کد خبر 1461323
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۹:۲۵
‌

حوزه علم و دانشگاه ایران در چهل و چهارسال گذشته در فراز و نشیب‌های متعدد به پیشرفتی رسیده که امروز نام ایران و دانشمندان ایرانی در میان برترین‌های دنیا به چشم می‌خورد.

به گزارش مشرق، در سال ۵۷ کشوری که یک درصد از جمعیت کل دنیا را داشت، سهمش از تولید علم دنیا کمتر از یک دهم درصد بود.

تعداد دانشجویان کل کشور در آن زمان حدود ۱۶۰ هزار نفر بود، همچنین اعضای هیات علمی قبل از انقلاب به ده هزار نفر نمی‌رسید.

همین سطح پایین علم در کشور از ایران کشوری فاقد افتخار و فاقد نوآوری ساخته بود، نتیجه آن هم شده بود وابستگی به کشورهای پیشرفته‌تر و اعزام جوانان به خارج کشور برای تحصیل در مقاطع تکمیلی چرا که در داخل رشته‌های تحصیلات تکمیلی تدریس نمی‌شد.

امروز پس از گذشت چهل و چهارسال از آن زمان بیش از سه میلیون و ۳۰۰ هزار دانشجو در مقاطع مختلف مشغول تحصیل هستند، تعداد اعضای هیات علمی تمام وقت ما بیش از ۸۰ هزار نفر است و در حوزه تحصیلات تکمیلی ۱۵۰ هزار نفر در سال پذیرش می‌شوند.

آموزش عالی کشور در گذر ۴۴ ساله

ایران در قله افتخار منطقه

روح‌الله رازینی رئیس مرکز نظارت، ارزیابی و تضمین کیفیت وزارت علوم نیز می‌گوید: قبل از انقلاب مجموع موسسات و واحدهای دانشگاهی ما ۲۴۰ تا ۲۵۰ واحد دانشگاهی بود که امروز با احتساب شعب دانشگاه ها مجموعه واحدهای ما در حوزه دانشگاه ها، پارک ها به ۲۸۰۰ واحد رسیده است.

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم هم توسعه تحصیلات تکمیلی کشور پس از انقلاب را از مهم‌ترین مسائل پیشرفت آموزش عالی می‌داند و می‌گوید: پیش از انقلاب هیچ دوره دکتری در کشور دایر نبود اما حالا نه تنها دوره‌های دکترای بسیار فعالی داریم بلکه دوره های پسا دکتری نیز در دانشگاه‌های کشور برگزار می‌شود و در زمینه بروندادهای علمی کشور نیز در سال ۲۰۲۱ بیش از ۷۸ هزار سند علمی از ایران منتشر شده و کشور ما توانسته رتبه اول علمی در منطقه را کسب کند.

آموزش عالی کشور در گذر ۴۴ ساله

درخشش نام دانشمندان ایرانی در میان برترین‌های جهان

پیمان صالحی معاون پژوهشی وزیر علوم نیز با بیان اینکه حالا حالاها هیچ کشوری به ایران نمی‌رسد، می‌گوید: امروز ما می‌توانیم با افتخار بگوییم که ضریب تبدیل منابع مالی به تولید علم کشور ما در دنیا بی نظیر است و فکر نمی کنم که حالا حالاها هیچ کشوری در دنیا بتواند به این ضریب تبدیل دست یابد.

وی می‌افزاید: پیش از انقلاب نام دانشمندان ایرانی در هیچ کدام از لیست‌های جهانی نبود اما امروز ۸۴۱ نفر از دانشمندان ایرانی در لیست دانشمندان یک درصد پراستنادترین دانشمندان جهان قرار دارد.

براساس تازه‌ترین رتبه‌بندی جهانی ISC ۲۰۲۲ نام ۶۳ دانشگاه از ایران در میان برترین دانشگاه‌های جهان دیده می‌شود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۵
    0 0
    اگه اینطوره چرا هرجنسی تو بازار هست چینی هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس