کد خبر 1497167
تاریخ انتشار: ۱۷ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۴
اولیانوف: پیشرفت در تعاملات ایران و آژانس ملموس است

سفیر و نماینده دائم روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین، پیشرفت صورت گرفته در زمینه حل‌وفصل مسائل پادمانی میان ایران و آژانس اتمی را ملموس توصیف کرد.

به گزارش مشرق، میخائیل اولیانوف روز چهارشنبه در سخنانی در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین، که فرازهایی از آن در حساب توئیتری نمایندگی روسیه در وین منتشر شد، گفت: ما از حل و فصل مسائل باقیمانده ذرات اورانیوم اعلام نشده بین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران استقبال می‌کنیم.

وی پیشرفت‌های انجام شده را «نسبی اما بسیار ملموس» توصیف کرد و افزود:‌ این مساله نشان دهنده تمایل طرفین برای تعامل سازنده است.

سفیر روسیه در آژانس همچنین در توئیتی اعلام کرد که شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روند بررسی توافقات پادمانی «ان‌پی‌تی» با ایران را به اتمام رساند. وی افزود: یکی از اصلی‌ترین محورهای اختلاف در جریان بحث‌ها این بود که «نیمه لیوان پر است یا خالی».

اولیانوف عنوان کرد: پاسخ به این سوال به احساسات ذهنی هر یک از سخنران‌ها بستگی داشت.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران اسفند سال گذشته، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی انجام دادند که بر اساس آن، ایران به طور داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتری را اجرا کند.

در پی این توافق جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه و در چارچوب قانون اقدام راهبردی مصوب مجلس شورای اسلامی به دست آمده است. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت، پاسخ‌های ارائه شده از سوی ایران «قابل قبول و معقول» است.

گفتنی است که ادعاهای سیاسی پادمانی درباره ایران، نخستین بار از سوی نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی مطرح و سپس توسط رسانه‌ها، مقام‌های غربی و در گزارش‌های آژانس دامن زده شد. جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح شده همواره تاکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست.

محسن نذیری اصل سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان های بین المللی پیشتر در سخنانی تصریح کرد که موضوعات پادمانی و پرونده «ابعاد احتمالی نظامی» برنامه هسته‌ای ایران طی قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۱۵ بسته شده است.

وی با بیان اینکه ادعاهای پادمانی غیر مهم آژانس مربوط به حدود ۲ دهه قبل است: افزود: «با این حال، ایران تاکنون تعاملات مناسب و سازنده ای را با آژانس و با هدف حل و فصل این آنها به عمل آورده است.»

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۱۸
    1 0
    مذاکره مشکل ما را با آمریکا حل نمی‌کند، زیرا شیطان بزرگ همیشه به‌دنبال باج‌خواهی است و هرگز به تعهدات خود عمل نکرده، نمی‌کند و نخواهد کرد. تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس