کد خبر 1502750
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۲ - ۱۹:۲۷

توری مش یکی از توری‌های فلزی بسیار پرکاربرد است. این توری از جوش دادن میلگردها به صورت عمودی و افقی تولید می‌شود. دلیل نام‌گذاری این محصول به نام توری مش جوشی، نحوه اتصال میلگردها (به‌صورت طولی و عرضی یا افقی و عمودی) به یک‌دیگر است. ناگفته نماند که این محصول معروف و پرطرفدار در جهان به نام “مش مهندسی” هم شناخته می‌شود.

در برخی مواقع برای ساخت توری مش از مفتول نیز استفاده می شود که قیمت توری مش را کاهش میدهد. توری مش دارای ساختار مشبک است. در این نوشتار سعی داریم انواع توری مشی را برای شما تشریح کنیم. با ما همراه باشید.

انواع توری مشی براساس نوع اتصال میلگردها به هم

انواع توری مشی براساس نوع اتصال میلگردها به هم در زیر ارائه شده است.

انواع توری مش چیست؟

مش جوشی

متداول ترین نوع مش، مش جوشی است که بیشتر با میلگرد آجدار تولید می شود. تولید مش جوشی به این صورت است که میلگردهای آجدار به صورت افقی و عمودی در کنار هم قرار گرفته و با همدیگر زاویه نود درجه ایجاد می کنند. در نهایت نقاط اتصال آن ها به صورت دستی یا دستگاه های اتوماتیک جوشکاری می شوند. کاربرد مش جوشی عموما برای بتن ریزی در گودبرداری ها است.

همان طور که گفتیم معمولا برای ساخت توری مشی جوشی از میلگردهای آجدار استفاده می شود. اما در برخی مواقع از میلگردهای ساده نیز استفاده می شود. معمولا میلگردهای ساده در سایز 6 و 8 و میلگردهای آجدار در سایزهای 8-10-12 و 14 برای تولید مش جوشی مورد استفاده قرار می گیرند. در صنعت ساخت و ساز متداول ‌ترین و پرکاربردترین توری مش با میلگرد ۶ ساده و ۸ آجدار می ‌باشد.

مش غیر جوشی

تولید مش غیرجوشی به این صورت است که میلگردهای آجدار یا ساده روی هم به صورت افقی و عمودی قرار می گیرند. اما در اینجا به جای جوشکاری نقاط اتصال، از روش بافتن استفاده می شود. برای بافتن نقاط اتصال میلگردهای عمودی یا افقی از سیم مفتولی استفاده می شود. معمولا برای بافتن میلگردها از دو نوع بافت استفاده می شود:

  • میلگردهای آجدار و ساده هر دو می توانند با سیم مفتولی بافته شوند.
  • میلگردهای ساده با قطر کم، با مفتول فولادی نیز می توانند بافته شوند.

انواع توری مشی براساس ابعاد چشمه

مش از شبکه مفتول یا میلگردهای افقی و عمودی تشکیل شده است. به عبارتی مفتول یا میلگردهای افقی در یک ردیف به صورت موازی قرار گرفتند، سپس یک ردیف مفتول یا میلگردهای عمودی روی مفتول یا میلگردهای افقی قرار گرفته و نقاط تلاقی مفتول یا میلگردهای افقی و عمودی به همدیگر جوش داده می شود. از بهم پیوستن مفتول یا میلگردها شبکه ای شبیه تار و پود ایجاد می شود. به عبارتی فضاهای خالی ایجاد شده بین این مفتول یا میلگردهای طولی و عمودی شبیه مربع بوده که به آن چشمه نیز می گویند.

ابعاد چشمه‌ها در توری مش برابر با ۱۰*۱۰، ۱۵*۱۵، ۲۰*۲۰، ۲۵*۲۵ و ۳۰*۳۰ می‌باشد. به عنوان مثال مش مفتول 6 و چشمه 10 در 10، شبکه میلگردی است که با میلگرد قطر 6 تولید شده و ابعاد چشمه های ایجاد شده در آن، 10 در 10 می باشد. رایج ترین ابعاد در نظر گرفته شده برای چشمه ها نیز۱۰، ۱۵ و ۲۰ سانتی متر است که هر چه چشمه کوچک تر شود قیمت توری مش افزایش می یابد.

انواع توری مشی براساس ضخامت میلگرد به کار رفته در آن

توری مش در دو نوع ریز و درشت ساخته می شود. در پاراگراف های بالاتر بیان کردیم که اگر میلگردها را به حالت موازی و به صورت تاروپودی به همدیگر متصل کنیم، توری مش جوشی ساخته می شود.

انواع توری مش چیست؟

هر چه قدر میزان ضخامت یا قطر میلگردها بیشتر باشد، در نتیجه استقامت توری نیز افزایش یافته و از نظر استحکام و کیفیت در جایگاه بالایی قرار می گیرد. به صورت کلی توری مشی از نظر ضخامت میلگرد به دسته های مختلف تقسیم می شود.

  1. توری مشی جوشی با میلگرد ساده که معمولا سایز بین 6 یا 8 دارد.
  2. توری مشی جوشی با میلگرد آجدار که معمولا سایز بین 8-10-12-14 دارد.

دو فاکتور مهم در ساخت مش نقش دارد که شامل قطر میلگرد یا مفتول و ابعاد چشمه می باشد و بر همین اساسا در انواع مختلف طبقه بندی می شود. به عنوان مثال مش میلگرد 6 و چشمه 10 در 10، شبکه میلگردی است که با میلگرد قطر 6 تولید شده و ابعاد چشمه های ایجاد شده در آن، 10 در 10 می باشد.

به صورت کلی توری مش از نظر ضخامت در دو نوع مش ریز و مش درشت ساخته می شود. در واقع براساس ضخامت میلگرد یا مفتول مورد استفاده می توان انواع توری مش را به دو دسته مش ریز یا درشت تقسیم بندی کرد.

انواع توری مش براساس جنس توری مشی

توری مشی از میلگرد یا از مفتول ساخته می شود. به طور معمول برای ساخت توری مشی از میلگرد ساده یا آجدار استفاده می شود. علت استحکام بیش از حد توری مشی نیز به همین دلیل است که از میلگرد برای ساخت آن استفاده می شود. اما ممکن است برای ساخت این توری ها از مفتول نیز استفاده شود. در ادامه انواع توری مشی براساس نوع مفتول ارائه شده است. تفاوت میلگرد و مفتول در این زمینه این است که شبکه توری مفتول، می‌تواند به شکل سازه بتنی در بیاید. این در حالی است که میلگرد، این توانایی را ندارد؛ بنابراین می‌توان گفت که توری مش مفتولی انعطاف پذیری بیشتری دارد اما توری مشی میلگردی انعطاف پذیری کمتر و در عین حال استحکام بسیار بیشتری دارد.

انواع توری مش براساس نوع مفتول به کار رفته در ساخت آن

نوع مفتول به کار رفته در ساخت توری مش نیز متفاوت است. معمولا برای ساخت توری مش از مفتول های زیر استفاده می شود.

  1. مفتول گالوانیزه یا همان مفتول سفید
  2. مفتول استنلس استیل (استیل ضد زنگ)
  3. مفتول سیاه کربن

توری مش گالوانیزه

مفتول گالوانیزه که به مفتول سفید نیز معروف است از پرکاربردترین محصولات است. سطح مفتول گالوانیزه از فلز روی پوشیده می شود و این موضوع بر مقاومت آن می افزاید.

انواع توری مش چیست؟

فرایند گالوانیزه کردن را می توان قبل و یا بعد از ساخت توری مش انجام داد. بعد از انجام جوشکاری توری مش در حمام فلز روی داغ قرار می گیرد، در این صورت ماده روی به سطح توری مش می چسبد و آن را آب بندی می کند. در نتیجه با این کار از زنگ زدگی و خوردگی توری مش جلوگیری می شود.

توری مش با مفتول سیاه پرکربن

توری مش می تواند توسط مفتول سیاه پرکربن تولید شود. مفتول سیاه خام با دستگاه و فرآیند کشش آماده می شود. به دلیل اینکه در سطح بیرونی و اطراف این مفتول، ذرات دوده های سیاه وجود دارد به مفتول سیاه معروف است. توری مش سیاه پرکربن دارای قیمت کمتری نسبت به سایر مفتول ها بوده اما مزایای توری مش استیل یا گالوانیزه بیشتر است.

کلام آخر

در این نوشتار شما با انواع توری مش جوشی و غیر جوشی و همچنین انواع توری مش از نظر ضخامت و ابعاد چشمه نیز آشنا شدید. به عنوان نکته اضافی بهتر است بدانید که کاربرد و شرایط استفاده از هر یک از این توری های مشی با همدیگر متفاوت است. همچنین قیمت توری مشی براساس نوع میلگرد یا مفتول استفاده شده و ضخامت آن متغیر است.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس