ایران خواهان لغو میزبانی آمریکا از لیگ ملت‌های والیبال شد

تیم ملی والیبال ایران در دومین مسابقه هفته نخست خود در لیگ ملت‌ها برای سی‌امین بار در تاریخ برابر لهستان قرار خواهد گرفت و شاگردان بهروز عطایی در این دیدار به دنبال یازدهمین برد خود برابر این تیم هستند.

به گزارش مشرق، هفته نخست لیگ ملت‌های والیبال ۲۰۲۳ از ۱۶ تا ۲۱ خردادماه جاری به میزبانی دو شهر اوتاوا در کانادا و ناگویای ژاپن برگزار می‌شود و تیم ملی والیبال ایران روز پنج‌شنبه ۱۸ خرداد در دومین مسابقه خود در این رقابت‌ها به مصاف لهستان می‌رود.

ملی‌پوشان کشورمان در حالی برابر لهستان که مشهور به عقاب‌های اروپاست، صف‌آرایی می‌کنند که در مسابقه نخست خود سه بر صفر مغلوب ژاپن شدند و برای اثبات توانایی‌های خود در والیبال جهان در اندیشه صید عقاب‌های اروپا هستند که کاری بسیار دشوار در شرایط فعلی است.

تیم ملی والیبال لهستان که در حال حاضر با ۳۸۹.۴۲ امتیاز در رتبه نخست رده‌بندی جهان قرار دارد، یک مدال طلای ارزشمند بازی‌های المپیک (۱۹۷۶ مونترال) و سه قهرمانی جهان (۱۹۷۴، ۲۰۱۴ و ۲۰۱۸) در پرونده افتخارات خود دارد. در رده‌بندی فدراسیون جهانی والیبال تیم ملی بزرگسالان ایران نیز با ۲۵۷.۳۴ امتیاز در رده دهم قرار دارد.

آمار جدال دو تیم ایران و لهستان در طول تاریخ ۲۹ بار بوده است که در رقابت‌های قهرمانی مردان جهان سال ۱۹۹۸ دو تیم برای نخستین مرتبه باهم روبرو شدند. ماحصل این مسابقات ۱۵ ساله، ۱۰ پیروزی برای ایران و ۱۹ برد برای لهستان بوده است.

ملی‌پوشان والیبال ایران در مجموع ۹ دوره حضور خود در لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها با تیم‌های ملی ۲۰ کشور قدرتمند والیبال جهان بازی کرده‌اند که بیشترین مسابقه تیم ملی ایران در این دو رویداد مهم با لهستان بوده است که تاکنون دو تیم ۱۶ بار به مصاف هم رفتند. این داده آماری نیز به سود لهستانی‌هاست که با ۹ برد نسبت به هفت پیروزی ایران، شرایط بهتری دارند.

مردان والیبال ایران در اندیشه صید عقاب‌های اروپا/ جدالی سخت با تیم نخست جهان

در چهار دوره لیگ ملت‌ها که تیم ملی والیبال کشورمان حضور داشته است، دو تیم ایران و لهستان در مجموع در ۶ مسابقه برابر یکدیگر بازی کردند که حاصل آن سه برد برای تیم ایران و سه برد برای لهستان بود، اما چهار دیدار دو تیم بیشتر از سه ست پیگیری شده است. در مجموع این دیدارها ۱۳ ست لهستانی‌ها پیروز شدند و ۱۲ ست ایرانی‌ها موفق بودند. دو تیم در این دیدارها در مجموع ۷۶۹ دقیقه با هم رقابت کردند.

برتری لهستانی‌ها در این بازی‌ها بیشتر مربوط به ست‌های اول تا سوم است و عقاب‌ها تاکنون ۱۴۰ امتیاز در ست اول، ۱۴۶ امتیاز از ست دوم و ۱۴۴ پوئن از ست سوم گرفتند در حالی که ایران از ست نخست ۱۳۸، از ست دوم ۱۳۶ و از ست سوم ۱۲۲ امتیاز کسب کرده است، اما ایرانی‌ها در ست‌های چهارم و پنجم با ۹۷ و ۳۷ امتیاز عملکرد بهتری نسبت به ملی‌پوشان لهستان داشتند که ۸۵ و ۳۰ امتیاز کسب کردند.

دو مسابقه اخیر تیم‌های ملی والیبال ایران و لهستان که در لیگ ملت‌ها ۲۰۲۲ انجام شد به ست پنجم کشید و یک برد برای ایران و یک برد برای لهستان ثبت شده است. هدایت تیم ایران در دو بازی اخیر را نیز بهروز عطایی برعهده داشته است و این سرمربی ایرانی در هفته نخست لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ به دنبال دومین برد خود برابر این تیم است.

از بین ۱۴ بازیکن معرفی شده ایران برای هفته نخست لیگ‌ملت‌ها سیدمحمد موسوی، جواد کریمی، محمدطاهر وادی، محمدرضا حضرت‌پور، آرمان صالحی، امیرحسین اسفندیار، مرتضی شریفی، امین اسماعیل‌نژاد، مهدی جلوه و محمدجواد معنوی‌نژاد بازیکنانی هستند که تجربه بازی برابر تیم ملی لهستان در لیگ ملت ها را در کارنامه خود دارند و شهروز همایونفرمنش، محمد ولی‌زاده، علی حاجی‌پور و پوریا حسین خانزاده برای نخستین بار برابر این تیم در این رقابت ها قرار خواهند گرفت.

در این میان امیرحسین اسفندیار، امین اسماعیل‌نژاد و مرتضی شریفی بازیکنانی هستند که لهستانی‌ها باید از مواجه با آن‌ها نگران باشند، زیرا در جدال دو تیم در لیگ ملت‌ها به ترتیب ۴۲ (سه مسابقه)، ۴۰ (دو مسابقه) و ۲۱ (دو مسابقه) امتیاز کسب کردند.

مردان والیبال ایران در اندیشه صید عقاب‌های اروپا/ جدالی سخت با تیم نخست جهان

هدایت تیم ملی والیبال لهستان را نیکولا گربیچ برعهده دارد و لهستانی‌ها در سال میلادی گذشته ۲۲ مسابقه برگزار کردند که ۱۸ پیروزی و ۴ شکست نتیجه عملکرد این سرمربی است، بنابر این جدال با قدرت اول والیبال جهان کار ساده‌ای برای مردان والیبال ایران نخواهد بود.

فهرست ۱۴ بازیکن لهستان در هفته نخست لیگ ملت‌ها ۲۰۲۳ به قرار زیر است:

پاسور: گژگوژ لوماچ و یان فیرلی

مدافع میانی: متئوش بینیک، کارول کلوس، کارول اوربانوویچ و متئوش پوربا

قطر پاسور: کارول بوترین، دیوید دولسکی

دریافت کننده قدرتی: کمیل سمنیوک، یاکوب شیمانسکی، آرتور شالپوک، میکولای ساویتسکی

لیبرو: کمیل شیمورا، کوبا هاوریلوک

تاریخچه و نتیجه دیدارهای ایران و لهستان از آغاز تاکنون به قرار زیر است:

۱۹۹۸ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – لهستان (۳)

۲۰۰۹ (جام قهرمانان): ایران (یک) – لهستان (۳)

۲۰۱۱ (جام جهانی): ایران (۳) – لهستان (۲)

۲۰۱۲ (جام واگنر): ایران (صفر) – لهستان (۳)

۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (۳) – لهستان (یک)

۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (۳) – لهستان (صفر)

۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (صفر) – لهستان (۳)

۲۰۱۴ (لیگ جهانی): ایران (یک) – لهستان (۳)

۲۰۱۴ (قهرمانی جهان): ایران (۲) – لهستان (۳)

۲۰۱۵ (جام واگنر): ایران (یک) – لهستان (۳)

۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (یک) – لهستان (۳)

۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (۲) – لهستان (۳)

۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (۳) – لهستان (۲)

۲۰۱۵ (لیگ جهانی): ایران (یک) – لهستان (۳)

۲۰۱۵ (جام جهانی): ایران (۲) – لهستان (۳)

۲۰۱۶ (انتخابی المپیک): ایران (۳) – لهستان (یک)

۲۰۱۶ (المپیک): ایران (۲) – لهستان (۳)

۲۰۱۷ (لیگ جهانی): ایران (۳) – لهستان (یک)

۲۰۱۷ (لیگ جهانی): ایران (صفر) – لهستان (۳)

۲۰۱۸ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – لهستان (صفر)

۲۰۱۸ (قهرمانی جهان): ایران (صفر) – لهستان (۳)

۲۰۱۹ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – لهستان (۲)

۲۰۱۹ (لیگ ملت‌ها): ایران (یک) – لهستان (۳)

۲۰۱۹ (جام جهانی): ایران (صفر) – لهستان (۳)

۲۰۲۱ (لیگ ملت‌ها): ایران (صفر) – لهستان (۳)

۲۰۲۱ (المپیک): ایران (۳) – لهستان (۲)

۲۰۱۲ (جام واگنر): ایران (صفر) – لهستان (۳)

۲۰۲۲ (لیگ ملت‌ها): ایران (۳) – لهستان (۲)

۲۰۲۲ (لیگ ملت‌ها): ایران (۲) – لهستان (۳)

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس