اژه ای

رئیس قوه قضاییه گفت: اینکه دستگاه‌های نظارتی در عمل به وظایف خود باید به شرایط زمانی توجه داشته باشند، گزاره درستی است اما عمل دستگاه‌های نظارتی نباید بهانه‌ای نزد مدیران برای کار نکردن باشد.

به گزارش مشرق به نقل از مرکز رسانه قوه قضائیه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نشست با اعضای کنگره ملی بزرگداشت شصتمین سالروز قیام تاریخی ۱۵ خرداد، با اشاره به ارزش و منزلت والای مقام شهید و شهادت، اظهار کرد: جایگاه شهید و شهادت در بین ارزش‌های دینی و انسانی، به منزله خورشید درخشنده است؛ بنا بر فرمایش پیامبر اکرم(ص) فَوقُ کُلِّ ذِی‌بِرّ‍ٍ بِرٌّ حتّی یُقتلَ الرّجُلُ شهیداً فی سبیلِ الله؛ هر عمل نیکی، عملی نیکوتر از خود دارد مگر شهادت در راه خدا که نیکوترعملی از آن وجود ندارد.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: در مواردی ، با عنایت به شخصیت شهید، نوع شهادت، مباشرین قتل و جنایت و شرایط و اقتضائات زمانی و مکانی، این شهادت که نیکوترین عمل است، ارزشی مضاعف می‌یابد و امتداد آن نیز بسیار اثربخش و تاریخ‌ساز است؛ شهادت حاج قاسم سلیمانی، از این جنس شهادت است؛ شهادت شهدای قیام ۱۵ خرداد نیز از همین سنخ است.

رئیس دستگاه قضا با تبیین و تشریح علل قیام خونین ۱۵ خرداد، اظهار داشت: ۶۰ سال پیش، در فضای خفقان ستم‌شاهی، عده‌ای از مردم با هدف نصرت دین خدا و حمایت از مرجع تقلید خود که علم قیام علیه طاغوت برافراشته بود و ندای «هل من ناصرینصرنی» سر می‌داد، مظلومانه به خاک و خون کشیده شده و شهید شدند.

وی تصریح کرد: عناصر و دژخیمان رژیم ستم‌شاهی، در مقابل این مردم بی‌دفاع که شعارهای نغز و پرمغزی همچون «یا مرگ یا خمینی» سر می‌دادند، به فجیع‌ترین شکل ممکن برخورد کردند و حتی عده‌ای از مردم قیام‌کننده را زنده به گور کردند؛ پیکر نیمه‌جان عده‌ای از قیام‌کنندگانِ آن روز تاریخی نیز که با لبان تشنه تیر خورده بودند، در میانه صحرا رها شد و مشخص نشد جنازه آنها چه شد؟ اینها یعنی اوج مظلومیت؛ اینها یعنی اوج قساوت و شقاوت عناصر رژیم پهلوی.

حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای با بیان اینکه قیام ۱۵ خرداد به یک نقطه عطف در تاریخ ایران اسلامی تبدیل شد، گفت: اینکه حضرت امام خمینی(ره) می‌فرمایند «انتظار فرج از نیمه خرداد کشم»، بدین معناست که قیام ۱۵ خرداد که قدرت ستم‌شاهی و طاغوتی را درهم شکست، قیامی است که امتداد دارد.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد: باید اهداف مقدس قیام‌کنندگان روز تاریخی ۱۵ خرداد و ابعاد معرفتی و مبارزاتی پرچمدار این قیام به درستی تبیین شود؛ باید نوع شهادت آنها و رذالت و بی‌رحمی قاتلین آنها را که دژخیمان رژیم ستم‌شاهی بودند برای نسل جوان و عموم مردم، تبیین کرد.

رئیس دستگاه قضا تصریح کرد: وقتی انسان به عظمت کار شهدا و جانبازان انقلاب اسلامی در مقاطع مختلف تاریخی نظر می‌افکند و مجاهدت‌های سلحشورانه آنها و خانواده‌های‌شان را می‌نگرد، به صورت مضاعف احساس می‌کند که مسئولیت سنگینی بر دوش دارد؛ با نگاه به شهدا و جانبازان است که درمی‌یابیم جا دارد و شایسته است که روز و شب را برای خدمت به مردم و نظام اسلامی نشناسیم؛ در این مسیر نورانی، چنانچه سستی و کوتاهی بر ما عارض شود و خدای‌ناکرده به گونه‌ای حرف بزنیم و عمل کنیم که خلاف منویّات امامین انقلاب و شهدا باشد، متحمل خسران و ضرر بی‌اندازه خواهیم شد و خود را بسیار ملامت خواهیم کرد.

رئیس قوه قضائیه با اشاره به آمادگی دستگاه قضا برای ارائه خدمتی ویژه به مردم دیار ۱۵ خرداد (قرچک، ورامین، پیشوا و خیرآباد) خطاب به مسئولان و افراد مؤثر آن منطقه گفت: پیشنهادات خود را برای خدمت ویژه‌ای که قوه قضائیه می‌تواند به مردم آن دیار ارائه دهد، مطرح کنید.

وی در واکنش به سخنان یکی از مسئولان منطقه پیشوا که تصریح داشت با توجه به شرایط کشور دستگاه‌های نظارتی نباید به گونه‌ای عمل کنند که جسارت و ابتکارعمل در تصمیم‌گیری را از مدیران سلب کنند، گفت: اینکه دستگاه‌های نظارتی در عمل به وظایف و مسئولیت‌های قانونی خود باید به شرایط زمانی و ضرورت‌ها توجه و اهتمام داشته باشند، گزاره درستی است اما از آنطرف نیز باید توجه داشت که عمل دستگاه‌های نظارتی به وظایف‌شان، نباید بهانه‌ای نزد مسئولان و مدیران برای کار نکردن باشد؛ مدیر و مسئولی که فکر می کند عملی درست و منطبق با منافع مردم و کشور است، گاهی باید هزینه پرداخت کند؛ گاهی این پرداخت کردن هزینه در قالب سماجت و پیگیری‌های مداوم و بی‌امان اوست.

رئیس قوه قضائیه در ادامه بر تجهیز امکانات مراکز قضایی مستقر در مناطق قرچک، ورامین، پیشوا و خیرآباد تاکید کرد و مسئولان این مناطق را بر توجه مداوم به مسئله اصلی کشور که همان اقتصاد و تولید و رفع مشکلات معیشتی مردم است، فراخواند.

پیش از سخنان رئیس قوه قضائیه، نوش‌آبادی نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی به ذکر برنامه‌های پیشبینی شده برای برگزاری هرچه باشکوه‌تر کنگره ملی بزرگداشت شصتمین سالروز قیام تاریخی ۱۵ خرداد مردم ورامین، پیشوا و قرچک پرداخت.

حجت‌الاسلام محمودی رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان تهران نیز در این دیدار با بیان اینکه چنانچه قیام تاریخی ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ رخ‌ نمی‌داد مشخص نبود سرنوشت انقلاب اسلامی چگونه و به چه شکل رقم بخورد، گفت: همان فرهنگ ایثار و شهادت‌طلبی ۶۰ سال پیش مردم ورامین، قرچک و پیشوا، در دوران هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن در خنثی‌سازی توطئه‌های گوناگون دشمنان از جمله فتنه ۸۸ نیز تبلور پیدا کرد.

حجت‌الاسلام اسماعیلی امام جمعه قرچک نیز با اشاره به بصیرت و همیشه در صحنه بودن مردم دیار ۱۵ خرداد اظهار کرد: باید با انجام اقدامات فرهنگی گسترده کاری کنیم که سابقه دینی و انقلابی مردم ورامین، پیشوا و قرچک به فراموشی سپرده نشود.

حجت‌الاسلام باقری امام جمعه پیشوا نیز قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ را یکی از شناسنامه‌ها و هویت‌های اصلی مردم ورامین، قرچک و پیشوا دانست و و تصریح کرد: ابعاد مختلف قیام عظیم ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ به خوبی برای نسل جوان تبیین و تشریح نشده است.

حجت‌الاسلام طزری امام جمعه خیرآباد نیز در این دیدار گفت: ضرورت دارد که بخش‌های فرهنگی ذی‌ربط در زمینه معرفی قیام ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ عملکرد بهتری نسبت به گذشته داشته باشند.

تاجیک نوری فرماندار شهرستان پیشوا نیز در این دیدار گفت: مردم دیار ۱۵ خرداد در سال جاری برای انتقال فرهنگ قیام ۱۵ خرداد به نسل جدید و دهه هشتادی‌ها و دهه‌ نودی‌ها عزم جدی دارند.

وی با اشاره به حضور سال گذشته حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در نماز جمعه شهرستان پیشوا اظهار کرد: مردم پیشوا از روند اجرای دستورات رئیس دستگاه قضا که در پی حضور سال گذشته در نماز جمعه این شهرستان و گفتگوی چهره به چهره با نمازگزاران صادر شده بود، احساس رضایتمندی زیادی دارند و من بر خود لازم می‌دانم که به نمایندگی از این مردم، از رئیس دستگاه قضا قدردانی کنم.

تاجیک نوری با بیان اینکه بهترین هدیه مسئولان به مردم، کار و تلاش و فعالیت‌های جهادی برای رفاه حال مردم است، تصریح کرد: برخی ابتکار عمل‌هایی که لازمه کار مدیران است، در قوانین و مقررات کشور لحاظ نشده و در این شرایط، مطلوب آن است که عملکرد دستگاه‌های نظارتی به نحوی باشد که جسارت تصمیم‌گیری‌ و ابتکار عمل را از مدیران نگیرد.

همچنین در این دیدار، «مهماندوست» یکی از یادگاران قیام ۱۵ خرداد، به ذکر خاطراتی از بسترها و ریشه‌های شکل‌گیری این قیام و همچنین جنایت‌های مزدوران رژیم ستم‌شاهی در روز خونین ۱۵ خرداد سال ۱۳۴۲ پرداخت.

شایان ذکر است، «تکریم بیش از پیش ارباب رجوع در مراجع و مراکز قضایی»، «ارتقاء ساختار قضایی در ورامین متناسب با جمعیت این منطقه»، «رسیدگی عدلیه به ترک فعل‌های آشکار مسئولان» و همچنین «راه‌اندازی مجدد شورای حل اختلاف در خیرآباد»، از جمله درخواست‌های مسئولان شهرهای ورامین، پیشوا، قرچک و خیرآباد در دیدار با رئیس قوه قضائیه بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    مگه مسئولان کار هم می کنند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس