جزئیاتی از پخش سریال‌های نمایشی رادیو در ایام نوروز

سریال‌های نمایشی که ویژه ایام نوروز تدارک دیده شده است، از شبکه‌های مختلف رادیویی روی آنتن می‌رود.

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی صداوسیما، محسن سوهانی مدیر شبکه رادیویی نمایش با اشاره به سریال‌های نوروزی گفت: در این ایام نمایش ملک جمشید را خواهیم داشت که در ۳۰ قسمت ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان تهیه و پخش می شود. داستان های ادبیات عامیانه برای ما بسیار مهم و حائز اهمیت است.

یک داستان پهلوانی

وی افزود: سال‌های گذشته اثر امیر ارسلان نامدار و حسین کردشبستری را داشتیم، در زمانی که نه رسانه ای نه رادیو و تلویزیون بود رسم بر این بود که اینگونه داستانها در محافل خصوصی و خانوادگی به صورت سریالی نقل می شد.

ملک جمشید جزو همین داستانهاست که منصوب به نقی الممالک که نقال ناصرالدین شاه بوده، یک داستان جذاب پهلوانی و پرفراز و نشیب است. جن و پری الگوی خاص داستان‌های فانتزی عامیانه ایرانی است، از ویژگی های این داستان‌ها هویت محوری که سیاست سازمان صدا و سیماست و برمی گردد به ادبیات عامیانه و شامل بسیاری از مثل ها، حکایت ها و نکات ویژه ای است که آموزه های هویت ملی ایرانی است.

داستان نقد غرب زدگی

سوهانی با بیان دیگر داستان‌های نمایشی افزود: یک اثر طنز خاص و متفاوت به نام داش آکل در لس آنجلس داریم که به کارگردانی بهرام سروری نژاد ویژه رادیو نمایش تهیه شده که به روی آنتن می رود.

لس آنجلس داستان یک پیرمرد تاجر فرش شیرازی است که بسیار لوتی مسلک و مردمدار است که در محله قدیمی برای خودش برو و بیایی دارد و بین اهل محل به داش آکل معروف است و بعد از سالها برای پیدا کردن فرزندش که در آمریکا به سر می برد به لس آنجلس می رود و آنجا درگیر داستان‌های جذابی می شود آن تضادی که بین فرهنگ سنتی و محیط پیرامون آن است، داستان‌هایی را رقم می زند که بیش از پیش ما را با ارزش های فرهنگ ایرانی آشنا می کند در واقع نوعی نقد غرب زدگی است.

نوستالژی دهه ۶۰

مدیر رادیو نمایش خاطر نشان کرد: سریال "تلخ و شیرین" یک طنز جذاب دیگر برای کسانی که به خاطره ها و نوستالژی دهه ۶۰ علاقه دارند، بسیار بسیار جذاب است. این سریال به کارگردانی فریدون محرابی از آنتن شبکه رادیویی صبا پخش می شود. این سریال حال و هوایی شبیه قصه های مجید کیومرث مرادی کرمانی دارد که بر خلاف سایر سریال‌ها در ۱۴ قسمت تولید شده است.قصه در دهه ۶۰ می گذرد، داستان نوجوانی به نام محسن که در یکی از شهرستانهای کشور که برادرش عازم جبهه است با خانواده اش داستان‌هایی را دارد. آن شور و نشاط و طراوت زندگی مردم ایران پشت جبهه های جنگ را روایت می کند. محسنی که سر پر سودایی دارد ‌و ساده ترین اتفاقات برایش تبدیل به هفت خان رستم می شود.

سوهانی در پایان با اشاره به دو نمایش نوروزی دیگر افزود: لوپیتا به کارگردانی نازنین مهیمنی از رادیو جوان در ۳۰ قسمت پخش می شود. لوپیتا یک داستان طنز آمیز شیرین و جذاب است و داستان آن درباره مادری که برای فرزندش به دنبال همسر می گردد غافل از آنکه فرزندش که خارج از کشور زندگی می‌کند، برای خودش همسر دیگری در نظر دارد که بسیار طنز آمیز است.

پر سوم سیمرغ به کارگردانی نورالدین جوادیان از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. پر سوم سیمرغ گنجینه ای از ادبیات فارسی و برگرفته از شاهنامه فردوسی است یکی از تولیدات فاخر که تقدیم شنوندگان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۹
    0 0
    عاشق نمایش‌های رادیویی و کتاب های گویا ایران صدا هستم چه روایی چه نمایشی.فوق العاده هستند رایگان دانلود کنید گوش کنید و لذت ببرید واسه همه سلیقه ها و همه رده سنی کتاب هست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس