.

اوغان رسما اعلام کرد که در دور دوم انتخابات وی و طرفدارانش از رجب طیب اردوغان حمایت خواهند کرد.

سرویس جهان مشرق _ دومین انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در ساختار سیاسی جدید این کشور (بر اساس رفراندوم تغییر به نظام ریاستی) روز ۱۴ ماه می برگزار شد؛ از میان حدود ۶۰ میلیون و ۷۲۲ هزار نفر واجد شرایط رای دادن که برای حضور در پای صندوق های رای ثبت نام کرده بود، حدود ۵۳ میلیون و ۹۹۴ هزار نفر در انتخابات رای دادند که درصد مشارکت حدود ۸۹ را نشان می داد.

رجب طیب اردوغان علی رغم اینکه آرای بیشتری نسبت به پیش بینی ها و نظرسنجی ها نسبت به رقبای خود کسب کرد اما در نهایت با ۲۷ میلیون و ۱۳۳ هزار و ۸۴۹ رای از مجموع آرا معادل ۴۹.۵۲ درصد از آرای معتبر را کسب کرد و نتوانست حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای را در دور نخست کسب کند.

رقیب اصلی وی یعنی کمال قلیچدار اوغلو نیز با کسب ۲۴ میلیون و ۵۹۵ هزار و ۱۷۸ رأی معادل ۴۴.۸۸ درصد آرای مردمی به همراه اردوغان به دور دوم راه یافت.

سینان اوغان دیگر نامزد این رقابت در مجموع حدود ۲ میلیون و ۸۳۱ هزار رای معادل ۵.۱۷ درصد آرای این انتخابات را کسب کرد.

بر اساس نتیجه قطعی و رسمی اعلام شده، محرم اینجه دیگر نامزد این انتخابات که از ادامه رقابت انصراف داده بود، در مجموع ۲۳۵ هزار و ۷۸۳ رأی، معادل ۰.۴۳ درصد آرای صحیح را کسب کرد.

اتحاد با احزاب کُرد کار قلیچدار اوغلو برای پیروزی را سخت کرد/ پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات قطعی شد؟ +تصاویر


سرنوشت انتخابات در دستان یک ملیگرای افراطی!

با پایان دور نخست و اعلام نتایج رسمی، مشخص بود که رجب طیب اردوغان با توجه به فاصله کمتر از نیم درصدی خود با کسب اکثریت آرا، شانس بیشتری برای پیروزی خواهد داشت حتی بدون ائتلاف با نامزد سوم یعنی سینان اوغان.

اتحاد با احزاب کُرد کار قلیچدار اوغلو برای پیروزی را سخت کرد/ پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات قطعی شد؟ +تصاویر
اردوغان و سینان اوغان

اما برای قلیچدار اوغلو اوضاع بسیار متفاوت بود؛ وی بر خلاف نظرسنجی ها و پیش بینی هایی که حتی وی را پیروز انتخابات در همان دور نخست می دانستند کمتر از ۴۵ درصد آرا را به خود اختصاص داد و برای اینکه شانس پیروزی در دور دوم را داشته باشد به تمامی سبد رای سینان اوغان در دور دوم احتیاج داشت.

اما سینان اوغان فردای دور نخست انتخابات شروطی را برای اعلام ائتلاف با نامزد مورد نظر در دور دوم انتخابات اعلام کرده بود که مشخص بود برای قلیچدار اوغلو مطلقا قابل پذیرش نخواهند بود؛ از جمله این شروط عدم همکاری سیاسی با احزاب کرد که به زعم وی حامی تروریست های پ. ک. ک هستند بود و همچنین حل بحران آوارگان و پناهندگان سوری در خاک ترکیه.

اتحاد با احزاب کُرد کار قلیچدار اوغلو برای پیروزی را سخت کرد/ پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات قطعی شد؟ +تصاویر


با توجه به اینکه بخش بزرگی از آرای کمال قلیچدار اوغلو از مناطق کردنشین و به لطف همکاری حزب HDP به دست آمده بود، شروط مد نظر سینان اوغان پذیرفته نشد؛ بنابراین اوغان رسما اعلام کرد که در دور دوم انتخابات وی و طرفدارانش از رجب طیب اردوغان حمایت خواهند کرد.

پیروزی اردوغان قطعی شد؟

با توجه به میزان آرای شخص اردوغان در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری (۴۹.۵۲) و همچنین حمایت رسمی سینان اوغان از وی که سبد رای ۵.۱۷ درصدی را در اختیار داشت، به نظر می رسد کار رقابت در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه تمام شده باشد.

روی کاغذ در صورتی که میزان مشارکت طرفداران اردوغان در انتخابات اندکی پیش از دور نخست نیز می شد (معادل افزایش نیم درصدی آرا) حتی بدون ائتلاف با اوغان نیز اردوغان صاحب اکثریت آرا و پیروزی انتخابات میشد و اکنون با اضافه شدن احتمالی ۵ درصد رای اوغان بعید به نظر می رسد کمال قلیچدار اوغلو شانسی برای پیروزی داشته باشد.

اتحاد با احزاب کُرد کار قلیچدار اوغلو برای پیروزی را سخت کرد/ پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات قطعی شد؟ +تصاویر


این موضوع در حالی است که از پیش از شروع کمپین انتخاباتی و ائتلاف مخالفین اردوغان موسوم به ائتلاف ۶گانه، بسیاری از جمله مرال اکشنر رهبر حزب خوب، محرم اینجه و منصور یواش دیگر اعضای حزب جمهوریت خلق معتقد بودند که قلیچدار اوغلو کاندیدای مناسبی برای رقابت با اردوغان و پایان دوران سلطه حزب عدالت و توسعه بر فضای سیاسی ترکیه نخواهد بود؛ به هر ترتیب اگر اتفاقات عجیب رخ ندهد بعید به نظر می رسد در این دوره نیز حزب حاکم ترکیه امکان شکست و کناره گیری از قدرت را داشته باشد.

اتحاد با احزاب کُرد کار قلیچدار اوغلو برای پیروزی را سخت کرد/ پیروزی اردوغان در دور دوم انتخابات قطعی شد؟ +تصاویر


دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه روز ۲۸ ماه می برگزار خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 14
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 15
    هنوز هیچ چیز ۱۰۰ درصد مشخص نیست. مثل قضیه میرحسین پیش نیاد و کسی خودشو را زودتر برنده بداند. آینده قطعی را فقط الله و مهدی فاطمه میداند.
    • IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      1 0
      مگه آنجا هم تقلب می کنند
    • IR ۲۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      خوشبختانه آنجا تقلب وجود ندارد
    • IR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      با شمارش حدود ۸۳ درصد آرای مردمی، اختلاف میان اردوغان و قلیچدار اوغلو کمتر شده اما همچنان اردوغان پیشتاز و در آستانه پیروزی است
    • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      2 0
      بزنیم به سلامتی اردوغان
  • CZ ۲۰:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    12 1
    مناطق زلزله زده با اکثریت کرد به طور قاطع به طیب اردوغان رای دادن. حساب پ ک ک با کردا جداست
  • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    12 2
    تیتر اولتون خبر در مورد ترکیه است در حالیکه طالبان مرزها را تهدید میکنه😡😡😡. نکنه این تیترها برای لاپوشانی است؟ غیرتتون کجا رفته؟
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 1
    عمده آرای قلیچدار رو کردها،علوی ها و دموکراسی خواهان و چپ ها دادند...و کسی غیر از اینها به او رای نداده تا کار برایش سخت بشه
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    3 10
    اردوغان جز خراب کاری برا ایران نداره اون سوریه عراق و شیر کردن آذربایجان زدن ۹۰ سد روی ارس حالا فکر میکنید کی سد کجکی و کمال خان برا افغانیا ساخت درسته اردوغان
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    3 6
    من جزو مخالفان سرسخت به قدرت رسیدن اسلامگراهای سنی هستم هر جا به قدرت رسیدن علیه ایران و شیعه کار کردن مثل ترکیه طالبان مالزی تونس و ...
    • IR ۰۵:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      1 0
      ای جانم
  • IR ۲۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 5
    متاسفانه رفیق اسرائیل و طالبان و ... که اردوغان باشه باز رای میاره
    • IR ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      انشاالله و توکل بر خدای رحمان
  • IR ۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    3 5
    دستای اردوغان بد جور به خون الوده است اونم بهترین جوانان مقاومت
  • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    6 2
    کمال کلیچداراوغلو پروژه آمریکا برای به عقب راندن پیشرفت های ترکیه و صاف کردن جاده برای اهداف غرب در منطقه بود... نوشتم بود چون مردم ترکیه به پروژه آمریکا رای نمیدن و شکستش خیلی وقته قطعی شده
    • IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      2 4
      اصلا چیزی بارت نیست آمریکا و اسرائیل عاشق روی کار آمدن اردوغان هستن دعوای زرگری الان برای رای جمع کردنه
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 7
    خیلی امیدوار بودم اردوغان رای نیاره ولی خب پیروز میشه وقطعا برنامه های برا ایران داره چه از طریق آذربایجان چه اره سد سازی و چه و...
  • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    9 1
    متاسفانه اگه الان جلوی طالبان گرفته نشه خیلی دیر خواهد شد نرخ باروری زنان افغانستانی متوسط ۷ هستش یعنی هر ۲۰ سال جمعیتشونو دو برابر میکنن الان نزدیک به ۴۳ میلیون هستن یعنی ۲۰ سال بعد شاهد ۹۰ میلیون افغانی هستیم ۴۰ سال بعد ۱۸۰ میلیون که با تفکر ارتجاع و خشک وارد کشور ما خواهند شد
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      5 1
      همین الانم خیلی دیر شده. اخراج افاغنه از کشور باید اولویت ایران باشد.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 6
    برای همسایگان ترکیه که خاطرات خوبی از عملکرد و تعامل سیاستمداران این کشور در قبال کشورهای خود دارند بخصوص طی ده دوازده سال گذشته، نظیر مردم سوریه و عراق و ایضا ایران، فرق دو تا کاندید ترکیه مثل فرق بین پشگل گاو و پهن اسب هست. مشکل ژن نژادپرست عثمانی هست که در هر دو وجود دارد
  • IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 12
    رجب یا کمال؟ چه فرقی میکند وقتی قرار است این کشورک جعلی صدساله زیر چکمه های ایران قوی زندگی کند.
    • یوسف از همدان IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      10 1
      با همین توهم زندگی کن
  • جاوید ایران اتمی NL ۲۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 0
    درباره موضوع درگیری های مرزی توضیح بدید، در مرز گستاخ های طالبان رو در روی ماست اما سردار رادان حرف میزنه!!!!! این چه وضعشه، باید پلیس الان حرف بزنه یا ارتش و سپاه؟؟؟؟؟ این مسخره بازی ها دیگه چیه، تعجب آوره بجای اینکه نیروهای نظامی ما طرف حساب بشن فرمانده نیروی انتظامی ما میاد موضع میگیره!!!!!! اصلاً خوشم نمیاد از این مدل برخوردحکومت، این رفتار تهوع آور از جانب ایران در برابر درگیری های مرزی با طالبان چیه؟؟؟؟ امروز دستکم یک جان باخته از جانب ایران رو دیدم که سرباز وظیفه بود، آخه سرباز وظیفه رو میفرستن برای درگیری با حیواناتی بنام طالبان؟؟ اونجا باید با نیروی متخصص ورود بشه و تارو مار بشه، واقعاً برخورد ما به هییییییچ وجه شبیه به قدرت کشور مانیست، به هییییییچ وجه شبیه به یک کشوری که اتمی هستیم رفتارنمیکنیم، واقعاً تعجب آوره، از تعجب آور گذشته دیگه باید بگم خجالت آوره. دیگه این موضوع مسخره بازی شده. موضع ما در برابر قدرت گرفتن دوباره طالبان بشدت اشتباه بوده، چرا اینقدر سست برخورد میشه، چرا شأن و آبروی کشور رو به بازی میگیرید با این مدل رفتارهای مسخره. سردار رادان اومده موضع میگیره در برابر یک درگیری فرامرزی!!!!!!!!!!! فوراً توضیح بدید درباره این رفتار ایران، طالبان و افغانها دارن مارو دیگه مسخره میکنن، غیرتنون کجا رفته
    • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      0 0
      کاش یه بی حجاب اونجا بود تمام نیروها الان آنجا بودند ولی برای یک کشته شدن یک سرباز وظیفه مشکل نداره
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    1 2
    قبلا هم کامنت گذاشتم و گفتم آیا اگر فردی یک تکه تیوپ در زیر دندان بگذارد و فشار دهد و صدای قلیچ قلیچ از زیر دندانش شنیده شود آیا این کمال و برتری و فضیلت هست؟؟ قضاوت با خودتان. آیا اگر در ماه رجب یا سایر ماه های قمری انسان فرصت را از دست بدهد و خود را طیب و پاکیزه نکند آیا دچار حسرت نخواهد شد ؟؟؟ قطعا دچار می‌شود.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    5 1
    کشوری تهی از صنعت که قرنها فقط جنگ و ویرانی را تجربه کرده و چیزی برای از دست دادن ندارد ، با این موجودات انسان نما بایستی حکیمانه برخورد کرد تا در دام نقشه های دشمنان نیفتیم ، تهدیدات ما در مقطع فعلی زیاد است مضافا اینکه مشکلات اقتصادی بسیاری هم داریم که مسولین حتی از پس معیشت مردم هم بر نمی ایند چه برسد به دامن زدن به جنگ با قومی وحشی که عقلا با در نظر گرفتن عزت و غرور هر ایرانی بایستی انها را مدیریت کنند . البته ایران مقتدر می تواند انها را با ضربات سنگین موشکی و نیروهای زمینی از پای در بیاورد منتها همه اینها برای کشور هزینه بر خواهد بود که به نظر بنده پاسخگویی به هر نوع تهدید و درگیری محدود طالبان بایستی هم وزن اما بسیار شدید و کوبنده تر باشد تا ضنن حفظ غرور ملی ، از تکرار مجدد ان جلوگیری شود .
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    10 2
    مرگ بر روسیه
    • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
      3 2
      مرگ بر آمریکا و انگلیس و مزدوران آنها
  • سامان IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    8 1
    مشارکت ۸۷ درصدی مردم ترکیه
  • IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    11 0
    درصد مشارکت انتخابات ترکیه و انتخابات قبلی ایران بیان کننده خیلی از مسائل است.
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    2 16
    این مغول تباران اهمیتی ندارند. چه فرقی میکنه کدام یاردان قلی رییس پسمانده عثمانی شود
  • منالي از دیاري ایلام IR ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
    0 2
    من از ایلام به قلیچدار اوغلو رأی میدم،باید رأی ما هم حساب بشه،تا خردوغان رو دشمن همه هست نابود کنیم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس