به گزارش مشرق، سیدرضا مظهری در حاشیه پنجمین اجلاس رؤسای دانشگاهها و دانشکدههای علوم پزشکی کشور که با محوریت برنامه پزشکی خانواده در ستاد وزارت بهداشت، افزود: اجرای برنامه «سلامت خانواده» نیاز به امکانات مختلف نرم افزاری دارد. دو بخش از دهها قابلیتی که در برنامه پزشکی خانواده پیش بینی شده بود، یکی «نظام ارجاع و بازخورد» و دیگری «سیستم نوبت دهی» است.
وی با اشاره به اینکه قابلیتهای دیگر نرم افزاری این برنامه به تدریج تولید و معرفی خواهد شد، ادامه داد: هم اکنون سامانههای نوبت دهی و ارجاع الکترونیک در برنامه پزشکی خانواده در تمام کشور راه اندازی شده است.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت بیان کرد: در سامانه نظام ارجاع و بازخورد کار به این صورت است که وقتی یک بیمار به پزشک خانواده در سطح یک خدمت در مرکز جامع سلامت مراجعه کند و پزشک تشخیص دهد که این بیمار باید به سطح بالاتر ارجاع شود، این ارجاع تحت این سامانه صورت میگیرد.
وی ادامه داد: حال وقتی بیمار به سطح تخصصی یا فوق تخصصی ارجاع شد، تمام مستندات پزشکی مربوط به این ارجاع قابلیت رؤیت است و پزشک قادر به دیدن نتایج ارجاع خواهد بود.
مظهری گفت: این رویتِ مستندات در سامانه در روند تشخیص و درمان در سطح تخصصی مفید خواهد بود. هنگامی که پزشک در سطح تخصصی یا فوق تخصصی برای بیمار دستور تصویربرداری، آزمایش یا بستری یا هر گونه اقدامی صادر کرد، این اقدامات در قالب ارتباطات الکترونیکی به پزشک ارجاع دهنده در سطح اول منعکس میشود.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت ابراز داشت: در سامانه نوبت دهی نیز پزشک قادر خواهد بود برای بیماری که به سطوح بالاتر ارجاع میشود نوبت تعیین کند. این سامانه از معطل شدن و سرگردانی بیمار در مراکز درمانی و آزمایشگاهی جلوگیری خواهد کرد.
مظهری بیان داشت: همچنین پزشک در سطح اول این امکان را دارد که با انتخاب استان یا شهرستان؛ تحت فیلترهایی که در سامانه وجود دارد، ظرفیت خالی بیمارستانها و مراکز درمانی در استان مربوطه را مشاهده کرده و برای بیمار در روز و ساعتی که سیستم اجازه میدهد یا بیمار تمایل دارد، ثبت نوبت کند، به گونهای که وقتی بیمار به مرکز مربوطه مراجعه کرد، تمام کارهایش به صورت روتین انجام شود.
وی گفت: مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت تحت یک داشبورد مدیریتی، تمام اقدامات سطوح اول تا سوم برنامه پزشکی خانواده را در تمام کشور میتواند به صورت لحظهای رصد کند. این رصدها میتواند شامل مواردی نظیر این که چقدر ظرفیت خالی در بیمارستانها و مراکز درمانی وجود دارد، چه میزان ارجاع صورت گرفته یا چند نفر ارجاع شده اند، چند بیمار به مراکز مراجعه کرده یا لغو مراجعه کرده اند و سایر موارد باشد.
رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت یادآور شد: سامانههای ارجاع الکترونیک و نوبت دهی هم اکنون در تمام کشور از جمله ۵۹ شهری که برنامه کشوری پزشکی خانواده را آغاز کرده اند، فعال هستند. دسترسی به این سامانهها نیز در تمام کشور برای ارائه دهندگان خدمت وجود دارد.