امام خمینی

فیلسوفان و متفکران ، اندیشمندان ، استادان دانشگاه و شرق‌شناسان روسی ، امام خمینی (ره) را فقیه و فیلسوفی برجسته می‌دانند که آراء و اندیشه‌های ایشان جهانشمول بود.

به گزارش مشرق، در آستانه سی‌وچهارمین سالگرد ارتحال ملکوتی معمار کبیر انقلاب ، حضرت امام خمینی (ره) ، چهار فیلسوف و نظریه‌پرداز شناخته شده روس ، چهار شرق‌شناس و دو استاد دانشگاه ، در مقابل دوربین رسانه ملی ، هر کدام از نگاه خود ، از ویژگی‌های شخصیتی امام راحل امت گفتند.

نخبگان روس ، امام خمینی (ره) را شخصیتی کم‌نظیر دانستند که آراء و اندیشه‌های ایشان در حوزه‌های مختلف فقهی ، عرفان و فلسفه دین و سیاست و تحولات بین‌المللی ، عمیق و همه‌جانبه بود.

‌ الکساندر دوگین، فیلسوف و نظریه پرداز روس با بیان اینکه انقلاب اسلامی ایران برای وی یا کسانی که به دنبال دفاع از هویت و فرهنگ و سنت روس ها هستند بسیار مهم است، گفت: مردم و دولت روسیه به تازگی حقایق انقلاب ایران و حرکت بزرگ امام خمینی را درک کرده اند.

این متفکر شناخته‌شده روسی افزود: امام خمینی حرکت بی نظیری را در جهان آغاز کرد و راه او توسط رهبر کنونی جمهوری اسلامی ایران ، امام خامنه ای ادامه یافت و اکنون ایران در دنیای کنونی منشاء اثر است.

عبدالسلام عبدالکریمویچ حسین اوف ، فیلسوف و مدیر انسیتو فلسفه، در آکادمی علوم روسیه نیز گفت : امام خمینی شخصیتی بود که افکار ، اندیشه و فلسفه او به انقلاب ایران گره خورده و سرنوشت فلسفه او بدون شک همگام با سرنوشت انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی ایران است.

مدیر انستیتو فلسفه روسیه با اشاره به اینکه امام راحل، آغازگر جنبش های آزادی بخش ملی در سطح دنیا بود و روح تازه‌ای به انها بخشید ، افزود: نقش و ارزش فلسفه امام خمینی در دستان کسانی است که ادامه دهنده راه و کلام او هستند، و امام خمینی خود نیز ادامه دهنده و بیانگر فلسفه اسلام بود.

این فیلسوف روسی گفت: امام خمینی یک متفکر بزرگ دینی‌بود که افکار و اندیشه‌هایش نیاز به مطالعه در تمام کشورهای دنیا دارد و ما نیز در کنار آموختن و تحقیق و بررسی فلسفه اسلامی، بیش از دو دهه است ، روی آثار امام خمینی نیز به صورت روش‌مند مطالعه می کنیم.

آندرِی اسمیرنوف ، فیلسوف و مدیر بخش فلسفه دنیای اسلام در انسیتو فلسفه آکادمی علوم روسیه نیز در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری صداوسیما ، امام خمینی (ره) را شخصیت برجسته دنیای معاصر دانست و افزود: شاید بیشتر مردم امام خمینی را به عنوان شخصیتی سیاسی و مرتبط با انقلاب ایران بشناسند، اما بعد دیگر شخصیت امام خمینی که کمتر کسی از ان آگاه است، فلسفه کلاسیک ایشان است.

آندره اسمیرنوف ، امام راحل را یک فیلسوف کلاسیک دانست و گفت : شرحی که ایشان بر کتاب «فصوص الحکمه» ابن عربی نوشته است ، از تسلط ایشان بر ادبیات و مکاتب کلاسیک حکایت دارد.

این فیلسوف روسی افزود: ایشان در عین حال که یک فقیه بزرگ بود ، نشانه‌هایی از تصوف و دیگر مکاتب در آثارش دیده می شود.

آندره اسمیرنوف گفت: اندیشه اصلی انقلاب اسلامی ایران این است که یک مدل توسعه تمدنی منحصر به فرد ارائه کرد که از اندیشه امام خمینی نشات می‌گیرد و ویژگی اصلی انقلاب ایران نیز همین نکنه است.

مدیر بخش فلسفه دنیای اسلام در آکادمی علوم روسیه ، علت دشمنی کشورهای غربی با انقلاب اسلامی را به چالش کشیدن مکاتب غربی از سوی انقلاب عنوان کرد و گفت : تجربه ایران ثابت کرد که مدل غربی تنها مدل توسعه نیست و دیگر مدل های توسعه و ساختار تمدنی نیز وجود دارد، به همین دلیل نقش امام خمینی به عنوان بنیانگذار انقلاب اسلامی و کسی که بدون او شاید هیچ انقلاب و مدل توسعه ای شکل نمی‌گرفت بسیار بزرگ است.

ابراهیم ارسلانوف ، فیلسوف و مدیر انسیتو زبان، فرهنگ و ادیان جمهوری چچن نیز ، به تاثیر عمیق اندیشه‌های امام خمینی بر مسلمانان و مردم چچن و اینگوشتیا اشاره کرد و گفت: امام خمینی به عنوان کسی که حق بزرگی بر گردن دنیای اسلام و منطقه قفقاز دارد، از زمان شوروی برای ما به عنوان یک معیار بوده است و سال ها سخنان امام خمینی را از همان زمان گوش می‌کردیم و اکنون نیز وصیت نامه امام خمینی در خانه‌های ما موجود است.

ابراهیم ارسلانوف افزود: فلسفه امام خمینی بعنوان قرائتی مدبرانه از اسلام رحمانی ، نیاز مبرم امروز است، چراکه پس از فروپاشی شوروی ، افکار تند سلفی به روسیه نفوذ کرده است و زندگی معنوی و فلسفه دین در قفقاز شمالی از بین رفته و دچار آسیب شده است.

وی افزود: وظیفه امروز من این است که بتوانم به مردم خود ثابت کنم مردم ایران و دین و مذهبشان به هیچ وجه مخالف و در مقابل مذهب سنی و دین ما نیست.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس