رسانه فرانسوی: آمریکا بدنبال میانجیگری عمان برای مذاکره با سوریه است

پایگاه فرانسوی «اینتلیجنس آنلاین» گزارش داد که دولت آمریکا امیدوار است تا کشور عمان برای مذاکره با دمشق جهت روشن شدن سرنوشت تبعه آمریکایی ناپدید شده در سوریه میانجیگری کند.

به گزارش مشرق، پایگاه «اینتلجنس آنلاین» که اخبار امنیتی - اطلاعاتی را پوشش می دهد، در گزارش خود نوشت که آمریکا و عمان در حال افزایش همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف هستند و واشنگتن امیدوار است که مسقط بتواند به روشن شدن سرنوشت روزنامه نگار آمریکایی ناپدید شده در سوریه کمک کند.

در این گزارش که در پایگاه خبری «اثیر» عمان بازنشر شده، آمده است که آمریکا از عمان خواسته است تا در زمینه مذاکرات درباره تبعه آمریکایی ناپدید شده در سوریه میانجیگری کند. این موضوع پس از آن مطرح شد که آمریکا امیدهای خود به یک مقام لبنانی که نقش اصلی میانجیگری بین سوریه و واشنگتن در این موضوع را برعهده داشت، از دست داد.

این پایگاه فرانسوی با اشاره به اینکه موضوع تبعه آمریکایی ناپدید شده در سوریه در نشست گفت و گوی راهبردی آمریکا و عمان که هشتم نوامبر گذشته در واشنگتن برگزار شد، مطرح شد، اضافه کرد که «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در این جلسه از «بدر بن حمد البوسعیدی» همتای عمانی خود درباره تمایل مسقط برای ایفای نقش میانجی در مذاکرات با دولت سوریه در خصوص این تبعه آمریکایی و برای تسریع تلاش‌های میانجی‌گری سوال کرده است.

وزیر امور خارجه عمان در ۱۶ نوامبر با سفر به دمشق با «بشار اسد» رئیس جمهور سوریه دیدار کرد و بر اساس بیانیه رسمی منتشر شده در آن زمان، در آنجا پیام سلطان «هیثم بن طارق» سلطان عمان در رابطه با روابط دوجانبه بین دو کشور را تسلیم رئیس جمهور سوریه کرد.

در ۲۵ اکتبر، سرلشکر «عباس ابراهیم» مدیرکل امنیت لبنان ‌گفته بود که کشورش همچنان در حال میانجیگری بین واشنگتن و دولت سوریه درباره سرنوشت «استین تایس» روزنامه نگار آمریکایی مفقود شده در سوریه است.

سرلشکر ابراهیم در آن زمان با اشاره به اینکه ماموریت وی که آن را طولانی و پیچیده توصیف کرد، همچنان ادامه دارد، افزود: کارها به کندی پیش می‌رود، اما آنطور که باید انجام می‌شود و مذاکرات در این زمینه متوقف نشده است.

جو بایدن رییس جمهوری آمریکا نیز ۱۰ آگوست گذشته مدعی شده بود که واشنگتن اطمینان کامل دارد که تایسن توسط حکومت دمشق بازداشت شده است.

بایدن ادعا کرده بود: در دهمین سالگرد ربوده شدن تایس، از سوریه میخواهم به بازداشت وی پایان داده و به ما کمک کند که به وی به آمریکا بازگردد.

دولت سوریه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای اتهام آمریکا مبنی بر بازداشت خبرنگار این کشور توسط دولت دمشق را رد کرد.

وزارت امورخارجه این کشور در آن زمان در بیانیه‌ای اعلام کرد: هفته گذشته اظهارات گمراه‌کننده‌ و به دور از منطق از سوی دولت آمریکا منتشر شد که در آن دمشق به بازداشت و ربودن دو تبعه آمریکایی از جمله اوستن تایس متهم شده بود.

دولت دمشق اعلام کرد: ما بازداشت یا ربایش هرگونه شهروند آمریکایی که وارد خاک سوریه شده یا در مناطق تحت کنترل دولت سکونت داشته باشد، رد می کنیم.

براساس برخی گزارش های رسانه ای، «اوستن تایس» افسر کهنه‌کار تفنگداران دریایی آمریکا در سال ۲۰۱۲ میلادی در حین سفر به سوریه برای آنچه پوشش جنگ در سوریه به عنوان یک خبرنگار آزاد خوانده شده، ناپدید شد و دولت آمریکا مدعی است که وی توسط دولت سوریه بازداشت شده است اما دولت سوریه بارها این ادعای بی‌پایه و اساس را رد کرده است.

تایس پس از آن ۲۶ سپتامبر همان سال در فیلمی ویدیویی دیده شد که توسط گروهی از مسلحانه ناشناس بازداشت شده بود.

تاکنون هیچ فرد یا گروهی مسؤولیت بازداشت تایس را برعهده نگرفته است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس