به گزارش مشرق، امروز شنبه مورخ ۲۲ مهرماه ۱۴۰۲، سرهنگ رابعه جوانبخت رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ در برنامه تلویزیونی «شهر امن» به موضوع تصادف موتورسواران پرداخت و اظهار داشت: بررسی آمار تصادفات فوتی در ۶ ماهه ابتدای سال جاری حکایت از آن دارد که ۵۰ درصد از تصادفات فوتی شهر تهران متاسفانه به موتورسواران اختصاص دارد که عدد بالایی است.
وی افزود: اگر بخواهیم به صورت دقیق تر این تصادفات را مورد بررسی قرار دهیم، متوجه میشویم که ۴۴ درصد از این تصادفات به عدم توانایی در کنترل وسیله نقلیه باز میگردد؛ یعنی موتورسوار با وسیله ای که سرعت بالایی دارد و بسیار ناپایدار است تردد میکند اما چون نمیتواند موتورسیکلت خود را کنترل کرده و به موقع ترمز بگیرد موجب حادثه میشود.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ تصریح کرد: وقتی بیشتر موضوع را بررسی میکنیم در مییابیم که موتورسوار با خودرو و وسیله دیگری برخورد نداشته ولی چون سرعت زیادی داشته و نتوانسته موتورسیکلت خود را کنترل کند واژگون شده است.
سرهنگ جوانبخت افزود: علت بعدی که۲۱ درصد از علت تصادفات را به خود اختصاص داده است عدم توجه به جلو از سوی راکبان موتورسیکلت است که این علت در بین رانندگان خودرو نیز مشاهده میشود.
وی گفت: خیلی وقتها مشاهده میشود که راکب موتورسیکلت با یک دست خود موتور را گرفته و با دست دیگر با تلفن همراه خود صحبت کرده یا پیام میدهد که این موضوع بسیار خطرناک و حادثهساز است.
سرهنگ جوانبخت ادامه داد: علت سوم تصادفات موتورسواران به تغییر مسیرهای ناگهانی اختصاص پیدا میکند چرا که قدرت مانور این وسیله بسیار بالا بوده و میتواند بین خودروها به راحتی گردش کرده و مسیر خود را به یک باره تغییر دهد.
رئیس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ افزود: خیلی وقتها موتورسواران بین خطوط حرکت نکرده و فکر میکنند که هر فضایی که بین خودروها باشد میتوانند از آن تردد کرده و سریعتر برسند ولی متأسفانه خیلی از این موتورسواران به مقصد خود نمیرسند چرا که در نقاط کور خودروها قرار میگیرند و توسط سایر رانندگان به خوبی دیده نمیشوند.
وی گفت: ماده ۱۶۵ آئین نامه راهنمایی و رانندگی به صراحت اعلام میکند که موتورسواران نباید به موازات سایر خودروها و وسایل نقلیه حرکت کنند؛ همچنین حرکت خلاف جهت که عدد آن ۷ درصد است هم توسط برخی راکبان موتورسیکلت انجام شده و این افراد فکر میکنند که میتوانند خیابان را خلاف جهت رفته و وارد پیاده رو شوند؛ حتی در برخی موارد برخی راکبان در مسیر بزرگراه آنهم بعد از رد شدن از یک خروجی مسیر را با سرعت و خلاف جهت طی کرده و مسیر را خلاف جهت باز میگردند در صورتی که این کار تاوان سنگینی داشته و در اکثر موارد برخوردهای شدید صورت گرفته و آسیب دیدگیهای شدید سر و گردن باعث فوت موتورسوار میشود.
وی افزود: با رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی میتوان از بروز این حوادث تا حدود زیادی کاست و از تصادفات پیشگیری کرد.