ماجرای پیام "هشدار زلزله" چه بود؟

از دقایقی پیش پیامی مبنی بر هشدار زلزله در ‌گوشی تلفن همراه مردم ‌کشور اعلام شده است.

به گزارش مشرق، از دقایقی پیش پیامی مبنی بر هشدار وقوع زلزله، آرام باشید و پناهگاهی در این اطراف پیدا کنید برای برخی از مردم کشور ارسال شده است.

اطلاعیه مرکز لرزه نگاری درباره هشدار زلزله

مرکز لرزه‌نگاری کشور اعلام کرد: نظر به اینکه بنا بر اطلاع واصله، امروز ۱۶ آذر ۱۴۰۱ پیامی تحت عنوان هشدار زلزله از طریق خطوط موبایلی برای برخی از مشترکان ارسال شده است.

مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران ضمن تکذیب این پیام اعلام می‌کند هیچ‌گونه وضعیت غیرعادی درباره وقوع زمین‌لرزه در هیچ منطقه کشور تا لحظه درج این پیام مشاهده نشده است.

توضیحات پلیس فتا درباره پیام هشدار جعلی زلزله/پیام برای گوشی‌های اندروید ارسال شده است

براساس پیام معاون اجتماعی پلیس فتا، این پیام برای گوشی‌های همراه اندروید به خصوص سامسونگ ارسال شده است و افرادی که گوشی همراه آیفون دارند این پیام را دریافت نکردند.

سرهنگ رامین پاشایی، در گفتگو با شبکه خبری، موضوع پیامک هشدار زلزله را جعلی دانست و گفت: هموطنان با خیال راحت به زندگی خود برسند.

وی با عنوان این مطلب که هیچ اتفاق یا تهدیدی برای هموطنان وجود ندارد، گفت: این پیام برای گوشی‌های همراه اندروید به خصوص سامسونگ ارسال شده و افرادی که گوشی همراه آیفون دارند، این پیام را دریافت نکردند.

تکذیب هک؛ اشتباه اپراتور

️روابط عمومی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هر گونه هک شبکه تلفن همراه کشور را تکذیب کرد و افزود وضعیت شبکه تلفن همراه کشور به صورت دائم توسط مراکز پایش امنیت اپراتورها و وزارت ارتباطات مورد پایش قرار می گیرد و هیچ گونه شواهدی مبنی بر هک این شبکه وجود ندارد و ادعاهای مطرح شده در حال بررسی است.

مدیرکل ارتباطات همراه اول هم در این باره گفت: «از مشترکین خود معذرت خواهی میکنیم. هیچگونه هک و نفوذی نبوده است، مشکل خطای تیم تحقیقاتی برای تست قابلیت هشدار بلایای طبیعی بوده است.»

عمدی یا سهوی بودن باید بررسی شود

همچنین رحیمی، معاون سازمان پدافند غیرعامل، نیز گفت: قسمت تحقیقات و توسعه همراه اول در حال تست سامانه‌ای بوده است که در مواقع بحران بتواند پیام ارسال کند. قرار بوده برای بیست گوشی ارسال شود اما با یک خطای انسانی برای کل شبکه همراه اول ارسال شده است.

وی افزود: اینکه عمدی یا سهوی بوده است، باید بررسی شود.

توضیحات معاون وزیر ارتباطات درباره ماجرای پیام هشدار زلزله

در ادامه بررسی ها محمدامین آقامیری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز درباره ماجرای پیام هشدار زلزله توضیح داد و گفت: خوشبختانه با قاطعیت به مردم اعلام می کنم که هیچ گونه بدافزاری و یا هک شدنی در کار نبوده است و درز اطلاعاتی نیز نداشتیم.

در ادامه بررسی ها محمدامین آقامیری، معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان تنظیم مقررات نیز درباره ماجرای پیام هشدار زلزله توضیح داد و گفت: خوشبختانه با قاطعیت به مردم اعلام می کنم که هیچ گونه بدافزاری و یا هک شدنی در کار نبوده است و درز اطلاعاتی نیز نداشتیم.

رئیس سازمان تنظیم مقررات افزود: این موضوع یک مبحث فنی اپراتوری بوده که دوستان ما در اپراتور همراه اول بررسی هایشان را انجام دادند و بنده دقایقی پیش آخرین گزارش ها را چک کردم. یک موضوع فنی ساده بود و تا دقایقی دیگر همراه اول اطلاعیه خود را اعلام خواهد کرد.

معاون وزیر ارتباطات ادامه داد: ما در تلاش هستیم که برای مردم عزیز یک خدمت جدید ایجاد کنیم که در یکی از این فرایندها این مساله به وجود آمده و موضوع خاصی نیست.

یک اشتباه فنی در همراه اول رخ داد

میراحمدی، معاون وزیر کشور، نیز در این باره گفت: همراه اول مشغول به کار فنی بوده که در موقع بحران بتواند پیام ارسال کند و قرار بود این پیام برای گروه خودشان ارسال شود، اما با یک اشتباه فنی برای جمعی از هم‌وطنان ارسال شد.

وی خاطرنشان کرد: موضوع زمان انجام این تست در چنین روزی توسط دستگاه‌های مربوط درحال انجام است.

مدیرکل ارتباطات همراه اول: هیچگونه هک و نفوذی نبوده است

در نهایت حامد حکاکان، مدیرکل ارتباطات همراه اول ضمن عذرخواهی از مشترکین خود به دلیل پیام اشتباه زلزله گفت: هیچگونه هک و نفوذی نبوده است بلکه به دلیل خطای تیم تحقیقاتی بوده که در زمینه تست قابلیت هشدار بلایای طبیعی سیل یا زلزله کار می کردند.

وی ادامه داد: این پیامک قرار بوده صرفا برای این تیم تحقیقاتی ارسال شود اما برای تعدادی از شهروندان نیز ارسال شده است.


اپراتور همراه اول همچنین با ارسال پیامی به کاربران تلفن همراه اعلام کرد: «هموطن گرامی اگر پیام هشدار زلزله دریافت کرده اید، این پیام صحت ندارد.»


دستور وزیر ارتباطات برای برخورد با مقصرین ارسال پیام هشدار زلزله

در پی خطای انسانی بخش تحقیق و توسعه اپراتور همراه اول در فعال کردن سامانه هشدار و ارسال «پیام هشدار زلزله» برای تعدادی از مشترکین این اپراتور در شهر تهران و ایجاد نگرانی برای برخی از هموطنان، عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات دستور پیگیری موضوع و برخورد با مقصرین احتمالی را داد.

حوالی ظهر امروز، در گوشی تلفن همراه برخی از مشترکین همراه اول در شهر تهران، پیامی مبنی بر وقوع زلزله و لزوم بیرون رفتن سریع از منزل و محل کار ارسال شد که موجب نگرانی برخی از هموطنان عزیز شد. بررسی اولیه نشان می دهد این اتفاق ناشی از خطای بخش تحقیق و توسعه شرکت همراه اول در حین تست «سامانه هشدار» بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • یک شهروند IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    1 2
    خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ گلابی ها زهره ترک شدیم .
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    3 3
    اری جونت پس چرا دقیقا این اشتباه دراین روز پراالتهاب بیفته برو عمو خودتی باید باعاملین برخورد شود خدا می دانی این پیام چه خسارتهای جانی ومالی برداشته
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      2 1
      دیگه اینقد بزرگش نکن برادر! خسارتهای جانی و مالی...
  • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    3 1
    قرار بود برای خودشان ارسال شود، بعد دستان خورد برای جمعی از هموطنان ارسال شد! مرغ پخته هم از این دروغ ها خنده اش می گیرد چطور فقط برای دارندگان اندروید ارسال شد؟
  • رضا IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    12 2
    مراقب نفوذی ها باشید. عده ای می خواهند مردم همیشه نگران و مضطرب باشند
    • IR ۱۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      8 2
      یا شاید زور آخرشون برای اینکه چند نفرو به خیابون بکشانند و فیلم بگیرند بگویند اینم از اعتصابات سراسری
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 1
    برای ما که سامسونگ هستیم که چیزی نیومد.
  • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    1 2
    الان بخواین با چهار تا کارمند واسه این اشتباه برخورد کنین خیلی خجالت آوره
    • IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
      0 0
      اگر معلوم شد اشتباه بوده برخورد نمیشه و اگر معلوم شد عامدانه بوده خجالت نداره. افتخار داره. معادله مسخره‌ات حل شد. مرگ بر ضدانقلاب ابله
  • دختر مامان FR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    2 2
    برا منم که اومد خیلی هم ترسیدم
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    1 1
    همه تلاششان را میکنند که در جامعه زلزله ایجاد کنند و گردن هم نگیرند.
  • IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    2 0
    احتمال زیاد نفوذی بوده
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    3 0
    در آخرین روز اعتصابات خنده‌دار خیالی شاید تیر آخرشون بوده. مجریان باید ادعایشان را ثابت کنند یا تشریف ببرند برای پاسخ‌گویی. مسئولین امنیتی به هوش باشید
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 0
    لطفاً کار رو معلق نکنید چون در اصل کار درستی هست، فقط دقت بیشتری به کار ببرید
  • IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 0
    من گوشی هواوی دارم، قدرت زنگ و یا صدای بسیار زیادی داشت، خواندم، گمان کنم ب انگلیسی بود، درست یادم نمیاد. سوال کرد شما لرزه ای راحس کردید که این قسمت مطمن هستم ب انگیسی بود، که جواب دادم خیر، ولی از همان اول احساسم گفت می خواهند بترسانند،. فکر می‌کردم یک حرکت خارج از کشور باشد.
  • IR ۱۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    1 3
    خیلیییی خوبیدد :))))))

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس