بازی ها باطعم مقاومت

کارکرد رسانه‌ای بازی‌های ویدئویی ابتدا به ‌واسطه ظهور در قامت سرگرمی چندان مورد توجه نبود و حتی آن را ابزاری برای سرگرمی کودکان و نوجوان به شمار می‌آوردند.

به گزارش مشرق، رسانه‌های ارتباطی اعم از رادیو و تلویزیون، خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و نشریات و در شیوه‌های نوین ارتباطی کانال‌های فضای مجازی، قدرت برتر جهان هستند و هرکشوری که تسلط بیشتر و تخصص بالاتری در بهره‌گیری از آنها داشته باشد، داعیه قدرت بر جهان را نیز در سر می‌پروراند.

نمونه آن را به‌راحتی می‌شود از بهره‌گیری رسانه‌هایی چون بی‌بی‌سی، آسوشیتدپرس، صدای آمریکا و... که ابزار مدیریت توده‌ها در جهت دهی به افکار عمومی به حساب می‌آیند را درجهان دید.

کارکرد رسانه‌ای بازی‌های ویدئویی ابتدا به ‌واسطه ظهور در قامت سرگرمی چندان مورد توجه نبود و حتی آن را ابزاری برای سرگرمی کودکان و نوجوان به شمار می‌آوردند اما به مرور با شناسایی نقشی که این ابزار می‌توانستند بر همانندسازی داشته باشند وتاکید و تاثیری که به‌واسطه ویژگی‌های منحصر به‌فردی چون دنیای رنگارنگ، فضای جذاب و پرکشش، رهایی از دنیای حقیقی با تمام چالش‌هایش و از همه مهم‌تر ماهیت تعاملی بودن، بر فکر و خلاقیت می‌گذاشتند به عنوان یک شیوه جدید در آگاه‌سازی، آموزش، نهادینه‌سازی و... و در بسته جامع‌تر «رسانه» با توجه به تمام ویژگی‌های آن مطرح شدند.

به نحوی که بر اساس آخرین پیمایش جهانی حدود ۳.۱میلیارد نفر از جمعیت هشت میلیارد نفری جهان و به‌عبارتی بهتر، تقریبا ۴۰درصد مخاطب این‌گونه بازی هستند.

یعنی این گونه نوظهور رسانه‌ها، ضریب تاثیرگذاری و نفوذی بیش از پرمخاطب‌ترین رسانه‌ها همچون سینما و تلویزیون دارند. این اهمیت ویژه، دولتمردان را بر آن داشت تا به منظور هم جهت نمودن افکار عمومی با سیاست‌های خود به مرور سوی نگاه‌شان را به سمت سرمایه‌گذاری بر بازی‌های ویدئویی قرار دهند.

نمونه در دسترس این توجه را می‌توان در جدال میان آزادیخواهان فلسطینی و رژیم اشغالگر قدس دید.

یکی از کلیپ‌های جذاب طوفان الاقصی، شیوه نبرد آزادیخواهان حماس بود. شباهت بسیار زیاد حرکت آنها با بازی‌های جنگی رایانه‌ای به حدی وایرال شد که در روزهای ابتدایی این عملیات، این سؤال که آیا بین تولید محتوا در بازی‌های رایانه‌ای با حمایت جهانی از جوانان فلسطینی ارتباط وجود دارد ذهن خیلی از مخاطبان این رویداد را به خود جلب کرد.

ساز کوک آزادیخواهان در رسانه نوظهور

جنگ ۲۲ روزه اسرائیل علیه غزه در ۲۷دسامبر۲۰۰۸ که با شهادت و مجروح شدن بیش از ۷۰۰۰فلسطینی همراه بود را بی‌شک باید آخرین جنگ یکطرفه اسرائیلی‌ها با آزادیخواهان غزه بدانیم، چراکه بعد از آن فلسطینی‌ها به نظر دیگر حاضر به فرود آوردن سر تعظیم در مقابل قدرت پوشالی اسرائیلی نشدند و رفته رفته با ورود نسل جوان به عرصه مبارزه، مقابله‌های آنها با این قدرت به ظاهر برتر به حدی پایاپای شد که وقتی عملیات طوفان الاقصی آغاز شد، بسیاری از کسانی که توجه جدی به رقابت تنگاتنگ آزادیخواهان با اسرائیل در فتح رسانه نوظهور بازی‌های رایانه‌ای نداشتند، آن را آغاز یک فتح بزرگ نامیدند.

آنها کسانی هستند که هیچ توجهی به مسیر ایمانی جوانان امروز حماس از کودکی تاکنون نداشتند و آن را ماحصل چند دوره آموزش چریکی، زندگی در شرایط سخت، رهایی گروگان و... می‌دانند.

شیوه جنگ شهری آزادیخواهان حماس منطبق با مفاهیم مستتر در بازی‌ها بود و به‌خوبی نشان می‌دهد.

بازی‌هایی که در چند ساله اخیر در سطحی گسترده منتشر شد و حتی با وجود شیطنت گوگل در سال۹۳ و حذف بازی‌هایی که از منظر او محتوای آن مربوط به جنگ غزه می‌شود، نتوانست مانع رشد بازی‌ آزادیخواهان شود.

بازی‌هایی با طعم مبارزه

در طول یکی دو دهه اخیر شاهد موج گسترده بازی‌هایی در ارتباط با جنگ غزه بودیم. این مهم پس از حمایت‌ کشورهای آزادیخواه از بازی‌سازان رشد قابل توجهی کرد.

ایران از جمله کشورهایی است که در این زمینه برنامه ویژه‌ای داشت و از سال ۱۳۸۷ طی فراخوانی، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای از تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برای ساخت بازی درباره فجایع رژیم صهیونیستی در فلسطین و لبنان دعوت به همکاری کرد.

ماحصل این حمایت‌ها تولید بازی‌هایی شد که نه‌فقط بر آشنایی جهان با وضعیت غزه تاثیرگذار بود، بلکه نقش به‌سزایی بر آموزش شیوه‌های مبارزه و دفاع در برابر هجمه‌های اسرائیل داشتند. ازجمله این آثار می‌توان به بازی‌های زیر اشاره کرد:

نبرد آزادی در دنیای گیمرها

فرسان الاقصی

فرسان الاقصی

بازی «فرسان‌الاقصی» (یا شوالیه‌های مسجدالاقصی) در سال ۲۰۱۷ توسط نضال نجم، یک برزیلی فلسطینی‌الاصل طراحی و منتشر شد. این بازی که اولین‌بار روی فروشگاه استیم منتشر شد و علاوه‌بر رایانه، دو نسخه دیگر برای کنسول‌های ایکس‌باکس ۳۶۰ و پلی‌استیشن ۳ دارد، یک بازی اکشن سوم‌شخص است که در آن مراحل متنوعی از مخفی‌کاری با سلاح سرد، تیراندازی، حمله با تانک و ... وجود دارد و سعی می‌شود با نگاهی که اعراب و فلسطینیان را تروریست می‌داند، مقابله کند. نکته حائز اهمیت در این بازی آن است که روزنامه‌صهیونیستی جروزالم پست در گزارشی درباره آن نوشت: «این بازی به کاربران امکان آزادسازی فلسطین و مبارزه علیه رژیم‌صهیونیستی را می‌دهد.»

در این بازی، بازیکن در نقش احمد الفلسطینی، دانشجوی جوان فلسطینی که به‌ناحق توسط سربازان اسرائیلی به مدت پنج سال زندانی و شکنجه شده بود بازی می‌کند. خانواده احمد براثر حمله‌هوایی اسرائیل کشته شده‌اند و اکنون او پس از بیرون‌آمدن از زندان، با پیوستن به جنبش جدید مقاومت فلسطین به‌نام «فرسان‌الاقصی: شوالیه‌های مسجد الاقصی» به‌دنبال انتقام از کسانی است که به او ظلم کرده‌اند، خانواده‌اش را کشته‌اند و میهن او را دزدیده‌اند. براساس نوشته پایگاه اینترنتی این روزنامه، این بازی به کاربران اجازه می‌دهد از دیدگاه فلسطینیان، مناقشه بین اسرائیل و فلسطین را تجربه کنند. لازم به ذکر است که این بازی که در سال‌های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ جزو صد بازی برتر ایندی (مستقل) بود، در چند زبان انگلیسی، عربی، پرتغالی (برزیلی) و چینی منتشر شده است و بازی‌ساز آن امسال همزمان با سالگرد روز جهانی قدس، طی یک قرعه‌کشی پنج کد اصلی این محصول در فروشگاه استیم را بین مخاطبان خود پخش کرد.

روزنامه رای‌الیوم در زمان انتشار این بازی، در گزارش خود به نقل از روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نوشت: «این بازی برمبنای مبارزه با اسرائیلی‌هاست و آنچه که در آن قابل توجه است، برچسب تروریسم را از فلسطینی‌ها می‌گیرد و چهره مبارزان مقاومتی و آزادیخواه رزمندگان فلسطین را به آنها برمی‌گرداند، چراکه مدت‌هاست دشمنان مقاومت تلاش می‌کنند تا چهره جهادی و مبارز فلسطینیان را در قالب تروریسم معرفی کنند؛ نه کسانی که در تلاش برای آزادی وطن خود از شر اشغالگران هستند.»

روزنامه اورشلیم‌پست نیز در ارتباط با این بازی نوشته بود: «در این بازی به جنگ با اسرائیلی‌ها دعوت می‌شود و صفت تروریست از فلسطینی‌ها گرفته شده و به آنها صفت مبارز داده شده است.»

نبرد آزادی در دنیای گیمرها

غزه نخواهد مرد

غزه نخواهد مرد

بازی «غزه نخواهد مرد» که درواقع دومین محصول ساخت گروه نرم‌افزاری CG Games است، با یک گرافیک قابل‌قبول و نزدیک به بازی‌های روز خارجی ساخته شده است و تلاش دارد دوران پساجنگ‌های ۲۲ روزه در نوار غزه را بازگو کند.

داستان از این قرار است که ارتش اسرائیل قصد دارد تا با به‌راه‌انداختن یک شبکه ماهواره‌ای و مخابراتی بسیار پیشرفته، نقاط حساس این سرزمین را شناسایی کرده و یک حمله غافلگیرانه دیگر راطراحی نماید اما شما در نقش یک کماندوی فلسطینی عضو جنبش حماس بازی می‌کنید که به یک عملیات سری فرستاده می‌شود تا تجهیزات مخابراتی و جاسوسی اسرائیلی‌ها را در خاک غزه منهدم و از حمله دوباره آنها به نوار غزه جلوگیری کند.

این بازی به سبک اکشن اول‌شخص ساخته شده و سعی شده تا حد امکان، صحنه‌های موجود در آن واقع‌گرایانه نشان داده شوند. همچنین در این بازی، دوبلورهای معروف و سرشناس رادیو و تلویزیون همچون آقای ناصر احمدی، آقای گرایی و آقای همایی نیز صحبت کرده‌اند که این خود به بازی حال وهوای زیباتری بخشیده است.

نبرد آزادی در دنیای گیمرها

مرد غزه

مرد غزه

مرد غزه یکی از بازی‌های جذاب و مفهومی‌ برای تلفن‌های همراه است که توسط جوانان اردنی و فلسطینی طراحی شده و به بازی‌کننده نقش این امکان را می‌دهد که با نظامیان رژیم‌صهیونیستی مبارزه کند.

در این بازی شما در نقش یک مرد غزه‌ای هستید. در سکانس آغازین این بازی نشان داده می‌شود که یک نظامی صهیونیست کودک خردسال فلسطینی را بازداشت و به سمت توپ فوتبالش تیراندازی می‌کند و سپس به آزار و اذیت زنان فلسطینی می‌پردازد و شما باید با استفاده از سلاح‌هایی که هر مرحله می‌گیرید به جنگ دشمن بروید و آنها را از بین ببرید.

این بازی با طراحی واقع‌گرایانه خود لذت و هیجان یک جنگ تن‌به‌تن و واقعی را برای شما شبیه‌سازی می‌کند. احمد ال درویش، سخنگوی شرکت تولیدکننده این بازی نیز می‌گوید: ایده این بازی برگرفته از جنگ ۵۱ روزه غزه است و برای تحقق ایده دفاع از سرزمین به‌عنوان یک حق ذاتی است و در ذهن بازی‌کننده، فلسطینیان را به نام قهرمان تداعی می‌کند.

خبرگزاری فلسطینی صفا در مقاله‌ای، این بازی را یکی از مهم‌ترین دستاوردهای فلسطین در راستای برنامه‌نویسی و بازاریابی بازی‌های تلفن همراه عنوان کرد و نوشت: این بازی به تقویت ایده مقاومت در راستای حقوق فلسطینی‌هاست و یک راهبرد برای آزادی مجازی فلسطین است.

نبرد آزادی در دنیای گیمرها

حمله به حیفا

حمله به حیفا

شرکت اصحاب رسانه پویا در ایران نیز بازی «حمله به حیفا» را ساخت.

بازی‌ای که در آن کاربر با موشک‌های ذوالفقار و سجیل در هفت مرحله به شهرک‌های صهیونیستی حمله می‌کند. در این بازی ‌سه‌بعدی اکشن که شامل ۱۲ مرحله است، حفاظت از پادگان‌های نظامی و موشک‌های بالستیک مسئولیت شماست.

پس ازحمله دشمن به مراکز حساس نظامی وهسته‌ای، یگان موشکی کشور باید آماده پرتاپ هزاران موشک دوربرد علیه مواضع دشمن ‌باشد.

شما در نقش پدافند هوایی مسئولیت انهدام انواع تجهیزات دشمن را دارید: هواپیماهای دور پرواز دشمن را با موشک‌های زمین به هوای فوق‌پیشرفته منهدم کنید و هلی‌کوپترهای آپاچی و تانک‌های دشمن که به‌طور وسیعی به مرزهای کشور حمله کرده‌اند را با سلاح‌های پیشرفته خود منهدم کنید، هدف قرار دهید.

تحت‌الحصار

یکی دیگر از بازی‌های موفق که توسط چند جوان فلسطینی و به‌صورت سه‌بعدی ساخته شده است، «تحت‌الحصار» یا در محاصره است. این بازی که اولین‌بار در سایت‌های ایرانی منتشر شد، کاربر را در نقش یک مجاهد فلسطینی نشان می‌دهد که ماموریت دارد بمب‌هایی را که صهیونیست‌ها در مناطق مختلف و ازجمله مسجدالاقصی کار گذاشته‌اند خنثی کند.

البته کار به این آسانی نیست و باید از موانعی بگذرد ... انتشار این بازی که بازتاب گسترده‌ای در جهان داشت آن‌قدر خشم صهیونیست‌ها و حامیان غربی آنها را برانگیخت که بلافاصله سایت سازنده را بسته و حتی در جست‌وجوی گوگل زیر عنوان سایت نوشتند که این سایت به‌علت ترویج خشونت و تروریسم بسته شده است! این بازی ۳۰ مگابایتی که در مورد دفاع از فلسطین است درحالی عنوان تروریستی و ترویج خشونت گرفت که بازی‌های آمریکایی که پر از خشونت و خونریزی است و در آن به کشورهای مسلمان حمله می‌شود ترویج آزادی و نجات جهان لقب می‌گیرد.

آزادسازی فلسطین

یک گروه از سازندگان آماتور بازی‌های رایانه‌ای در نوار غزه، بازی رایانه‌ای آنلاین تولید کردند که در آن، بازیکنان برای آزادسازی مجازی فلسطین تلاش می‌کنند و تجهیزات مقاومت را علیه رژیم اشغالگر قدس ارتقا می‌دهند.

در این بازی که «آزادسازی فلسطین» نامیده شده است، بازیکنان می‌توانند به تبادل اسرا بپردازند، تسلیحات بخرند و حملاتی را علیه رژیم صهیونیستی ترتیب دهند. براساس نظر سازندگان بازی، آنها قصد دارند ضمن افزایش آشنایی با سلاح‌ها یک حس قوی مقاومت مسلحانه را در میان کودکان فلسطینی بسط دهند. کرم حسین(سازنده بازی) در مصاحبه با شبکه اسکای‌نیوز عربی بیان داشته ایده ما این است که روحیه مقاومت را در میان پسران و دختران فلسطینی گسترش دهیم. همچنین او در مصاحبه با شبکه القدس‌العربی در ۱۹اکتبر۲۰۱۴، نیز گفته بود: «این بازی نشان می‌دهد که جوانان فلسطینی یا در واقع همه فلسطینیانی که روی حقوق ازدست رفته خود مذاکره می‌کنند، نمی‌توانند به نتیجه مثبتی برسند. زبان سلاح، مؤثرترین چیز در مقابل اسرائیلی‌هاست.»

این بازی نیز خیلی سریع عصبانیت صهیونیست‌ها را به‌همراه آورد. وب‌سایت «هاآرتص۱» در متنی این بازی را تلاش برای استفاده از زور به جای دیپلماسی عنوان کرد. سایت اخبار ملی اسرائیل۲ نیز در تحلیل خود از این بازی نوشت: این بازی کودکان فلسطینی را به استفاده از مقاومت برای نابودی اسرائیل تشویق می‌کند.

نبرد آزادی در دنیای گیمرها

لیلا و سایه‌های جنگ

لیلا و سایه‌های جنگ

«لیلا و سایه‌های جنگ» یک بازی با داستانی غمگین و تأثیرگذار از رشید ابوعیده، بازی‌ساز مستقل فلسطینی برای اندروید است که سال ۱۳۹۵ به‌صورت رایگان عرضه شد. این بازی در سبک ماجراجویی و اکشن با داستانی واقعی در رابطه با موضوع جنگ در فلسطین است و درباره دختری به اسم لیلا است که همراه خانواده‌اش در نوار غزه زندگی می‌کند.

با حمله صهیونیست‌ها و کشتار مردم مظلوم نوار غزه، شرایط برای ساکنان غزه بسیار دشوار می‌شود و لیلا و خانواده‌اش سعی می‌کنند خود را از مهلکه جنگ و حملات نیروهای اشغالگر اسرائیلی نجات دهند.

بازی صحنه‌های ناراحت‌کننده‌ای از روایت جنگ و مقاومت در سرزمین‌های اشغالی است. سبک بازی لیلا و سایه‌های جنگ به نوعی یادآور بازی‌های مبتنی بر لیمبو است و سازنده این بازی تلاش کرده تا حملات موشکی صهیونیست‌ها به غزه و کشته و مجروح شدن فلسطینی‌ها ساکن این منطقه خصوصا زنان و کودکان را با فضای برزخی گونه بازی‌های سبک لیمبو برای مخاطب تداعی کند.

روباه پیر و حمایت دوباره از اسرائیل

در برابر این حجم از بازی‌های رایانه‌ای آزادیخواهان که عمدتا خودجوش، با سرمایه شخصی یا بودجه‌های بسیار اندک ساخته شده‌اند رژیم اشغالگر با همراهی شرکت‌های انگلیسی در تلاش است از این قافله عقب نماند و طراحی و بازی‌سازی را به عنوان یک اولویت در برنامه‌ها مدنظر قرار دهد.

ارزیابی‌های مشترک سازمان غیرانتفاعی GameIS مستقر در تل‌آویو و شرکت چندملیتی بریتانیایی Deloitte درباره توسعه صنعت بازی‌های دیجیتالی در اسرائیل طی پنج سال گذشته نشان می‌دهد که این کشور در حال برنامه‌ریزی جدی در موضوع توسعه بازی‌های ویدئویی در سطح جهان است.

بر اساس گزارش این دو موسسه، درآمد اسرائیل از صنعت بازی‌های دیجیتال در سال۲۰۲۱ میلادی به ۸.۶میلیارد دلار رسیده که با درآمد یک میلیاردی سال ۲۰۱۶ فاصله زیادی دارد؛ تغییری که نشان دهنده رشد متوسط سالانه ۵۴درصدی این صنعت و رشد ۷۶۰ درصدی طی پنج سال است. اسرائیل در این مدت در کنار تلاش برای حذف بازی‌های فلسطینی‌ها از بستر مجازی، با ساخت بازی‌هایی که حتی عنوان آنها هم روشن کننده جنایتکار بودن صهیونیست هاست مثل، حماس را بزن، غزه را بمباران کن و... اراده‌اش را بر همسوکردن افکار عمومی با افکار و اقدامات جنایتکارانه خود قرار داده است.

از این رسانه غفلت نکنیم

بپذیریم یا نپذیریم درحال حاضر با وجود رسانه‌های قدرتمندی همچون بنگاه سخن‌پراکنی بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، آسوشیتدپرس و کانال‌های ارتباطی تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و... که تمام ماموریت‌های آنها حول سیاست‌های غرب است، آزادیخواهان در عرصه رسانه‌های ارتباطی اعم از خبرگزاری، روزنامه، فضای مجازی و... توان مقابله با رسانه‌های قدرتمند جهان را ندارند.

این عقب‌ماندگی نیز ماحصل بیش از یک قرن بی‌برنامگی و بی‌هدفی رسانه‌ای بوده‌است. به نظر می‌رسد با تجربه تلخ اما مفیدی که در عصر حاضر در برابر قدرت رسانه‌های غربی داشتیم در عصر بازی‌ها که بی‌شک در فضایی متفاوت دوران طفولیت خود را می‌گذراند، بتوانیم قدرتمند ظاهر شویم. بی‌شک لازمه آن با سرمایه‌گذاری مناسب، نقشه راه دقیق، برنامه‌ریزی درست و قابل دفاع و بهره‌گیری از نیروهای متخصص و توانمند است.

وقتی حقایق وارونه جلوه داده می‌شوند

رسانه‌ها یکی از مهم‌ترین ابزار درکنترل چالش‌های جهانی و جهت‌دهی به افکار و ذهنیت مردم در جهان امروز هستند. رسانه‌ها هم می‌توانند افکار عمومی را نسبت به مسأله‌ای حساس و هم این‌که نسبت به قوم یا مسأله‌ای تخریب کنند.

درنهایت آنچه که امروز هم در شرایط کنونی منطقه مشاهده می‌کنیم تأثیرات رسانه‌های غربی بر اذهان مردم به خوبی مشهود است. این رسانه‌ها براساس تحلیل‌های منصفانه اخبار را منتقل نمی‌کنند یا این‌که بخشی از اخبار را برجسته می‌کنند و بخشی دیگر را کمرنگ جلوه می‌دهند.

بی‌شک ضعف اطلاع‌رسانی و فقدان قدرت رسانه‌ای جبهه فلسطین و حتی در گستره‌ای وسیع‌تر جبهه اسلام در چند دهه گذشته علت اصلی نادیده گرفتن ظلم و ستمی است که به فلسطینی‌ها روا شده است. رژیم اشغالگر از هر رسانه‌ای برای وارونه جلوه دادن جنگ استفاده می‌کند ودست به دامان کارتل‌های بزرگ خبری نیز می‌شود، هم به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری دست می‌آویزد و هم فضای مجازی را در اختیار دارد. آنها با چنین قدرت رسانه‌ای حتی از ابزار کلاسیک تبلیغی هم غفلت نمی‌کنند و ازشیوه‌های منسوخی چون طراحی و نصب پوستر در اماکن مختلف برای به انحراف کشاندن افکار عمومی و مظلوم جلوه دادن خود غافل نیستند.

امروز زنگ هشدار برای رسانه‌ای به صدا درآمده است که ارتباط زنجیره‌ای زیادی با رسانه‌های قبلی ندارد و می‌توان با تمرکز درست روی آنها هم خودرا به عنوان یک قطب در جهان معرفی کرد و هم در مسیر فرهنگ‌سازی و آموزش بهترین استفاده را ازآنها کرد.

فراموش نکنیم که درحال حاضر بازی‌سازان نخبه زیادی در کشور هستند که متاسفانه به دلیل عدم حمایت ازسوی مسئولان دل به حمایت‌ کمپانی‌های بزرگ می‌دهند و حتی مهمان ویژه کشورهای همسایه می‌شوند.

سرمایه‌گذاری مناسب، حمایت از بازی‌سازان ومتخصصان این عرصه، ایجاد زیرساخت‌های مناسب و از همه مهم تر طراحی یک برنامه مدون و یک نقشه راه، می‌تواند در این مسیر کمک شایانی باشد.

غرب حامی همیشگی اسرائیل

یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد بازی‌های رایانه‌ای به‌واسطه تمرکز کامل مخاطب بر آن این است که می‌تواند به‌راحتی به محلی برای تبلیغات یا نمایش تفکرات خاص سیاسی و مذهبی تبدیل شود. وجود این پتانسیل ویژه باعث شده است که هر کشوری به‌راحتی بتواند این صنعت نوپا و سودآور را در اختیار خودش درآورد و به کمک آن به تبلیغ افکار سیاسی خودش بپردازد.

از جمله گروهی که از همان ابتدای شکل‌گیری صنعت بازی‌های رایانه‌ای توجه ویژه‌ای به آن نشان داد، رژیم اشغالگر قدس بود که در حال تبدیل به یکی از قطب‌های بازی‌سازی در جهان است.

تاسیس شرکت‌های مختلف بازی‌سازی و ایجاد نفوذ در شرکت‌های معتبر بازی‌سازی غیراسرائیلی با حمایت ویژه دولتمردان غربی از جمله آمریکا و انگلیس از جمله گام‌هایی است که این رژیم برای تبلیغ افکار خود و مظلوم‌نمایی در بازی‌های رایانه‌ای به آنها روی آورد.

به عنوان نمونه، سری بازی «متال گیر۱» توسط یک شرکت ژاپنی به نام «کونامی۲» و تحت نظارت کارگردان ژاپنی مشهور آن یعنی «هیدئو کوجیما۳» طراحی شده است. در این بازی شاهد حضور سه شخصیت یهودی به عنوان یاران قهرمان در بازی هستیم که «اسنیک۴» قهرمان و شخصیت اصلی بازی بدون کمک این سه شخصیت، حتی نمی‌تواند یک مأموریت را به پایان برساند.

یهودیان توانسته‌اند به همین شکل و با ایجاد نفوذ در تیم‌های طراحی و ساخت بازی‌های رایانه‌ای، شخصیت‌هایی یهودی و قهرمان خلق کنند و به فریب افکار عمومی بپردازند. رژیم صهیونیستی همچنین با همکاری سازمان «آی‌جی دی‌ای۵» تلاش کرد تا با جذب استعدادهای خاص بازی‌سازی و طراحی شخصیت، صنعت بازی‌سازی خودش را ارتقا دهد و بتواند تا آنجا که می‌شود این صنعت را تک‌قطبی و به سمت و سوی خودش بکشاند.

سازمان «گیم آی‌اس» نیز سایتی مخصوص برای نشر اخبار و معرفی بازی‌ها و شرکت‌های بازی‌سازی اسرائیلی دارد. این سازمان به طور خاص، تمام اخبار مربوط به حوزه بازی در رژیم اشغالگر قدس را پوشش می‌دهد و سعی می‌کند با جمع‌آوری اطلاعات و برگزاری کنفرانس‌های مختلف و دعوت از بازی‌سازان مطرح جهان، بازی‌سازان یهودی را در امر بازی‌سازی تقویت کند.

ساختمان اصلی این سازمان در تل‌آویو، پایتخت رژیم صهیونیستی قرار دارد و بیش از ۵۰کارمند اسرائیلی در آن مشغول به کار هستند. براساس اطلاعات به دست آمده، شرکت‌هایی نظیر «نوکیا» و «مایکروسافت»، اسپانسرهای‌مالی کنفرانس‌های‌سازمان گیم‌آی‌اس هستند وشرکت‌های بازی‌سازی‌ای از قبیل شرکت «سی‌دی پراجکت۷» و «آی‌جی دی‌ای» نیزبه‌عنوان همکاران این کنفرانس‌ها مطرح هستند.

قدرت نفوذ صهیونیست‌ها تا آنجاست که حتی اجازه انتشار بازی‌های رایانه‌ای مخالفان خود را نمی‌دهند و گوگل درزمینه‌های مختلف ازجمله حذف بازی‌های منتشرشده در گوگل‌پلی همکاری دائمی با آنها دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس