فاطمی امین

وزیر صنعت، معدن و تجارت علت تأخیر در فرآیند واردات خودرو را مذاکرات واردکنندگان با طرف‌های تجاری عنوان کرد و گفت:‌ از سوی دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد.

به گزارش مشرق،‌ رفع ممنوعیت واردات خودرو یکی از ۸ فرمان رئیس‌جمهور برای تحول در صنعت خودرو بود که اسفند سال گذشته صادر شد.

در بند ۴ از فرمان ۸ ماده‌ای رئیس‌جمهور آمده است: به منظور افزایش‌ رقابت‌پذیری و رفع شائبه انحصار، متناسب‌سازی قیمت خودرو و جبران کمبود تولید به میزان مورد نیاز بازار، موانع قانونی و اجرایی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، حداکثر ظرف سه ماه آینده رفع شود و با افزایش صادرات خودرو و قطعات، نسبت صادرات به واردات در صنعت خودرو افزایش یابد.

پیرو دستور رئیس‌جمهور مباحثی برای آزاد شدن واردات خودرو مطرح شد و در ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ واردات خودرو در دولت به تصویب رسید و پس از آن نیز در ۲۶ مرداد آئین‌نامه واردات خودرو به تصویب هیأت وزیران رسید و در تاریخ ۳ شهریور توسط معاون اول رئیس‌جمهور ابلاغ شد.

اما ایراداتی از سوی مجلس به آئین‌نامه خودرو مطرح شد و در تاریخ ۱۸ مهر این ایرادات سه‌گانه به رئیس‌جمهور ابلاغ شد لذا مصوبه در دولت اصلاح و مصوبه نهایی در تاریخ ۷ آبان ابلاغ شد.

با توجه به لزوم واردات خودرو توسط شرکت‌های مختلف وزارت صمت اعلام کرد که شرکت‌های متقاضی واردکننده خودرو می‌توانند تقاضای واردات را به وزارت صمت ارسال کنند تا در صورتی که شرکتی واجد شرایط لازم برای واردات شناخته شد،‌مجوز واردات به آن شرکت صادر شود.

بر این اساس، بررسی‌ها توسط وزارت صمت انجام شد و در اوایل آبان نیز اسامی ۱۲ شرکت به عنوان شرکت‌های مجاز برای واردات خودرو توسط وزارت صمت اعلام شد.

با توجه به طی تمامی مراحل لازم برای آغاز فرآیند خودرو اما تا کنون هیچ خودرویی به کشور وارد نشده است ولذا بازار همچنان در انتظار خودروهای وارداتی است.

سیدرضا فاطمی‌امین وزیر صمت درباره علت طولانی شدن فرآیند واردات خودرو اظهار داشت:‌از یک ماه پیش، شرکت‌های واردکننده خودرو درگیر کار شده‌اند لذا تأخیری در واردات خودرو صورت نگرفته است.

وی افزود: ۴ سال فرآیند واردات خودرو متوقف بوده است بنابراین شرکت‌های واردکننده باید با طرف‌های تجاری خود قرارداد منعقد کنند که این قبیل مذاکرات زمان‌بر است.

وزیر صمت افزود: از سوی دولت هیچ مانعی برای واردات خودرو وجود ندارد و دولت حتی شرایط واردات را تحسین می‌کند. کاری که باید در دولت در خصوص واردات خودرو انجام می‌شد، صورت گرفته است و اکنون واردکنندگان باید اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    دولت توان تنظیم وکنترل بازار خودرو را ندارد ،دلالها پدر مصرف کنندگان را در آوردند !
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    اسامی وارد کنندگان چرا اعلام نمیشود
  • عبدالله مومن IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    1 0
    ورود خودرو آسان است به شرطی که مافیای مربوطه که در دولت هم نفوذ دارند بگذارند !!!
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۳
    0 0
    پیدا کنید پرتقال فروش رااااااااااااا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس