آل سعود

یک نهاد حقوق بشری اعلام کرد نظام آل سعود در راستای سیاست ممنوعیت آزادی اندیشه و بیان، مخالفان خود را سرکوب و با احکام سنگین زندانی می کند.

به گزارش مشرق، نهاد حقوق بشری ابتکار آزادی روز سه شنبه اعلام کرد که سه نفر از زندانیان برجسته حامیان آزادی بیان در عربستان با مجازات سخت نظام سعودی روبرو شدند.

یکی از این سه نفر عبدالله الحامد بود که در ماه آوریل ۲۰۲۰ پس از سال ها شکنجه، بدرفتاری و محرومیت از خدمات درمانی در زندان جان باخت.

زندانی دوم، شیخ سلمان العوده است که از سال ۲۰۱۷ در زندان های آل سعود به سر می برد و نفر سوم محمد القحطانی است که برغم پایان محکومیت ۱۰ ساله وی به مکان نامعلومی منتقل شده است و از سرنوشت وی خبری نیست .

در همین راستا نهاد موسوم به سکوی جهانی برای تغییر از دولت سعودی خواست دو زن فعال حقوق بشر را به صورت فوری از زندان های خود آزاد کند.

این نهاد از مقامات آل سعود خواسته است سلمی الشهاب و نوره القحطانی را بدون قید و شرط آزاد کند زیرا آن ها هیچ جرمی غیر از فعالیت در توئیتر و بیان اندیشه خود ندارند.

رادیو بی بی سی اعلام کرد که در اسناد دادگاه جنایی ریاض درباره نوره القحطانی نشانه ای از اعمال خشونت و یا فعالیت جنایتکارانه نیست و با این حال، دادگاه عربستان وی را به تحمل ۴۵ سال حبس فقط به خاطر انتشار مطالبی در شبکه های اجتماعی محکوم کرده است.

بی بی سی اتهاماتی که متوجه القحطانی شده است را بسیار عام دانست و گفت که عربستان از قانون مبارزه با تروریسم و قانون مبارزه با جرائم اینترنتی برای محکوم کردن هرشخصی که از حکومت انتقاد می کند، بکار می گیرد.

دادگاه تجدید نظر ریاض نوره القحطانی را به جرم تلاش برای برهم زدن ساختار اجتماعی و همبستگی ملی متهم کرده است.

نهاد موسوم به ابتکار آزادی اعلام کرد که مقامات سعودی، حکم زندان را برای سلمی الشهاب، فعال حقوقی به خاطر دفاع از آرمان فلسطین و حقوق زنان صادر کرده اند.

این نهاد حقوقی که در واشنگتن مستقر است، افزود: دادگاه عربستان سلمی الشهاب را که هنگام سفر به عربستان در سال ۲۰۲۱ بازداشت شده را به ۳۴ سال زندان محکوم کرد.

وی ساکن لندن و مادر دو کودک است که در دانشگاه لیدز در مقطع دکتراه تحصیل می کند.

سلمی ابتدا به ۶ سال حبس محکوم شده بود ولی این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۳۴ سال افزایش یافت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس