در پی متهم شدن ارتش سوریه؛ روسیه: کلاه سفیدها حمله شیمیایی دوما را صحنه سازی کردند

سفیر و نماینده دولت روسیه در سازمان ملل گفت: کلاه سفیدها مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما بوده و حمله شیمایی را " صحنه سازی" کرده اند.

به گزارش مشرق، سفیر و نماینده دولت روسیه در سازمان ملل در پی متهم کردن ارتش سوریه در بکارگیری ماده کلر در حمله ادعایی به دوما در سال ۲۰۱۸ از سوی سازمان منع تسلیحات شیمیایی با رد این اتهامات گفت: کلاه سفیدها مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما بوده و حمله شیمایی را " صحنه سازی" کرده اند.

هیات موسوم به "تیم تحقیق و شناسایی" سازمان منع تسلیحات شیمیایی (OPCW) درباره حادثه ادعایی استفاده از ماده کلر در دوما در آوریل ۲۰۱۸، سوریه را متهم کرده است.

مدیر کل سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست شورای امنیت سازمان ملل، سوریه را متهم کرد که یک بالگرد ارتش این کشور در سال ۲۰۱۸ میلادی ، دو سیلندر سلاح شیمیایی را بر روی جمعیت شهر دوما در استان ریف دمشق پرتاب کرده است.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در زمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه، با رد مشروعیت این نشست و همچنین اقدام «دبیرخانه فنی» سازمان منع تسلیحات شیمیایی، آن را «بازی‌های سیاسی» برخی از اعضای شورای امنیت دانست.

سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که جلسات درباره پرونده تسلیحات شیمیایی سوریه «بی فایده» است و خواستار استفاده منطقی تر از منابع شورای امنیت شد.

نبنزیا این جلسات توجیهی شورای امنیت را «تهی» خواند و از این شورا خواست درباره تنزل سطح سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفتگو کند.

سفیر روسیه در سازمان ملل بر غیرقانونی بودن تیم تحقیقات سازمان منع تسلیحات شیمیایی تاکید کرد و گفت یافته های آن ارتباط چندانی با حرفه ای بودن و عینیت ندارد.

نماینده روسیه همچنین گفت دوما به یک "لوله آزمایش" برای شورای امنیت تبدیل شده است.

نبنزیا، اتهامات نماینده آمریکا علیه روسیه در مورد مانع تراشی در مقابل تحقیقات پیرامون سلاح های شیمایی در سوریه را "دروغ ظالمانه" دانست و این ادعا را که دمشق تنها مسئول استفاده از سلاح های شیمیایی در این کشور است، رد کرد.

سفیر روسیه در سازمان ملل به شکاف‌های موجود در تحقیقات تیم تحقیقات اشاره کرد و گفت: گزارش دوما به میزان قابل توجهی بر اساس "فشار غرب" تهیه شده است."کلاه سفیدها" مسئول استفاده از تسلیحات شیمیایی در دوما بوده و حمله شیمایی را " صحنه سازی" کرده اند.

نماینده چین در سازمان ملل نیز در این نشست اعلام کرد که این کشور "امیدوار" به جهانی عاری از تسلیحات شیمیایی است.

وی در اظهارات خود به بیانیه های مکرر سوریه مبنی بر مخالفت با سلاح های شیمیایی و استفاده از آنها اشاره و از پیشرفت اخیر در زمینه دسترسی سازمان منع سلاح های شیمیایی به سوریه استقبال کرد.

چین خواستار ازسرگیری حضور مقامات سازمان منع تسلیحات شیمیایی در نشست های شورای امنیت شد.

دوما مهم ترین شهر استان ریف دمشق سوریه است که مرکز اداری آن نیز محسوب می شود. این شهر که تا پیش از حوادث سوریه در سال ۲۰۱۱ بیش ۱۱۰ هزار نفر جمعیت داشت، در ۹ کیلومتری پایتخت سوریه واقع است.

تروریست های سوری ۱۸ فروردین ماه ۱۳۹۷ مدعی شدند که این شهر از سوی دولت دمشق هدف بمباران شیمیایی قرار گرفته و در جریان آن ۷۵ سوری کشته و ده ها تن دیگر زخمی شدند.
واشنگتن به همراه لندن و پاریس بامداد ۲۵ فروردین همان سال به بهانه استفاده از سلاح شیمیایی در دوما، برخی مناطق محدود در سوریه را هدف حمله موشکی و هوایی قرار داد که پدافند موشکی سوریه، ۷۰ درصد این موشک ها را رهگیری و نابود کرد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در اول اردیبهشت ماه همان سال در بیانیه ای اعلام کرد که بازرسان این سازمان، نمونه هایی را از محل حمله شیمیایی ادعایی در شهر دوما در سوریه جمع آوری کرده اند که قرار است در هلند آزمایش شود.

رسانه‌های غربی پیش از این گزارش‌هایی ادعایی از یک حمله شیمیایی به شهر دومای سوریه منتشر کردند که در یک زمان‌بندی عجیب و در آستانه آزادسازی این شهر به دست نیروهای دولتی سوریه صورت گرفته بود.

این در حالی است که دولت سوریه، در پی توافقی که در سال ۲۰۱۴ صورت گرفت، تمامی تسلیحات شیمیایی خود را به نمایندگان سازمان ملل متحد و سازمان منع سلاح های شیمیایی تحویل داده بود.

وزارت خارجه سوریه با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که این گزارش فاقد شواهد علمی و عینی است و هیچ فرد عاقل یا متخصصی نمی تواند به چنین نتایج گمراه کننده‌ای برسد.

در این بیانیه آمده است: نویسندگان این گزارش از مشاهدات عینی مطرح شده توسط طرف‌های دولتی، کارشناسان، دانشگاهیان و بازرسان سابق سازمان منع سلاح‌های شیمیایی که به دلیل تخصص و دانش خود مشهور هستند، غفلت کرده‌اند.

وزارت خارجه سوریه افزود: این گزارش گمراه کننده سوریه را غافلگیر نکرد و بار دیگر صحت موضع این کشور در قبال گزارش های سازمان منع سلاح های شیمیایی را که فاقد اعتبار بود، ثابت می کند. سوریه و بسیاری از کشورهای دیگر با به رسمیت شناختن تیم تحقیقاتی و شناسایی که فاقد مشروعیت است، مخالف بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 1
    آمریکا و انگلیس متخصص در پدرسوخته بازی.مثل همیشه.
  • علی IR ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 1
    فقط یک کلمه امریکا و کشورهای اروپائی همانند کفتار به طعمه های خود حمله میکنند و بویی از انسانیت نبرده اند سیاستشان آمیخته به دروغ و نیرنگ و فریبکاری میباشد که ابتدا حریف را با استفاده از ابزار رسانه ای و فشار سیاسی خلع سلاح کرده و سپس او را مورد تهاجم نظامی قرار میدهند کاری که در لیبی و عراق و سایر کشورها کردند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس