.

انگلیس، فرانسه و آلمان با صدور بیانیه‌ای مشترک در نشست شورای حکام آژانس ادعا کردند که اقدامات داوطلبانه ایران در چارچوب توافق با آژانس برای حل‌وفصل مسائل پادمانی کمتر از انتظارات بوده است.

به گزارش مشرق، در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای دولت انگلیس منتشر شد، تروئیکا ادعا کرده است: «ایران باید فورا بیانیه مشترک (با آژانس) را به طور کامل اجرا کند. طیف کامل یافته‌هایی که در گزارش مدیرکل بیان شده هشداردهنده است. ایران بدون شک و بدون کاهش در مسیر افزایش برنامه هسته‌ای خود قرار دارد. فعالیت های آن تهدیدی آشکار برای امنیت منطقه ای و جهانی است.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هفته پیش از حل‌وفصل دو مساله پادمانی مرتبط با ایران خبر داد و دیروز (دوشنبه) نیز در کنفرانس خبری تصریح کرد که پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران معتبر و قابل قبول بوده است.

گفتنی است که ادعاهای سیاسی پادمانی درباره ایران، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد.

این رژیم از سال ۹۴ که توافق میان ایران و قدرت‌های جهانی امضاء شد، در تلاش است تا بار دیگر پرونده بسته شده "ابعاد احتمالی نظامی" برنامه هسته‌ای ایران را به واسطه اطلاعات جعلی یا ادعاهای غیرمستند مفتوح ‌سازد.

رژیم صهیونیستی که دارای زرادخانه‌های مملو از تسلیحات اتمی است، با اشتباه خواندن توافق سال ۹۴ و اتهام‌پراکنی علیه برنامه کاملاً صلح‌آمیز هسته‌ای ایران، تقلا می‌کند تا ادعاها علیه ایران را به عنوان یک موضوع سیاسی - امنیتی جا زده و به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارجاع دهد؛ اما تاکنون با اقبال مواجه نبوده است.

تروئیکای اروپایی در ادامه این بیانیه، بدون اشاره به اینکه کدام طرف برجام را نقض کرده و در فاصله گرفتن از میراث‌ منحوس گذشته ناکام مانده است، ایران را به مانع‌تراشی در مسیر مذاکرات وین متهم کرده و مدعی شد: ما عمیقا متأسفیم که ایران توافق عادلانه و متعادلی را که هماهنگ کننده برجام تقریبا یک سال پیش ارائه کرده بود نپذیرفت و در عوض تصمیم گرفت برنامه خود را سرعت بخشد.

سه کشور اروپایی بجای محکوم کردن واشنگتن بعنوان مقصر اصلی وضع موجود و طرفی که همچنان قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد درمورد برجام را نقض می‌کند ادعا کردند: مسئولیت کامل این وضعیت بر عهده ایران است. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً توسعه برنامه هسته‌ای خود را متوقف کرده و با اجرای مجدد پروتکل الحاقی، اجازه شفافیت کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را بدهد.

گفتنی است، ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهداتشان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت گرفته برگشت پذیر بوده و هرزمان که سایر طرف‌ها به طور کامل به تعهدات‌شان عمل کنند ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد.

با این حال سه کشور اروپایی، از تدابیر جبرانی ایران در برجام ابراز نگرانی کرده و خواستار بازگشت ایران به اجرای کامل تعهدات این توافق شدند. در بخش پایانی بیانیه منتشر شده، ادعا شده است: ما به رایزنی‌ها در کنار شرکای بین‌المللی درباره بهترین روش برای مقابله با توسعه بی‌وقفه و خطرناک هسته‌ای ایران ادامه خواهیم داد. ما از ایران انتظار داریم گام‌های سریع و ملموس بیشتری برای اجرای تعهدات توافق مشترک (با آژانس) بردارد. ما متعهد به انجام هر گام دیپلماتیک برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای هستیم و از مدیرکل می‌خواهیم که قبل از جلسه سپتامبر، شورای حکام را در جریان قرار دهد.

نشست فصلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیروز در وین پایتخت اتریش با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا در وین آغاز به‌کار کرد و تا روز جمعه ادامه دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    8 0
    بمب اتم بسازید، از مذاکره با دروغگویان دست بکشید
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    6 0
    پر از فیوزها خودشون سلاح اتمی شون رو بروزرسانی می کنن و اون خطری برای جهان نداره! ما که هنوز نساخیتم شدیم خطر جهانی!
  • Ali IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۶
    2 0
    بمب اتم رو بسازید
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    0 0
    بهتر نیست از این آژانس بازی یک بار برای همیشه دست بکشیم تا هر جهودصهیونیست مثل گروسی راست راست در تاسیسات اتمی ایران قدم نزنه و ما رو محکوم کنه؟ یکبار یک نفر میتونه توضیح بده ایران چه عایدی از عضویت در ان پی تی داشته؟
  • ایرانی با غیرت IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۷
    2 0
    این سه تفنگدار بدبخت و فلکزده ( فرانسه . انگلیس . آلمان ) از آمریکا دستور میگیرند و این اراجیف هم ساخته و پرداخته آمریکا ست که بر زبان این سه پست فطرت جاری و ساری میشود! معلوم میشود پرتاب موشک بد جوری روی مخ اینها اثر منفی گذاشته !
  • IR ۲۳:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس