کد خبر 1515717
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۷

یکی از مشکلاتی که اکثر افراد در مسیر کاهش وزن با آن مواجه می شوند استپ وزن یا همان توقف کاهش وزن است که البته در اکثر مواقع بروز این مشکلات کاملا طبیعی است.

اما دلایل استپ وزن چیست و آیا رژیم شوک برای استپ وزنی مناسب است؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به پاسخ این سوال بپردازیم.

آیا رژیم شوک برای استپ وزنی مناسب است؟

دلایل استپ وزن چیست؟

اصولا افراد با شروع رژیم لاغری و ورزش، کاهش وزن مطلوبی پیدا می کنند اما پس از گذشت مدت زمانی این روند کند و یا حتی متوقف می شود. در این حالت ممکن است فرد ناامید شود و از ادامه رژیم و انجام ورزش منصرف شود در حالی که این کار کاملا اشتباه است. چرا که استپ وزنی در طول مسیر لاغری امری کاملا طبیعی است که با شناخت دلایل آن می توان از آن گذر کرد. اما دلایل استپ وزن چیست؟

  • تغییر سایز را نادیده می گیرید: چربی سوزی همیشه به معنای کاهش وزن نیست و حتی تغییر سایز هم به معنای چربی سوزی است و نیازی نیست نگران استپ وزن خود باشید.
  • پروتئین کافی مصرف نمی کنید: یکی از دلایل استپ وزن مصرف کم پروتئین در طول رژیم لاغری است. پروتئین باعث افزایش متابولیسم بدن و کاهش کالری دریافتی در روز می شود. همچنین از طرفی پروتئین برای عضله سازی در کنار چربی سوزی بسیار موثر است؛ بنابراین از خوردن پروتئین غافل نشوید.
  • کالری شماری ندارید: اگر دچار استپ وزن شده اید احتمالش زیاد است که حواستان به کالری مصرفی نیست؛ سعی کنید قبل از مصرف هرگونه ماده غذایی کالری آن را یادداشت کنید تا خارج از برنامه رژیم غذایی کالری مصرف نکنید.
  • نوشیدنی های قندی می خورید: نوشیدنی های قندی مانند نوشابه به اندازه یک وعده کامل غذایی چاق کننده و پرکالری هستند که مصرف آنها در طول رژیم لاغری و یا حتی بعد از آن توصیه نمی شود.
  • خواب کافی ندارید: طبق مطالعات انجام شده یکی از دلایل بروز چاقی کم خوابی است؛ با این تفاسیر شما با تنظیم خواب خود تا حد زیادی می توانید از اضافه وزن و استپ وزن جلوگیری کنید.
  • ورزش های قدرتی انجام نمی دهید: یکی از بهترین ورزش ها برای لاغری تمرینات مقاومتی و قدرتی هستند که در کنار چربی سوزی از استپ وزن نیز جلوگیری می کنند.
  • به یک بیماری یا اختلال مبتلا هستید: یکی از دلایل استپ وزن وجود یک وضعیت پزشکی مثل کم کاری تیروئید، تنبلی تخمدان، آپنه خواب و ... است که در صورت درمان آنها اضافه وزن شما نیز تا حد زیادی درمان خواهد شد.
  • برای مدت زمان طولانی در رژیم هستید: متخصصین تغذیه ادامه دادن یک رژیم لاغری را برای مدت زمان طولانی به هیچ عنوان توصیه نمی کنند. اگر دچار استپ وزن شده اید به احتمال زیاد نیاز است که به بدن خود یک استراحت بدهید و از رژیم لاغری خود برای چند روز یا حتی چند هفته خارج شوید. همچنین می توانید با رژیم شوک سه روزه یا 14 روزه به بدن خود شوک وارد کنید تا از حالت استپ وزن خارج شود.
  • ورزش های هوازی انجام نمی دهید: ورزش های هوازی مثل دویدن، دوچرخه سواری، شنا و ... در چربی سوزی و افزایش متابولیسم بدن تاثیر بسزایی دارند.

آیا رژیم شوک برای استپ وزنی مناسب است؟

رژیم شوک چیست؟

رژیم شوک نوعی برنامه غذایی کم کالری است که متابولیسم بدن را شوکه می کند و اصولا از آن در مواقعی که بدن دچار استپ وزن شده است استفاده می شود. در برخی مواقع این رژیم توانسته در مدت زمان دو هفته بیش از 10 کیلو کاهش وزن را به همراه داشته باشد.

شایان ذکر است که مدت زمان رژیم شوک در اصل 14 روز است اما بسیاری از افراد با رژیم شوک سه روزه هم توانسته اند از استپ وزنی رها شوند. همه انواع رژیم شوک ویژگی مشترکی دارند و آن هم کاهش وزن با محدود کردن کالری دریافتی است.

عوارض جانبی رژیم شوک چیست؟

از آنجا که رژیم شوک یک رژیم کم کالری است، بنابراین می توان توقع بروز عوارضی هم چون گرسنگی شدید، سردرد، سنگ کیسه صفرا، حالت تهوع، سرگیجه و بی حالی، خستگی و کمبود مواد مغذی از این نوع رژیم غذایی داشت.

ویژگی های بهترین رژیم شوک

رژیم شوک یک رژیم خاص و واحد نیست، بلکه به هر نوع رژیمی که به بدن شوک وارد کند رژیم شوک گفته می شود اما همان طور که گفتیم ویژگی مشترک همه انواع رژیم شوک در کم کالری بودن این نوع رژیم ها است.

برخی از رژیم های شوک مانند رژیم تخم مرغ، رژیم میوه و ... رژیم هایی محدود کننده هستند که شما را ملزم به مصرف یک ماده مغذی می کنند و سایر مواد مغذی را از برنامه غذایی شما حذف می کنند. چنین رژیم هایی نه تنها برای رهایی از استپ وزن مناسب نیستند بلکه می توانند بسیار مضر باشند. شما برای رهایی از استپ وزن باید به دنبال یک رژیم شوک مناسب و اصولی باشید.

هدف همه انواع رژیم شوک، کاهش وزن بیشتر در مدت زمان کوتاه است و این هدف با کاهش کالری دریافتی است به طوری که در برنامه غذایی این نوع رژیم مجاز به مصرف 500 الی 1000 کالری در روز هستید. در واقع بهترین رژیم شوک برای خروج از استپ وزن باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

حذف قند مصنوعی

برای عبور از استپ وزن، نیاز است که برای مدت زمان حداقل دو هفته مصرف انواع قندیجات مصنوعی اعم از بستنی، آبمیوه، شکلات، نوشابه و ... را به طور کامل کنار بگذارید. البته شما اجازه مصرف شیرینی جات طبیعی مثل خرما، عسل، توت و ... را تا حد معینی را دارید.

آیا رژیم شوک برای استپ وزنی مناسب است؟

افزایش مصرف سبزیجات

برای عبور از استپ وزن نیاز است که مصرف سبزیجات غیر نشاسته ای خود مانند اسفناج، کلم بروکلی، خیار، فلفل دلمه ای، هویج و ... را چهار برابر کنید.

افزایش مصرف پروتئین های بدون چربی

مصرف پروتئین های بدون چربی باعث کاهش کالری دریافتی و در عین حال احساس سیری طولانی مدت شما می شود. از طرفی این ماده مغذی مهم علاوه بر حفظ عضلات کنونی، عضلات سازی هم دارد.

آب زیادی بنوشید

برای رهایی از استپ وزن مصرف آب خود را باید بیش از پیش کنید و حداقل روزانه 10 لیوان آب بنوشید.

مصرف کربوهیدرات ها به صورت دورانی

نباید مصرف کربوهیدرات ها را به طور کامل حذف کنید یا مصرف آن را کاملا آزاد کنید. بلکه برای رهایی از استپ وزن شما باید در روزهایی که ورزش قدرتی انجام می دهید کربوهیدرات را در رژیم روزانه خود قرار دهید اما روزهایی که ورزش نمی کنید مصرف کربوهیدرات ها را به حداقل ممکن برسانید.


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس