کد خبر 1495440
تاریخ انتشار: ۱۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹
‌

یک مقام آگاه ترک گفت که رجب طیب اردوغان که در دومین دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در یکشنبه گذشته پیروز شد, کابینه جدید خود را اواخر روز شنبه سوم ژوئن معرفی خواهد کرد.

به گزارش مشرق، این مقام ترک که نامی از او فاش نشده است به خبرگزاری تاس گفت: اردوغان روز شنبه حدود ساعت ۱۴ (به وقت محلی) وارد پارلمان ترکیه می‌شود و در آنجا سوگند یاد خواهد کرد.

وی سپس از مقبره مصطفی کمال آتاتورک بنیانگذار جمهوری ترکیه بازدید خواهد کرد و پس از آن به مجتمع ریاست جمهوری می‌رود تا با نمایندگان خارجی که به مناسبت تحلیف وی وارد ترکیه شده‌اند دیدار کند. او حدود ساعت ۱۰ شب دولت جدید ترکیه را اعلام خواهد کرد.
بر اساس گزارش روزنامه حریت، کابینه دولت اردوغان تقریباً کاملا تغییر خواهد کرد.

وزرای خارجه، دفاع و کشور ممکن است افراد پیشین باشند اما رئیس جمهور ترکیه هنوز تصمیم نهایی را در این زمینه اتخاذ نکرده است.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه روز پنجشنبه نتایج نهایی و رسمی دور دوم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری این کشور را که در تاریخ ۲۴ ماه مِی ۲۰۲۳ (هفتم خردادماه ماه ۱۴۰۲) برگزار شد، اعلام کرد.

احمد ینر از انتشار نتایج دور دوم انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در روزنامه رسمی این کشور خبر داد و گفت: این نتایج پس از بررسی اعتراضات و شکایات ثبت شده اعلام شده و قطعی است.

وی افزود: بر اساس نتایج نهایی و قطعی دومین دور انتخابات ریاست جمهوری، رجب طیب اردوغان با کسب ۲۷ میلیون و ۸۳۴ هزار و ۵۸۹ رای معادل ۵۲. ۱۸ درصد آرای مردم به عنوان رییس جمهور ترکیه انتخاب شده است.

رئیس شورای عالی انتخابات ترکیه اضافه کرد: در این انتخابات کمال قلیچداراوغلو با کسب ۲۵ میلیون و ۵۰۴ هزار و ۷۲۴ رای معادل ۴۷. ۸۲ درصد آرای مردم از رقیب خود شکست خورده است.

وی میزان مشارکت در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ترکیه را ۸۵. ۷۲ درصد اعلام کرد و گزارش داد که در این دور از انتخابات، در مجموع ۵۴ میلیون و ۲۳ هزار و ۶۰۱ نفر رای داده‌اند.

دور اول انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در تاریخ ۱۴ ماه مِی ۲۰۲۳ برابر با ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ همزمان با انتخابات پارلمانی این کشور برگزار شد ولی به علت کسب نشدن حد نصاب ۵۰ درصد به اضافه یک رای، با حضور رجب طیب

اردوغان نامزد ائتلاف جمهور و کمال قلیچداراوغلو نامزد ائتلاف ملت به دور دوم کشیده شد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 40
  • IR ۲۳:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۱
    0 5
    ایران نام هیچ نژادی نیست، ایران شلاق خدا بر صورت نژادپرستان بخصوص فاشیسم مغولی است.
    • یوسف از همدان IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      4 0
      ببین کی از فرانژادی بودن حرف می زنه؟ تو که هنوز تو توهمات خود هستی فرق بین ترک و مغول رو نمی دونی
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
      0 0
      ما به مغول توهین نمیکنیم. ولی دیگه علم زبان شناسی و ژنتیک و انسان شناسی که شوخی و بازیچه نیست واضح است که ترکی یکی از شاخه های زبانهای التایی مغولی است.____آذری آریایی است آذری ازبک‌ و مغول نیست. آذری فقط ترکزبان شده
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    4 0
    همه جا نژاد پرستی هست به جز کشورما ...افغانی.
  • آراز IR ۰۲:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    4 0
    یاشاسین اردوغان
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 3
    مغول فاشیست
  • IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    قلیچدار آرائ اش خیلی نزدیکه - درحالیکه اردوغان چندین سال رئیس جمهور هست و حزب اش تمام امکانات را در اختیار داشته- قطعا خبرهایی در ترکیه شده است و مردم بشدت ناراحت هستند
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    0 0
    فکرش رو بکن لشگر بزرگ کشور ترکیه وقتی وارپ یک جنگ میشوند یا تمرین نظامی میکنند در قلبشان میکویند برای نژاد ترک!!!!! چقدر چندش اور است کسی برای یک نژاد خون بدهد. مرگ بر نژادپرستی
  • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۲
    1 2
    مرگ بر ترکیه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس