کد خبر 1496347
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۱
سفارت

شبکه «فرانس۲۴« به نقل از منبع آگاه سعودی اعلام کرد که سفارت ایران در ریاض فردا بازگشایی خواهد شد.

به گزارش مشرق، شبکه «فرانس۲۴» به نقل از یک منبع دیپلماتیک سعودی که خواست نامش فاش نشود، اعلام کرد که سفارت ایران در عربستان فردا (سه‌شنبه، ششم ژوئن) بازگشایی خواهد شد.

این منبع آگاه به شبکه فرانس۲۴ گفت: بازگشایی سفارت ایران فردا سه شنبه ساعت ۱۸ به وقت محلی (۱۵:۰۰ به وقت گرینویچ) با حضور سفیر ایران در عربستان سعودی انجام می‌شود.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که «حسین امیرعبداللهیان»، وزیر امور خارجه روز گذشته در تماس تلفنی با سرپرست موقت سفارت ایران در ریاض در جریان آخرین وضعیت و برنامه ریزی انجام شده برای افتتاح سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض و سرکنسولگری در جده قرار گرفته بود.

روز دوشنبه (۲۲می) بود که منابع خبری اعلام کردند «علیرضا عنایتی» به عنوان سفیر ایران در ریاض به عربستان سعودی معرفی شده است. او که دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه بود، سوابقی همچون سفارت ایران در کویت را در کارنامه خود دارد.

وی قرار است به عنوان سفیر جدید ایران در عربستان سعودی بعد از قطعی روابط ۲ کشور و با از سرگیری مجدد مناسبات دیپلماتیک ایران و عربستان، عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض شود. روابط تهران و ریاض، در سال ۲۰۱۶ در پی حمله گروهی به سفارت عربستان در ایران، از سوی حکومت سعودی قطع شد.

در پی توافق ۱۹ اسفند ماه ۱۴۰۱ در پکن بین ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط دیپلماتیک ظرف حداکثر دو ماه، مقرر شد وزرای خارجه دو کشور با یکدیگر دیدار و مقدمات بازگشایی سفارتخانه‌ها و سرکنسولگری‌های دو کشور فراهم‌ شود.

امیرعبداللهیان و «فیصل بن فرحان»، وزرای خارجه ایران و عربستان پس از سه دور گفت‌وگوی تلفنی در فروردین امسال در نهایت پنجشنبه ۱۷ فروردین، بعد از حدود ۷ سال و ۳ ماه قطع روابط، در پکن رسماً دیدار و بیانیه‌ای مشترک را امضا کردند؛ آن‌ها بر آمادگی دو طرف برای از بین بردن موانع پیش روی گسترش همکاری‌ها تأکید داشتند.

وزرای خارجه ایران و عربستان روز جمعه (دوم ژوئن) دیدار دوم خود را در حاشیه نشست بریکس برگزار کردند. وزیر خارجه سعودی در این دیدار از پیشرفت‌های بسیار خوب حاصل‌شده در روابط دوجانبه ابراز خرسندی کرده و از کمک‌های ارزشمند طرف ایرانی در استقبال از هیأت فنی عربستانی به منظور زمینه سازی برای بازگشایی سفارت و سرکنسولگری عربستان در ایران تشکر کرد.

بعد از این دیدار، پایگاه اینترنتی روزنامه «رای‌الیوم»، چاپ لندن خبری مهم منتشر کرده و نوشت: رای الیوم از منابع سیاسی نزدیک خود در لبنان مطلع شد که فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر امور خارجه عربستان در اوایل هفته آینده به تهران سفر خواهد کرد؛ او حامل پیامی از سوی «سلمان بن عبدالعزیز»، شاه سعودی به «سیدابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور ایران در خصوص توسعه روابط بین دو کشور است. بن فرحان همچنین در این سفر با رئیس جمهور ایران و دیگر مقامات ایرانی دیدار و درباره توسعه روابط دو کشور گفت‌وگو خواهد کرد.

رسانه‌های منطقه‌ای و سعودی نظیر «الشرق الاوسط» و «الریاض» هم طی روزهای گذشته ضمن استقبال از پیشرفت روابط تهران و ریاض، گزارش‌هایی منتشر کرده و نوشتند: پیشرفت این مناسبات خالی از ابعاد اقتصادی نخواهد بود و همانطور که منابع خبری اعلام کردند، هیات‌های اقتصادی ایرانی و عربستانی دیدارهایی در آینده نزدیک خواهند داشت تا ماهیت روابط سیاسی ایجادشده را تقویت کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس