کاخ سفید: همچنان روسیه را از آزمایش‌های موشکی مطلع می‌کنیم

یک مقام ارشد کاخ سفید مدعی شد واشنگتن اطلاع‌رسانی درباره آزمایش موشک‌های بالیستیک به روسیه را ادامه خواهد داد.

به گزارش مشرق، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز جمعه مدعی شد آمریکا کماکان روسیه را از آزمایش موشک‌های بالیستیک و رزمایش‌های راهبردی بزرگ مطلع خواهد کرد.

وی در نشست سالانه انجمن کنترل تسلیحات مستقر در واشنگتن گفت: «ایالات متحده روند اطلاع‌رسانی به روسیه قبل از پرتاب موشک‌های بالستیک و رزمایش‌های بزرگ راهبردی را ادامه خواهد داد.»

با وجود آنکه آمریکا مشارکت خود را در معاهده موسوم به «استارت‌نو» کاهش داده سالیوان گفت واشنگتن آماده مذاکره با مسکو درباره بازگشت به پایبندی کامل به این معاهده هسته‌ای است.

سالیوان گفت: «ما دیروز اقدامات قانونی متناسب و بازگشت‌پذیری را در واکنش به نقش پیمان استارت‌نو از سوی روسیه اتخاذ کردیم و از جمله اطلاع‌رسانی روز به روز به روسیه (درباره وضعیت و محل سلاح‌های هسته‌ای) را متوقف کردیم.»

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه اسفندماه گذشته اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در «معاهده استارت‌ نو» که تنها توافق باقی‌مانده با آمریکا در زمینه کنترل تسلیحاتی است را به حالت تعلیق درآورده است.

رئیس‌جمهور روسیه در نطق سالانه خود گفت چنانچه آمریکا به آزمایش سلاح‌های هسته‌ای رو بیاورد، روسیه نیز باید برای چنین اقدامی آماده باشد.

نام رسمی پیمان نیواستارت، «معاهده بین ایالات متحده آمریکا و فدراسیون روسیه در خصوص تدابیر مربوط به کاهش و محدودسازی بیشتری سلاح‌های استراتژیک تهاجمی» است.

این پیمان ۸ آوریل ۲۰۱۰ در شهر پراگ، پایتخت جمهوری چک میان دو طرف امضا شد و از ۵ فوریه ۲۰۱۱ به اجرا درآمد. این توافق در سال ۲۰۲۱ تمدید شد و قرار است تا ۵ فوریه ۲۰۲۶ ادامه داشته باشد. طبق این معاهده تعداد کلاهک‌های هسته‌ای استراتژیک دو طرف نبایستی از ۱۵۵۰ تجاوز کند.

روسیه ۱۷ مردادماه اعلام کرد بازرسی‌هایی که تحت این پیمان با ایالات متحده آمریکا از اماکنی در روسیه انجام می‌شده‌اند را به حالت تعلیق درآورده است.

وزارت خارجه روسیه در آن زمان در توضیح درباره دلیل این تصمیم گفت: «مسکو به دلیل اصرار واشنگتن بر تلاش برای آغاز فعالیت‌های بازرسی بر اساس شرط‌هایی که در آنها واقعیت‌های فعلی در نظر گرفته نشده‌اند مجبور به اتخاذ این تصمیم شده است.»

مسکو تأکید کرد شرایط مطرح‌شده از سوی واشنگتن «باعث ایجاد مزایای یکجانبه برای ایالات متحده شده و فدراسیون روسیه را از حق انجام بازرسی در خاک آمریکا محروم می‌کنند.»

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • یک رای یت IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۳
    0 0
    حمایت های سردمداران آلمان از دولت زلنسکی (در عصری که از حکمرانان جهان داشتن کیاست و سیاست جهت پیشگیری از گسترش دامنه جنگ در اروپا انتظار می رود) کمی به دور از عقلانیت می باشد مگر اینکه آلمان در استراتژی های بلند مدت خود در صدد بازخوانی قدرت و امپراطوری پیشین (با استفاده از ناآرامی در اروپا) بدنبال بهانه جهت تقویت و گسترش تسلیحات نظامی برای ایجاد جنگ جهانی سوم باشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس