ کیلومتر بالاتر تعریف شده در حالی که در سامانه اول، یک ماهواره حدودا ۵۰ کیلوگرمی در حدود ۲۰۰ کیلومتر به بالا منتقل شده بود که این نشان از افزایش مشخص و قابل ملاحضه توان سامانه انتقال بین مداری کشور دارد. در حقیقت سامانه انتقال بین مداری قطعه ای مهم از پازل برنامه فضایی ایران است که نه فقط در برنامه ماهواره ای، بلکه حتی در برنامه های ارسال انسان به فضا نیز می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

کدام ماهواره ایرانی می تواند انتقال مداری انجام دهد؟

از جمله ماهواره های ایرانی که قابلیت انتقال مداری دارند، ناهید-۲ است که چند سالی است در نوبت پرتاب قرار دارد. این ماهواره با حدود ۱۰۰ کیلوگرم جرم، برای طول عمر دو سال طراحی شده است. این ماهواره نیز صفحات خورشیدی روی بدنه داشته و یکی از مأموریت اصلی آن، آزمون سامانه های انتقال مداری داخل ماهواره با استفاده از پیشرانش تک مؤلفه ای و دستیابی به عمر عملیاتی ۲ سال است. رانشگر در ناهید-۲ کار افزایش ارتفاع مداری آن را انجام خواهد داد. آزمون موقعیت‌یابی رادیویی مستقل از GPS، آزمون اعمال گشتاور وضعیت با استفاده از پیشرانش، ارتباط مخابراتی S&F، اندازه‌گیری تشعشعات (دزیمتری) و آزمون ارتباط همزمان تلفنی به عنوان ماموریت ثانویه در نظر گرفته شده است.

ماهواره ناهید-۲ یک ماهواره مکعبی شکل است که توان مورد نیاز خود را با استفاده از آرایه‌های خورشیدی روی بدنه تامین می‌کند. این ماهواره با توجه به الزامات ماموریتی تعریف شده از یک زیر سیستم کنترل وضعیت سه محوره با دقت نشانه روی ۳ درجه RMS در هر راستا بهره می‌برد.

جهش ماهواره‌های ایرانی در فضا با «سامان» امکانپذیر شد/ بازگشت موفق کاوشگرهای بومی برای موفقیت «ناهید و ظفر» +عکس

ناهید ۲

ارتباطات مخابراتی ماهواره ناهید-۲ در باندهای فرکانسی S و KU و UHF و VHF انجام می‌شود و برای کنترل حرارت زیر سیستم‌های بحرانی همچون پیشرانش از ترکیب کنترل حرارت فعال و غیر فعال در این ماهواره استفاده شده است.

جهش ماهواره‌های ایرانی در فضا با «سامان» امکانپذیر شد/ بازگشت موفق کاوشگرهای بومی برای موفقیت «ناهید و ظفر» +عکس

زیرسامانه پیشرانش در ناهید-۲

دستاورد اخیر در کنار پرتاب ماهواره خیام با همکاری کشور روسیه و عملیاتی شدن ماهواره نور ۲ سپاه پاسداران، می تواند یک زنجیره واقعی و ملموس بعد از مدت ها افول و بی خبری در این بخش باشد و به نظر می رسد نشانه هایی واضح از شکسته شدن فضای رخوت و بازگشت امید و انگیزه به متخصصان ایرانی برای دستیابی به جایگاه برتر منطقه در حوزه فضایی و سپس سرازیر شدن نتایج آن به اقتصاد، کشاورزی و صنعت کشور را شاهد هستیم؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    35 0
    پیشرفت ایران درهمه سطوح دربالاترین
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      17 1
      ان شاءالله
    • منتقد گمنام IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      1 1
      کاوش و پژوهش مترادفند !
  • سعید DE ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    36 22
    اگر جریان بنفش قدرت اجرایی کشور را در دست نمی گرفت ، اکنون در حال ارسال اولین فضانودردان ایرانی به فضا بودیم . لعنت بر جاهلان سیاسی و نفوذی ها
  • طراح ضد ماهواره IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 4
    شدیدا هشدار می دم این کسانی که داخل سایت های داخلی مدام میگن به جای ماهواره روی ضد ماهواره کار کنید تماما از اعوامل موساد سرویس استخبارات عربستان ترکیه و سیا هستن ما زمانی دنبال ضد ماهواره بودیم اما مشخص شد این راه به ترکستان هست این قضیه ساخت مثلا ده تا موشک یا لیزر ضد ماهواره با کلی هزینه با کوچکتر شدن ابعاد ماهواره ها به انداخته یک توپ فوتبال و بعد یک نخود و زیادتر شدن تعداد ماهواره ها به چند ده هزار در دهه های آینده جوری میشه که اصلا نمیشه با سلاح لیزری یا موشکی دها هزار نانو ماهواره رو نابود کرد همین الان با قوی ترین لیزرها از روی زمین برای نابودی یک پهپاد کوچک حداقل ده دقیقه زمان لازمه! این یعنی 1 قرن زمان لازمه که کل دها هزار نانو ماهواره طرف مقابل رو نابود کرد آنهم به شرطی که مثلا ایلان ماسک با هر پرتاب دنبال قرار دادن 1 میلیون نانو ماهواره 1 گرمی کلاس نخودکی نباشه من از الآن هشدار میدم ما باید به فکر یک برنامه تزریق سنگین ماهواره های کلاس خوشه ای در تعداد دها و صدها و هزاران باشیم این افسانه هم که با زدن یک ماهواره کل آن مدار اشغال میشه یک شیطنت و دروغ رسانه ای هست و کسی که طول یک مدار دور کره زمین رو بدونه چنین جوکی نمی گه به هیچ عنوان ترکش های فضایی در یک مدار در صورت کاهش یا افزایش سرعت باقی نمی مانند و یا به زمین سقوط می کنن و یا از مدارات کره زمین خارج میشن و یا در یک مدار بالاتر یا پایین تر در کنار دیگر ماهواره ها با سرعت ثابتی دور کره زمین می چرخن و به هیچ عنوان با زدن یک ماهواره یا ده یا صد یا حتی هزار ماهواره یک مدار با چند میلیون کیلومتر طول ماهواره هاش نابود نمیشه! و اصلا به دلیل انحنای کره زمین هیچ لیزری هم نمی تونه منحنی بشه و اون طرف کره زمین رو بزنه حتی از خود فضا چه رصد به زمین پایه یا هوا پایه!...در نهایت حرف بنده این هست گول افسانه بچه گول زنک ضد ماهواره رو نخورید و برای کشور کلی هزینه جدید بی خودی تولید نکنید آنهم وقتی کشور نیاز اصلی اون ماهواره برهای فوق سنگین مشابه ایلان ماسک بالای 200 تنی هست که بتونن یک ارتش فضایی تشکیل بدن قضیه تشکیل ارتش فضایی و تسلیحات فضایی بسیار جدی هست و اگر دیر بجنبیم و دل خوش به مشاوره های بچه های پدافندی بشیم همان داستان اواخر جنگ با عراق با ورود امریکا یا قضیه سوریه که ناچارا سراغ نیروی هوایی روسیه میشه....
    • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      2 1
      منم جزو کسانی هستن،که میگم ضد ماهواره باید ساخت! البته در کنار تصرف فضا و استفاده از ماهواره در فضا! امریکا و غرب غلط میکن، شبکه ماهواره بسازن! و رایگان برای مردم ما پخش کنن! باید ضد ماهواره تا برد 36 هزارکیلومتر بسازیم، ماهواره هاشون رو بیاریم پایین! یا که یا بگیرن، بیان مجوز از ما بگیرن! و براساس قوانین ما، برای مخاطبین برنامه پخش کن! نمیشه که روی اعصاب و روان مردم ما از طریق اینترنت و ماهواره برن! ...
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    3 1
    بنظر من ما ضعف ماهواره بر داریم ، ما باید ماهواره بر با بوستر کمکی بسازیم و الان داریم درجا می زنیم . باید ماهواره بر با قابلیت حمل یک تن بار تا ارتفاع 1000 کیلومتر به بال هدف گذاری اولیه کنیم ، بعد در مراحل بعد سراغ ساخت انتقال مداری برویم . /// از 50 کیلو ماهواره رسیدیم 100 کیلو‌ در مدار 500 کیلومتر و این پیشرفت با توجه به این سال های از دست رفته فاجعه است و با توجه شکست های اخیر در واقع سپاه آبرو داری کرد /// ما از همه موشک هایمان ماهواره بر و کاوشگر ساخته ایم ولی هنوز سراغ موشک اس 200 به عنوان یک طرح عالی که چهار بوستر کمکی دارد و میشود بزرگتر آن را ساخت و الگو گرفت و مشکل را حل کرد نرفته ایم .
    • رضا IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      3 6
      اگه به حرف زدن بودن که منم الان صد تا جنگنده و مو شک بالستیک ساخته بودم دانشمند فکر کردی خودشون نمی دونن چیکار باید بکنن منتظر فرمایشات شما بودن
  • اردشیر شریعتی IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    5 3
    مشکل اصلی ماهواره بر هست بخصوص در سوخت مایع که بسیار عقبیم نمی دونم قضیه چیه اما از بعد از شهادت شهید مقدم و بخصوص با آمدن حسن روحانی با سرعت حلزون ده سال از دنیا عقب ماندیم اخیرا یکی از دوستان نخبه رفته بود ترکیه برای انجام پروژه ای که تستش در ایران به دلیل عدم ترخیص دستگاه از گمرگ امارات به دلیل تحریم ها میسور نبود دستگاه ریسندگی الیاف کربنی رو برای تولید موتورهای سوخت جامد کربنی و ماهواره برهای بزرگ عملیاتی کردن البته اسراییل هم با وجود مخالفت های امریکا داره به ترک ها کمک می کنه و اگر تا چند سال دیگه از ترکیه شاهد پرتاب ماهواره برهای غول پیکری در حد وگا اروپا بودید با حمل ماهواره های چند تنی اصلا تعجب نکنید..متاسفانه برخلاف ادعاها ما حتی در منطقه هم اون جوری که ادعا میشه پیشرو نخواهیم بود با ادامه این سرعت
  • روزنامه نگار IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 11
    آیا چند صد میلیون دلار قرار داد خارجی بستن با روسیه برای ساخت و پرتاب چهارتا ماهواره برای حداقل یک هزار متخصص هوافضای بیکار داخلی که دوستانشان گله ای در حال اپلای کردن به خارج هستن کار میشه!! جالبه رئیسی اخیرا گفته با هند هم دنبال همکاری های فضایی هستیم! خیلی جالبه تقلید از امارات و عربستان جدیدا شده همکاری فضایی که تنها کاری که می کردن تقدیم پول نفت و تولید شغل برای کشورهای صنعتی بود!! باز اونها حداقل در اقتصاد یک رفاه حداقلی ایجاد کردن و کسی در اون کشورها تا پنجاه سال دیگه هم متوجه تیغ زدن اونها توسط غرب و شرق نمیشه ما که از الآن
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      3 1
      روس ها هم همچین خدمتی نکردند ، ماهواره ای دادن و آن را مدار 500 کیلومتر قرار دادند که اولا وضوح تصویر می شد خیلی بهتر باشد و ثانیا چرا در مدار بدون بازگشت 1000 کیلومتر قرار ندادند که عمر بیشتری داشته باشد . بعدا چرا یکی و چند تا همزمان پرتاب نکردند . تکلیف هندی ها هم که مشخص است روابط سطح بالا با اسرائیل و آمریکا دارند . این روس ها اگه کمی همکاری می کنند بخاطر مسائل پیش آمده جنگ است . روی روس ها هم زیاد نمیشه حساب کرد ، نمونه بارزش دریافت نکردن تا الان جنگنده است . چین هم که تکلیفش از همه روشن تر است و کلش را کرده زیر برف و فقط به تجارت با همه و رشد اقتصادی فکر می کنه .
  • یاسر IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 8
    سپس سرازیر شدن نتایج آن به اقتصاد، کشاورزی و صنعت کشور را شاهد هستیم!!!
  • کیهان IR ۰۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 6
    آقا ما زمان روحانی 6 پرتاب سیمرغ داشتیم از سال 95! الان دو سال دولت رئیسی رفته حتی دو تا پرتاب سمیرغ در دهه فجر پارسال رو هم لغو کردن هنوز هم علتش رو نگفتن کلا فقط یه پرتاب سیمرغ داشتیم در دو سال رئیسی!! من بعید می دونم این دولت اصلا برنامه فضایی بومی و داخلی جز اولویت هاش باشه دنبال برجام بودن که قضیه حمله روسیه به اوکراین و متزلزل شدن جایگاه دموکرات ها در کنگره و دولت برنامه ها رو خراب کرد دیگه مجبور هستن یه بخشی از بودجه وزارت علوم و دانش بنیان ها رو اختصاص بدن به هوا-فضا با همان سالی یکی دو پرتاب..که حداقل سالی ده ها نیرو رو بتونن جذب کنن همه از بیخ نرن کشورهای حوزه خلیج فارس و ترکیه و..
  • سمیه IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    3 3
    فکر کنم سال 90 بود مقاله ماهواره فجر رو در مشرق می خوندم!جالبه ما در قضیه فضایی برخلاف نیروی هوایی یا دریایی مشکل مالی هم نداریم که برای ساخت یک رزم ناو سنگین کلاس نگین یا زیر دریایی کلاس بعثت نیم میلیارد دلار بودجه لازمه و خیلی راحت اگر اراده سیاسی باشه با نصف پول یک رزم ناو میشه به اهداف رسید اما باز هم شاهد هستیم مثل دیگر بخش ها عملا متوقف هست...
  • IR ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    1 6
    ورود سپاه به برنامه فضایی نباید موازی کاری با ماهواره برهای وزارت دفاع می بود اگر قرار بود با سه مرحله ماهواره در مدار قرار بدیم همان سفیر دو مرحله ای رو میشد سه مرحله ای کرد و یه ماهواره 15کیلویی رو در مدار 400 کیلومتری قرار داد دیگه چه نیازی به توسعه ماهواره برهای بزرگتر..اما مشکل جایی شروع میشه که این ماهواره 15 کیلویی در مقابل یه لشکر ماهواره 15 کیلویی در هر پرتاب کشور رقیب هیچ توجیه اقتصادی و عملیاتی و..نداره و اصلا امکان منظومه سازی هم نیست برای داشتن حداقل 54 ماهواره برای لوکال منطقه ای در لئو برای ایران
  • اندیشکده ایران کهن IR ۰۳:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    5 3
    حداقل 5 ساله سه رقیب ایران یعنی ترکیه پاکستان و اسراییل در شاخص های علوم هایتک هوا-فضا و انسانی جز سه رتبه اول منطقه شدن و برای همه مسئولین و نخبه ها روشن هست ترکیه پاکستان اسراییل سه کشور اول علم و فناوری منطقه تا 2030 هستن بانک جهانی اقتصاد پاکستان 180 میلیون نفری و ترکیه رو تا 2030 جز 10 اقتصاد اول دنیا حساب کرده!! کی فکر می کرد پاکستان گدا گشنه بمب اتم تست کنه بعد هم اقتصادش این قدر بزرگ بشه! اما پاکستان از رقابت امریکا با چین و بخصوص ورود امریکا به افغانستان و معامله با پشتون ها برای مهار چین ایران روسیه و هند نهایت استفاده و معامله رو کرد در واقع نوع تهدیدهای ایران از سمت کشورهای عربی به سمت سه مثلث ترکیه پاکستان و اسراییل کوچ خواهد کرد ترکیه و اسراییل چه از نظر بودجه ها چه تعداد دانشمندان با شاخص زیر 100 از ایران رفتن بالاتر امسال در بین 200 دانشگاه برتر خاورمیانه حتی 1 دانشگاه از ایران نبود و فقط 50 دانشگاه از اسراییل و ترکیه بودن تعدادی هم از امارات و عربستان! متاسفانه تحریم ها و بدتر از اون سطح کیفیتی پایین مدیریت کشور برخلاف رقبا باعث شده دغدغه مسئولین فقط حداقل ها و نهایتآ نون و آب مردم بشه که فقط گشنه نباشن و قضیه توسعه ایران تقریبا رها شده در نهایت بحران آینده ایران در شمال غرب و شرقه و از الان باید به فکر مدیریت اون مناطق باشیم
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۵
      0 1
      نکشیمون اندیشمند کجاها رو گفتی ترکیه اسرائیل و پاکستان، همون ترکیه عزیزت ی پهپاد با کلی تبلیغات ساخت (پهپاد خوبی هم هست) ولی تا باک سوختش هم مال ایتالیا هست، و اسرائیل هم که بچه لوس آمریکا و اروپا هست یعنی تکنولوژی در اختیارش میگذارن عزیزم از پاکستان که نگم شده رفیق فابریک چین کافیه یا بازم بگم
    • IR ۰۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۳۰
      1 0
      جمعیت پاکستان 230 میلیون نفره صندوق بین المللی پول اقتصاد ایران رو در 2022 یازدهمین اقتصاد دنیا اعلام کرد پاکستان رو 42 ترکیه 20 عربستان رو 18مجموع GDP این سه کشور با هم 2239 میلیارد دلاره ایران به تنهایی 1973میلیارد دلار از نظر فضایی هم ترکیه امکان فرستادن ماهواره به استوا رو نداره اسرائیلم همینطور پس کلا مشکل سرزمینی و سیاسی دارند برا پرتاب پاکستان فقط این مشکل رو نداره که اونم حتی با وجود چالش مالی و حکومت غیر مستقلی که داره امکان رقابت با ایران رو در فضا داراست هرچند الانم از ایران عقبه از نظر اقتصادیم تا 2030 بعیده پاکستان از 376 میلیارد به بالای 2000 برسه همین الانم ایران برا ترکیه وپاکستان شریانی حیاتیست نه برعکس
  • نخبه فضایی IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 6
    سکوتم از رضایت نیست دلم اهل شکایت نسیت...
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    6 0
    ما کی قراره به ژئو برسیم کل شبکه های ایران رو در امریکا قطع کردن حتی کابلی اینترنشنال سعودی هر غلطی که دوست داره خبرنگارهای داخلی همکارش شدن البته مسئولی که یک هزار میلیارد تومن اموال داره و نصف خانواده در کانادا تشریف دارن و کلی آتو و..داره مشخصه بدون اجازه ارباب بهایی و یهودی کاری نمی کنه
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 0
    امسال هر جور شده باید سیمرغ بره در مدار این قضیه فراتر از یک موضوع علمی و حتی فرهنگی هست این یک موضوع تمدنی هست که ریشه در مفهوم چند هزار ساله سیمرغ افسانه ای ایرانی داره...تمدن ایرانی چندین بار در حمله مغول اعراب اسکندر چشم آبی غربی و..نابود شد اما از خاکستر اون روح ابدی ازلی ایران دوباره بلند شد و تمدن ایرانی رو احیا کرد با اراده ایزد یگانه خدای احد الله همان خدایی که به زرتشت پیامبر ایرانیان وعده منجی آخر الزمانی را داد که ایرانیان را از چنگ اهریمنان ابرقدرت نجات می دهد
  • محمدعلی IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 0
    خداقوت ب نخبه های عزیز و اصلی کشورمون ک اینجوری افتخار افرینی میکنن از شما عزیزان درخواست میکنم با خصوصی سازی ی قسمت زیادی از صنعت فضایی و اوردن شرکت های دانش بنیان پای کار یک جی پی اس ملی و یک سیستم اینترنت ماهواره ای ملی رو راه اندازی کنین ک خیلی دستمون رو جلو‌ میندازه هم از ابعاد نظامی هم اقتصادی و تجاری و همچنین توان استراتژیکی دستگاه های اطلاعاتی کشور عزیزمون و مهمتر از همه این ها رفاه و دسترسی مردم عزیزمون... یا علی مدد
  • IR ۰۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 3
    نماینده روسیه در سازمان ملل دیروز حمله ایران به کردستان عراق رو محکوم کرد حالا زودتر برید پول بدید روسها...
  • US ۰۵:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 9
    شما بهتره به جای آسمان به زیر پاتون نگاه کنید
  • IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    9 3
    ایران و سامان و فضا ____ تاجیکستانی ها از خوشحالی سکته میکنن. خخخخخ بخاطر کلمه سامان
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    6 0
    تا چشم خود تحقیران و غرب پرستان در بیاید
  • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    9 3
    اگه دولت غربگدای روحانی نبود این مراحل چند سال پیش انجام می‌شد که آن دولت برای رضای دل غربی ها و خسارت محض برجام سازمان فضایی کشور رو برای چند سال تقریبا تعطیل کرد
  • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    2 1
    ازماهواره خیام برامون نگفتی
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    2 3
    مداد رنگی.
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    1 4
    هزینه با کشور ها خارجی در زمینه ماهواره اشتباه اقایان و خانمان. ما نمی توانیم در این صنعت هزینه کنیم،همچون غرب و ناسا! چون اون هم در هزینه هاشون مانده اند! مجبورا با ساخت فیلم ها پرت پلا مریخی و .. کمی بودجه برای خودشون جذب کنند!
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    1 3
    امیدوارم تمام روسی نباشه
  • دکتر محلاتی FR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    7 0
    امیدواریم بزودی تمام پروژه های تحقیقاتی و تجاری فضائی ایران به ثمر بنشیند و ایران با تحول و پژوهش، پیشگام حرکتهای بزرگ در حوزه تمدن بزرگ گردد. برای رسیدن به ایران قوی باید دست نفوذ بهائیت را قطع کنید
  • DE ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 0
    عالی
  • نازنین IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    5 0
    یکی ازهمیناروبزنیدتواینترنشنال
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      2 6
      چرا؟؟؟چون منبع خبری مردم ایران؟؟؟خب صدا و سیما حقیقت رو بگه تا مردم رسانه های اونور آب رو نگاه نکنن
    • سین IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۶
      0 0
      منبع خبری مردم ایران؟ اگر قرار باشه این شبکه ها منبع خبری مردم ایران باشه اون قطعا اینترنشنال نیست. سطح سوادم که مشخصه همه چیز به دو دسته راست و دروغ تقسیم میشه. الان فکر می کنی اینترنشنال به تو راست میگه؟ یا حرفایی میزنه که تو دوست داری بشنوی رو بهت میده؟
  • IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    4 0
    جالبه دولت بنفش و اصلاح طلب ها در برنامه فضایی رو تخته کردن هنوز بعضی ها درس نگرفتن که این جماعت هدفشان چیست
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    1 3
    چقدر کارشناس تو این مطلب نظر دادن!
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    3 6
    الان در مدت ریاست جمهوری آقای رئیسی چه تحولاتی در فناوری فضایی رخ داده؟
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    1 9
    گوشت و مرغ کیلو چند؟مردم گرسنه چی بخورن ؟
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    8 0
    آفرین. موشک‌های قاره پیما، ماهواره زن، برابر س ۵۰۰ و هایپرسونیک در گامهای پسین.
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    3 0
    کره جنوبی با همکاری آمریکا موشک پرتاب کرد ولی بعد از طی مسافتی سقووووط کرد
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    0 5
    فرق ما اصول گرایان اصلاح طلب با شما سوسیالیست‌های سوپر انقلابی این است که ما بخاطر خدا کار می کنیم و امیدما ن فقط به خدا است . ما اوباش را بخاطر حفظ ناموس مردم در خیابان کتک می زدیم ولی شما اوباش را به جان مردم می اندازید . ما از جمهوری اسلامی به خوبی پاسداری کردیم .اما شما درد سر هستید . اما ما برای حفظ کشور از شما حمایت می کنیم.لطفا گناه نکنید.
  • IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
    0 0
    میمونه " همون نبود که تو فضا عمل جراحی زیبائی بینی انجام داده بود ؟
  • IR ۰۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    0 0
    اگر فیلم آپولو11 دیده باشید خواهید دید دو رهبری دنیای مادی پرستی (خدایان مافیایی فاسد و خائن ضدبشری داخلی از خودرو تا خوراک) یعنی امریکاییها (نماد سرمایه داری)بخاطر رقابت تبلیغاتی با شوروی(نماد کمونیست)چه سرمایه پذاری کردند ظرف 15 سال (1955 تا1969) از ماهواره کوچک به ماه رسیدند (برخی میگیوند دروغ است!)، ایران بیست سال است دارد در زمینه فناوری کار میکند که 80 سال سابقه دارد و چیز جدیدی نیست، مگر اینها باشد: 1- در زمینه کسب فناوری که چه خرید و چه تجسس.. و چه جذب متخصص و پرورش متخصص و سرمایه گذاری ضعیف عمل کرده، چرا به ادعای آقایان ج.ا. ایران 43 سال است کشور مستقل است ومثل شاهان پهلوی و قاجار گماشته انگلیس و ... نیستند! 2- نهادهای علمی و فناور یو اطلاعاتی دارای رخنه های خطرناک خیانت و خرابکاری است، این هم چیز عجیبی نیست، وقتی هزاران مدرسه و دانشگاه و موسسه خصوصی با ظاهر قانونی مدرکفروشی میکنند و پارتی بازی استخدام افراد کمسواد و غیرمتخصص و مستعد فساد و خیانت (نمونه آشکارش فساد تراژیک موسسات هنری فرهنگی فنی ارشاد و سازمان فنی حرفه ای!!!). وگرنه ایران پر استعداد و نخبه با IQ بالای 100 حتی 150 هست و به لطف فضای دوستانه گشت ارشادی ایدئلوژیک زده تخبگان قهر میکنند و میروند ناسا...!
  • علیرضا IR ۰۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۴
    0 1
    بنظرم روی پراید تمرکز کنیم و قیمتش حدمعقول آپولو هوا کرده ایم
  • IR ۰۷:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
    0 0
    این بخش خیلی دیر دیر آپ دیت شده و خبر نظامی گذاشته میشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس