ضرورت واکسیناسیون علیه ویروس HPV برای جلوگیری از سرطان

مدیر گروه بیماری‌های زنان دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: واکسیناسیون علیه ویروس HPV ضرورت مهم و کمک رسان برای جلوگیری از ابتلای افراد به ویژه جوانان جامعه به این بیماری است.

به گزارش مشرق از روابط عمومی انجمن متخصصان زنان ایران، مریم کاشانیان، اظهار کرد: آلودگی با نوعی ویروس موسوم به پاپیلومای انسانی که از طریق روابط جنسی انتقال می‌یابد، می‌تواند عامل مهمی در بروز سرطان دستگاه تناسلی در سنین جوانی محسوب شود و بدین ترتیب سرطان‌هایی مانند سرطان دهانه رحم و تخمدان شیوع بیشتری پیدا کند.

وی افزود: نبود آموزش‌های لازم و ضروری، برقراری تماسهای جنسی ناایمن و محافظت نشده، موجب افزایش شدید شیوع بیماری مقاربتی زگیل تناسلی در جامعه شده که بسیاری از پزشکان و متخصصان را نگران کرده است.

کاشانیان ادامه داد: البته زگیل به تنهایی عامل نگرانی نیست بلکه بیشترین نگرانی مربوط به گسترش آلودگی با انواع خاصی از ویروس پاپیلومای انسانی است که می تواند موجب بروز سرطان در نواحی خصوصی بدن انسان شود.

وی تاکید کرد: آموزش‌ها باید به شکلی باشد که همه بدانند واکسن علیه بیماری زگیل تناسلی در اصل ابزاری برای جلوگیری از ابتلا به سرطان نواحی تناسلی زنان و مردان است.

به اعتقاد عضو هیات مدیره انجمن متخصصان زنان و زایمان ایران، تیپ خاصی از ویروس‌های زگیل تناسلی (نوع ۱۶ و ۱۸) به عنوان عوامل ویروسی پرخطر می‌تواند نقش مهمی در بروز سرطان گردن رحم و ناحیه خارجی دستگاه تناسلی زنان داشته باشند.

کاشانیان با اشاره به اینکه استفاده از واکسن دو ظرفیتی ابتدا در کشورهای اسکاندیناوی آغاز شد، گفت: مدتهاست که واکسن پاپیلوگارد توسط یک شرکت دانش بنیان و با تلاش محققان کشورمان تولید شده و در اختیار هموطنان قرار دارد.

وی با بیان اینکه بهترین سن تزریق این واکسن چه برای دختران و چه پسران، حدود یازده و دوازده سالگی است ولی بعد از این سن نیز تاثیر ایمنی زایی خود را خواهد داشت،گفت: بهترین بازه و بیشترین واکنش ایمنی زایی بدن علیه ویروس (HPV) در محدوده سنی یازده تا ۲۶ سالگی است.

مدیر گروه بیماریهای زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی ایران، گفت: استفاده از این واکسن تا ۴۵ سالگی نیز توصیه شده است اما هرچه زودتر بتوانیم واکسن را تزریق کنیم، بهتر است ولی اگر فرد زیر سن ۱۵ سال باشد باید ۲ مرحله (نوبت) واکسن دریافت کند در غیر اینصورت سه دز واکسن لازم است.

کاشانیان گفت: از آنجایی که ویروس های نوع (تیپ۱۶و۱۸)، مهمترین عوامل بروز ضایعات پیش سرطانی است، طبق بررسی‌های علمی انجام شده در کشور، واکسن دوظرفیتی پاپیلوگارد با قابلیت ایجاد مصونیت افراد در برابر این دو تیپ ویروس می‌تواند از بروز ضایعات سرطانی که مدنظر است، تا حد قابل توجهی پیشگیری کند.

وی افزود: پوشش واکسیناسیون با همان واکسن دو ظرفیتی تولید داخل که ضد ۲ نوع ویروس مهم و اصلی عامل سرطان های دستگاه تناسلی است، می تواند پاسخگوی نیاز اصلی باشد و کفایت می‌کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید کرد: مطالعات علمی تاکنون نشان داده که این واکسن دوظرفیتی تولید داخل موثر بوده و عوارضی نیز نداشته است ولی نکته مهم و هشداری در مورد واکسن های وارداتی این است که در برخی موارد بطور قاچاق و بدون نظارت از خارج کشور وارد می شود که موضوع حفظ زنجیره سرد و دمای توصیه شده بسیار کلیدی و جدی است.

کاشانیان افزود: این واکسن همانند همه واکسن‌ها به تغییر دما حساس است و در صورت رعایت نکردن زنجیره سرمایشی (دمای یخچال)، تاثیر مفید خود را در زمینه ایمنی زایی از دست می دهد؛ موضوع قاچاق در مورد هر چیزی نگران کننده است ولی در مورد واکسن و دارو که با سلامت مردم بطور مستقیم ارتباط دارد اهمیت خاصی خواهد داشت.

عضو انجمن متخصصین زنان و زایمان ایران افزود: موضوع بازار سیاه و قاچاق همیشه وجود داشته و همین عدم تعادل در عرضه و تقاضا باعث می شود تا برخی افراد سودجو واکسن خارجی را با قیمت های فوق العاده عجیب و گران به مردم بفروشند و بازار سیاه ایجاد کنند. این امکان وجود دارد که بخاطر تقاضای بیش از حد توسط مردم، بخشی از واکسن زگیل تناسلی خارجی بصورت قاچاق و غیررسمی به روشهای مختلف در اختیار مردم قرار گیرد که باید در این خصوص هشدار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    1 0
    این همون واکسن جنجالی نیست که عقیم میکنه؟
  • IR ۰۶:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    0 0
    https://www.aparat.com/v/NrSXf قربانیان باکره _ پشت پرده واکسن HPV
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    5 0
    پیامبران یه چیزی می دانستند که روابط خارج از ازدواج را حرام کرده اند
  • سعید IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    0 0
    سلام مشرق شدی سیاهی لشگر دشمن... چرا دقت نمیکنی...این واکسن بشدت خطرناک هست.... سازمان بهداشت جهانی و غذا و دارو دست صهیونیسم هست و حتی وزارت بهداشت و پزشکان هم مطابق ابلاغیات اونها رفتار میکنند، بدون کوچکترین پژوهشی....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس