بهادری جهرمی: برنامه هفتم به‌زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود/ برگزاری ۴۵ جلسه تخصصی در دولت برای بررسی لایحه

سخنگوی دولت با اشاره به روند تصویب برنامه هفتم توسعه در دولت گفت: این برنامه به‌زودی تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

به گزارش مشرق، علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت در گفت‌وگوی زنده تلویزیونی با اشاره به تصویب برنامه هفتم در جلسه فوق‌العاده هیأت دولت گفت: پس از ابلاغ سیاست‌های کلی برنامه در شهریورماه سال گذشته، سازمان برنامه جلسات تخصصی‌اش را با همه دستگاه‌ها شروع کرد و جدای جلسات متعددی که داخل سازمان برنامه برگزار شد، جلسات دیگری هم در سال گذشته در حوالی اسفندماه در این باره تشکیل شده است.

وی افزود: بر همین اساس متن پیشنهادی تقدیم هیأت وزیران شد، از آن زمان هم درجلسات عادی هیأت وزیران و هم در جلسات فوق‌العاده هیأت وزیران و هم در کمیسیون‌های تخصصی برنامه بودجه که برای اولین‌بار در این دولت تشکیل شده، ۴۵ جلسه برای بررسی متن پیشنهادی برگزار شد.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: خیلی‌ از این جلسات در ایام تعطیلات نوروز برگزار شد و تا به امروز ادامه داشته و در نهایت در جلسه‌ای که امروز از حدود ابتدای صبح آغاز شد و تا حوالی ساعت ۱۰ ادامه داشت کلیات و جزئیات لایحه برنامه هفتم به تصویب دولت رسید.

وی افزود: طبیعتا اصلاحیه‌هایی که مورد نظر اعضای هیأت دولت بوده در جلسات اخیر انجام شده و اصلاح شده و این متن نهایی خواهد شد و به زودی تحویل مجلس شورای اسلامی می‌شود.

بهادری جهرمی در رابطه با مشخص شدن زمان تحویل این لایحه به مجلس گفت: معمولا این فرایندهای اصلاح نهایی در حد چند روز زمان می‌برد و فقط باید مشروح مذاکرات و جلسات اخیر پیاده‌ سازی شود و جزئیاتِ تغییراتی که باید مورد توافق برخی دستگاه‌ها باشد و نگارش‌هایی حقوقی آن که باید اصلاح‌های تنقیحی صورت بگیرد، باید پیاده سازی شده و در داخل متن نهایی قرار بگیرد.

بهادری جهرمی در ادامه گفت: یکی از نوآوری‌های دولت مردمی این بود که علاوه بر کمیسیون‌های دیگری که تشکیل داد، یک کمیسیون خاصی که ویژه برنامه و بودجه باشد ایجاد کرد و این سند ار داخل آن بررسی کرد.

سخنگوی دولت در ادامه یادآور شد: این سند، جزو سندهای فرابخشی کشور است، یعنی هر آنچه دستگاه‌ها اولویت برایشان است و در طول برنامه پنج ساله یا یک‌ساله عملکردی نیاز به آن دارند، باید در برنامه یا بودجه به تناسب موضوع به صورت فرابخشی مورد ارزیابی قرار بگیرد و تصمیم‌گیری برای آن انجام شود.

وی افزود: تشکیل این کمیسیون به دلیل این نگاه فرابخشی‌ که وجود داشت صورت گرفت، یک مسئله‌ای که در ادوار گذشته مطرح می‌شد اینکه یک نگاه بودجه‌محور ممکن است در اولویت قرار بگیرد یعنی صیانت از منابع را بخواهند انجام بدهند یا کاهش هزینه‌ها را مدنظر قرار بدهند، اما با تشکیل این کمیسیون این نگاه وجود نداشت و همه چیز دقیق و متقن و تخصصی بررسی شد.

بهادری جهرمی در ادامه گفت: ریاست کمیسیون برنامه بودجه را ریاست سازمان برنامه و بودجه بر عهده دارد و اعضای کمیسیون را خود اعضای هیأت دولت برحسب مورد و موضوع تشکیل می‌دهند.

وی افزود: نتیجه این برنامه ریزی آن شد که ۴۵ جلسه کمیسیون تخصصی در این باره شکل گرفت که متشکل از خود وزرا هستند و خود معاون اول رئیس‌جمهور، ریاست اکثر جلسات را برعهده داشته‌اند و بنده تصورم این است که این فرایند کمک کرد که یک مقدار واقع‌نگرانه‌تر برنامه‌ها طراحی بشود و به قول معروف، برنامه توسعه هفتم، عملیاتی و واقعی‌تر باشد.

بهادری جهرمی در ادامه خاطرنشان کرد: بنده یادآوری می‌کنم لایحه برنامه هفتم در چارچوب یک سند بالادستی تنظیم شده یعنی برنامه اینگونه نیست که ابتدا به ساکن تنظیم بشود، بلکه یک سند بالادستی به اسم سیاست‌های کلی نظام وجود دارد که سال گذشته شهریورماه ابلاغ شده است و طبیعتا لایحه برنامه باید در آن چارچوب تنظیم بشود.

وی افزود: در همین لایحه ۲۶ حکم از مسائل برنامه سیاست‌های کلی نظام مبنای نگارش این برنامه قرار گرفته و طبیعتا نگاه‌های تعاملی دولت در سند تحولی دولت هم یکی از منابع فکری این سند بوده که در محتوا از آن استفاده شده و متناسب با این ۲۶ محور سیاست‌های کلی نظام تقریباً همین میزان حدودا ۲۲، ۲۳ فصل در لایحه تدوین شده و تلاش شد که موضوعات احکام مورد نیاز تنظیم بشود .

سخنگوی دولت در پایان گفت: این موضوعات ذیل ۷ بخش کلان مورد توجه قرار گرفته یعنی موضوعات اقتصادی، موضوعات زیربنایی، موضوعات فرهنگی، اجتماعی، علمی و فناوری و آموزشی، بحث سیاست خارجی، امنیتی، حقوقی و قضایی شدند ۷ بخشی هستندن که این لایحه سند برنامه هفتم را تشکیل می‌دهند و ذیل این بخش‌ها دسته‌بندی می‌شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • شعبان IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    0 0
    من شنیدم که در طرح هفتم توسعه ، متاسفانه محاسبه میانگین حقوق کارکنان در زمان بازنشستگی (در هر دو صندوق تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری) از دو سال آخر پایان دوره خدمت ( به بازنشسگی) به 5 سال سال آخر دوره خدمتی کارمندان (به بازنشستگی )تغییر و از سوی دولت به مجلس پیشنهاد خواهد شد ، اگه چنین چیزی صحت داشته باشه و بتصویب مجلس برسه ، حقوق بازنشستگی کارکنان دولت( که منبعد بازنشسته میشن )، خیلی پایین میاد و وضعیت از اینی که هست بدتر میشه .کسی در خصوص این خبر بنده، اطلاعات بیشتر و موثقی هم داره ؟!!!
  • کارمند IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۲۰
    0 0
    بازم میخوان اعتراضات را شعله ور کنند؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس