کد خبر 1494524
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۸:۳۰
یک شهروند سعودی در لبنان ربوده شد

براساس اعلام منابع رسمی شهروند سعودی در لبنان ربوده شد.

به گزارش مشرق، رسانه‌های لبنانی گزارش دادند که یک شهروند سعودی در بیروت ربوده شده است.

«بسام مولوی»، وزیر کشور لبنان در این ارتباط گفت: «از روز یکشنبه موضوع ربوده شدن یک شهروند سعودی در بیروت را از طریق بخش اطلاعات نیروهای امنیت داخلی پیگیری می‌کنیم و این پیگیری‌ها همچنان ادامه خواهد داشت تا به نتیجه دست یابد.»

وی خاطرنشان کرد که با «ولید بخاری»، سفیر عربستان سعودی در لبنان درباره «همه جزئیات این موضوع» در تماس است.

وزیر کشور لبنان نسبت به مجازات سخت عاملان این موضوع هشدار داد و افزود اطمینان داد که چنین مواردی بر روابط لبنان با برادرانش تأثیر منفی نمی‌گذارد. وزیر کشور لبنان در عین حال افزود که انگیزه عاملان این ماجرا هنوز مشخص نیست.

او گفت: «همیشه، با مشت آهنین، برای آزادی هر شهروندی که در خاک لبنان در معرض هر گونه آسیبی قرار می‌گیرد، تلاش می‌کنیم.»

شهروند سعودی ربوده شده بعد از نیمه شب شنبه در جاده فرودگاه بیروت ربوده شد و پس از آن از او خبری در دست نیست.

ساعاتی بعد از اظهارات وزیر کشور لبنان، شبکه تلویزیونی دولتی عربستان سعودی الاخباریه گزارش داد که مرد ربوده شده برای شرکت هواپیمایی ملی عربستان سعودی کار می‌کند و آدم ربایان ۴۰۰ هزار دلار باج می‌خواهند.

روابط لبنان و عربستان طی چند سال اخیر دچار فراز و نشیب‌هایی بوده است. در فروردین ماه سال گذشته، عربستان سعودی ۵ ماه پس از قطع روابط دیپلماتیک و تجاری با لبنان، سفیر خود در بیروت را دوباره به این کشور اعزام کرد. وزارت امور خارجه عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای در آن زمان اعلام کرد که ولید البخاری، سفیر سابق خود در بیروت، پایتخت لبنان را دوباره به این کشور اعزام خواهد کرد.

در بیان بیانیه با اشاره به سخنان نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان درباره تقویت روابط با کشورهای عربی که در ۲۱ مارس مطرح کرده بود، آمده است: «عزم نخست‌وزیر لبنان برای توسعه همکاری با پادشاهی (عربستان سعودی) و اعضای شورای همکاری خلیج و نیز توقف هرگونه فعالیت سیاسی، نظامی و امنیتی که پادشاهی و خلیج را متأثر می‌کند، حائز اهمیت است.»

گفتنی است جورج قرداحی، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان در ۲۷ اکتبر ۲۰۲۱ حملات کشورهای ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی به یمن را محکوم کرد. به‌دنبال این اقدام قرداحی، ریاض به سفیر لبنان ۴۸ ساعت مهلت داد تا عربستان سعودی را ترک کند.

همچنین ولید بن عبدالله البخاری، سفیر عربستان سعودی در بیروت جهت مشورت به کشور متبوعش احضار و تمام واردات از لبنان به عربستان سعودی متوقف شد.

قرداحی با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرده بود که حزب‌الله نیز به‌عنوان یک گروه مسلح مثل انصارالله از خاک خود دفاع می‌کند.

بنابراین نجیب میقاتی، نخست‌وزیر لبنان اعلام کرده بود که اظهارات قرداحی درباره یمن موضع رسمی بیروت نبوده و در روابط لبنان با دیگر کشورهای عربی تأثیری نخواهد داشت. قرداحی در ۳ دسامبر ۲۰۲۱ استعفا داد، ولی روابط لبنان با کشورهای خلیج بهبود نیافت.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس