کد خبر 1496323
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۰
امام خمینی و ۱۵ خرداد در نگاه رسانه‌های عربی

سالروز ارتحال امام و قیام خونین ۱۵ خرداد همانند سایر مناسبت‌های مربوط به انقلاب اسلامی ایران بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های جهان به ویژه رسانه‌های عربی دارد.

به گزارش مشرق، سالگرد قیام خونین ۱۵ خرداد و نیز ارتحال امام خمینی (ره) همه ساله بازتاب ویژه‌ای در رسانه‌های مختلف جهان از جمله رسانه‌های عربی داشته و این رسانه‌ها مراسمی که در سراسر ایران به این مناسبت برگزار می‌گردد و به ویژه سخنرانی رهبر معظم انقلاب را به شکل گسترده پوشش می‌دهند.

قبل از آغاز مراسم امسال و در آستانه سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام خونین ۱۵خرداد، برخی رسانه‌های عربی مقالاتی در این زمینه منتشر کردند.

سایت تحلیلی العصرالدولیه به همین منظور در مقاله‌ای نوشت: امام خمینی (ره) به عنوان بالاترین مقام سیاسی و مذهبی ایران، این کشور را از سلطه استکبار جهانی نجات داد و اکنون در سالگرد ارتحال بنیان‌گذار انقلاب اسلامی، ایران در کانون توجه جهانیان قرار دارد. درحالی که مردم ایران قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تحت سیطره آمریکا و انگلیس ضعیف شده بودند، امروز به لطف خدا قدرتی دارند که دشمن هزاران بار مجبور است در محاسبات خود تجدید نظر کند.

این رسانه عربی در ادامه به سخنان و نیز مقالات و کتاب‌هایی که علما و نویسندگان و محققان و رسانه‌های سراسر جهان درباره امام خمینی (ره) نوشته‌اند اشاره کرده ونوشت: در سال ۱۹۷۹ امام خمینی، آمریکا را شیطان بزرگ نامید و این نامی است که تا امروز روی آمریکا مانده است. این مرد همچنین اسرائیل را یک غده سرطانی توصیف کرد که انگلیس در بدن امت اسلامی کاشته و این غده تنها زمانی از بین می‌رود که اسرائیل نابود شود.

سایت العصرالدولیه در ادامه مقاله خود تاکید کرد:امام خمینی، رهبری بود که موجب ایجاد موجی از بیداری اسلامی در جهان شد و دشمنان خدا را ترساند و راه را برای امت اسلامی روشن کرد.

وبسایت العهد نیز در مقاله‌ای به مناسبت سالگرد ارتحال امام و قیام خونین ۱۵ خرداد به آموزه‌های بنیان‌گذار رهبر انقلاب برای وحدت جامعه اسلامی و کشورهای مسلمان اشاره کرد که به این شرح است:

-همه برادران شیعه و سنی از هرگونه اختلاف بین خود پرهیز کنند.

-ما همه مسلمان و پیرو قرآن و توحید هستیم.

-ما همه پیرو قرآن و رسول خدا هستیم و همگی برادریم با یک مقصد و یک جهت و یک دین و یک کتاب.

-مسلمانان باید هوشیار و مراقب باشند و در زیر پرچم اسلام و سایه قرآن قرار بگیرند.

-همه مسلمانان باید متحد باشند.

-دست‌های آلوده‌ای که بین شیعه و سنی اختلاف ایجاد می‌کند، دستان استعمارگران است.

-اگر همه مسلمانان با هم متحد می‌شدند آمریکا نمی‌توانست چنین جنایاتی مرتکب شود.

-مسلمانان برای به دست آوردن استقلال و آزادی خود باید به دنبال وحدت کلمه باشند.

وبسایت ائتلاف ۱۴ فوریه بحرین نیز از جمله رسانه‌های عربی بود که به سالگرد ارتحال امام و قیام ۱۵ خرداد پرداخته و بیانیه جنبش ۱۴ فوریه را منتشر کرد که خلاصه آن به این شکل است: امام راحل احیاگر دین نبوی شدند و عزت، شرف، آزادی و حاکمیت ملی ایران و مردم عرب و جهان اسلام را بازگرداندند .ایشان باعث نوسازی قرن شدند و در زمانی که مردم در خواب عمیق غفلت به سر می‌بردند قیام کردند تا سلطنت شاهنشاهی، فساد، ظلم و تروریسم و مزدوران استکبار جهانی و شیطان بزرگ یعنی آمریکا را از بین ببرند .

بر اساس این بیانیه، پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران با وجود توطئه‌های مختلف برای سرنگونی نظام اسلامی و تلاش قدرت‌های بزرگ برای حمایت از جنبش‌های تجزیه طلب و تقسیم ایران و سپس راه اندازی جنگ تحمیلی توسط رژیم بعث صدام به دستور آمریکا که هشت سال به طول انجامید، امام خمینی اولین قطب‌نما برای حمایت از فلسطین و قدس بودند .

شبکه المنار نیز در گزارشی به همین مناسبت به نقش امام خمینی (ره) در حمایت از فلسطین و تثبیت آرمان فلسطین به عنوان یک محور اصلی در مسائل امت اسلامی اشاره کرده و نوشت، امام خمینی (ره) به اسرائیل این چنین نگاه می‌کرد:

-به وجود آورنده استکبار جهانی.

-پایگاه نظامی استکبار مستقر در قلب جهان اسلام در خدمت اهداف و پروژه‌های مستکبران.

-فرزند نامشروع آمریکا.

-ابزار آمریکایی که آمریکا در چارچوب پروژه هژمونی و استبداد خود از آن استفاده می کند.

بر اساس مقاله این رسانه عربی، قدس در نگاه امام خمینی (ره) این‌گونه بود:

-قدس مسئله‌ای نیست که تنها مختص فلسطینیان یا اعراب باشد بلکه قدس مسئله کل امت اسلامی است.

همه ملت‌های و دولت‌ها و مولفه‌های امت اسلامی موظف به حمایت از قدس هستند.

المنار در ادامه اعلام کرد که از نظر امام خمینی (ره)، مقابله با صهیونیسم و مقاومت در برابر اشغالگری مهمترین عاملی است که امت اسلامی را حول یک محور جمع می‌کند. همچنین ریشه کن کردن غده سرطانی اسرائیل نه با ابزار سیاسی بلکه با سلاح ممکن است. امام خمینی (ره) از روز اول پیروزی انقلاب، همه صهیونیست‌ها و همدستان آنها را از ایران بیرون انداخته و سفارت فلسطین را تاسیس کرد و برای مقابله با اسرائیل، در کنار همه ملت‌های عربی و اسلامی ایستاد. تا امروز نیز جمهوری اسلامی ایران به رهبری امام خامنه‌ای راه و روش امام خمینی را زنده نگه داشته و به خاطر همین مواضع حامیانه خود در قبال مسئله فلسطین و قدس، در معرض انواع توطئه‌ها قرار گرفت.

منبع: الف

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس