ترکمن صحرا

ترکمن صحرا از مناطق بزرگ و اصیل ایران است که با شهرستان‌ها، روستاها و طوایف گوناگون، بخش چشمگیری از مناطق شمالی ایران را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مشرق، ترکمن صحرا بخش وسیعی از خراسان شمالی و استان گلستان را در برمیگیرد که طبیعتی بکر و متنوع و سرسبز و دیدنی دارد. در این مطلب از بیتوته شما را با ترکمن صحرا آشنا می کنیم.

ترکمن صحرا سرزمینی با دشتهای سبز مخملی ، کوههای بلند ، رودهای پرآب و جنگل های سرسبز با مردمی اصیل و فرهنگی غنی است. مردم خون گرم ترکمن با فرهنگی اصیل در این دشت سرسبز زندگی میکنند ، ترکمن صحرا برخلاف نامش هیچ نشانی از صحرا ندارد و طبیعت زیبایش پر از کوه ، جنگل ، مرتع و سواحل جلگه ای است.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر


ترکمن صحرا در گذشته سرزمین وسیعی بوده است که در طول تاریخ بارها تجزیه شده است و امروزه بیشتر بخش های آن در کشور ترکمنستان قرار دارد. این جلگه وسیع در کشورهای ایران ، ترکمنستان ، افغانستان ، ازبکستان ، قزاقستان و تاجیکستان قرار دارد.

ترکمن صحرا در ایران در بخش شمال شرقی قرار گرفته است و قسمت وسیعی از استان خراسان شمالی و استان گلستان را در بر می گیرد. از غرب به دریای خزر و بندر گز ، از شمال به جمهوری ترکمنستان ، از شرق به خراسان شمالی و بجنورد و از جنوب به کوه پایه های البرز شمالی می رسد.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

شیب منطقه ترکمنستان از جنوب به شمال و از شرق به غرب در امتداد شبکه آب رودهای منتهی به دریای خزر کاهش پیدا می کند. طول این دشت حدود ۴۰۰ کیلومتر و عرض آن متفاوت است. مهم ترین شهرهای ترکمن صحرا عبارتند از : بندر ترکمن ، آق قلا ، گنبد کاووس ، سیمین شهر ، داشلی برون ، نگین شهر ، مراوه تپه ، کلاله و گرگان .

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر


بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا

بهترین زمان سفر به ترکمن صحرا فروردین و اردبهشت است که فرشی زمردین بر پهنه دشت ها گسترده شده است ، جویبارها و چشمه ها پر آب هستند و گل ها همه شکوفا شده اند و مراتع پر از گل های شقایق و گل های زرد هستند.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر


جاذبه های گردشگری ترکمن صحرا

ترکمن صحرا از زیباترین مناطق دیدنی استان گلستان به حساب می آید که تاریخی کهن دارد. کشف سفالهای قدیمی و تپه های باستانی ، گورهای خاص با شکل های عجیب ، بقایای دیوار تاریخی و شهرهای قدیمی در این منطقه نشان دهنده قدمت ۷ هزار ساله زندگی انسان است.

دیوار تاریخی قزل آلان که به نام دیوار بزرگ جرجان ، دیوار سرخ ، مار سرخ ، دیوار اسکندر ، سد انوشیروان و سد فیروز هم معروف است ، بزرگترین دیوار دفاعی مسلمانان است که از شرق دریای خزر در منطقه گمیشان شروع شده و با عبور از شهرهای ترکمن صحرا تا کوه های شمالی شهر کلاته ادامه پیدا میکند. البته امروزه فقط خرابه ای از این دیوار تاریخی به جای مانده است. تالاب های ترکمن صحرا زیستگاه پرندگان کمیاب مهاجر و بومی است.

بیشتر بخوانید:
نکاتی که باید در سفر جاده‌ای با خودرو شخصی بدانید +عکس

با دُر یتیم خلیج فارس بیشتر آشنا شوید +تصاویر

آشنایی با بهشتی در قطب شمالی ایران +تصاویر

با مکان‌های دیدنی مشگین شهر آشنا شوید +تصاویر

آشنایی با زیباترین جاده جنگلی +تصاویر

باغی به اندازه یک جنگل در نزدیکی تهران +تصاویر

مقصد چهار فصل مذهبی ایران +تصاویر

آشنایی با شهر گل و شعر +تصاویر

آشنایی با سرزمین همیشه بهار +تصاویر

گلستانی در پایتخت شلوغ +تصاویر

بندر ترکمن

بندر ترکمن در استان گلستان و غرب ترکمن صحرا قرار گرفته است . راه آهنی به طول ۱۴۰۰ کیلومتر بندر ترکمن را به بندر امام خمینی در جنوب ایران وصل می کند.

بندر ترکمن دوشنبه بازار پر رونقی دارد. شما میتوانید از طریق اسکله بندر ترکمن به تنها جزیره ایرانی دریای خزر ، آشوراده ، دسترسی داشته باشید.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

پارک گلستان در نزدیکی بندر ترکمن ، منطقه ای زیبا و سرسبز است که برای کمپینگ بسیار مناسب است. روستای قره قاشلی از توابع بندر ترکمن یکی از معروف ترین مراکز پرورش و نگهداری اسب های ترکمن است که باشگاه سوارکاری هم دارد.

در منطقه شکار ممنوع صوفیکن میتواند پرندگان مهاجر کمیاب و پرندگان متنوع بومی را از نزدیک مشاهده نمایید.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

بازدید تالاب اینگه برون و گل افشار زیبای نزدیک تالاب هم جذابیت خاصی دارد.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر


شهر آق قلا

شهر آق قلا در ۴۰ استان گلستان در کیلومتری شرق بندر ترکمن و شمال گرگان در دو طرف رودخانه گرگان رود قرار گرفته است. این شهر از شمال به رود اترک ، از غرب به بندر ترکمن و گمیشان ، از جنوب به بخش مرکزی گرگان و از شرق به دهستان کتول و گنبد قابوس می رسد. این شهر آثار تاریخی و صنایع دستی برجسته ای دارد.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

پنج شنبه بازار آق قلا بسیار معروف و پر رونق است.

بلندترین پل آجری دنیا ، پل آجری آق قلعه است که روی رودخانه گرگان رود ساخته شده و در ۱۸ کیلومتری شمال گرگان واقع شده است. این پل تاریخی بازمانده از دوران صفویه با ۷۰ متر طول و ۳۰ متر عرض از چهار دالان با طاق جناغی تشکیل شده است که از مهم ترین جاذبه های تاریخی این شهر به حساب می آید.

دیوار قزل آلان ، که توسط اسکندر بنا شده و انوشیروان ساسانی تعمیرش کرده است از ۳ کیلومتری آق قلا می گذرد. دیوار قزل آلان از دریای خزر شروع شده و تا کوهای گلی داغ به طول ۷۰ کیلومتر ادامه دارد. با این که بیشتر قسمت های این دیوار فروریخته است ولی ارتفاع بعضی قسمتهای دیواره بین ۲ – ۴ متر بوده است.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

سد وشمگیر در نزدیکی آق قلا و ۵۰ کیلومتری شمال شرق گرگان در محدود سنگر سوار قرار رگفته است. این سد روی رودخانه گرگان رود و در ۲۴ کیلومتری مرز ترکمنستان ساخته شده است و ایستگاه سرشماری پرندگان محسوب می شود.

تالاب اینچه برون که از چند تالاب کوچک (تالاب گمیشان ، آجی گل ، آلما گل و آلا گل و غیره) بوجود آمده در جنوب رودخانه اترک قارر دارد و زیستگاه گونه هایی نایاب از پرندگان بومی و مهماجر است و یکی از مهم ترین جاذبه های آق قلا به حساب می اید.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

گل فشان قارنی یاریق در ۱۸ کیلومتری شمال غرب آق قلا در حاشیه شرقی روستای سقر تپه قرار گرفته است. گل فشان ها مخروط های خاکی هستند که مانند آتشفشان دهانه دارند ولی به جای مواد مذاب ، گل سرد از آنها فوران میکند. معروف ترین گل فشان ها استان گلستان که نزدیک به آق قلا قرار گرفته اند عبارتند از: قارنی یاریق ، نفتیجه ، گمیشان ، اینچه برون.


شهر گمیش تپه

شهر گمیش تپه در شرق دریای خزر و نزدیک به مرز ترکمنستان قرار گرفته است. گمیش تپه به معنی تپه نقره ای است علت این نامگذاری دو داستان متفاوت دارد.

گفته می شود به دلیل کشف سکه های نقره فراوان در زمان قاجاریه در تپه های این شهر ، نام تپه نقره ای گرفته است و دیگری علت نامگذاری شهر را به دلیل انعکاس نور خورشید از تپه های نمک زار آن به رنگ نقره ای می دانند.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

موزه مردم شناسی گمیش تپه در ساختمانی تاریخی معروف به خانه گوکلانی باقیمانده از دوران پهلوی ، نشان دهنده فرهنگ و سبک زندگی مردم ترکمن است.

خانه های تاریخی و قدمیی با معماری خاص در این شهر جلب توجه میکند ، معماران قدیمی برای ساخت این خانه ها نقشه ای نمی کشیدند و در ساخت آن ها از الوار و چوب استفاده می کردند.


سیمین شهر

سیمین شهر در بخش گلدشت گمیشان قرار دارد و از مجموع ۳ روستا ساخته شده است. ساختمان های این شهر قدمیت ۱۰۰ ساله دارند و مراتع اطرافش سرسبز و دیدنی است. رودخانه گرگان رود که از رشته کوه آلا داغ سرچشمه میگیرد و بعد از طی کردن ۲۰۰ کیلومتر وارد دشت گرگان می شود و به دریای خزر می ریزد از وسط این شهر عبور میکند.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

تفرجگاه بسیار زیبای قارقی کنار در کنار رود از جاذبه های گردشگری منطقه محسوب می شود. شنبه بازار سیمین شهر رونق بالایی دارد. زیارتگاه نقشبندی در ۸ کیلومتری جنوب شهر ، یکی از اماکن مقدس برای ترکمنان محسوب می شود که در روزهای جشن و اعیاد محلی برای ادای نذر و برپایی مراسم به این نقطه می روند.

از آنجا که بهاالدین نقش بندی از غرفای محبوب میان تکمن ها برای زیارت مکه از این محل گذشته و مدتی را در آنجا اقامت داشته نام این زیارتگاه به قدمگاه نقشبندی معروف شده است.


شهر انبار آلوم

شهر انبار آلوم ، شهری کوچک از توابع آق قلا است . رودخانه گرجوان در ۳ کیلومتری شرق انبارآلوم بعد از پیوستن به چاه علی به گرگان رود می ریزد. اطراف این رودخانه فضای بسیار زیبایی برای سفر و کمپینگ در طبیعت دارد. پارک مختوم قلی فراغی با مساحت ۱ هکتار و پارک فجر با مساحت نیم هکتار از مراکز تفریحی استان گلستان محسوب می شوند.


شهر کلاله

شهر کلاله در ۶۸ کیلومتری بندر ترکمن قرار گرفته است که جاذبه های طبیعی و تاریخی زیادی دارد. زیارتگاه خالد نبی و منطقه هزار دره در نزدیکی کلاله قرار گرفته اند.

چشمه آق سو که آب شرب شهر کلاله را تامین میکند در ۷ کیلومتری شرق این شهر قرار دارد که تفرجگاه مردم منطقه است و آلاچیق های ، فضای سیز و رودخانه ای همیشه جاری و باصفا دارد.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

چشمه زاو دیگر منطقه خوش آب و هوای نزدیکی کلاله و روستای زاو بالا است.

پارک گل کلاله با مساحت ۶ هکتار محیطی بسیار زیبا و دلنشین برای ییاده روی دارد.

کوه نیلی ، بلند ترین کوه شهرستان کلاله در محدوده پارک ملی گلستان منطقه ای مناسب برای کوهنوردی به حساب می آید. در این کوه دریاپه سولوکلی با مساحت ۴ هکتار خودنمایی می کند. برای رسیدن به این دریاچه در مسیر کوهنوردی با مناظر زیبا و حیرت انگیزی روبرو خواهید شد.

دیوار تاریخی گرگان از نزدیکی کلاله عبور کرده است.

باشگاه پرورش اسب کلاله رونق زیادی دارد که میتوانید از اسب های اصیل ترکمن در آنجا بازدید نمایید.

جنگل های پلکانی کلاله ، روستای گچی ، منطقه شکار ممنوع عزیز آباد و منطقه حفاظت شده زاو بالا از دیگر دیدنی های این منطقه است.


دیگر جاذبه های گردشگری ترکمن صحرا

- آرامگاه مختومقلی در ۳۰ کیلومتری غرب مراوه تپه

- تپه باستانی مراوه تپه

- غار قیز قلعه در کنار روستای یکه چنار در ۱۰ کیلومتری مرکز مراوه تگه

- چشمه ساوه در ۲ کیلومتری جنوب شرقی مراوه تپه

- آبشار بالی قایه

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

- جنگل آق امام

- مقبره خالد نبی در ۹۰ کیلومتری شمال گنبد کاووس که در بالای کوه گوگجه داغ ساخته شده.

- آرامگاه باستانی با سنگ قبرهای عجیب و تیره در قسمت شرقی آرامگاه خالد نبی که به دوران پارینه سنگی مربوط می شود.

- چشمه خضر دندان که به عقیده محلیان آب شفا بخشی دارد .

- مقبره عالم بالا و مقبره چوپان اتا

- هزار دره با تکه ماهورهای تخم مرغی شکل که در مسیر قبرستان خالد نبی قرار گرفته و زیبایی شگفت انگیزی دارد.

- جنگل های هیرکانی

- آبشار کبود وال که تنها آبشار تمام خزه ای ایران در جنول شرقی علی آباد کتول است.

- برج گنبد کاووس که قدمتش به قرن چهارم می رسد و بلندترین برج تمام آجری جهان است.

- تپه های باستانی شیروان .

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

بهترین غذاهای سنتی ترکمن صحرا

پایه اصلی غذاهای این منطقه را سبزیجات محلی و گوشت گوسفند تشکیل میدهد ، بهترین غذاهای سنتی ترکمن صحرا عبارتند از :

- چکدرمه که شبیه استانبولی است

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

- اکمک ، یک غذای شیرین محلی

- انوع بورک و غذاهای خمیری

- قایش که با سبزیجات ، سیر ، خمیر و سس گوجه طبخ می شود.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر


سوغات و صنایع دستی ترکمن صحرا

قالی بافی برجسته ترین صنایع دستی ترکمن صحرا است ، قالی های ترکمنی با نقوش هندسی خاص بافته می شوند. قارچین یا پشتی یکی دیگر از بافته های زنان ترکمن است که به پشتی ترکمنی معروف است.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

گلیم بافی ، نمد مالی ، ابریشم بافی ، سوزن دوزی ، زیور آلات دستی و انواع لباس های محلی و صنایع چوبی از دیگر سوغات های این سرزمین محسوب میشوند.

روسری های ترکمنی و تلپک یا کلاه معروف پشمی سفید مردان ترکمن هم از سوغاتی های زیبای ترکمن صحرا هستند. انواع لبنیات محلی از دام های مختلف را هم میتوانید از بازارهای محلی تهیه نمایید.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با جاهای دیدنی روستای پلکانی +تصاویر

آشنایی با جاهای دیدنی سمنان +تصاویر

آشنایی با بهشت اروپایی ایران +تصاویر

آشنایی با بهشت گمشده ایران +تصاویر

آشنایی با هندوستان ایران +تصاویر

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری نصف جهان +تصاویر

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

عجیب ترین روستاهای ایران را بشناسید! +عکس

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

آشنایی با پارک‌‎های تهران +تصاویر


مسیر دسترسی به ترکمن صحرا

اگر از تهران یا مرکز ایران به سمت ترکمن صحرا می روید بهترین مسیر ، جاده فیروز کوه به سمت ساری است . می توانید یک شب در ساری اقامت کنید و روز بعد به سمت شمال شرق حرکت کنید و با عبور از شهرهای نکا ، بهشهر، گلوگاه و نوکنده به بندرگز وارد شوید.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

نصف روز از این شهر دیدن کنید و سپس به بندر ترکمن در فاصله ۲۰ کیلومتری بندرگز بروید.

اگر از مسیر شمال غرب و شمال به ترکمن صحرا می روید باید از جاده اصلی گیلان و مازندران حرکت کرده از شهر های رامسر ، تنکابن ، نوشهر ، محمود آباد ، قائم شهر ، شاری ، نکا و بهشهر عبور کنید تا وارد استان گلستان شده و به بندر ترکمن بروید.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

اگر از مسیر استان خراسان به ترکمن صحرا می روید باید از مشهد به سمت قوچان و سپس کلاله بروید یا این که از نیشابور به سبزوار و میامی بروید و بعد از رسیدن به شاهرود از دورازه ورودی آزاد شهر و گرگان به ترکمن صحرا وارد شوید.

مسیر شهمیرزاد در شمال سمنان به ساری یکی از زیباترین جاده های ایران برای سفر به ترکمن صحرا است.

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

مسیر ریلی تهران – گرگان هم زیبایی زیادی دارد و گزینه مناسبی برای سفر به ترکمن صحرا محسوب می شود. برای سفر هوای میتوانید از فرودگاه های گرگان و نکا استفاده کنید که فاصله کمی تا بندر ترکمن دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    10 1
    این را که شما توضیح دادید استان گلستان و گرگان و دشت هست که شما نام " ترکمن صحرا " را به اشتباه اطلاق کرده اید !؟
  • روجا IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    4 1
    ابن منطقه " گرگان و دشت " موسوم بود و هست فقط مرحوم نادر ابراهیمی هنگام اقامت در گرگان و ساختن فیلم،ی بر اساس کتابش " آتش بدون رود " برای اولین بار نام " ترکمن صحرا " را ساخت و بکار برد.
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    این منطقه صدها سال ( گرگان و دشت) بوده است و الان هم هست آقای نادر ابراهیمی واژه ( ترکمن صحرا ) خلق و به بکار بردند . و در حال حاضر این منطقه را که شما به گردشگران معرفی کرده اید استان " گلستان " نامیده می شود. باید از تحریف اسامی خود داری کنید ترکمن صحرا یا " دشت گرگان " تنها بخشی از استان گلستان است.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    سبحان الله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس