صادرات

صندوق بین المللی پول با پیش بینی رشد ۲ درصدی برای اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ از ورود اقتصاد انگلیس به رکود در این سال و افت شدید رشد اقتصادی منطقه یورو خبر داد.

به گزارش مشرق، صندوق بین المللی پول در گزارش جدید خود موسوم به چشم انداز اقتصادی جهان پیش بینی کرده است اقتصاد جهان در سال جاری میلادی به طور متوسط ۲.۹ درصد رشد کند که کمتر از رشد ۳.۴ درصدی ثبت شده در سال ۲۰۲۲ است.

اقتصاد انگلیس وارد رکود و آلمان در مرز رکود

این نهاد بین المللی انتظار دارد رشد اقتصادی کشورهای توسعه یافته جهان در سال ۲۰۲۳ به کمتر از نصف برسد و از ۲.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۲ درصد در این سال کاهش یابد.

منطقه یورو با افت شدید رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ مواجه خواهد شد و در حالی که سال گذشته میلادی ۳.۵ درصد رشد اقتصادی را تجربه کرده بود در سال جاری میلادی بیشتر از ۰.۷ درصد رشد نخواهد کرد.

اقتصاد آلمان در سال ۲۰۲۳ به مرز رکود می‌رسد و رشد ۰.۱ درصدی را تجربه خواهد کرد. رشد اقتصادی فرانسه نیز ۰.۷ درصد، ایتالیا ۰.۶ درصد و اسپانیا ۱.۱ درصد پیش بینی شده است.

اقتصاد انگلیس در سال ۲۰۲۳ وارد رکود خواهد شد و با رشد منفی ۰.۶ درصدی در این سال مواجه خواهد شد. انگلیس تنها کشور در میان اقتصادهای بزرگ دنیاست که با رکود اقتصادی و رشد منفی در سال ۲۰۲۳ مواجه می‌شود.

اقتصاد آمریکا نیز که در سال گذشته رشد ۲ درصدی را تجربه کرده بود در سال جاری رشدی بهتر از ۱.۴ درصد بدست نخواهد آورد.

با وجود افت شدید رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته، رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه طی سال ۲۰۲۳ افزایش خواهد یافت و از ۳.۹ درصد در سال قبل به ۴ درصد طی این سال خواهد رسید.

اقتصاد چین در سال ۲۰۲۲ رشد ۳ درصدی داشته که بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول در سال جاری رشد ۵.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد.

روسیه که در سال پیش با رشد منفی ۲.۲ درصدی مواجه شده بود طی سال ۲۰۲۳ از رکود اقتصادی خارج شده و رشد اقتصادی ۰.۳ درصدی را تجربه خواهد کرد.

کاهش رشد اقتصادی عربستان به کمتر از نصف

این گزارش همچنین متوسط رشد اقتصادی منطقه خاورمیانه در سال ۲۰۲۲ را ۵.۳ درصد برآورد و پیش بینی کرده است این رقم در سال ۲۰۲۳ به ۳.۲ درصد کاهش یابد.

رشد اقتصادی عربستان در سال جاری به کمتر از یک سوم خواهد رسید و از ۸.۷ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۲.۶ درصد در سال جاری خواهد رسید.

چهارمین سال متوالی رشد اقتصادی ایران با وجود تحریم‌ها

صندوق بین المللی پول همچنین با وجود تحریم‌ها انتظار دارد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۳ نیز روندی رو به رشد داشته باشد. ایران در سال ۲۰۲۲ رشد اقتصادی سه درصدی را تجربه کرده بود و بر اساس پیش بینی این نهاد بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ رشد اقتصادی ایران به ۲ درصد خواهد رسید.

بر این اساس صندوق بین المللی پول انتظار دارد اقتصاد ایران برای چهارمین سال متوالی و با وجود تداوم تحریم‌های آمریکا رشد مثبت داشته باشد. اقتصاد ایران که در سال ۲۰۱۹ در پی سیاست تحریم‌های حداکثری رشد منفی ۳.۱ درصدی را تجربه کرده بود در سال ۲۰۲۰ و با وجود شیوع کرونا از رکود خارج شد و رشد ۳.۳ درصدی و در سال ۲۰۲۱ رشد ۴.۷ درصدی را تجربه کرد.

پیش بینی صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال ۲۰۲۳ نسبت به گزارش ماه اکتبر این سازمان تغییری نداشته است. صندوق بین الملی پول در گزارش ماه اکتبر خود نیز رشد اقتصادی ۲ درصدی را برای ایران در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود.

رتبه ۱۲ ایران از نظر رشد اقتصادی در میان ۳۰ اقتصاد بزرگ

بر اساس این گزارش، ایران در میان ۳۰ اقتصاد بزرک دنیا،‌ در رتبه ۱۲ از نظر رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۳ قرار می گیرد. هند در میان ۳۰ اقتصاد بزرگ دنیا در رتبه نخست قرار گرفته و بر اساس پیش بینی صندوق بین المللی پول رشد ۶.۱ درصدی را در این سال تجربه خواهد کرد.

انگلیس نیز با رشد منفی ۰.۶ درصد در انتهای این رده بندی قرار گرفته است. از جمله کشورهایی که رشد کمتری نسبت به ایران خواهند داشت عبارتند از اسپانیا با ۱.۱ درصد، لهستان با ۰.۳ درصد، کره جنوبی با ۱.۷ درصد، برزیل با ۱.۶ درصد و آرژانتین با ۱.۷ درصد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 16
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    8 9
    حالا صندق بین المللی پول شد مرجع تا دیروز گماشته صهیونیست بود باشه حرف شما درست برید به مردم زلزله زده برسید بابا بیچاره دارن توسرما از بین می رن
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      0 0
      بزرگوار ها بدانید
  • مرتضی IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    8 22
    رشد فاضلاب هم نداشتیم چه برسه به رشد اقتصادی
    • قریشی IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
      0 0
      ما در مسائل خانوادگی شما دخالت نمی کنیم، مسائل مربوط به زاد و ولد و رشد در خانواده شما فقط به خودتان مربوط است . مطلب اینجا مربوط به اقتصاد کلان است و پارمترهای علمی آن و ضمنا مرجع این آمار هم همان سایت های وابسته به قبله امریکائی شما است نه منابع داخلی...
  • انقلابی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    9 9
    رشد اقتصادیو بیا تو سفره های مردم ببین!! احتمالا مدیران این صندوق هم سوار قطار پیشرفت دولتن!!
    • IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
      0 0
      دیده شده و عالی بود
  • علی افصحی IR ۲۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۱
    0 0
    درحالی که امام خامنه‌ای بر وضعیت قابل قبول ایران اسلامی اشاره و بر وضعیت مطلوب همیشه تاکید داشته و دارند و هر از گاهی نهادهای غیر ایرانی نیز بدان اشاره می کنند اما باز هم بی سوادانی چون آخوندی، ربیعی ، تاجیک ، علوی نبار و...به نیابت از همه منافقین اانقلاب سخن از فلاکت ایران اسلامی عزیز زده و آشوب اراذل و اوباش در کنار زنان بدکاره را معترض به وضعیت اقتصادی جازده و در رسانه های اجاره ای پر حجم اصلاح طلبان فاسد به نوبت و هر روز نشر می دهند این در حالی است که حتی بعد از آشوب اراذل ،صندوق بین المللی پول از رشد اقتصادی ایران در سال میلادی جدید خبر داده این در حالتی است که همین صندوق از نصف شدن رشد اقتصادی عربستان خبر داده و رشد کره جنوبی را نیز در همین بازه زمانی کمتر از ایران اسلامی عزیزاعلام می کند و این در شرایطی است که هم کره جنوبی و هم عربستان پایگاه شیطان بزرگ آمریکا بوده و هیچ تحریمی را نیز ندارند و در بست در اختیار آمریکا و غرب وحشی اند اما باز این ایران اسلامی است که هم تحریم ها را بی اثر کرده و هم به رشد اقتصادی نیز رسیده است. منافقین انقلاب اسلامی ، اصلاح طلبان فاسد، هرچه تلاش می کنند که ایران اسلامی را در بن بست جا بزنند اما همیشه نهادهای غیر ایرانی برایشان ضد حال می زنند!بگذریم که هر بار این امام خامنه‌ای است که وسواس وسواسان خناس غرب وحشی و اصلاح طلبان فاسد را با جهاد تبیین در هم می کوبد سلامتی و طول عمر امام خامنه‌ای صلوات.
  • زادا NL ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۲
    0 0
    بندر گوادر پاکستان-چین بندر گوادر ایران و روسیه درباره ایران . ایجاد یک مسیر تجاری روسیه و ایران . با بودجه روسیه ساخت بندر توسعه یافته در خلیج فارس برای تجارت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس