هک گسترده «آیفون»‌ دیپلمات‌های خارجی در روسیه توسط سیا

سیا بدافزاری را روی هزاران گوشی‌های «آیفون» شهروندان روس و دیپلمات‌های خارجی مستقر در روسیه نصب کرد.

به گزارش مشرق، ، سرویس امنیت فدرال روسیه از افشای برنامه محرمانه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا در هک گسترده‌ گوشی‌های تلفن همراه در روسیه خبر داد.

رسانه‌های روسیه روز پنجشنبه (امروز) از بیانیه نهاد اطلاعاتی فدرال این کشور درباره هک گسترده گوشی‌های تلفن همراه در روسیه توسط آمریکایی‌ها خبر دادند.

به گزارش شبکه راشاتودی، سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بدافزاری را روی هزاران گوشی‌ تلفن همراه «آیفون» شهروندان روس و دیپلمات‌های خارجی مستقر در روسیه نصب کرد.

به روایت این نهاد، سرویس امنیت فدرال در عملیاتی مشترک با «سرویس حفاظت فدرال» روسیه عملیات شناسایی نهادهای اطلاعاتی آمریکایی را که با استفاده از تجهیزات تلفن همراه اپل انجام می‌شد، برملا کنند.

سرویس حفاظت فدرال روسیه یک نهاد دولتی فدرال است که مسئول حفاظت از مقام‌های عالی رتبه شامل رئیس‌جمهور و همچنین برخی املاک خاص است.

طبق روایت سرویس امنیت فدرال روسیه، ارزیابی سازمان زیرساخت‌های مخابراتی نشان از «ناهنجاری» در عملکرد برخی از آیفون‌ها در نتیجه یک برنامه مخرب است که از آسیب‌پذیری‌های نرم افزاری سازنده (آیفون) استفاده می‌کند».

نهاد اطلاعاتی و امنیتی فدرال روسیه همچنین خبر داد که چندین هزار گوشی آیفون ساخت شرکت آمریکایی اپل به این بدافزار آلوده شدند.

سرویس امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: «تنها شهروندان روسیه هدف قرار نگرفتند بلکه همچنین شماره تلفن‌های خارجی و استفاده کنندگان از سیم کارت‌های ثبت شده با ماموریت دیپلماتیک و سفارت‌خانه‌ها در داخل خاک روسیه شامل سفارت‌های کشورهای عضو ناتو، اسرائیل، سوریه و چین» هم هدف این بدافزار قرار گرفتند.

به گفته این نهاد، کشف این موضوع گواهی دیگر درباره همکاری نزدیک بین شرکت اپل و جامعه اطلاعاتی ایالات متحده است. سرویس امنیت فدرال روسیه افزود: «سیاست اعلامی درباره اطمینان از حفظ حریم خصوصی اطلاعات شخصی کاربران اپل، ریشه‌ای در واقعیت ندارد».

در بیانیه سرویس امنیت فدرال روسیه، شرکت اپل متهم شده که «فرصت‌های گسترده‌ای را در اختیار نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای بررسی افراد مورد علاقه کاخ سفید از جمله شرکای آنها در فعالیت‌های ضد روسی و همچنین شهروندان خود قرار داده است».

افشاگری درباره هک گوشی‌های آیفون در روسیه در شرایطی منتشر شده که روزنامه روسی «کامرسانت» در ماه مارس گزارشی درباره این گوشی‌ها منتشر کرده بود.

طبق آن گزارش، به اعضای دفتر ریاست جمهوری روسیه گفته شده است که آیفون‌های خود را دور بیندازند.

کامرسانت افزود، این اقدام به دلیل نگرانی از نفوذ ابزارهای جنگ سایبری پیشرفته مانند نرم افزار اسرائیلی پگاسوس به گوشی‌های آیفون صورت گرفت.

رسانه‌های روسیه به سراغ دیمیتری پسکوف سخنگوی کرملین رفتند تا از او صحت و سقم خبرها درباره هک گسترده آیفون را جویا شوند.

سخنگوی ولادیمیر پوتین بدون اظهارنظر در این باره اعلام کرد که مقام‌های روسیه پیش از این از هرگونه استفاده از گوشی‌های تلفن همراه هوشمند «برای مقاصد شغلی» منع بودند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    هرکی در کشورهای مستقل غیر نوکر یانکی‌ها آیفون بخره مغزش عیب داره خداییش، از جمله تو ایران خودمون!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس