افزایش شکاف بین ریاض و ابوظبی/ امارات از مذاکرات عربستان با دولت صنعا ناخرسند است

اندیشکده انگلیسی چتم هاوس در گزارشی، از افزایش شکاف میان عربستان و امارات بر سر مسائل یمن خبر داد و نوشت که ابوظبی از مذاکرات ریاض با دولت صنعا ناخرسند است .

به گزارش مشرق، گزارش چتم هاوس به قلم «فارع المسلمی» از پژوهشگران این مرکز درباره وضعیت ائتلاف سعودی-اماراتی در جنگ یمن در سایت رسمی امور خاورمیانه و شمال آفریقای این اندیشکده انگلیسی منتشر شده است.

تحولات مثبتی که بر سر جنگ در یمن میان ریاض و صنعا رخ داده، باعث کدورت بیشتر میان ریاض و ابوظبی شده است.

وی با اشاره به روند کاهش تنش میان عربستان و جنبش انصارالله یمن، این نکته را یادآور شد که این تحول مثبت ممکن است تحت الشعاع افزایش تنش میان ریاض و ابوظبی بر سر مسائل یمن قرار گیرد.

این پژوهشگر اندیشکده چتم هاوس نقاط گسست اصلی میان دو طرف را یکی تصمیم امارات برای امضای توافقنامه امنیتی در دسامبر ۲۰۲۲ با رئیس شورای رهبری ریاست جمهوری مستعفی یمن اما بدون اطلاع ریاض و دیگری اقدامات ارتش عربستان در افزایش مذاکرات با انصارالله بدون اطلاع امارات ذکر کرد.المسلمی ادامه داد: هرچند ریاض و ابوظبی طی این سالها در سطح آشکار به اتخاذ مواضعی همگرایانه در مورد یمن متعهد بودند، اما نقاط اختلافاتشان روزافزون بود و اکنون زمانی است که بخصوص در استان «حضرالموت» یمن، کار اختلاف میان دو طرف به مرز درگیری رسیده است.

وی اضافه کرد: عربستان و امارات اکنون در حال افزایش نمایش قدرت و تشدید رفتار خصمانه نسبت به یکدیگر هستند.

این محقق عرب زبان فاش کرد که مقامات اماراتی بر خلاف گذشته، اخیرا در پشت درهای بسته، ناامیدی خود را از اقدامات عربستان سعودی در یمن ابراز کرده‌اند و دیپلمات‌های معمولاً محتاط آنها نیز اکنون صریح تر از همیشه اعلام می کنند که «ما دیگر هیچ کار مجانی انجام نخواهیم داد».

به باور این نویسنده، چنین تغییراتی نشان دهنده این است که امارات احساس می کند در مقایسه با آنچه که ریاض در جنگ علیه یمن به دست آورده، چیزی از ائتلاف با عربستان سعودی عایدش نشده است.

عربستان سعودی به همراه امارات از روز ششم فروردین سال ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده ای را علیه یمن، به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی این کشور به قدرت را آغاز کرد که تاکنون به اهدافش نرسیده اما در این جنگ و حملات هوایی آن، هزاران نفر از غیرنظامیان یمنی کشته، دهها شهر و روستا و زیرساخت های این کشور ویران و صدها هزار نفر نیز آواره شده اند و وضعیت بهداشتی و انسانی این کشور به حالت بحران درآمده است.

ریاض چند ماه است که تلاش می‌کند به نحو مقتضی از جنگ یمن خارج شود و این جنگ پایان یابد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس