کد خبر 1442989
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۶
سهیل مهدی: کارت قرمز در لیگ اعمال می‌شود

سهیل مهدی در واکنش به سوالی درمورد احتمال تغییر زمان دربی ۹۹ پایتخت اظهار داشت چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

به گزارش مشرق، تیم ملی فوتبال اگرچه از دور گروهی رقابت‌های جام‌جهانی حذف شد اما این رقابت‌ها از آنجایی که در کشور همسایه جنوبی ایران برگزار شد می‌تواند دستاوردها و تجربیات خوبی را برای کشورمان نیز به همراه داشته باشد. از جمله برگزاری مسابقات لیگ در زیرساخت‌های حرفه‌ای با امکاناتی مناسب برای هواداران، برنامه‌ریزی مطلوب و سایر مسائل مرتبط دیگر. این در حالی است که حضور پرشمار مدیران ایرانی اگر تنها برای سیر و سیاحت نباشد می‌تواند این تجربه گران‌بها و ذی‌قیمت را برای آنها داشته باشد تا هرچه سریع‌تر برگزاری رقابت‌های داخلی را از هر لحاظ به استانداردهای روز دنیا نزدیک‌تر کنند.

در این بین یکی از مدیرانی که رقابت‌های جام‌جهانی را از نزدیک تماشا کرد سهیل مهدی، رئیس کمیته مسابقات سازمان لیگ فدراسیون فوتبال بود که به تازگی به تهران بازگشته است. این در حالی است که با نزدیک شدن به شروع دوباره رقابت‌های لیگ و به‌خصوص دیدار دربی شاهد داغ شدن تنور لیگ برتر خواهیم بود. بر همین اساس و درباره تجربیات حضور در کشور قطر، برنامه‌ریزی رقابت‌های لیگ برتر و برگزاری دیدار دربی در وسط هفته و سایر مسائل مرتبط دقایقی با مهدی به گفت‌وگو نشستیم که متن آن را در زیر می‌خوانید.

حضور در کشور قطر و تماشای از نزدیک مسابقات جام‌جهانی تا چه اندازه به شما به‌عنوان مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ فدراسیون فوتبال درخصوص مسائل مختلف در امور تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی کمک می‌کند.

زیرساخت‌ها و استادیوم‌های قطر برای برگزاری رقابت‌های جام‌جهانی فوق‌العاده هستند. فقط درخصوص ترانسفر تماشاگران مشکلاتی وجود داشت. هرچند از زمانی که تماشاگران وارد ورزشگاه می‌شدند مشکل خاصی وجود نداشت اما یک‌مقدار مدیریت حمل‌ونقلی مرتبط با تماشاگران ضعیف بود و به نظر می‌رسید هوادارانی که بعد از بازی به بیرون از ورزشگاه هدایت می‌شدند باید مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن وسیله نقلیه مناسب تلف می‌کردند. درواقع مدیریت صحیحی در جانمایی وسایل حمل‌ونقل عمومی مانند تاکسی، اتوبوس و... صورت نگرفته بود. البته تاکسی و اتوبوس و سایر وسائط نقلیه وجود داشت اما مدیریت صحیحی برای ارائه خدمات وجود نداشت. یک‌مقدار ازدحام جمعیت، ترافیک و پیاده‌روی‌های بی‌دلیل و اضافه، باعث می‌شد تا مشکلات هواداران بعد از بازی‌ها بیشتر شود؛ هرچند وقتی هواداران به محل سوار شدن اتوبوس یا تاکسی می‌رسیدند دیگر مشکل حل بود چون وسائط نقلیه به وفور وجود داشت. بیشتر بحث مدیریت انتقال مردم از سکوها تا فضایی که باید سوار وسایل حمل‌ونقل می‌شدند به‌درستی انجام نشده بود و این موضوع از نقاط ضعف رقابت‌ها بود.

به‌عنوان برگزارکننده مسابقات لیگ، جام‌جهانی قطر برای خود شما چه دستاوردی داشت؟

نظم حاکم در ورزشگاه و تعداد نفرات زیادی که در ورزشگاه‌ها حضور داشتند تا جمعیت را مدیریت و هدایت کنند و به هواداران یاری برسانند و آنها را کمک کنند واقعا مثال زدنی بود. تعداد افراد زیادی را در ورزشگاه می‌دیدیم که در مسئولیت‌های مختلف در ورزشگاه حضور داشتند و به مردم کمک می‌کردند و آنها را راهنمایی می‌کردند. این نفرات مردم و جمعیت را کنترل و مدیریت می‌کردند. این اقدام داوطلبان بسیار خوب بود و به همین جهت فضای خیلی خوبی را شاهد بودیم.

بیشتر بخوانید:

استراحت دوباره ساپینتو به ملی‌پوشانش

ما هم می‌توانیم در آینده نزدیک در ورزشگاه‌هایمان چنین فضا و شرایطی را شاهد باشیم؟

انجام این کارها و امور کاملا در کشور ما هم عملیاتی هستند چون قرار نیست دوباره از اول چرخ را اختراع کنیم و این اتفاقات دارد در تمام دنیا می‌افتد و فقط مختص کشور قطر نیست.

ما هنوز صندلی‌های خود را شماره‌گذاری هم نکرده‌ایم که براساس آن بلیت تهیه شود.

مساله اصلی این است که در این زمینه همکاری مردم خیلی مهم است. آنجا فرهنگ رقابت‌ها به این شکل بود که هر کسی با هر ملیتی و با هر رنگ پوست و زیر پرچم هر کشوری که حضور داشت به این فرهنگ وارد بود و همکاری لازم را با برگزارکنندگان جام‌جهانی داشتند و به‌خوبی همکاری می‌کردند. این یک بحث است که باید از طرف مردم انجام شود و از سوی دیگر بحث زیرساخت‌ها و امکاناتی هست که باید ایجاد شود و از آنجایی که این مسائل هزینه‌بر هستند، آدم‌هایی که باید حضور پیدا کنند تا این اقدامات به دست آنها انجام شود مسلما نیازهایی را دارند که باید برآورده شود تا بتوانند در کنار برگزارکنندگان به انجام یک بازی در شرایط استاندارد و دلپذیر کمک کنند.

به لیگ برتر خودمان برسیم. گفته بودید طبق قانون باید رقابت‌های داخلی تعطیل شود اما امروز شاهد هستیم که برخی لیگ‌ها در حال برگزاری‌اند. در این مورد بیشتر توضیح می‌دهید که چرا باید ما تعطیل باشیم؟

بحث مقررات فیفا یک بحث است و موضوع ایام برگزاری فیفا نیز یک بحث دیگر است. بالاخره تیم‌هایی که لیگ حرفه‌ای دارند از بازیکن ملی‌پوش هم بهره می‌برند که این بازیکنان باید در رقابت‌ها حاضر شود. از این طرف همزمانی رقابت‌های لیگ درصورت برگزاری مسابقات با رقابت‌های جام‌جهانی شرایطی را فراهم می‌کند که دیگر مسابقات داخلی دیده نمی‌شود و اصلا دنبال نخواهد شد. ما می‌خواهیم فوتبال را برای چه و برای که برگزار کنیم؟ ما می‌خواهیم مردم استفاده‌اش را ببرند. در غیر این صورت می‌شد ما هم لیگ را تداوم ببخشیم. به‌طور مثال وقتی دو تیم هلند و انگلیس با هم بازی دارند، هوادار این دیدار را نگاه می‌کند یا بازی لیگ را؟ این یک بحث احترام به بیننده و هواداران فوتبال است که دوست دارند به صورت غیر همزمان هم تیم خودش را دنبال کند و هم مسابقات جام‌جهانی را. به نظر من باید اجازه بدهیم رویدادی مثل جام‌جهانی در فضایی مجزا برگزار شود تا مردم استفاده و بهره لازم را ببرند و در کنار آن هم مسابقات لیگ است که به محض پایان جام‌جهانی، رقابت‌های لیگ را از سر خواهیم گرفت.

بحث استعلام از فیفا برای ازسرگیری رقابت‌های لیگ در ایام جام‌جهانی به کجا رسید؟

بعد از صحبت‌هایی که داشتیم و از آنجایی که قرار است بلافاصله بعد از هفته پانزدهم پنجره نقل‌وانتقالات نیم‌فصل را باز کنیم، در مقابل این تعطیلی که در جام‌جهانی ایجاد شد دیگر مهلت جابه‌جایی‌های نیم‌فصل شامل تعطیلات نمی‌شود و رقابت‌های لیگ برتر بعد از هفته پانزدهم بدون وقفه و به صورت پیاپی ادامه پیدا خواهد کرد. یعنی طبق برآوردی که از قبل وجود داشت ما در نیم‌فصل همیشه تعطیلاتی را داشتیم اما الان با توجه به تعطیلات فعلی دیگر تعطیلی نخواهیم داشت و زمان پنجره نقل‌وانتقالات زمستانی بدون تعطیلی رقابت‌ها طی خواهد شد.

پس بعد از هفته پانزدهم پنجره نقل‌وانتقالاتی باز می‌شود.

بله همین‌طور است و در این فاصله جام حذفی و لیگ برتر را ادامه می‌دهیم و دیگر خبری از تعطیلی نیست چون باید تعطیلی حدود دو ماهه را در آن ایام جبران کنیم.

سازمان لیگ از برنامه‌های خود عقب نیست؟ چون در صورتی که کی‌روش بماند و اگر بخواهد طبق برنامه قبلی برنامه‌های خود را ادامه بدهد به نظر می‌رسد مشکلاتی برای سازمان لیگ ایجاد شود.

بالاخره موضوع تیم ملی یک بحث دیگر است و تا برنامه‌های تیم ملی اعلام نشود نمی‌توان در این خصوص پیش‌داوری کرد. اجازه بدهید برنامه‌های تیم ملی اعلام شود. اما فعلا تا تیم ملی برنامه ندارد ما برنامه خود را پیش می‌بریم.

شما از برنامه عقب نیستید؟

خیر عقب‌ماندگی خاصی وجود ندارد و طبق برنامه‌ پیش می‌رویم.

مطمئنا سال آینده کار سختی را برای برنامه‌ریزی لیگ دارید چون هم جام ملت‌ها را داریم و هم احتمالا سرخابی‌ها از شهریور به آسیا برگردند و کار از ابتدا با فشردگی دنبال شود.

بله، دقیقا سال سختی درپیش داریم. بنابراین باید زودتر لیگ را تمام کنیم که از آن‌سو هم لیگ بیست‌وسوم را زودتر آغاز کنیم.

برنامه‌ریزی برای پایان و آغاز لیگ جاری و جدید به چه شکلی است.

سعی می‌کنیم تا خرداد سال بعدی لیگ را تمام کنیم که در این صورت می‌توانیم از اواخر مرداد ماه ۱۴۰۲ لیگ جدید را آغاز کنیم.

خبر دارید که کی‌روش می‌ماند یا رفتنی است؟

نه خبری در این خصوص ندارم و نمی‌دانم چه وضعیتی پیش روی تیم ملی است.

برنامه‌های بعدی لیگ برتر (نیم‌فصل دوم رقابت) چه زمانی اعلام می‌شود؟

فعلا که برنامه‌هایمان روتین است. اما تا قبل از اینکه وارد رقابت‌های لیگ برتر بشویم و قبل از آغاز هفته دوازدهم مسابقات لیگ برتر حتما برنامه نیم‌فصل دوم را اعلام خواهیم کرد. پیش‌نویس برنامه‌ها و برنامه‌ریزی آن آماده است و فقط این برنامه‌ها را اعلام خواهیم کرد. اینکه همه هفته‌ها را یک‌جا اعلام کنیم یا به صورت چند هفته یک‌بار باشد هم به‌زودی مشخص خواهد شد.

برای بازگشت تماشاگران به ورزشگاه‌ها چه فکری کرده‌اید؟

این موضوع دست ما نیست چون ما تصمیم‌گیرنده این امر نیستیم.

گفته می‌شد باشگاه استقلال نامه زده است که باید دیدار دربی با تماشاگر برگزار شود.

ما در این خصوص تصمیم‌گیر نیستیم و شورای تامین و دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند و در این خصوص تصمیم‌گیری کنند.

باشگاه‌ها امسال از لحاظ بلیت‌فروشی خیلی متضرر شده‌اند. برای جبران این امر راهکاری هم دارید؟

این را قبول دارم اما اینکه چه راهکاری باشد در این مورد ما تصمیم‌گیرنده نیستیم و این امر در حیطه وظایف ما نیست.

استقلال درخواست تعویق دربی را داده بود. این موضوع چقدر صحت دارد؟

بعید می‌دانم بتوانیم برنامه‌هایمان را به تعویق بیندازیم چون همه برنامه‌های لیگ به‌هم می‌ریزد.

این موضوع که هفته گذشته رسانه‌ای شده بود صحت دارد؟

چیزی به ما نگفتند و درخواستی را در این خصوص دریافت نکرده‌ام.

پرسپولیسی‌ها چطور؟ در این خصوص درخواستی داشته‌اند؟

درباره درخواست تغییر برنامه‌ها از هیچ باشگاهی هیچ درخواستی نداشته‌ایم.

یعنی دربی در همان تاریخ و موعد قبلی که اعلام کردید برگزار می‌شود؟

بله همین‌طور است.

برخی هم انتقاد کرده بودند که چرا دربی پنجشنبه یا جمعه برگزار نمی‌شود؟

ایام و مناسبت‌هایی در تقویم رسمی کشور وجود دارد مثل شهادت‌ها و ایامی که به احترام آنها نباید بازی برگزار شود. بر همین اساس اگر دربی را دوم دی ماه می‌انداختیم هفته بعد را به‌خاطر همین تقویم از دست می‌دادیم و فاصله زیاد می‌شد. ما هم دوست داشتیم پنجشنبه یا جمعه این دیدار را برگزار کنیم اما بعضا شرایط طوری است که به احترام ایام و مراسم و روزهای عزیزی نمی‌توانیم بازی برگزار کنیم. بنابر این تاریخ دربی را جابه‌جا کردیم و به ناچار به وسط هفته بردیم.

منبع: روزنامه فرهیختگان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس