اینترنشنال؛ توپخانه‌ تولید نفرت علیه ایران/ تقلای بی بی سی برای عقب نماندن از فیک نیوز سعودی!

اینترنشنال ثابت کرد که مجری سیاست کارفرمایش است و سیاست رسمی و اعلام شده واضح عربستان سعودی یعنی «کشاندن جنگ داخلی به ایران» را دنبال می‌کند.

به گزارش مشرق، روزنامه صبح نو نوشت: بامداد ۲ ژانویه ۲۰۱۶ جهان با خبر اعدام شیخ «نمر باقر النمر» روحانی شیعه در عربستان و گروهی از جوانان قطیف از خواب بیدار شد. این خبر واکنش‌های متعددی در داخل و خارج عربستان به همراه داشت و شب همان روز ساختمان نمایندگی دیپلماتیک عربستان در ایران توسط جوانان خشمگین ایرانی به آتش کشیده شد. ۴ روز بعد یعنی ۶ ژانویه ۲۰۱۶ شورای ملی رسانه‌ای امارات طرحی به نمایندگان عربستان و بحرین ارائه کرد که آن را «استراتژی رسانه‌ای برای تعامل با پرونده ایران» نامید و این طرح در سال‌های بعد با هماهنگی آمریکایی‌ها تبدیل به پروژه‌ای برای «تضعیف ایران از درون» شد.

این طرح توسط «سلطان الجابر» وزیر دولت و رئیس شورای رسانه‌های ملی امارات مطرح شده بود که هدف آن ایجاد افکار عمومی مخالف با سیاست‌های نظام ایران در داخل و خارج بود. این استراتژی مبتنی بر ابعاد سیاسی و به دور از گفتمان فرقه‌ای بود تا گفتمان رسانه‌ای آن تضعیف نشود. نکته مهم اینجاست که نتایج چنین طرحی چند سال بعد خود را نشان داد.

در همین راستا عربستان که در میدان توانایی رویارویی رزمی با ایران و جذب هواداران منطقه‌ای را نداشت، پروژه گران ۳۰۰ میلیون دلاری را برای جنگ با ایران در حوزه نرم کلید زد. در کنار همزمان با این حوادث و با توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ فضا برای کار سیاسی تنگ می‌شود عربستان به دنبال راه‌اندازی ایران اینترنشنال می‌رود. همچنین ترکی فیصل در سال ۲۰۱۶ در کنفرانس گروهک منافقین در پاریس و در دیدار با مریم رجوی علنا می‌گوید خواستار براندازی نظام جمهوری اسلامی هستم که در پی آن در ۲۰۱۷ دستور راه‌اندازی اینترنشنال صادر می‌شود.

حالا سیمای ریاض با استفاده از اعتراضات مردم ایران در پی فتنه‌افروزی‌ها و موج‌سواری‌های بر حوادث اخیر است تا سیاست های آل سعود را درباره ایران اجرایی سازد. همچنانکه این رسانه به لانه و محل رفت و آمد تروریست‌ها و تجزیه طلبان تبدیل شده و با ترویج خشونت‌گرایی به دنبال خرابکاری و جنگ‌های خیابانی در ایران است.

شبکه اینترنشنال به عنوان یک پادگان نظامی عمل کرده که از همان ساعات اولیه مرگ مهسا امینی با فرمان اغتشاش و آتش وارد صحنه شده و بر تحریک مخاطبین و بزرگنمایی بحران درمناطق مختلف کشور متمرکز شد. همچنانکه وزارت اطلاعات اعلام کرد که قاطعانه اقدامات شبکه ایران اینترنشنال و کارکنان آن را مصداق همکاری با دشمنان جمهوری اسلامی ایران در اقدامات تروریستی می‌داند. اینترنشنال ثابت کرد که مجری سیاست کارفرمایش است و سیاست رسمی و اعلام شده واضح عربستان سعودی که از زبان بن سلمان در سال ۲۰۱۷ همزمان با راه‌اندازی این تلویزیون مطرح شد یعنی «کشاندن جنگ داخلی به ایران» را دنبال می‌کند.

با رصد فعالیت این شبکه کاملا واضع و عیان است که تریبون خود را در اختیار احزاب تجزیه‌طلب قرار داده‌اند آن هم احزابی در لیست گروه‌های تروریستی قرار داشته و سابقه انجام عملیات‌های تروریستی نیز دارند. همچنانکه عبدالله مهتدی، دبیرکل گروهک کومله، ابراهیم علیزاده دبیر اول کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران، عمر ایلخانی‌زاده، دبیرکل کومله زحمتکشان کردستان، سلام قادری عضو کمیته مرکزی کومله، خالد عزیزی دبیرکل حزب دموکرات کردستان، آسو صالح عضو حزب دموکرات کردستان ایران، مصطفی هجری مسئول اجرایی حزب دموکرات کردستان ایران و حسین یزدان‌پناه فرمانده حزب آزادی کردستان بارها در این شبکه مواضع تجزیه‌طلبانه خود را اعلام کردند.

ایران اینترنشنال تولید نفرت می‌کند

در همین زمینه ماشاالله شمس‌الواعظین استاد روزنامه نگاری طی سخنانی در کلاب‌هاوس با اشاره به عملکرد شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال به لحاظ حرفه‌ای اظهار کرد: ایران اینترنشنال توپخانه‌ای است که به جای توپ، پیام شلیک می‌کند. پیامش هم خصمانه و با منافع ملی ایران در تعارض است. اگر رسانه به جای تولید محتوای ژورنالیستی، تولید نفرت کند یعنی با مأموریتی مشخص پا به عرصه گذاشته است.

وی افزود: مدیران این شبکه هم گفته‌اند که به دنبال براندازی نظام مستقر هستند و به جای آتش، پیام‌هایی حاوی نفرت و اقدامات خصمانه پخش می‌کند و اخیراً آموزش هم می‌دهد. روح‌الله زم هم آموزش ساخت کوکتل مولوتوف می‌داد و می‌گفت من کار رسانه‌ای می‌کنم.

شمس‌الواعظین یادآور شد: بعد از دستگیری زم از او با عنوان روزنامه‌نگار یاد کردند و ما گفتیم هر صفت یا اسمی که می‌خواهید برایش انتخاب کنید اما به خدا قسمتان می‌دهیم دور روزنامه‌نگاری را خط بکشید. من نه در دانشگاه نه در چهل سال روزنامه‌نگاری نیاموختم که مردم کوکتل مولوتوف درست کنند، چون کار رسانه این نیست.

وی تصریح کرد: اخیراً دیدم که ایران اینترنشنال از عمامه‌پرانی جانبداری می‌کند. اینکه گفته می‌شود برای عمامه‌پرانی چه مسائلی رعایت شود، این سخنان چه ربطی به خبررسانی دارد؟ خوشحالم که این حرکت از سوی خود بچه‌های دهه هشتادی متوقف شد چرا که خودشان آن را به صلاح پاکیزگی اعتراضات ندانستند.

وی افزود: من متوجه هستم که آنان، روحانیت را وابسته به حکومت می‌دانند و با برداشتن عمامه می‌خواهند با آن نماد مقابله کنند ولی حق آزادی پوشش که کل دعوای اخیر ناشی از آن است، چه می‌شود؟

شمس‌الواعظین با بیان اینکه ایران اینترنشنال برای خود مأموریتی تعریف کرده و برنامه معمول خود را رها کرده، اظهار کرد: هیچ بخش دیگری غیر از رویدادهای مربوط به جنبش اخیر ایران را بیان نمی‌کند. این نگران‌کننده است چرا که این رسانه دارد کار تخریبی می‌کند و بعدها داوری استادان علوم ارتباطات درباره این شبکه مسلما این نیست که ایران اینترنشنال رادیکال یا آوانگارد (پیشرو) عمل کرده است.

وی یادآور شد: تبلیغ خشونت، مشروع جلوه دادن واکنش به نیروی به اصطلاح مهارکننده‌ ناآرامی‌ها تحت عنوان حق دفاع از خویش که دارد بازتر هم می‌شود، نشانه‌های یک جنگ داخلی را به همراه دارد بسیار مخاطره‌آمیز است.

این استاد روزنامه‌نگاری ادامه داد: یکی از افراد این شبکه اخیراً گفته بود که بعد از شنیدن حرف‌های شمس‌الواعظین خوشحال شدم که شاگرد او نبودم، من نگاهی به سوابق و اسم او کردم و گفتم من هم خوشحال هستم که شاگردی که عنصر پژاک باشد نداشته‌ام. او از حرف من جا خورد که می‌دانستم هم خودش و هم برادرش محاکمه شدند و از احکام سنگین نجات می‌یابد، از ایران فرار می‌کند و به ایران اینترنشنال می‌پیوندد.

شمس‌الواعظین درباره عملکرد بی‌بی‌سی فارسی نیز اظهار کرد: بی‌بی‌سی فارسی از ترس عقب افتادن از ایران اینترنشنال به نوعی مسابقه مزایده‌خواهی تن داده و این خطرناک است که برای عقب نماندن از یک رسانه به مثلاً تولید خبرهای فیک و تأمین نکردن منابع خبری و توجه به شایعات به جای تأمین منابع خبری مطمئن یا مصاحبه کردن با عناصر غیراستاندارد مثل رهبران کومله که در دسته‌بندی‌های امروز جهانی تروریست محسوب می‌شوند، روی آورد.

پیمان عارف روزنامه‌نگار و فعال سیاسی خارج کشور نیز در واکنش به انتقاد شبکه ایران‌اینترنشنال از عدم رسانه‌های آزاد در جام جهانی قطر نوشت: رسانه‌های آزاد شبه‌رسانه اتاق جنگ عربستان سعودی از کی تا حالا معادل رسانه‌های آزاد شده است؟! رسانه آزاد از تعهد و اخلاق حرفه‌ای؟! وی نوشت: شبکه ایران اینترنشنال که تأمین مالی آن را سعودی‌ها برعهده دارند، اعلام کرده که اجازه ورود به قطر را برای جام جهانی فوتبال پیدا نکرده است.

پس از آنکه رسانه سعودی «ایران اینترنشنال» به عنوان یک مرکز تروریستی از سوی جمهوری اسلامی ایران معرفی شد، شماری از کاربران افغانستانی و برخی رسانه‌های این کشور از جمله رسانه‌های پشتو زبان از این اقدام استقبال کرده و با نقد سیاست کاری تلویزیون «افغان اینترنشنال»، روش این رسانه وابسته به سعودی را مخرب توصیف کردند. رسانه های افغانستان با اشاره به رویه تفرقه‌افکنانه این رسانه وابسته به سعودی نوشته است: «نکته خنده‌دار این است که هنوز کسی از تلویزیون «افغانستان انترنشنل» انتقاد نکرده است، اما هر روز می‌بینیم که بین افغان‌ها درگیری ایجاد می‌کند.» همچنین عدم انعکاس واقعیت‌های جامعه افغانستان و تصویرسازی دلخواه مطابق سیاست کاری گردانندگان این تلویزیون، از دیگر انتقاداتی است که این رسانه ها به شیوه کاری «افغانستان اینترنشنال» دارند و در این زمینه گفته اند: «این رسانه واقعیتها را انعکاس نمی‌دهد، بلکه واقعیت می‌سازد و به واقعیتی که با اهداف آن‌ها همخوانی دارد، شکل می‌دهند. وقایع کوچک را بزرگ نشان می‌دهد و چشم خود را بر مشکلات بزرگ جامعه می‌بندد، هر کس هر کاری انجام می‌دهد برای رسیدن به هدفی انجام می‌دهد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۴
    5 0
    آیا کسی نیست که سیستم این شبکه تروریستی رو از خونه های مردم حذف کنه؟؟؟؟
  • IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۷
    0 0
    فقط خودت میتونی با افزایش آگاهی و درک

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس