کد خبر 1494488
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۰۲
صندوق توسعه ملی

صندوق توسعه ملی با تکذیب ادعای ارگان مطبوعاتی وابسته کارگزاران تأکید کرد که این صندوق نه قلک است و نه خالی.

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: روزنامه سازندگی اخیراً تیتر بزرگی زده بود با عنوان «قلک خالی» و ادعا کرده بود صندوق توسعه خالی است.اما روابط عمومی صندوق توسعه ملی با تکذیب فضاسازی روزنامه حزب کارگزاران تأکید کرد دارایی این صندوق هم‌اکنون ۱۵۰ میلیارد دلار است. در این پاسخ تأکید شده است:

- همه برداشت‌ها از صندوق قانونی بوده و هیچ برداشت غیرقانونی انجام نشده است.

- صندوق توسعه ملی ایران، هم اکنون یک صندوق ۰ ۱۵ میلیارد دلاری است که طبق آمار دولت‌ها تاکنون ۱۰۰ میلیارد دلار از این صندوق در قالب تسهیلات دریافت کرده‌اند و میزان مطالبات صنـدوق از بخش خصوصی و نهادهای غیردولتی ۴۰ میلیارد دلار است. برداشـت برخی از رسانه‌ها از آمار مذکور به ‌اشتباه این بود که «مانده دارایی» صندوق توسعه ملی ۱۰ میلیارد دلار است در حالی که همه دولت‌ها کاملاً واقف هستند منابعی که با نرخ سـود پایین به آنها پرداخت شده اولاً در قالب تسهیلات و جزو «دارایی» صندوق است و به هیچ رو کمک بلاعوض نیست؛ نکته مهم این اسـت کـه نباید «مانده موجودی» را با «مانده دارایی» ‌اشتباه گرفت و استفاده از عباراتی مانند به تاراج رفتن یا غارت شدن‌، دور از واقعیت است.

لازم به ذکر اسـت‌، صندوق توسعه ملی از ابتـدای فعالیت خود تاکنون طبق قوانین نسبت به ارائه وام به دولت‌های مختلف اقدام کرده است و بررسی اینکه دولت‌ها منابع را صرف چه کاری کرده‌اند، جزو وظایف این صندوق به شمار نمی‌رود.

روابط عمومی صندوق توسعه ملی به استناد ماموریت ذاتی و اساسنامه‌ای‌، تاکید کرده که صندوق توسعه ملی نه «قلک» دولت‌هاست که در مواقع نیاز از آن کمک بلاعوض بگیرند و نه «خالی» اسـت. صندوق توسعه ملی نهادی توسعه‌ای برای ساخت فردای فرزندان ایران است که بخش قابل توجهی از منابع آن در قالب تسهیلات در اختیار دولت‌ها قـرار گرفته و در تلاش برای بازگشت و به حرکت درآوردن دوباره این منابع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۹
    1 0
    کارگزاران نه! بلکه کارگذاران!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس