تنگه رغز

در این سفر پس از عبور از فراز و نشیب ها به زیبایی بی نظیری خواهید رسید.

به گزارش مشرق، نام عروس دره‌های آبی را بر آن گذاشته‌اند، تنگه‌ای که بی‌شک یکی از زیباترین و بکرترین مناظر را در میان رشته کوه‌های زاگرس جنوبی دارد. در تنگه رغز بیش از هر چیزی، طنین خروش رودها و آبشارها به گوش می‌رسد.

در فاصله ۳۰ کیلومتری از شمال شرقی داراب، شهری در استان فارس و در میان رشته‌کوه‌های همیشه سربلند زاگرس، تنگه‌ای شگفت به نام رغز در منطقه فسارود قرار دارد.

آشنایی با عروس دره‌های فارس +تصاویر

رغز به معنای راه بکر و لغزنده که در میان بومیان منطقه به رودخیز شهرت دارد، در مجاورت روستاهای گردشگری شمس آباد وحسن آباد واقع شده و از شمال به جنوب به طول تقریبی ۴ کیلومتر کشیده شده است.

آشنایی با عروس دره‌های فارس +تصاویر

بیشتر بخوانید:

آشنایی با یک جاذبه گردشگری اصفهان +تصاویر

آشنایی با منطقه‌ای با طبیعت بکر و بی‌نظیر در گیلان +تصاویر

لحظه تحویل سال به کجا برویم؟ +تصاویر

آشنایی با سرزمین دشت‌های سبز مخملی و کوه‌های بلند +تصاویر

آشنایی با روستایی که بر بال ابرها است +تصاویر

دره آبشارهای خروشان

تنگه رغز از نعمت آب، سیراب است. نام رودخیز را به این علت بر آن نهاده‌اند که این تنگه بیش از ۶۰ آبشار و ۱۰۰ حوضچه طبیعی را در دل خود جای داده است. با این حال، سختی راه و نیاز به تجهیزات کوهنوردی برای رسیدن به همه آبشارها و حوضچه‌ها باعث شده تنها تعداد کمی از این سرچشمه‌ها و آبشارها که البته پرآب و مرتفع نیز هستند، مورد توجه گردشگران قرار بگیرد و اسم و رسمی برای آنها برگزینند.

آبشار درخشش با ۶۵ متر ارتفاع، آبشار وداع به طول ۴۶ متر و آبشار کبوتر با ۲۵ متر بلندی، از بلندترین‌های رغز هستند. نگین، بوم رنگ، دماغه، حکمت، فتح و مسعود نیز از دیگر آبشارهای معروف این تنگه‌اند.

آشنایی با عروس دره‌های فارس +تصاویر

مقصد عاشقان هیجان

تنگه رغز برای طبیعت دوستان عاشق هیجان می‌تواند یک مقصد رویایی باشد. شیرجه زدن در حوضچه‌ها و آب‌تنی در آب‌های زلال رغز تجربه‌ای است که تا همیشه در خاطره‌ها ثبت می‌شود. در کنار این لحظات شگفت، تماشای مناظر بکر و زیبا و گوش سپردن به صدای طبیعت، آرامشی تکرار نشدنی همراه دارد.

این تنگه، ادغامی از همه لذت‌های ناب طبیعی است که گردشگران می‌توانند تجربه کنند. جدا از همه این زیبایی‌ها، حوضچه عشق که یکی از زیباترین و مشهورترین حوضچه‌های تنگه رغز است، خود حکایتی جذاب برای مسافران دارد. این حوضچه با شکل قلب مانند خود، بازدیدکنندگان بسیاری را برای ثبت عکس و فیلم یادگاری به سوی خود می‌کشاند.

آشنایی با عروس دره‌های فارس +تصاویر

سفر به رغز

تنگه‌ به دلیل دوری از نور خورشید، نسبت به طبیعت اطراف، هوایی نسبتا سرد دارد. وجود آبشارها و حوضچه‌های پر آب در سراسر مسیر تنگه رغز، بر این سرمای هوا می‌افزاید. پس اگر قصد سفر به این منطقه را دارید، فصل‌های گرم سال را انتخاب کنید تا بتوانید از گرمای تابستانی نیز در امان بمانید.

بیشتر بخوانید:

جاذبه های دیدنی تنها شهر اقیانوسی ایران +تصاویر

آشنایی با مکانی سرشار از اکسیژن خالص جهانی +تصاویر

آشنایی با شهر بادگیرها +تصاویر

آشنایی با پارک‌‎های تهران +تصاویر

آشنایی با جاهای دیدنی «ایران کوچک» +تصاویر

عجیب ترین روستاهای ایران را بشناسید! +عکس

آشنایی با جاذبه‌های گردشگری شهر آذری زبان‌ +تصاویر

تنگه رغز در منطقه فسارود قرار دارد و برای رسیدن به آن باید از شیراز به سمت فسا حرکت کنید، به جاده داراب بروید و سپس مسیر حسن آباد را تا رسیدن به تنگه ادامه دهید. اگر می‌خواهید یک گردش مفصل در تنگه داشته باشید، بهتر است با یکی از تورهای گردشگری همراه شوید تا بتوانید از راهنمایی‌ها و تجربیات آنها بهره‌ ببرید. علاوه بر اینکه عبور از برخی مسیرها نیاز به تجهیزات کهنوردی دارد و تورها می‌توانند این امکانات را در اختیار شما قرار دهند.

آشنایی با عروس دره‌های فارس +تصاویر

دسترسی به تنگه رغز

برای رفتن به تنگه رغز دو دسترسی متعدد وجود دارد که به شرح آن‌ها می‌پردازیم:

مسیر اول شامل ۴ ساعت کوه نوردی از روستا دارد که توصیه نمی‌شود.
مسیر دوم عبور از گردنه دراگویه است که برای رفتن به آن لازم است از محلی‌ها کمک بگیرید چرا که به نیسان یا خودرو مناسب نیاز است. این مسیر حدود یک ساعت و نیم طول می‌کشد.
هر یک از این دو مسیر را که انتخاب کردید، به هر صورت تنگه رغز با چشمه‌ای زلال و زیبا به استقبال شما می‌آید و اینجا شروع ماجراجویی خواهد بود. تا اینجای کار نیازی به تجهیزات خاصی نیست و هرکس با هر سطح توانمندی می‌تواند به این نقطه برسد. اما برای رفتن به آبشار ۲۳ متری این تنگه نیاز به تجهیزات و کمی تخصص است.

آشنایی با عروس دره‌های فارس +تصاویر

شروع پیمایش به تنگه رغز

برای رسیدن به نقاط بکر دره رغز، باید ابتدا کمی پیاده روی کنیم و سپس کمی در میان صخره‌ها بالا و پایین برویم به سرچشمه برسیم. در این مسیر با چندین آبشار و چشمه‌ی کوچک که در دل دره‌ی تنگ رغز قرار دارند برخورد می‌کنیم. این مکان به قدری بکر و آب آن زلال است که به راحتی می‌توانید کف پای خود را درون آب نظاره کنید.
در دیواره‌های آهکی تنگه، پرنده‌های زیادی لانه دارند و درون آب ماهی‌های زیادی گرد پاهایتان جمع خواهند شد. مراقب باشید که به آن‌ها آسیبی نرسانید. مسیر رسیدن به آبشار از شما انرژی بسیاری خواهد گرفت بنابراین حتما آب و خوراکی‌های پرانرژی به همراه داشته باشید.

از این دره‌ی پرهیجان و گاهاً خطرناک که عبور کنید به آخرین آبشار که ۲۳ متر ارتفاع دارد می‌رسید. در پایین این آبشار حوضچه‌ای وجود دارد که با توجه به شکلش، «حوضچه قلبی» نام گرفته است. اینجا پایان این ماجراجویی است. پس دمی تازه کنید و از طبیعت بکر تنگه رغز لذت ببرید چرا که برای بازگشت نیز راهی طولانی در پیش خواهید داشت!


حوضچه قلبی در جنوب دره قرار گرفته است؛ و حالا باید از مسیری که کمی دشوارتر است به خانه برگردیم. برای عبور از این مسیر لازم است از راه‌های تنگ عبور کنید، گاهاً شنا کنید و باید با تکنیک‌های صخره نوردی آشنا باشید. در این راه مسئولین استان کمی تسهیلات و تجهیزات از جمله طناب نصب کرده اند که کمی خیالتان را راحت‌تر خواهد کرد.

آشنایی با عروس دره‌های فارس +تصاویر


نکاتی که باید پیش از سفر به رغز بدانید

سفر به تنگه رغز کار ساده‌ای نیست و نیاز به انرژی، زمان، تخصص و تجهیزات دارد؛ بنابراین قبل از سفر به اندازه کافی استراحت کنید و همه‌ی وسایلتان را آماده کنید.
حتما به همراه خود آب، خشکبار، خرما و ... داشته باشید.
به همراه خود و درون کوله تان کیسه ضد آب داشته باشید و مواد خوراکی را درون آن قرار دهید.
حتما باید به شنا کردن مسلط باشید.
لباس گرم به همراه داشته باشید.
کفش مناسب این سفر کفش اسپرتکس است.
اگر قصد شب ماندن در تنگه غرز دارید حتما تجهیزات مرتبط مانند بی واک به همراه داشته باشید.
دقت داشته باشید که بهترین زمان برای سفر به تنگه رغز اواخر اردیبهشت ماه تا اواخر مهر است. در زمان‌های دیگر امکان پیمایش وجود ندارد.
اقامت در تنگه رغز تنها به صورت کمپینگ وجود دارد و امکان اجاره‌ی خانه در خود تنگه نیست. برای این کار لازم است به شهر داراب بروید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    21 0
    آدرس نده برو ببین چه به سر حافظیه آوردن
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      3 3
      اونا بی فرهنگهای بی دین بودن
  • US ۱۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    19 0
    ادرس این جاها را نده الان اقا زاده ها هجوم می برند
    • IR ۱۷:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
      1 9
      احمق یانکی حرف مفت نزن توالت ارباب را تمیز کن دیر نشه
  • دکترقهرمان تقی فرد IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    1 6
    با عمه هاشون هم آشنا شید
  • علی IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    5 0
    چشم بدخواهان کور.پاینده باد ایران
  • حسین IR ۱۹:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۴
    2 0
    زنده باد ایران عاشقتم ایران تنگه رغز عالیه عالی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس