بازتاب رونمایی از موشک "خیبر" ایران در آمریکا؛ فضاسازی علیه برنامه دفاعی بازدارندگی ایران

رونمایی از موشک خرمشهر ۴ با نام "خیبر" به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، هراس و عصبانیت ایالات متحده آمریکا و نیز بازتاب هایی را در این کشور به همراه داشت.

به گزارش مشرق، خبرگزاری آمریکایی آسوشیتد پرس روز پنجشنبه به وقت محلی در گزارشی با عنوان رونمایی از موشک بالستیک جدید ایران در میانه تنش های گسترده تر بر سر برنامه هسته ای ایران نوشت: ایران روز پنجشنبه از آخرین موشک بالستیک با سوخت مایع خود به نام خرمشهر رونمایی کرد. معرفی این موشک در میان تنش‌های گسترده‌تر با غرب بر سر برنامه هسته‌ای این کشور انجام می شود.

در این گزارش آمده است: مقامات ایران موشک خرمشهر ۴ را در جریان یک رویداد در تهران درحالی که بر روی یک پرتابگر متحرک قرار داشت به خبرنگاران نشان دادند.

آسوشیتدپرس افزود: (موشک) "خرمشهر" سنگین ترین کلاهک ناوگان موشکی بالستیک ایران را دارد که به گفته تحلیلگران ممکن است برای حفظ برد زیر ۲ هزار کیلومتر که توسط رهبر عالی ایران تعیین شده است، طراحی شده باشد. این موشک بیشتر خاورمیانه را در تیررس قرار می دهد، اما از اروپای غربی فاصله دارد.

این رسانه آمریکایی در بخش دیگری از گزارش خود نوشت: تنش های منطقه ای احتمالاً در نمایش موشکی ایران در روز پنجشنبه نقش داشته است. در کنار این موشک یک نمونه مینیاتوری از گنبد مسجد الاقصی که مکانی مقدس در اسلام است و یهودیان آن را کوه معبد می نامند، در کنار پرتابگر متحرک قرار داشت.

اکثر رسانه های آمریکایی با بازنشر گزارش آسوشیتدپرس به موضوع رونمایی موشک ایران پرداختند.

رسانه های آمریکایی نوشتند که ایران روز پنجشنبه از آخرین موشک بالستیک با سوخت مایع خود به نام خرمشهر رونمایی کرد. این موشک در زمانی به نمایش گذاشته می شود که تنش های ایران با غرب بر سر برنامه هسته ای این کشور افزایش یافته است.

واشنگتن تایمز در این باره نوشت: با این حال، ایران در طول رونمایی از این موشک، کامیونی که موشک را حمل می‌کند پنهان نگه داشت. برنامه موشکی ایران در گذشته هدف اقدامات خرابکاری قرار گرفته است و ایران قبلاً از وسایل نقلیه خارجی برای یدک‌کشی سامانه‌های موشکی عظیم خود استفاده کرده است.

این رسانه آمریکایی ادامه داد: با این حال، مشخص نیست که چرا این موشک، خرمشهر-۴ نامیده شده است، زیرا تنها دو نوع دیگر از این موشک به طور عمومی شناخته شده است.

این رسانه آمریکایی مدعی شد: خرمشهر ۴ از موشک بالستیک موسودان کره شمالی الگوبرداری شده است که گفته می شود برد آن تا ۴ هزار کیلومتر است که می تواند کلاهک جنگی با وزن ۵۰۰ کیلوگرم حمل کند.

متیو میلر سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در واشنگتن در پاسخ به سوالی درباره واکنش ایالات متحده آمریکا به رونمایی از موشک جدید ایران ادعا کرد: توسعه موشک های بالستیک از سوی ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه ای و بین المللی محسوب می شود.

سخنگوی جدید وزارت خارجه آمریکا ادامه داد: ما این گزارش ها را دیده ایم. همانطور که اعلام کرده ایم توسعه و تکثیر موشک های بالستیک از سوی ایران تهدیدی جدی برای امنیت منطقه ای و بین المللی محسوب می شود و برنامه موشکی ایران همچنان یک چالش در مقابل منع اشاعه است.

میلر افزود: ما همچنان از ابزارهای مختلف منع اشاعه از جمله تحریم ها برای جلوگیری از پیشرفت بیشتر برنامه موشکی ایران و توانایی این کشور برای ارائه این موشک ها و تکنولوژی آنها به دیگران استفاده می کنیم.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ادعا کرد: ایران با وجود محدودیت های برنامه موشکی ایران بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت، همچنان به دنبال دریافت تکنولوژی مختلف موشکی از تامین کنندگان خارجی است و با بی توجهی به این قطعنامه به انجام آزمایش های موشکی خود ادامه می دهد.

میلر مدعی شد: همانطور که قبلا اعلام کرده ایم، یک ایرانِ با سلاح هسته ای تحریک آمیز تر عمل خواهد کرد و به همین دلیل ما مصمم به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای خواهیم بود.

به مناسبت سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر، موشک خرمشهر ۴ با نام «خیبر» جدیدترین محصول موشکی سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، صبح پنجشنبه با حضور امیر سرتیپ محمدرضا آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی شد.

موشک خیبر که جدیدترین نسخه از خانواده موشک‌های خرمشهر است، موشکی سوخت مایع با برد ۲۰۰۰ کیلومتر و سرجنگی ۱۵۰۰ کیلوگرمی است که علاوه بر برخورداری از ویژگی‌های راهبردی، از ویژگی‌های تاکتیکی نیز برخوردار است.

از جمله ویژگی‌های بارز موشک خرمشهر، برخورداری از سامانه هدایت و کنترل در فاز میانی پرواز است که استفاده از این سامانه و موتورهای هدایتگر در سرجنگی منجر به کنترل وضعیت و اصلاح مسیر سرجنگی در خارج از جو می‌شود و عملا تمام هدایت و کنترل این موشک در خارج از جو زمین رقم می‌خورد.

این ویژگی منجر به آن می‌شود که خرمشهر ۴ یا خیبر بی‌نیاز از فعالیت سیستم هدایت و کنترل در داخل جو باشد و به این ترتیب در برابر حملات جنگ الکترونیک به طور کامل مصون باشد.

از دیگر مزیت‌های این فرآیند هدایت و کنترل، بی‌نیازی سرجنگی موشک خرمشهر ۴ به بالک‌های کنترلی است که باعث کاهش وزن سیستم‌های مورد نیاز در سرجنگی و افزایش وزن مواد ناریه می‌شود.

پس از امضای توافق «برنامه جامع اقدام مشترک» یا همان برجام، بین ایران و ۱+۵ شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد در ۲۹ تیر ۱۳۹۴ (۲۰ژوئیه ۲۰۱۵)، با اکثریت قاطع، ۱۵ رای مثبت از ۱۵ عضو، قطعنامه ۲۲۳۱ را برای تایید این توافق تصویب کرد تا در کنار برجام پاره‌ای از مسائل موشکی و تسلیحاتی را حل وفصل کند.

بر این اساس، برای مبادلات تسلیحاتی محدودیتی پنج‌ساله، برای فعالیت‌های موشکی محدودیتی هشت‌ساله و برای فعالیت‌های هسته‌ای محدودیت‌هایی فراتر از یک دهه در نظر گرفته‌شد.

بر پایه بند ۵ ضمیمه B قطعنامه، ایران بعد از گذشت پنج سال از اجرای توافق می‌توانست نسبت به خرید وفروش تسلیحات اقدام کند؛ محدودیتی که اواخر مهرماه ۱۳۹۹ به رغم کارشکنی‌های فزاینده محور غربی-عبری- عربی پایان یافت و اکنون در آستانه پایان محدودیت‌های هشت ساله موشکی ایران هستیم که قرار است اکتبر ۲۰۲۳ (مهر ۱۴۰۱) پایان یابد.

۱۹ اردیبهشت‌ماه گروهی از قانونگذاران آمریکایی با مطرح کردن ادعاهایی علیه عملکرد نظامی ایران، طرحی با نام «قانون مبارزه با جرم و جنایت» را به مجلس نمایندگان این کشور ارائه کردند که شامل اعمال تحریم‌ها علیه «طیفی گسترده از فعالیت‌های» حامی برنامه موشکی و پهپادی ایران می‌شد.

در این گروه نام افرادی چون «مایکل مک‌کال» رییس و «گرِگوری میکز» عضو ارشد این کمیته به همراه «جو ویلسیون» رییس کمیسیون‌های فرعی خاورمیانه، آفریقای شمالی و آسیای مرکزی و نیز «دن فیلیپس» عضو ارشد کمیته روابط خارجی به چشم می‌خورد.

طرح مذکور ارتباطی مستقیم با متن قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت دارد که محدودیت‌های موقتی را از فعالیت‌های تسلیحاتی و موشکی گرفته تا هسته‌ای مشخص کرده‌است.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 44
    تنها دستاورد این موشک سخت تر شدن تحریم‌های ملت ایرانه و دیگر هیچ
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      0 23
      دقیقا
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      3 6
      ربطی به موشک نداره هر سال یه بار توی هر دولت ما تورم 4 برابری رو تجربه میکردیم که بعد از مدتی که این روند صعودی بیشتر خودشو نشون داده نرخ دلار دردولت احمدی شد 4 قانونا در دولت روحانی باید میشد 12 تا 13 و دردولت ابراهیم باید میشد 36 تا 40 که الان موقعش نبود.
    • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      17 1
      مگه دیگه تحریمی هم مانده که بکنن
  • حسین IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    12 2
    فقط زراد خانه اتمی .
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    21 1
    خیبر خیبر یا صهیون
  • ایرانی هستم IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    8 0
    اگرایران دارای موشک شد بازار امریکا کساد میشه می‌ترسه بازارشه ایران بگیره
  • Omid IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 14
    چپ صهیونیست طرفدار تندروهای مذهبی در ایران است.
    • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      7 0
      دیگه همه میدون ... نگهبان صهیونیست و به قول خودشون بزرگترین سرمایشون در ایران شما کندروهای افسادی ناموس فروش هستید
  • رضا IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 12
    حفظ برد زیر ۲ هزار کیلومتر که توسط رهبر عالی ایران تعیین شده است؟؟؟ یعنی مردم ایران حق ساخت موشک با برد بیش از 2 هزار کیلومتر را ندارند؟؟؟ این دیگه چه دستوریه؟؟
    • آریا IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      9 0
      همین موشک خرمشهر ۴ هم بردش چهار هزار کیلومتر است ولی اعلام نمی کنند تا اروپایی ها به تکاپو نیفتن ، وگرنه هم آمریکا و هم اروپا این را می دانند ولی وقتی ایران رسماً این برد را اعلام کنه پارلمان اروپا هم به جنب و جوش میفته که چرا اتحادیه اروپا هیچ غلطی در برابر تهدید اروپا توسط ایران نمی کنه !!!
    • جوادی IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      6 4
      به توچه سرپیازی یا ته پیاز ...برو جلوی در خونت بازی کن
    • محمد IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
      8 3
      این دستور به شدت بنای سیاسی داره چون اگه به طور رسمی ما اعلام کنیم که موشک با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر داریم بهونه خوبی برای غربه که بخوام یکسری مشکلات جدی تری رو برای ما درست کنند ،ولی شما خیالت راحت ،سقف برد ۲۰۰۰ کیلومتر برای ایران دیگه اصلا مسئله ای نیست این فقط در ظاهره.
  • ایرانی فقیر IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 13
    موشک کره شمالی را بردش را کم کردید ودستاورد خودتان معرفی می کنید
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
      1 0
      بدون هیچ ابهامی خود مقامات میگن پایه گذار صنعت موشکی ایران از لیبی و کره شمالی تکنولوژی وارد کردن و الان صاحب سبک شدن موشک موسدان و خرمشهر موتورهای یکسانی دارن اما سوخت ناوبری کنترل دقت متفاوت دارند.
  • اکبر IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    2 8
    چطور هشتاد سال قبل آمریکا توانست موشک اتمی را اختراع وامتحان کنه، اما ما توانایی کپی برداری بمب اتمی که قبلا اختراع شده را نداریم،چندین سال ما تحریم ها را تحمل کردیم لطفا زودتر بسازید یا اینکه از روسیه و چین و کره شمالی یا پاکستان وارد کنید،اسرائیل و آمریکا و انگلیس و عربستان و جاهای دیگه را بزنید نابود کنید،آنوقت پرچم شیعه را امام خامنه ای علیه السلام به حضرت امام زمان علیه السلام تحویل میدهد.
  • IR ۱۹:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    4 0
    طبق غلط خوری آمریکا اگر آمریکا نتوانست هرگاه که اراده کند به هر کشوری که خواست حمله کند امنیت منطقه تهدید شده است. این یعنی اینکه آمریکا منطقه را فقط ارتش تروریستی خودش می داند و بس و برای ملتهای منطقه پشیزی ارزش قائل نیست.
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    7 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • محمد IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    3 0
    این دستور به شدت بنای سیاسی داره چون اگه به طور رسمی ما اعلام کنیم که موشک با برد بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر داریم بهونه خوبی برای غربه که بخوام یکسری مشکلات جدی تری رو برای ما درست کنند ،ولی شما خیالت راحت ،سقف برد ۲۰۰۰ کیلومتر برای ایران دیگه اصلا مسئله ای نیست این فقط در ظاهره.
  • IR ۲۳:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۵
    0 3
    ملت دیگه ملت نست
  • IR ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    0 3
    بنده دلم میسوزه که قطر از پارس جنوبی هی داره برداشت میکنه ما موندیم نگاه اونا و با یه ملت پر از فقر .در لحظه زندگی کنیم.این ملت حیفه که فقیر باشند و ما اینقدر منابع داریم و منابع ما را کشور دیگری غارت کنه ،ما باید با افزایش بهره وری از نفت و گاز در پارس جنوبی باید میزان برداشت ما نسبت به قطر ۸۰ برابر باشه تا جبران ۱۵ سال قبل بشه.
  • حمید رضا NL ۰۲:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    و اکنون در آستانه پایان محدودیت‌های هشت ساله موشکی ایران هستیم
  • IR ۰۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۶
    2 0
    با4موتور باهمین سوخت .میشه قاره پیما باده کلاهک 400یا500کیلوئی ساخت .که انشا الله خرده کلاهک اتمی باقدرت. صد کیلومتری.به امید آنروز. دقیقا مثل سار مات روسیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس