تکذیب انتقال فناوری هسته ای روسیه به ایران از سوی آژانس

رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انتقال فناوری‌های هسته‌ای روسیه به ایران را رد کرد.  

به گزارش مشرق، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی (IAEA) اظهار داشته است که او معتقد نیست که روسیه هواپیماهای بدون سرنشین جنگی را از ایران در ازای انتقال فناوری‌های هسته‌ای دریافت می‌کند، زیرا مسکو یکی از طرف‌های این معاهده است و خودش معاهده منع گسترش تسلیحات هسته ای (NPT) را «به این صورت آشکار» نقض نمی کند.

گروسی در نشست چتم هاوس لندن در پاسخ به این سوال که آیا ایران می تواند در ازای دریافت فناوری هسته ای، پهپادهای روسیه را تامین کند، گفت: «این فقط یک حدس و گمان است، چون روسیه در NPT است و من نمی توانم تصور کنم که آنها NPT را به این شکل آشکار نقض کنند.»

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در سخنان خود همچنین اعلام کرد که معتقد است انتقال فناوری هسته ای روسیه به ایران نمی‌تواند اتفاق بیفتد، زیرا آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌تواند همه آنچه را که در زمینه فناوری‌ها و پیشرفت‌های هسته ای در ایران اتفاق می‌افتد ببیند.

این در حالی است که کشورهای غربی بارها ایران را متهم کرده اند که پهپادهای جنگی را برای استفاده در اوکراین به روسیه می دهد. مسکو و تهران اما این اتهامات را رد می کنند.

هفته گذشته نیز مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که برای ازسرگیری گفت‌وگوها احتمالاً ماه فوریه به ایران سفر کند. وی خطاب به کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا گفت: معتقدم برای گفت‌وگو درباره این موضوع و دیگر موضاتی که برایتان شرح دادم، احتمالاً ماه فوریه به تهران بروم؛ شاید برای گفت‌وگوهای سیاسی با ایران که بسیار لازم است. امیدوارم که پیشرفت‌هایی در این زمینه داشته باشیم.

رافائل گروسی گفت ایران علی‌رغم انباشبت مواد هسته‌ای، اقدام به اشاعه هسته‌ای نکرده و به همین دلیل لازم است که با ایران در تعامل باشیم.

مدیر کل آژانس بین‌المللی با این حال برجام را «پوسته توخالی» توصیف کرد و افزود هیچ‌کس مرگ آن را اعلام نکرده است اما وظایف انجام نمی‌شوند و تمامی محدودیت‌هایی که در برجام وجود دارند، برای چندین بار نقض شده‌اند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • حسین IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 0
    اگر چنین همکاری بین ایران و روسیه برقرار بشه بسیار عالی میشه ،روسیه به تسلیحات ایران نیاز داره و ایران هم به تکنولوژی پیشرفته اتمی نیاز داره .
  • ترابیان IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    5 0
    خیالت راحت ایران همه چیز داره روز عمل مشخص خواهد شد فقط این جرثومه اسرائیل و یانکی های آمریکایی را به ایران راه ندهید
  • IR ۰۷:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    2 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس