گزارش‌های سفارت انگلیس در دوران ناصرالدین شاه منتشر شد

نخستین جلد از مجموعه مجلدات یادداشت‌های سیاسی ایران از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

به گزارش مشرق، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: اولین جلد از مجموعه مجلدات یادداشت‌های سیاسی ایران از سوی مرکز اسناد انقلاب اسلامی روانه بازار نشر شد.

مجموعه چهارده جلدی «یادداشت‌های سیاسی ایران» در برگیرنده اسناد سفارت انگلیس در فاصله سال‌های ۱۸۸۱ تا ۱۹۶۵ میلادی / ۱۲۶۰ تا ۱۳۴۴ شمسی است که جلد اول آن بازه زمانی ۱۲۶۰ تا ۱۲۷۸ شمسی را در برمی‌گیرد.

امتیاز رویتر، رقابت روس و انگلیس در اعطای وام به ایران، سفرهای شاه به اروپا، قتل ناصرالدین شاه و روی کار آمدن مظفرالدین شاه بخشی از مهم‌ترین وقایعی است که در گزارش‌های سفارت انگلیس در این دوره به چشم می‌خورد.

این یادداشت‌ها شامل گزارش‌های شخصی سالانه، خلاصه‌های ماهانه، گزارش‌های اطلاعاتی، گزارش‌های سیاسی فصلی، گزارش‌های اتفاقات هفتگی، خاطرات سیاسی روزانه، گزارش‌های مناسبتی، گزارش‌های خارجی، گزارش‌های شخصی و یادداشت‌های حکومت هند می‌شود.

یادداشت‌های سیاسی ایران ۱۲۶۰ ـ ۱۳۴۴ش جلد اول (۱۲۷۸ـ۱۲۶۰) «یادداشت‌های سیاسی ایران» دربرگیرنده‌ گزارش‌های سفارت انگلیس به وزارت خارجه‌ی آن کشور در فاصله‌ سال‌های ۱۸۸۱ تا ۱۹۶۵م/ ۱۲۶۰ تا ۱۳۴۴ش است. اثر پیش رو جلد اول این مجموعه‌ بزرگِ اسنادی است که وقایع و تحولات فاصله‌ی زمانی ۱۲۶۰ تا ۱۲۷۸ ش را دربرمی‌گیرد.

قتل ناصرالدین شاه در سال ۱۲۷۵ش و تحولات متعاقب آن یکی از برهه‌های سرنوشت‌ساز تاریخ ایران است. ایران در این سال‌ها شاهد حوادث مهم و تأثیرگذاری بود که در لابه‌لای اسناد و گزارش‌های این کتاب به آنها پرداخته شده است. امتیاز تأسیس بانک شاهنشاهی انگلیس، بانک استقراضی روس، تلگراف هند و اروپا، کشتیرانی در کارون، تأسیس قزاق‌خانه، شیلات خزر، انحصار دخانیات و مانند آن ـ که عمدتاً به روسیه و انگلستان اعطا ‌شد و کشور را تا مرز مستعمره‌شدن پیش برد ـ از جمله مسائلی است که حجم زیادی از اسناد این مجلد را به خود اختصاص داده است.

گفتنی است، پیش از این مجلدات ۲، ۳، ۴، ۵، ۹، ۱۰، ۱۲و ۱۳ مجموعه «یادداشت‌های سیاسی ایران» در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

جلد نخست کتاب «یادداشت‌های سیاسی ایران» در ۱۰۰۰ شماره و در ۷۷۷ صفحه با قیمت ۳۵۰ هزار تومان توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر شده اشت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس