مغرب یک شهروند شیعه سعودی در معرض خطر اعدام را تحویل ریاض می‌دهد

با وجود خطر اعدام «حسن آل ربیع» فعال سعودی متولد منطقه شیعه‌نشین العوامیه، دستگاه قضایی مغرب قصد دارد او را تحویل ریاض دهد.

به گزارش مشرق از خبرگزاری فرانسه، وکیل «حسن آل ربیع» شهروند شیعه عربستان امروز (پنجشنبه) گفت که دادگاه تجدید نظر مغرب در مورد تحویل آل ربیع به عربستان موافقت کرده و این حکم غیر قابل نقض است.

برای اجرای نهایی این حکم، باید حکم دادگاه از طریق وزیر دادگستری به نخست‌وزیر داده شود و او آن را امضا کند.

«احمد آل ربیع» برادر این فعال عربستانی که ساکن کاناداست گفت که در صورت تحویل برادرش به عربستان، وی با خطر «بریده شدن سر» مواجه است.

حسن آل ربیع (۲۶ ساله) در ۱۴ ژانویه در حین ترک مغرب به مقصد ترکیه با یک حکم بازداشت صادر شده در عربستان به اتهام «همکاری با تروریست‌ها به منظور خروج غیر قانونی از کشور» بازداشت شد.

نظامیان ارتش عربستان سعودی، صبح دوشنبه گذشته نیز با یورش به مناطق القطیف و العوامیه واقع در شرق این کشور، ۱۰ نفر از ساکنان این مناطق شیعه‌نشین را بازداشت کرده و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

وبسایت «لجنة الدفاع عن حقوق الإنسان» در این باره گزارش داد: نیروهای امنیتی رژیم سعودی صبح روز دوشنبه با خودروی زرهی به منطقه «القطیف» و منازل شهرک‌های «العوامیه»، «حفر الباطن» و «ام الحمام» (شرق عربستان) یورش بردند.

در پی آغاز اعتراضات و تظاهرات گسترده به خصوص در مناطق شیعه‌نشین شرق عربستان در سال ۲۰۱۱ برای مطالبه برابری، عدالت اجتماعی و پایان دادن به تبعیض و آزار و اذیت فرقه‌ای، مقامات امنیتی عربستان معمولا به صورت سیستماتیک مردم این مناطق را هدف حملات و بازداشت‌ها و بعضا اعدام‌ها قرار می‌دهند.

مردم شرق عربستان طی سال‌های اخیر بارها در اعتراض به اقدامات سرکوبگرانه رژیم سعودی و کشتار ده‌ها معترض در شهرهای العوامیه و قطیف تظاهرات کرده‌اند، اما هر بار با سرکوب شدید نظامیان آل‌سعود مواجه شدند.

دولت سعودی هر ساله شمار زیادی از مخالفان آل‌سعود را با هدف مقابله با آزادی بیان و به بهانه مبارزه با تروریسم به مجازات‌های سنگین و اعدام محکوم می‌کند

شیخ نمر باقر النمر روحانی برجسته شیعیان عربستان و ساکن القطیف، یکی از برجسته‌ترین زندانیان سیاسی این کشور محسوب می‌شد که در سال ۱۳۹۴ به اتهام انتقاد از آل‌سعود و اقدام علیه امنیت ملی این کشور اعدام شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس