کد خبر 1474662
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰۱:۴۵
عجیب اما واقعی؛ تزئین سفره با هفت سین خرچنگ و لاک‌پشت!+ عکس

سفره هفت سین را سیب، سبزه، سمنو، سنجد، سرکه، سکه و سماق تشکل می‌دهد، البته ماهی هم در آن حضور داشت. اما این روزها خرچنگ، مار، سمندر لرستانی و... جای خود را در سفره ایرانی‌ها باز کرده‌اند.

به گزارش مشرق، سفره هفت سیم را سیب، سبزه، سمنو، سنجد، سرکه، سکه و سماق تشکل می‌داد، البته ماهی هم در آن حضور داشت، سفره‌ای که پیر و جوان دور آن می‌نشستند و سال جدید را جشن می‌گرفتند، اما این روزها خرچنگ، مار، سمندر لرستانی، لاک پشت و... جای خود را در سفره ایرانی‌ها باز کرده‌اند.

این روزها اگر از پیاده‌روهای شهرهای مختلف بگذریم فروش رنگ وارنگ اجناس مختلف با زرق و برق خیابان‌ها را تزئین کرده‌ و چشم را نوازش می‌دهند.

دست‌ فروشانی که همه چیز برای عرضه آورده‌ند و برای گذران زندگی و تامین نیازهای مردم شب و روز و در سرما و گرما کنار خیابان بساط کرده‌اند تا سفره خانواده خود را پر کنند.

بساط شب عید دست فروشانی را لباس و آجیل، کیف و کفش و حتی ماهی شب عید و خوراکی‌های مختلف و تزئینی و همه چیز تشکیل می‌دهد، البته بساطی این روزها با همکاری شهرداری شب و روز برپاست تا هم مردم نیازهای خود را بدون واسطه تامین و هم دستفروشان بتوانند، گذران زندگی کنند.

اما در کنار همه کالاها و اجناس فروش مار، لاک پشت، سمند لرستانی و خرچنگ نیز رواج یافته تا در کنار ماهی قرمز تزئین کننده سفره هفت سین باشد، اقدامی که شاید نسل این حیوانات را با تهدید روبرو می‌کند و در آینده نه چندان نزدیک شاهد انقراض آنها از صحنه روزگار باشیم.

 تزئین سفره با هفت سین خرچنگ و لاک‌پشت!+ عکس

اسماعیل قلی زاده، رئیس یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به ممنوع بودن فروش حیوانات وحشی از جمله مار، لاک پشت، سمند لرستانی و خرچنگ گفت: در صورت مشاهده با متخلفان برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه در صورت مشاهده برای خاطیان پرونده تشکیل می‌شود، تصریح کرد: سمند لرستانی یک گونه غیر بومی استان و از جمله حیواناتی است که در خطر انقراض است و در صورت مشاهده فروش این نوع گونه جانوری اقدامات شدیدی طبق قانون با خاطیان صورت می‌گیرد.

 تزئین سفره با هفت سین خرچنگ و لاک‌پشت!+ عکس

رئیس یگان حفاظت محیط زیست استان زنجان با اشاره به پایش‌های صورت گرفته گفت: فعلا موارد ممنوعه مشاهده نشده است و در صورت مشاهده برخورد لازم صورت می‌گیرد.

وی افزود: در صورت کشف موارد و گونه‌های جانوری، موارد کشف شده در مناطق بومی رها سازی می‌شود.

 تزئین سفره با هفت سین خرچنگ و لاک‌پشت!+ عکس

اما به نظر می‌رسد به دور از چشم متولیان امر و در آستانه سال جدید فروش گونه‌های مختلف جانوری در حال انجام است.

گفتنی است، سال گذشته نیز در گزارش به فروش جانوران و حیوانات بومی و غیر بومی استان پرداختیم، اما در روزهای پایانی سال ۱۴۰۱ فروش حیوانات افزایش یاقته است و به نظر می‌رسد که باید متولیان امر در این زمینه سختگیری‌های بیشتری به خرج بدهند.

 تزئین سفره با هفت سین خرچنگ و لاک‌پشت!+ عکس

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    وقتی یک مشت احمق جلوی سنت های مردم را می گیرند ، سپس اینگونه عجایب ظهور می کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس