کد خبر 1484297
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۰۹:۳۶
محسن مهدیان

هنوز لایحه عدلیه درباره حجاب به بهارستان نرسیده است، از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم خبری نیست، وزارت صمت هم غایب است در این بلبشوی بازار لباس و مجلس و وزارت کشور هم که بماند... .

به گزارش مشرق، محسن مهدیان طی یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت:

خدا قوت به سردار رادان که تنهاست در میدان. هنوز لایحه عدلیه درباره حجاب به بهارستان نرسیده است، از شورای‌عالی انقلاب فرهنگی هم خبری نیست، وزارت صمت هم غایب است در این بلبشوی بازار لباس و مجلس و وزارت کشور هم که بماند... .

اما واقعیت این است که نسخه سردار نیز ناقص است. به این فهم تصمیم روز شنبه رادان و همکاران در اصلاح قانون‌شکنی‌ها کم‌اثر است. تلاش این متن، هم نقد است و هم یک پیشنهاد اجرایی. طرح شنبه فراجا دارای ۲پاشنه آشیل است؛ اول نظارت و برخورد با تجهیزات هوشمند و دوم ورود نهادها، سازمان‌ها، بنگاه‌ها و دکان‌ها در ممانعت برای قانون‌شکنان. اما این دو هر دو نقص جدی دارند.

درباره بند اول: ۲ اشکال جدی در این رابطه وجود دارد؛ اول اینکه تجهیزات دوربینی پلیس مگر چه میزان از شهر را پوشش می‌دهد؟ اما دوم و مهم‌تر اینکه آیا دوربین کافی است؟ واقعیت این است که سایه حضور قانون بسیار بازدارنده است و حذف آن از پیش چشم جامعه، اقتدار قانون را کم و بی‌اثر می‌کند. جامعه باید ببیند مجری قانون مصمم و هوشیار در صحنه حاضر است. خلاصه دست قانون باید دیده شود و تمرکز صرف بر دوربین، آن هم با این سطح پوشش، اقتدار قانون را از بین می‌برد.

درباره بند دوم: واقعیت این است که عدلیه و قهریه نمی‌توانند وظایف خود را به دوش مردم و سازمان‌ها حواله دهند. طبیعی است که نقش مردم در امر به معروف و تذکر سازمان‌ها و نهادها را نفی نمی‌کنیم، اما بار اصلی بر دوش نهادی است که ماموریت اصلی‌اش قهریه است و برای این کار آموزش دیده و مجهز است.

از این جهت نمی‌توان با یک نسخه کلی نقش پلیس را به دیگران حواله داد؛ مثلا کافه‌ها و رستوران‌ها و دکان‌های خصوصی شاید بتوانند همراه پلیس باشند و نسبت به محیط خود تذکر دهند، اما آیا این نسخه برای مترو، برای پارک‌ها، فرودگاه‌ها، مال‌ها، قطارها و دیگر مکان‌های عمومی هم مؤثر است؟

خدا را خوش می‌آید نگهبانی که نه آموزش دیده است و نه ممکن است انگیزه کافی داشته باشد و نه اساسا چنین ماموریتی داشته و دارد، بخواهد مانع آمد و شد قانون‌شکن‌ها باشد و خدایی ناکرده در مواردی ولو معدود توهین بشنود؟

به‌نظر می‌رسد هیچ رقم حواله دادن وظیفه قهریه به مردم عادی، نگهبان و کارمند منطقی نباشد.

اما راه‌حل چیست؟ فراجا لازم است ۲کار توامان انجام دهد؛ اولا درخصوص نظارت هوشمند و مکانیزه پنهان، باید تأکید شود که این مهم به‌تنهایی کافی نیست. حضور ماموران به جهت نمایش و حضور علنی قانون ضروری است.

از این‌رو پیشنهاد می‌شود مأمور پلیس مجهز به دوربین متصل به لباس، در اماکن عمومی حاضر شود و صرفا تذکر لسانی دهد. اگر توجهی هم نشد یا خدایی ناکرده توهین شنید، سکوت و به تذکر لسانی اکتفا و عبور کند. دوربین همه صحنه‌ها را ضبط کرده و متخلف خارج از میدان قابل پیگیری است. این کار باید در همه اماکن عمومی انجام شود. مترو، پارک‌ها، مال‌ها، فرودگاه‌ها و... .

ممکن است فراجا بگوید مشکل مالی یا نیروی انسانی دارد؛ این هم بدون راه‌حل نیست. کافی است نیروی انسانی لازم را از نهادهایی مثل بسیج یا داوطلبان مردمی بگیرد و آموزش دهد. هزینه جذب، آموزش و تجهیز را هم می‌تواند از نهادهایی بگیرد که مستقیم یا غیرمستقیم درگیر این موضوع هستند؛ مثل مال‌ها یا شهرداری‌ها و فرودگاه‌ها و... .

خلاصه امر اینکه مهم‌تر از اجرای قانون، اقتدار قانون است. اساسا اقتدار یعنی چه؟ اقتدار یعنی اسم قانون مؤثر باشد و اساسا با وجود آن، کار به اعمال قانون نکشد؛ لذا نسخه ناقص شنبه سردار با این نقص‌های جدی هم ثمربخش نیست و هم اقتدارشکن است و هم مردم عادی و کارگر و کارمند آموزش ندیده را مقابل قانون‌شکنان قرار می‌دهد.

باز هم خدا قوت سردار به‌خاطر جسارت، شجاعت و البته تنهایی.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    21 37
    بی حجاب ها را تبعید کنید به کمپی در جنوب کشور . در بیابان های کرمان و سیستان و بلوچستان زمین بایر زیاد هست. همانجا خودشان کشاورزی و زندگی کنن. نه اینکه پلومرغ مهمون دولت باشن. اسم کمپ رو بگذارید کمپ آمریکا یا کمپ تگزاس تا ذوق مرگ بشن!
    • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      1 7
      نظریه پردازانی مثل شما حیف است در سطح ایران بمانید،نظریات خودتون رو در صحنه های بین المللی ارائه کنید تا دنیا به فیض برسد.
    • هادی IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      0 4
      البته اگر مملکت دست یک ادم کاملا کودنی بود چنین فرمایشی می کرد
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      23 12
      امثال توی خشک مغز رو هم بفرستن روسیه از همون جا به دستور ارباب پوتین اعزام شی واسه جنگ اکراین
    • فرزند ایران IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      1 7
      حیفن. تو شهر دم دست باشن بهتره!
    • جیم IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      7 0
      تهی مغز تویی که میخوای سفره بی عفتی و بی حیایی در این مملکت پهن باشه خدا هدایت کنه.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 0
    وقتی قانون ناقص هست چرا قانون رو بازدارنده نمیکنند؟ شش ماه هست که همه منتظر قانون کامل و شامل هستند.اول تبلیغ بیحجابی باید جریمه سنگین داشته باشه مخصوصا در فضای مجازی هویتها معلوم هست و قابل پیگیری.بعد هم همه مردم دستشون دوربین هست و هنجارشکنها نمیتونند از همه دوربینها فرار کنند باید امکان ثبت گزارشات تصویری توسط شهروندان مهیا بشه و از سلبریتی تا مردم عادی متوجه عواقب قانون شکنی باشند.نباید اجازه داد فرهنگ کشور تسلیم فرهنگ غربی بشه این خواست غربگراها سربازان دشمن ایران هست.
  • م IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    مشکل زیر سر مسیولین است نه زنان.
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 0
    باید اول با بازیگرهای دوزاری برخورد شود و به سختی مجازات شوند و یا تبعید شوند و دوم اینکه برای مجازات روحانی و همفکرانش رفراندوم برگزار شود
  • تربتی IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 1
    اگر همه کارشناسان مثل این آقا باشند باید فاتحه همه چیز را خواند،
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 0
    بی حجابی یعنی دهن کجی به عرف و سنت و شرع ، یعنی آلت دست شدن شبکه‌های معاند و مروج خشونت یعنی اینکه تروخدا منو ببینید
  • علی IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    11 14
    سلام، خسته نباشید رهبری در مورد نفوذ بارها تذکر دادن. سر مسئله حجاب هرکسی ب هرعلتی کوتاهی کرد یقینن از عوامل نفوذ هستن، حالا در هر منصب یا مقامی باشن.
  • IR ۱۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    3 0
    بی حجاب ها را تنبیه کنید
  • م IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    با این ادعاها مردم را نسبت به حجاب بدبین می سازید.
  • عماد مغنیه IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 0
    رضا شاه نتونست با زور چادر از سر زنها برداره
    • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      0 0
      اما حالا براحتی چاد و روسری و مانتو برداشته شده...زور و اجبار نتیجه عکس می دهد...اجبار شاه نتیجه عکس داد و حالا هم اجبار نتیجه عکس داده.
  • فرهاد IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    0 0
    بی حجابی یک بی حجاب رو مقایسه کنید با بیشرفی مسئولی که ارز و پول و دارایی کشور رو به تاراج میبره
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
      5 0
      جفت فساده یکی الوده کردن جوون مردم یکی خوردن مال که خدا از هیچکدوم نمیگذره بخاطر حق الناس اگه ی جوون خراب باشه تا پایان عمر تقاصشو باید اون بی حجابه هم پس بده قیامت برای همه حساب کتاب داره فقط نماز و روزه نیست جفت فساده و جفت باید جلوش گرفته شه رهبری گفتن هر مسئله جای خود شما از رهبری دانا تری؟
  • کاظم IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 1
    به جای مبارزه با بی حجابی، سردار تنهای شما، بره سر وقت مشاور املاکی ها، محتکران و گران فروش ها مثل اول انقلاب همونجا شلاقشون بزنید. این رادیکالیزم نیست عین اسلامه. بی حجاب ها امنیت جامعه رو نابود نمی کنند. مشاور املاک ها، بانکداران فاسد و محتکران هستند که مثل موریانه نظام رو دارن میخورن
    • یک نفر از 85 میلیون نفر IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      0 0
      این وظیفه قوه قضائیست از کامنتات کاملا مشخصه ادم بی سوادی هستی که هیچ مطالعه و اگاهی ای نسبت به وظایف نداری اینستا رفتن نشد تحقیقات به فکر خودت باش
    • کاظم IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۰
      0 0
      برو مردک بی سواد. حتما دلالی که داری ازشون حمایت می کنی. بی حجابی هم وظیفه قوه قضائیه هستش که انداختنش گردن پلیس
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    4 1
    یعنی واقعاً خیلی براتون سخته
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 0
    خیلی جالبه نظرای صد من یه غاز رو منتشر می‌کنید اما نظر فنی و تخصصی رو نه!
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
    1 0
    چرا نظرات فنی و تخصصی رو منتشر نمی‌کنید؟! یعنی از این که مردم از قانون اساسی مملکت خودشون و قانون آیین دادرسی کیفری مصوب مجلس شورای اسلامی آگاه بشن سایت مشرق می‌ترسه؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس