کد خبر 1476329
تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۰
آیا جنگ اوکراین با طرح صلحِ چینی خاتمه می یابد؟

پایگاه خبری آسیا تایمز می نویسد: آمریکا با دست کم گرفتن قدرت و نفوذ چین، تا حد زیادی نفود و اعتبار جهانی اش را از دست داده است. شانس زیادی وجود دارد که اوکراین به سمت پذیرش طرح صلحِ چینی حرکت کند.

به گزارش مشرق، پایگاه خبری "آسیا تایمز" در گزارشی با اشاره به برگزاری یک نشست اخیر اندیشکده "چاتم هوس" که با حضور شماری از مقام های سابق اطلاعاتی، نظامی و سیاسی آمریکایی و محققان حوزه روابط بین‌الملل این کشور برگزار شده و در قالب آن ابعاد مختلف جنگ اوکراین و سناریوهای مطرح در قالب آن بررسی شده، به این نکته اشاره می کند که یکی از شگفت انگیزترین بروندادهای نشست مذکور این بوده که طرفِ اوکراینی در ضعف مفرط است و حتی حمایت های غرب و آمریکا از آن نیز نتوانسته دست برتر را به آن در چهارچوب تقابل با روسیه بدهد.

درست به همین دلیل نیز شانس زیادی وجود دارد که اوکراین به سمت پذیرش طرح صلحِ چینی جهت خاتمه‌دادن به نزاع با روسیه حرکت کند. مساله ای که عملا اعتبار و آبروی بین المللی آمریکا به ویژه نزد متحدانش را خدشه‌دار کرده است.

پایگاه خبری آسیا تایمز در گزارش خود می نویسد:

«به تازگی و در جریان نشستِ جمعی از نظامیان ارشد سابق آمریکایی به همراه مقام های اطلاعاتی و محققان حوزه سیاست خارجی این کشور، ارزیابی های تیره و تاری در مورد چشم اندازهای موفقیتِ اوکراین در قالب جنگ با روسیه و حمایت های گسترده غرب از کیِف مطرح شده است.

در این راستا، یکی از حاضران در جلسه مذکور استدلال کرده که کمبود پرسنل نظامیِ آموزش دیده و ماهر اوکراینی به همراه کمبود شدید مهمات و تجهیزات نظامی، سبب شده اند تا شاید ولادیمیر زیلنسکی رئیس جمهور اوکراین در نهایت مجبور شود به میانجی گری های چین در قابل جنگ اوکراین پاسخ مثبت دهد و توافق صلح با روسیه را امضا کند. این گزاره مخصوصا پس از میانجی‌گری موفقیت آمیز اخیر چین میان ایران و عربستان سعودی، از ابعاد جدی تری نیز برخوردار می شود.

افراد حاضر در جلسه مذکور، اغلب در پُست های وزارتی و یا دیگر مناصب ارشد دولت آمریکا خدمت کرده اند. اندیشکده چاتم هوس نامِ افراد شرکت کننده در یکچنین نشست‌هایی را محفوظ می دارد اما محتوای مباحث را منتشر می سازد.

در این راستا اینطور ذکر شده که شرکت کنندگان حاضر در این جلسه، فضای متشنجی را در مورد تشدید روند کمک های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین تجربه کرده اند. در این زمینه، یکی از حاضران در نشست، پیشنهاد تشکیل یک ارتش خارجی از مبارزانِ کشورهای مختلف جهان جهت اعزام به میدان های جنگ اوکراین و رفع کردن نقطه ضعف های اوکراینی ها در زمینه دارا بودنِ نیروهای نظامی با مهارت(چه از منظر کمی و چه کیفی) را مطرح ساخته است.

برخی دیگر تاکید کرده‌اند که آمریکا و جهان غرب هر آنچه می توانند را باید انجام دهند و حتی دست به ریسک‌های قابل توجه بزنند تا زمینه را برای پیروزی اوکراین فراهم سازند. البته در این میان هیچ اشاره ای به احتمال وقوع جنگ اتمی در نتیجه جنگ اوکراین میان قدرت های بزرگ جهانی نشده است.

در واقع، این مساله که جنگ اوکراین می تواند به منازعات و فجایع گسترده تر ختم شود، چندان مورد توجه حاظران در نشست اندیشکده چاتم هوس نبوده است. با این همه، تقریبا اغلب حاضران در نشست از اینکه شانس اوکراین جهت غلبه بر روسیه در چهارچوب جنگ با این کشور به شدت پایین است، ابراز ناامیدی و سرخوردگی کرده اند. این ناامیدی آن ها در شرایطی مطرح می شود که غرب مدت هاست کمک های سنگین مالی و تسلیحاتی را به اوکراین ارائه می کند.

در این رابطه، یکی از حاضران در نشست تاکید کرده که چندان بعید نخواهد بود اگر در آینده نزدیک، ولادیمیر زیلنسکی رئیس جمهور اوکراین طرح صلح پیشنهادی چین را بپذیرد. باید توجه داشته باشیم که هیچکس در غرب این پیش بینی را نداشت که در نهایت این چین باشد که میان دو رقیب مهم منطقه ای یعنی ایران و عربستان میانجی گری موفقیت آمیزی را انجام دهد. موضوعی که می تواند در قضیه جنگ اوکراین نیز تکرار شود.

اگرچه دولت آمریکا طرح صلح پیشنهادی چین برای جنگ اوکراین را رد کرده با این حال، باید بدانیم که رئیس جمهور اوکراین دست به چنین کاری نزده است. در این راستا، روسیه دریای آزوف و اغلب بخش های منطقه دونباس را در کنترل خود خواهد داشت. گزاره ای که به طور خاص با توجه به کمبود مهمات و نیروهای نظامی اوکراینی بیش از هر زمان دیگری به واقعیت نزدیک است. حاضران در نشست اندیشکده چاتم هوس معتقدند که نگاه آمریکا به چین به شدت مبتدیانه و ساده لوحانه است و عملا پیچیدگی های این کشور و سیاست خارجی آن را دست کم می گیرد.

یکی از سخنگویان سابق شورای امنیت ملی آمریکا گفت که پذیرش طرح صلح چینی از سوی دولت اوکراین به معنای تایید و تثبیت حضور نیروهای ارتش روسیه در مناطقی است که آن ها تصرف کرده اند. اوکراین تقریبا به اندازه دو سوم تلفات روس ها، در جریان جنگ با این کشور تلفات داده است با این حال، با توجه به اینکه جمعیت کشور اوکراین یک سوم تا یک چهارم جمعیت روسیه است، کیِف عملا ضربات سنگینی را در قالب جنگ مذکور متحمل شده و این مساله طبیعتا موضع آن در میدان های نبرد را نیز تضعیف کرده است.

بر اساس ارزیابی ها، اوکراین تقریبا تمامی نیروهای نظامی را که در فاصله میان سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۲ توسط ناتو برای مقابله با روسیه در این کشور آموزش دیده بودند را از دست داده است. این مساله سبب شده که اکنون نیروهای نظامی اعزامی به جبهه های جنگ با روسیه، تنها ظرف ۳ هفته آموزش های ابتدایی، به این میدان ها اعزام شوند. مساله ای که در نوع خود از فقرِ شدید آموزشی و مهارتی در آن ها حکایت دارد.

ارتش اوکراین صرفا از حیث کمی در جریان جنگ با روسیه تضعیف نشده بلکه از نظر کیفی نیز این ارتش با کمبود تعداد مقام های میانی نظیر افسران و غیره مواجه است. باید توجه داشت که با تشدید روند عضوگیری در میدان های جنگ از سوی ارتش اوکراین، افراد فعال در دیگر بخش های مهم اقتصادی اوکراین به سمت بخش نظامی رانده می شوند و این مساله تبعات اقتصادی بسیار بدی را نیز برای اوکراین به دنبال خواهد داشت. تخمین زده می شود که تاکنون چیزی میان ۱۲۰ تا ۱۵۰ هزار نفر از نیروهای نظامی اوکراینی در میدان های جنگ با روسیه کشته شده باشند. این تخمین ها برای روسیه در حدود ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار نفر است.

البته که برخی تخمین ها نیز بر این باورند که آمارهای تلفات نیروهای اوکراینی به مراتب بالاتر از آن چیزی است که اعلام می شود با این همه، همگی این آمارها یک نتیجه گیری راهبردی دارند: روسیه با توجه به برتری کمی و کیفی ارتش خود، از شانس بیشتری جهت کسب پیروزی در جنگ با اوکراین برخوردار است. یک گردان از ارتش اوکراین در ماه ژانویه، ۶۰۰ نیروی خود را از دست داد و ۷۰۰ نیروی جدید، جایگزین آن ها شدند و مجدد همان گردان، ۸۰۰ تن دیگر را از دست داد. مساله ای که حاکی از عمق خسارات جانی وارد آمده به ارتش اوکراین در جریان جنگ با روسیه است.

بسیاری از ناظران و تحلیلگران معتقدند که اگر اوکراینی ها می خواهند در میدان های جنگ تغییر محسوسی را به نفع خود ایجاد کنند نیاز به ۶۵۰ تانک رزمی و ۱۰۰۰ نفربر دارند. البته که باید توجه داشت که روس ها مواضعی را که تسخیر کرده اند با موانع دفاعی قابل ملاحظه ای نیز مجهز ساخته اند.

در جریان نشست اندیشکده چاتم هوس، یکی از فرماندهان ارتش آمریکا استدلال کرده که آمریکا باید ۱۰۰۰ تانک آبرامز را به اوکراین بفرستد اگر چه وی در این رابطه توضیحات دقیق تر و جزئی تری را نیز نداده است. وی افزوده که اوکراین باید به تسلیحاتی دست پیدا کند که می توانند به عمق خاک روسیه نفوذ کنند. فرد مذکور تاکید کرده که آمریکا باید این نگاه که اوکراین در حمله به روسیه باید به شدت محتاط باشد را رها کند.

برخی تحلیلگران نظامی آمریکایی حاضر در نشست چاتم هوس تاکید کرده اند که اگر آمریکا برنامه مشخصی را برای تداوم ارائه کمک هایش به اوکراین نداشته باشد، بهتر است که از همین حالا کمک هایش را قطع کند و ترتیبات جدیدی را بپذیرد.

برخی نیز بر این باورند که آمریکا جدای از تحریم های خود علیه روسیه که البته کارآمدی چندانی را نیز از خود نشان نداده اند، باید چین را تحریم کند. استدلال آن ها این است که برخلاف روسیه، چین تا حد زیادی در اقتصاد جهانی ادغام شده است. در این میان این طیف بر این باورند که با تحمیل هزینه به چین باید مردم این کشور را علیه روسیه و حمایت کشورشان از مسکو شوراند. در واقع، باید به مردم چین فهماند که آن ها به دلیل حمایت دولت کشورشان از روسیه، متحمل سختی شده اند.

در چهارچوب نشسیت اخیر چاتم هوس، برخی ناظران و تحلیلگران بر این باور بودند که اشتباهات راهبردی آمریکا در جریان جنگ اوکراین، سبب شده تا برخی متحدان بین المللی آمریکا در دیدگاه ها و رویه های خود در رابطه با آمریکا تجدیدنظر کنند. نمونه واضح این مساله نیز رویگردانی عربستان سعودی از آمریکا و همراهی آن با روسیه و به طور خاص توافق اخیر آن با ایران است.

آمریکا با دست کم گرفتن قدرت و نفوذ چین، تا حد زیادی نفود و اعتبار جهانی اش را از دست داده است. مساله‌ای که حتی اوکراین را به این درک راهبردی رسانده که بهتر است به سمت توافق با روسیه(از مجرای چین) حرکت کند.»

منبع: الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 1
    اکثر سیاستمداران و مردم عادی دنیای خارج از غرب طرفدار پیروژی روسیه هستند نه برای اینکه از روسیه خوششان می آید بلکه از غرب متنفرند. البته حساب کسانی که با استفاده از بوق های تبلیغاتی غرب مغزشویی شده اند جدا است.
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    0 1
    قرار بود ناتو بیاد برای کشوری، تضمین جنگ نشدن، یا سپر شدن در جنگ برای آسیب ندیدن اون کشور رو اجرا کنه ! حالا تا وقتی ناتو نبود جنگی نبود، ولی همین که اسمش وسط اومد بیش از ۱۰۰ هزار کشته روو دست اوکراینی ها گذاشت. یه آمریکایی هم گفته «آمریکا باید این نگاه که اوکراین در حمله به روسیه باید به شدت محتاط باشد را رها کند.» یعنی چندبرابر کشته بیشتر!!! ناتو و اوکراین، تجربه ای شد برای مردم جهان.
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۰
    2 0
    چین هم نمی تواند کاری بکند،این جنگ باید فرسایشی شود و روسیه در باتلاق این جنگ فرو برود و فروبپاشد و تجزیه شود
    • IR ۰۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
      0 1
      اهداف عملیات ویژه تقریبا نهایی داره میشه دونباس تا ازادی کامل خیلی نمانده اکراین توان حمله نداره نکنه تو وهنگ اصلاح طلبان می خواهید به کریمه حمله کنید
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    روسیه برای ادامه جنگ سالانه به 30 هزار پهباد ایرانی شاهد نیاز دارد ایران هم متخصص ساخت جنس بنجل به تعداد فراوان است چرا ناتو را در اوکراین زمین گیر نمی کنیم
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 0
    روسیه باید تکلیف شرق رود دنیپر را با اعلام بسیج 300 هزار نفری دیگری باید حل و فصل نماید قبل از پایان تابستان
  • IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 1
    شهرهای چرنیهوف و استان چرنیهوف باید تصرف و پیشروی تا قطع پلهای ارتباطی کیف با شرق اوکراین در امتداد رود دنیپر ادامه یابد خصوصا چرنیهوف یک استان بلاروسی محسوب می شود
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 1
    چین برای ازادی تایوان همانند ایران که برای ازادی فلسطین تلاش می کند نیابتی باید بجگند
  • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 1
    چین در هر صورت تحریم خواهد شد چه با تسلیح اوکراین چه با حمله به تایوان اما تحریم به خاطر اوکراین بهتر از تحریم بخاطر تایوان است چون جنگ با تایوان جنگ در خانه برای چینی ها محسوب می شود پس بهتر است چین روسیه را تسلیح نماید و جنگ نیابتی به سبک ایرانی ها انجام دهد
  • IR ۲۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۱۱
    1 1
    چین در هر صورت تحریم خواهد شد چه با تسلیح اوکراین چه با حمله به تایوان اما تحریم به خاطر اوکراین بهتر از تحریم بخاطر تایوان است چون جنگ با تایوان جنگ در خانه برای چینی ها محسوب می شود پس بهتر است چین روسیه را تسلیح نماید و جنگ نیابتی به سبک ایرانی ها انجام دهد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس