در حقيقت شركت فورد به دنبال آن است تا با به كارگيري اين فناوري نوين تا آنجا كه امكان دارد حوادث ناشي استفاده از تلفن همراه در حين رانندگي را به حداقل برساند. اما اين كار چگونه صورت ميگيرد؟
اين سيستم هوشمند متشكل از يكسري حسگرهاي بيومتريكي در كمربند ايمني و همچنين فرمان خودروست كه به صورت لحظه به لحظه استرس حاكم بر راننده را اندازهگيري ميكنند.از سوي ديگر، سيستم راداري و چند دوربين نصب شده در خودرو جريان ترافيك اطراف آن را به طور لحظهاي تجزيه و تحليل ميكنند.
دادههايي كه از اين طريق به دست ميآيند، به يك سيستم مركزي ارزشيابي ارسال ميشوند و اين سيستم نيز پس از ارزيابيهاي دقيق در صورت لزوم، نشانه «مزاحم نشو» را در صفحه نمايشگر تلفن همراه راننده نمايش ميدهد.به اين ترتيب، تمامي تماسهاي ورودي به صندوق صوتي گوشي منتقل شده و همچنين پيامكها نيز اعلام نميشود.
حسگرهاي مادون قرمزي كه در فرمان خودرو نصب شدهاند، تغييرات دمايي صورت راننده را زير نظر دارند. گذشته از آن حسگرهايي نيز در قوس دايرهاي شكل فرمان خودرو نصب شدهاند كه تغييرات احتمالي در كف دستان راننده را تشخيص ميدهند.
تمامي اين دادهها در عملكرد بازدارنده سيستم جديد فورد تأثيرگذار هستند، اما شايد بتوان اوج ابتكار عمل به كارگرفته شده در اين فناوري نوين را در حسگرهاي تشخيصدهنده سرعت ضربان قلب راننده جستجو كرد. اين حسگرها در فرمان خودرو و كمربند ايمني راننده نصب شدهاند.
در صورتي كه سرعت ضربان قلب راننده از حد طبيعي بالاتر باشد، سيستم اينگونه تشخيص ميدهد كه راننده نبايد به تماسهاي ورودي پاسخ دهد يا پيامكهاي دريافتي را مرور كند.اينگونه سيستمها شايد در حال حاضر به نظر كمي لوكس به نظر برسند، اما بيهيچ شكي و در آينده نزديك در زمره استاندارد خودروهاي هوشمند قرار خواهند گرفت.
صنعت اتومبيلسازي گام به گام در حال هوشمندتر ساختن خودروها و تعامليكردن آنها با دنياي پيرامونشان است تا جهت صرفهجويي در مصرف سوخت و استهلاك اتومبيل، رانندگي كمخطرتري را به ارمغان آورند.