سفر مخفیانه مقام دولت بایدن به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران

یک رسانه آمریکایی مدعی شده یکی از مشاوران ارشد رئیس‌جمهور آمریکا برای محک زدن امکان توافق با ایران به عمان سفر کرده است.

به گزارش مشرق، یک رسانه آمریکایی بامداد چهارشنبه از سفر بی‌سر و صدای یکی از مقام‌های ارشد دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به عمان برای بررسی امکان توافق با ایران بر سر موضوعات هسته‌ای خبر داده است.

پایگاه «آکسیوس» به نقل از ۵ مقام آمریکایی، اسرائیلی و اروپایی مدعی شده «برت مک‌گورک»، مشاور ارشد بایدن در امور خاورمیانه در ماه جاری میلادی برای گفت‌وگو با مقام‌های عمان در خصوص امکان تعامل دیپلماتیک با ایران در خصوص برنامه هسته‌ای این کشور به آن کشور سفر کرده است.

ریاکاری کاخ سفید

دولت بایدن در بحبوحه اغتشاشات در ایران بارها گفته بود دیپلماسی با تهران در دستور کار کاخ سفید نیست. در آن زمان، رسانه‌ها گزارش دادند بایدن گفته مرگ برجام فرا رسیده اما کاخ سفید قصد اعلام آن را ندارد.

با وجود این اظهارنظر رسمی، گزارش‌های پراکنده رسانه‌های غربی نشان می‌دهد دولت بایدن در محافل پشت پرده به تکاپو برای رسیدن به توافقی با ویژگی‌های مطلوب برای کاخ سفید ادامه داده است.

رد توافق موقت از سوی ایران

پایگاه آکسیوس حدود دو ماه پیش، در روز چهاردهم فروردین‌ماه هم گزارش داده بود دولت بایدن به ایران پیشنهادی برای «توافق موقت» داده که از سوی تهران رد شده است.

آکسیوس در آن گزارش نوشته بود طرح کاخ سفید برداشتن برخی تحریم‌های ضد ایرانی در ازای توقف برخی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران به ویژه توقف غنی‌سازی ۶۰ درصدی را شامل می‌شود.

گزارش شده بود این طرح شبیه طرح توافق موقت در سال ۲۰۱۳ است که توسط مقام‌های ارشد دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور وقت آمریکا پیشنهاد شد و در نهایت به امضای «برنامه اقدام مشترک» (معروف به توافق موقت ژنو) منجر شد.

محک امکان توافق

رسانه آمریکایی در گزارش جدید خود نوشته مک‌گورک روز ۸ مه به مسقط سفر کرد. دیدار مک‌گورک با مقام‌های عمانی بعد از سفر او به همراه «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید به عربستان و همچنین فلسطین اشغالی صورت گرفت.

درباره سفر به مسقط از سوی آمریکا یا عمان اطلاع‌رسانی علنی صورت نگرفت. منابع مورد استناد آکسیوس گفته‌اند اصلی‌ترین موضوعی که مورد رایزنی قرار گرفت تلاش‌های دیپلماتیک جدید بر سر برنامه هسته‌ای ایران با میانجی‌گری عمان بود.

'آمریکا وقت اضافه می‌خواهد'

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با آکسیوس مدعی شد: «عمانی‌ها در حال برگزاری گفت‌وگوهای واسطه‌ای میان ایران و آمریکا هستند.»

آکسیوس نوشته منظور از عبارت «گفت‌وگوهای واسطه‌ای» در اصطلاحات دیپلماتیک مذاکراتی است که بدون دیدار رو در رو و از طریق یک طرف ثالث انجام می‌شود.

آکسیوس به نقل از منابع خود مدعی شده کاخ سفید از طریق دولت عمان به دنبال بررسی این است که آیا ایران حاضر به ایجاد برخی محدودیت‌ها بر سر برنامه هسته‌ای خود و کاستن در تنش‌ها در منطقه هست یا خیر و در ازای چنین اقداماتی چه می‌خواهد؟

یکی از مقام‌های رژیم صهیونیستی بدون ذکر نام به آکسیوس گفت: «آمریکایی‌ها وقت اضافه می‌خواهند.»

با وجود این، یک سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید که اشاره‌ای به نام او نشده ادعاهای مقام‌های رژیم صهیونیستی را رد کرده است. این سخنگو گفت: «هیچ رایزنی در خصوص توافق موقت و تخفیف تحریم‌ها یا بستن پرونده پادمان‌ها (مربوط به ایران) در کار نیست.»

یک دیپلمات ارشد اروپایی هم گفت: «آمریکا دارد با عمانی‌ها بر روی موضوع ایران کار می‌کند.»

آزادسازی دارایی‌های ایران

روزنامه «کره اکانومیک» روز سه‌شنبه گزارش داده بود کره جنوبی و آمریکا در حال رایزنی در خصوص راه‌های آزادسازی ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در سئول هستند. این وجه، بدهی کره جنوبی به ایران بابت واردات نفت است.

همزمان، رسانه‌های روز سه‌شنبه از حصول توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص بسته شدن پرونده بخشی از اختلافات میان دو طرف خبر دادند.

انتظار می‌رود آژانس اتمی گزارش فصلی خود را قبل از برگزاری نشست شورای حکام آژانس منتشر کند. وزارت خارجه آمریکا گفت قبل از انتشار گزارش آژانس نمی‌توانند بگوید داخل آن چه چیزی آماده است.

یک سخنگوی این وزارتخانه گفت: «ما به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی اطمینان کامل داریم و چشم‌ انتظار گزارش‌های آژانس در روزهای آتی هستیم.»

آخرین دور مذاکرات رفع تحریم‌های وین مردادماه گذشته در وین برگزار شد اما این گفت‌وگوها از آن زمان به بعد دچار وقفه شده است. تحلیلگران می‌گویند برخی عوامل مانند فشارهای رژیم صهیونیستی، اختلافات با کنگره و مشکلات داخلی در آمریکا دلیل بی‌میلی دولت بایدن برای بازگشت به برجام در ماه‌های گذشته بوده است.

کشورهای غربی از طریق به راه انداختن جنگ رسانه‌ای-تبلیغاتی طی ماه‌های گذشته در تلاش بوده‌اند مقاومت ایران برای پافشاری در خصوص منافع این کشور را بشکنند.

جمهوری اسلامی ایران راستی‌آزمایی رفع تحریم‌ها، اخذ تضمین در خصوص ماندگاری برجام و رفع ادعاهای پادمانی آژانس اتمی را اصلی‌ترین مطالبه خود در مذاکرات رفع تحریم‌ها قرار داده و تأکید کرده که تنها بازگشت به قرارداد دوجانبه‌ای که در ازای برخی محدودیت‌ها نفع ملموس اقتصادی برای ملت ایران به همراه داشته باشد را منطقی می‌داند و آن را می‌پذیرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسین IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    0 0
    اوج خسارت و فشار تحریم ها رو پشت سر گذاشتیم ،امروز به لطف خدا هم کشور نفت می فروشد و هم مواد اولیه برای کارخانه جات در دسترس هست ،نیازی نیست بایک توافق خفت بار دیگه تمام دارایی اتمی کشور رو بدست دشمنان بدهیم و سال دیگه هم یکی مثل ترامپ توافق رو پاره کنه و اونوقت با دلار ۱۲۰ تومان کمر اقتصاد کشور رو بشکنیم ،ترامپ بهترین فرصت رو به ایران برای اتمی شدن داد ،چنین فرصتی دیگه پیش نمیاد.
  • IR ۱۶:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۰
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس