1

فرقانیسم جدید این بار با عبور از دستورات ولایت‌فقیه و ایجاد شکاف‌های عمیق و بالا بردن کینه‌های قدیمی مسیر خود را هموار کرده است.

سرویس سیاست مشرق- بعد از شهادت شهید مطهری به دست گروه فرقان، با جمعی از دوستان نشستیم و گفتیم که نمی‌شود بنشینیم و هرروز مغزهای متفکر ما را بزنند، خوب است گروهی درست کنیم و به تعقیب و مراقبت فرقانی‌ها بپردازیم، هدفمان هم حذف یک جریان سیاسی مسلح نبود، قرارمان آن بود تا آن‌ها را به پوچی برسانیم تا ریشه آن خشک شود. این جمله را ناطق نوری در خاطرات خود درباره گروهک فرقان نوشته است.

فرقانی‌ها و قربانی‌های آن‌ها در ساحت تاریخ معاصر ایران سرنوشت عجیبی دارند، گروهی که مانند منافقین ریشه‌های ناسالمی نداشت و تا لب خط اعدام برخی از آن‌ها ذکر می‌گفتند اما در میزان خطا به‌جایی رسیده بودند که به‌جای ترور خط امامی‌ها، تفکر امام را زیر ضرب برده بودند.

فرقان پس‌ازآنکه استاد انقلاب مرتضی مطهری را به شهادت رساند تحت عملیات اطلاعاتی قرارگرفته و مسیر ترددشان در کنترل بود و برخی خطوط ارتباطی آن‌ها نیز شنود می‌شد اما در کمال تعجب نه‌تنها ماشین ترور از کار نیافتاد بلکه مدتی بعد آن‌ها مفتح را نیز شهید کردند.

محسن رضایی فرمانده سابق سپاه درباره ویژگی‌های خاص فرقان نوشته است که آن‌ها برخلاف سایر جریان‌های تروریستی عمل می‌کردند، شب تصمیم می‌گرفتند و صبح آن را اجرا می‌کردند، مثلاً اگر امشب تصمیم می‌گرفتند فردا یکی را بزنند حتماً این کار را می‌کردند. مثل قبل از انقلاب نبود که ما اگر می‌خواستیم عملیاتی انجام دهیم، می‌بایست پنج شش ماه کار شناسایی انجام دهیم. دلیل سرعت عمل گروه فرقان این بود که در ماه‌های بعد از پیروزی انقلاب سیستم امنیتی و دفاعی کشور به‌هم‌ریخته بود و مسئولان و عناصر کلیدی انقلاب محافظ نداشتند.

نشانه‌یابی آغاز ترورهای شخصیتی پس از انتخابات! / بازگشت دوباره نئوفرقانی‌ها به صحنه سیاست ایران چه معنایی دارد؟

زهر ترور شخصیتی، داغ ترورهای خیابانی

بعد از شهادت آیت‌الله مطهری، برخی به فکر افتادند که باید از شخصیت‌ها محافظت شود. بااین‌حال، جوّ انقلابی و روحیه شهادت‌طلبی به دوستان اجازه نمی‌داد که به فکر محافظ باشند، فرقان نیز بدون فکر ترور شخصیت‌ها را در دستور کار داشت.

فرقانی‌ها ویژگی خاصی داشتند، آن‌ها اگر دستشان می‌رسید ترور فیزیکی می‌کردند و اگر هم شخص موردنظر در دسترسشان نبود در نشریات خود او را ترور شخصیتی می‌کردند، اکبر گودرزی در اعترافات خود نوشته است که گاهی اثر ترور شخصیتی از ترور فیزیکی هم بالاتر بود.

حسن اقرلو یکی از رهبران گروهک فرقان در دادگاه اعتراف کرد که تشکیلات او دچار چنان جمودی شده بود که هر کس با نظرات آن‌ها هم‌خوانی نداشت باید از میان برداشته می‌شود، عضو ارشد فرقان گفته است:

هرکسی که با زر و زور و تزویر هم‌عقیده باشد را باید از میان برداشت، ما لیستی تهیه‌کرده تا هرکسی که به آرمان انقلابی معتقد نباشد را از میان برداریم؛ به دو شیوه هم این کار را می‌کردیم؛ برخی مثل (شهیدان) مفتح؛ مطهری و قرنی را با اسلحه و برخی دیگر را در نشریاتمان ترور شخصیتی می‌کردیم؛ معتقد بودیم که خرد کردن شخصیت این نیروها باعث حذف آن‌ها می‌شود!

فرقانی‌ها سیاست را از دریچه چشم خود می‌دیدند برای همین از نگاه آن‌ها افرادی چون شهید مطهری مظهر اشرافیت محسوب شده و باید حذف فیزیکی می‌شدند، فرقانی‌ها در نشریه خود ابتدا قربانی‌ها را خردکرده و سپس ترور می‌کردند. درست مانند وقتی‌که شهید مطهری بعد از ۱۵ سال اجاره‌نشینی در جنوب شهر با کمک دوستانش خانه‌ای در قلهک خرید، گودرزی ایشان را به داشتن خوی اشرافی متهم کرد و بعد از راه انداختن هجمه‌های سنگین به شهادت رساند، این خانه و اشرافی‌گری یکی از جرم‌های مطهری بود تا فرقانِ کج‌اندیش، خون او را بر زمین بریزند.

فرقانی‌ها می‌گفتند که مطهری سوار بنز شده و در بالای شهر تهران زندگی می‌کند و این ویژگی همان خوی اشرافیت طاغوتی است، منافقین هم در کنار فرقان هم شیوه را پیش‌گرفته و شهید بهشتی را متهم به زندگی اشرافی می‌کرد، سرنوشت هر دو آن بود که خون پاکشان کف خیابان‌های تهران ریخته شده و انقلاب اسلامی دو ایدئولوژیست خود را در شبی از دست بدهد.

نشانه‌یابی آغاز ترورهای شخصیتی پس از انتخابات! / بازگشت دوباره نئوفرقانی‌ها به صحنه سیاست ایران چه معنایی دارد؟

جواد اژه‌ای داماد شهید بهشتی می‌گوید:

تبلیغات سنگین منافقین حتی روی اطرافیان هم بی‌تأثیر نبود. روزی ایشان در حال مسواک زدن بود. گفتم میدانم برای شما تفاوتی میان این منطقه و آن محله شهر نیست؛ پس بیایید این خانه در شمال را شهر بفروشید و در همسایگی آیت‌الله طالقانی یا خیابان ایران منزلی بخرید تا این هیاهو بخوابد. شهید بهشتی گفتند که ارزش این دنیا برای من به‌اندازه همین مسواک است؛ آیا چنین متاعی ارزش آن را دارد که به خاطرش مردم را فریب دهم؟ مردم باید ما را همان‌طور ببینند که هستیم؛ نه آن‌طور که آن‌ها می‌پسندند...

گروه فرقان که خودش را ازنظر فکری مرید توهمات ذهنی علی شریعتی می‌دانست و معتقد بود که مبارزه با زر، زور و تزویر پایه‌یک انقلاب است؛ این گروه معتقد بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله «عدالت اجتماعی» حل‌نشده و باید دوباره انقلاب کرد. اکبر گودرزی دریکی از یادداشت‌های باقی‌مانده نوشته است که باید آن‌قدر چرخه ترور ادامه پیدا کند؛ تا نظام سقوط کرده و گروهی صاحب عدل حاکم شود.

سطح انحراف فکری در گروه فرقان به حدی بود که امام (ره) خود به صحنه آمده و اولین فردی که به مبارزه با تفکر الحادی فرقانیسم پرداخت شخص اول انقلاب بود، حضرت امام درباره سطحی‌نگری و خوی خشونت‌طلبی مشتی دگم‌اندیش سطحی بین در پیامی می‌فرمایند:

اکنون دشمنان انقلاب با سوءقصد به شما که از سلالهٔ رسول اکرم و خاندان حسین بن علی (ع) هستید و جرمی جز خدمت به اسلام و کشور اسلامی ندارید و سربازی فداکار در جبههٔ جنگ و معلمی آموزنده در محراب و خطیبی توانا در جمعه و جماعات و راهنمایی دلسوز درصحنهٔ انقلاب هستید، میزان تفکر سیاسی خود و طرفداری از خلق و مخالفت با ستمگران را به ثبت رساندند. اینان با سوءقصد به شما عواطف میلیون‌ها انسان متعهد را در سراسر کشور بلکه جهان جریحه‌دار نمودند. اینان آن‌قدر از بینش سیاسی بی نصیب‌اند که بی‌درنگ پس از سخنان شما در مجلس و جمعه و پیشگاه ملت به این جنایات دست زدند و به کسی سوءقصد کردند که آوای دعوت او به صلاح و سداد در گوش مسلمین جهان طنین‌انداز است. [۱]

نشانه‌یابی آغاز ترورهای شخصیتی پس از انتخابات! / بازگشت دوباره نئوفرقانی‌ها به صحنه سیاست ایران چه معنایی دارد؟

قربانی‌های فرقان محصول تحلیل‌های خونین و کور!

فرقان در سال ۵۶ با تدوین دیدگاه‌های ایدئولوژیک و انتشار تفاسیر قرآن خود به‌عنوان یک گروه پا به عرصه وجود گذاشت. ازآن‌پس علاوه بر تلاش برای پیگیری کارهای ایدئولوژیک، به درک و تحلیل شرایط سیاسی جهان و طرح استراتژی جنگ مسلحانه علیه رژیم شاه پرداخت، درواقع فرقان رسالت خود را در مرحلهٔ نخست تدوین ایدئولوژی و سپس تلاش برای تحقق آن می‌دانست.

گودرزی در دادگاه در مورد چگونگی تشکیل فرقان می‌گوید:

ما از ابتدایی که شروع کردیم، چهار پنج نفر بوده‌ایم، مسائل فکری و اعتقادی و سیاسی را با همدیگر مطرح و تحلیل می‌کردیم و نتیجه‌گیری‌هایمان را به‌صورت کتاب‌های ایدئولوژیکی یا به‌صورت نشریات سیاسی منتشر کردیم. سیر کار ما این‌چنین بوده است. [۲]

البته سرعت تحولات در سال ۵۷ به این گروه فرصت نداد تا دست به اقدام جدی علیه رژیم شاه بزند، به خاطر ضعف ساواک در دو سال آخر حکومت پهلوی و عدم فعالیت جدی این گروه، ردی از فرقان در اسناد ساواک به دست نیامده است و اولین فعالیت فرقان نه مربوط به مبارزه با شاه بلکه در واکنش به یکی از اطلاعیه‌های شهید مطهری است.

اطلاعیهٔ دیگر فرقان به مناسبت تظاهرات قم و تبریز صادرشده است. فرقان در این اطلاعیه «ضمن احترام به خون بی‌گناهان» آتش قلم خود را به‌سوی روحانیت گرفته بود، در این دوره فرقان بر تز «اقتصاد منهای نفت – اسلام منهای روحانیت» را که پیش‌تر شریعتی مطرح کرده بود صحه گذاشت و آن را در جامعه ترویج می‌کند. [۳] فرقان خود را ادامه‌دهندهٔ راهی می‌دانست که شریعتی آغاز کرده بود.

گودرزی در پاسخ یک پرسش درباره این‌که آیا شما ادامه‌دهنده راه شریعتی هستید یا نه؟ می‌گوید: فرقان کوشش داشت که افکار و اندیشه‌های شریعتی را هم ترویج کند، اگر این امر معنایش ادامه دادن راه شریعتی می‌باشد، آری ما ادامه‌دهندگان راه او بودیم.

نشانه‌یابی آغاز ترورهای شخصیتی پس از انتخابات! / بازگشت دوباره نئوفرقانی‌ها به صحنه سیاست ایران چه معنایی دارد؟

او در پاسخ به پرسشی دربارهٔ تشکیل گروه فرقان می‌نویسد:

فرقان جریانی [است] که با بهره‌گیری از برداشت‌های درست مؤمنان به خداوند، در طول تاریخ و به‌ویژه شهید شریعتی شکل‌گرفته است.

در نگاه فرقان توحید فقط وحدانیت خدا و هستی نیست، فقط نمود خارجی جنگ سراسری و دائمی موجودات برای حل تضادها و راه یافتن به تکامل برتر و والا نیست، توحید اندیشه‌ای است برای تعریف سیر حرکت موجودات در دل این تضادها به‌سوی الله که نقطهٔ نهایی تکامل است، توحید نفی ظالمان و مشرکان و کافران هم هست. ظلم به شرک و کفر و به فقر اکثریت و غنای اقلیت می‌انجامد. پس مبارزه علیه ستمگران عین توحید است و...[۴]

حمیدرضا نقاشیان روایت بسیار قابل‌تأمل و دقیقی درباره ماهیت فکری فرقانیسم ارائه داده و در شرح چگونگی آشنایی‌اش با گروه فرقان می‌گوید:‌

قبل از انقلاب گروه‌های مذهبی فعال و مبارز برای جوانان جذابیت داشتند. در غرب و شمال و اطراف تهران هم جلساتی با رهبری جوان پرشوری که تحصیلات حوزوی بسیار اندکی داشت تشکیل می‌شد که توانسته بود بچه‌های تحصیل‌کرده و بعضی از بچه هیئتی‌ها را جذب کند. من تقریباً به تمام کانون‌هایی که در آن‌ها مسائل مبارزاتی مطرح می‌شدند، سرک می‌کشیدم. بعد از شرکت در این جلسات حس کردم یک جای کار می‌لنگد. موضوعات مشکوک فکری مطرح‌شده در آن جلسات را با شهید عباسعلی ناطق نوری مطرح کردم و توسط ایشان به شهید مطهری انتقال یافت و بعد هم چند تا از جزوات آن‌ها را به ایشان دادیم. شهید مطهری بعد از یک هفته مطالعه روی جزوات فرقان فرمودند این‌ها از مجاهدین خلق هم خطرناک‌ترند و مأموریت دادند تا با شرکت در آن جلسات، درواقع عملکردشان را رصد کنیم و ایشان را در جریان بگذاریم. [۵]

نشانه‌یابی آغاز ترورهای شخصیتی پس از انتخابات! / بازگشت دوباره نئوفرقانی‌ها به صحنه سیاست ایران چه معنایی دارد؟

تحلیل‌های کور و چشم‌های خونین فرقانیسم

فرقان آن‌چنان در تحلیل‌های خونین خود غرق‌شده بود که توانایی شناخت حق از باطل را نیز ازدست‌داده بود؛ این وضعیت به چنان ابتذالی رسید که اکبر گودرزی سرکرده فرقه حتی در شناخت دوست از دشمن نیز دچار افراط‌وتفریط شده تا جایی که در جنگ تحمیلی میان ایران و رژیم بعثی عراق کنار دشمن قرار گرفت.

این گروهک تروریستی پس از آغاز جنگ تحمیلی در دفاع از رژیم بعث، حضور جوانان و نیروهای بسیجی در جبهه را مخالف «عدالت‌طلبی» می‌خواند.

گروهک فرقان دراین‌باره نوشته است:

بیش از چهار ماه است که از جنگ ضدمردمی بر ایران و عراق می‌گذرد و در این مدت نظام نه‌تنها ارزش‌های انقلابی خلق مسلمان کشورمان را به باد داده است، ‌ بلکه بیشتر از هر زمان دیگری استقلال، ارزش‌های انقلابی و عدالت‌طلبانه و اخلاقی و اجتماعی خودش را چه در داخل کشور و چه در رابطه با خلق‌های محروم سراسر جهان ازدست‌داده است! [۶]

دگم‌اندیشی و تحلیل‌های یک‌جانبه از سوی فرقان باعث شد تا این گروهک ازنظر تحلیلی کر و کور شود، حسن آقرلو در بازجویی‌های خود دلایل ترور افراد را این‌گونه بازگو می‌کند:

قره‌نی به دلیل عضویتش در باند زور، مطهری به دلیل عضویتش در باند تزویر که همان روحانیت انحصارطلب می‌باشد، رفسنجانی به دلایل بالا، رضی شیرازی به دلایل بالا، دشتیانه به دلیل بالا، لاجوردی به دلیل عضویت در باند زر، مفتح به دلیل عضویت در باند تزویر، مهدیان به دلیل عضویت در باند زر، طرخانی به دلیل عضویت در باند زر...[۷]

نتیجه این دست به سلاح بردن آن بود که دریکی از حساس‌ترین مراحل اولیه شکل‌گیری انقلاب اسلامی، تعداد قابل‌توجهی از نیروهای نهضت به شهادت برسند، ترورهای فرقان مورد تائید منافقین، چریک‌های فدایی، پیکار و جبهه ملی قرار داشت که این مسئله به‌خوبی کور بودن تحلیلی فرقان را در اسناد تاریخی نشان می‌دهد.

نشانه‌یابی آغاز ترورهای شخصیتی پس از انتخابات! / بازگشت دوباره نئوفرقانی‌ها به صحنه سیاست ایران چه معنایی دارد؟

فرقانیسم هرگز نمی‌میرد!

پایه‌گذاران فرقان مردانی در کسوت روحانی بودند که در مساجد، جلسات تفسیر قرآن داشتند؛ کتابی در باب توحید، شرحی بر صحیفه سجادیه و کتاب‌هایی در شرح دعای عرفه و خطبه امربه‌معروف امام حسین (ع) نگاشته بودند و برای قرآن کریم، حدود ۲۰ جلد تفسیر به رشته تحریر درآورده بودند، اما تحلیل‌های کور آن‌ها چنان خسارت سنگینی به انقلاب وارد کرد که برای همیشه درس عبرت شده است، کیش شخصیت چنان بر جان‌های آنان چنگ زده بود که سرکردگان گروه فرقان اعلام کنند بر اساس آیه «فقاتلوا ائمه الکفر» ترور را آغاز کردند.

اما مسئله اصلی آن است که امکان بازآفرینی فرقانیسم همیشه وجود دارد، پس از انتخابات اخیر رفتار برخی از برندگان و بازندگان آن در سطحی بود که گویی از دل تاریخ معاصر انقلاب اسلامی دوباره فرقان متولدشده و در حال بال‌وپر گرفتن است، این جماعت به شیوه فرقانی‌ها «ترور شخصیتی» را برای پیشبرد اهداف خود در نظر گرفته که شیوه موردعلاقه معدوم اکبر گودرزی نیز بوده است، تهمت زدن به رقبا، چرک آمیز کردن فضای سیاسی کشور و دست بردن به شیوه‌های ناجوانمردانه برای حذف رقیب ازجمله اقداماتی بود که تنها منافقین و فرقانی‌ها از آن استفاده کرده بودند و بعدازآن به محاق تاریخ رفته بود.

زنده شدن دوباره فرقانی‌ها زنگ خطری جدی برای آینده انقلاب اسلامی ایران است، فرقان گروهی بود که منافع قبیله‌ای را فرقه‌ای کرده و با تمسک به آن حریفان را حذف می‌کرد، این بی‌مرامی تا جایی پیش رفت که فرقان در التقاط فکری با جنایتکارانی چون صدام هم‌ردیف شد، رفتار نئوفرقانی‌های جدید نیز به شباهت به اسلاف خود نیست، آن‌ها نیز با پیچیده‌ترین روش‌های سیاسی در تلاش هستند تا رقیب را ترور شخصیتی کرده و از صحنه بیرون کنند، فرقانیسم جدید این بار با عبور از دستورات ولایت‌فقیه و ایجاد شکاف‌های عمیق و بالا بردن کینه‌های قدیمی مسیر خود را هموار کرده است، فرقانی‌ها هرگز نمی‌میرند!


[۱] https://www.irdc.ir/fa/news/۳۰۶۳

[۲] کتاب ماه، فرهنگی تاریخی یادآور شماره ۶، ۷، ۸ ص ۲۹۰

[۳] سالنامه فرقان/۱۳۵۷

[۴] جزوه رهروان فرقان صفحات ۵، ۷ و ۱۲

[۵] پرونده فرقان/ تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی

[۶] جزوه رهروان فرقان/ دی ماه سال ۱۳۵۹

[۷] پرونده حسن آقرلو، آرشیو مرکز اسناد انقلاب اسلامی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 129
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 60
  • جلیل IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    231 5
    خوب بفرمایید فرقانی های امروز چه کسانی هستند نام ببرید و مطهری های امروز چه کسی ؟ اسم بیاورید کلی گویی فایده ای ندارد
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      30 6
      سعید محمد را حتی پیش از انتخابات حذف کردند
    • SE ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      167 1
      تحمل تمسک به فساد اقتصادی و سیاسی از طریق قبیله گری و ایجاد اشرافیگری که ثمره اش بی عدالتی و ایجاد جامعه طبقاتی است در فرهنگ شیعه ناب جایی ندارد. لذا ! لطفا با انگ نئوفرقانی عدالت طلبان را از مبارزه با بی عدالتی و قبیله گرایی باز ندارید!
    • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      33 17
      فرقانی های امروز : سعید حجاریان - تاجزاده - حمیدرضا جلایی پور - بهزاد نبوی - محسن هاشمی
    • حمید IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      3 3
      معلومه دیگه
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      4 2
      مجاهدین ساواکی کمونیستهای امریکایی فرقانیهای ساواکی. ؛؛ همه زیر مجموعه ساواک تعریف می‌شوند ؛؛ ثابتی واذناب را دستگیر کنید همه چیز مشخص میشود
    • IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      9 4
      موافقم که این مجلس در قیاس با قبایل اقدامات مفید زیادی انجام داده و انکارش بی انصافیست ولی الان هم راست هم چپ گر گرفته اند هر روز با توهین کام مردم را تلخ می کنند مشرق مراقب بازار باشید افساد طلبان دارند قیمت ارز و سکه را هر لحظه بالا می برند و از دعوای شما لذت می برند
    • IR ۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      0 0
      دیدی مریضی فرقان و.. کوفت
    • رضا IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      5 2
      لابد حمید رسایی است!!! بنده بالای ۱۵ ساله مشرق رو دنبال میکنم.
  • تحلیلگر IR ۱۲:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    40 11
    خجالت بکشید...!
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    15 4
    فرقانی ها خودشان هم نمی دانند چی کار می کنند .
  • محسن IR ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    139 1
    به نظر شما هر فردی منتقد نمایندگان مجلس یازدهم باشه جزو فرقان هست؟ من سری قبل هم اینسری به قالیباف رای دادم ولی برام سوال هست؟ شما که فرقانی نیستی به بنده جواب بده: 1-چرا مجلس یازدهم نتوانست قیمت پراید را از 400 میلیون به قیمت واقعی آن 100 میلیون کاهش دهد؟ (به نظر بنده خوب باید حقوق نجومی مدیران سایپا و ایران خودرو از 300 تومن اضافه رو دوش مردم تامین بشه) 2-چرا نتوانست حقوق و مزایا کارکنان را بر اساس یک چارت پرداخت کند الان شرکت گازی50 حقوق بگیره یه فرد زحمتکش در اداره دیگه 6 تومن! (برای اینکه خوب نمیشه!!!) 3-این قانون حمایت از افشاگران فساد رو یکبار مطالعه کنید چرا اینقدر قانون پر ابهام و غیر اعتماد زا هست 4-قانون برخورد با بی حجابان فقط تبلیغاتی شد و هیچ خروجی نداشت... و دهها مورد دیگه... برادر من برای همین هست ما منتقدیم و دلسوز مجلس
    • DE ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      7 60
      انتقاد و دلسوزی یک مطلب است ولی «تهمت زدن به رقبا، چرک آمیز کردن فضای سیاسی کشور و دست بردن به شیوه‌های ناجوانمردانه برای حذف رقیب»، کاملاً مطلب دیگری می باشد.
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      4 120
      اولا که پراید باید حذف بشه دوما قانون حمایتگر از گزارشگران فساد خوب بود سوما قانون حجاب و عفاف تو شورای نگهبان هست. چهارما تو هنوز نمیدونی انتقاد چیه و گروه فرقان چیه
    • حسين IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      4 83
      ميشه بفرماييد چطوري قيمت واقعي پرايد را حساب كرديد آقاي داشنمند؟؟؟
    • محسن IR ۱۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      43 0
      در جواب به دوستانی که جواب مطلب بنده رو دادند: 1- برادر منظور از پراید همه ماشینهای تو رده اون هست که انصافا 100 تومن هم نمیارزه و فقط به خاطر هزینه های الکی سربار ناشی از سوء مدیریت و یه مشت مدیر نجومی بگیر تو این شرایط شیرتوشیر این دو شرکت و دلالا تونستن قیمتشو بالا بکشن و صدایی از مجلس یازدهم در نیومد، چطور گوشت گرون میشه برای تنظیم بازار وارد میکنن ولی برای ماشیون لال شدند و صدایی ازشون در نیومد!!! بابا برای همین به رسایی رای دادیم چون صریح و شفاف خالی بندی رو رو کرد 2- گفنتی قانون حمایت از گزارشگران فساد خوبه!!! انصافا یه بار از اول تا اخرش بخون اولا گزارشگر صریح معاف نشده یعنی هر لحظه یه داستان میتونن براش درست کنن دوما مردم و بخش خصوصی رو به هیچ گرفتن چند مورد از فساد دولتی رو فقط در بر میگیره سوما اگه نتونی ثابت کنی برای خودت داستان میشه یعنی خدایی خودت قضاوت کن این قانون تبلیغاتی و مسخره نیست؟ 3-گفتی قانون حجاب تو شورای نگهبانه، برای یکی بگو خدا شاده خبر نداشته باشه ما تو مجلسهای قبل قانون 20 دقیقه ای داشتیم تصویب شده 2 ساله شهر شده ... خونه هنوز داری بررسی میکنی برادر من منتقدین فرقانی نیستن دلسوزن...
  • تحلیلگر IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    153 3
    شورش یک اقلیت علیه رای مردم در انتخابات مجلس...!
  • تاریخ نگار مستقل IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    22 20
    گروه جنایتکار فرقان یکی از گروههای تروریستی بصورت غیر مستقیم زیر نظر : اکبر هاشمی رفسنجانی ملعون اداره می شد . او بخاطر قدرت طلبی و جاه طلبی تمام افراد باسوادتر از خودش : امثال : مطهری - بهشتی - رجایی و باهنر - و ... را با ترفندهای مختلف یکی یکی حذف کرد تا قدرت مطلق فقط خودش باشد .
    • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      12 13
      ظاهرا فرقان خود جنابعالی هستی که با تهمت های بی اساس قصد ترور شخصیتی افراد رو داری.
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      3 12
      چه تحلیل بی سندی کردی با این کامنتت
    • علی IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      5 10
      تهمت زدن توسط افراد بی بصیرت و کج فهم و بیسوادی مثل شما ها که مرحوم رفسنجانی را فرمانده گروه فرقان معرفی می کنندخیلی چیز عجیبی نیست.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      9 0
      دقیقا هنوز خیلیا نمی دانند او چه کسی بوده
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      3 5
      حتما دستور ترور خودش را هم شخصا به فرقان داده بود!
    • IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      4 0
      فرقانی ها از نظر اقتصادی کمونیست بودند ولی هاشمی یک غربگرا بود. البته اعتقاد دارم اگر فرقانی ها اعدام نمی شدند احتمالا امروز در صف غربگرایان بودند.
    • حسین IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      1 5
      فرقان در اون زمان هاشمی را ترور کرد اما ناموفق
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      0 4
      جالب اینجاست مثبت های کامنت بیشتر از منفی هاست. یعنی بعضی ها سوراخ دعا رو پیدا کردند. کافیه طرف ببینه به رفسنجانی فحش دادن چشم بسته تایید می کنه بدون اینکه فکر کنه به چی مثبت میده
    • IR ۱۷:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
      1 0
      بعد از این اینکه بسیاری از مردم و مسئولین وقت فهمیدند که ترورهای گروه فرقان توسط : اکبر هدایت و سرپرستی می شوند مکار و روباه صفت با ترفندی جعلی یک صحنه سینمایی و مسخره تحت عنوان ترور خودش توسط گروه فرقان را راه اندازی و در رسانه های وقت آن را برای ردگم کردن شایعه فراوان نمود تا اذهان مردم را منحرف کند.
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    43 8
    این متن را یک ذهن بیمار ضد انقلاب نوشته و خروجی ان فقط اشوب و حذف است..
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    28 7
    این اصلاح طلبا خسته نشدن اینقدر چرت و پرت گفتن. مردم دارن با وضعیت اقتصادی ، لقمه ای که اینا گرفتن دست و پنجه نرم می کنن اونوقت اینها دنبال حرف بیخود زدنن
    • DE ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      7 12
      حتما قرصاتو بشور، کجای متن به اصلاح طلب ها ربط داشت؟
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      5 0
      درسته مشکلات هست ولی مردم بدبخت نیستن
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 1
    انشاءالله همینطور میشه
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    52 4
    یه نفر به اصرار مجری صدا وسیما از قالبیاف اسم برد حالا اونو با دیگر مخالفین قالیباف همه را با گروه فرقان یکی می کنین؟!
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      4 3
      افکار و ذهنیت های مریض دست بالا را دارند
  • IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    20 3
    به جای این گزارش های تحلیلی مسخره گزارشی برای درمان دردهای مردم تهیه کنید
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 2
    نام جدید گروه فرقان چیست؟
    • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      2 3
      جبهه پایداری؟
  • یاسین IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 2
    به نظر می رسد که ریشه های فرقانی به طور کامل خشک نشده ودر طول انقلاب به صور گوناگون گاهی خود نمایی کرده از قتلهای زنجیره ای بگیر تا پروژه خالص سازی و....... بهترین روش مبارزه یا برخورد با اینان فقط گفتگو ومباحثه می باشد . اینان دقیقا از جمود فکری بهره می برند .نیاز به آگاه سازی دارند و متاسفانه از منافقین بدترند .حتی خوارج هم به پای ایشان نمی رسند چون همه در دل نظامند .
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 0
    اینها یک مشت جوانان ابله و نادانی بودند که مثل داعشی ها راحت گول خوردند وجه مشترک این ماجرا ، دستهای پنهانی بود که این افراد را به اسم انقلاب و مبارزه با منحرفان وادار به این اعمال کرد
  • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    17 1
    خجالت چیز خوبی هست
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    8 2
    از امریکا تا کانادا سازمانهای نظر سنجی آنها صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند اگر مردم خبر دار میشدن کار به اینجا نمی کشید
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    17 0
    متاسفانه مقایسه عده ای رانت خوار و دارای خانواده فاسد با مطهری و بهشتی جز نجس کردن نام آن بزرگواران عایدی دیگری ندارد
  • محسن IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 1
    چه سودی از این دوبهم زنی میبرند که شروع کننده یک نزاع عیله یه نماینده مجلس میشند بعد هم دیگران را متهم میکنند به کاری که خودشون شروع کردند!
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
      0 0
      گرفتن تذکر رهبری
  • محمود IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    16 1
    خوبه دیگه! در سطح شهید مطهری آوردین بالا. باریکلا...
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 3
    مخالفت صریح با نظر رهبری جهت تلخ نکردن کام مردم بعد از انتخابات است.
  • مدرس دانشگاه IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 12
    انصافا عملکرد آقای قالیباف را در مورد مدیران زیر دستش ببینید.
  • DE ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 1
    این گروهک تروریستی پس از آغاز جنگ تحمیلی در دفاع از رژیم بعث، حضور جوانان و نیروهای بسیجی در جبهه را مخالف «عدالت‌طلبی» می‌خواند. ----------------------------------------------------------------------------------------- این فرقانی های نادان گمراه خودشان دشمن ملت بودند. اولویت های حیاتی کشور رو نمیتونستن تشخیص دهند.یک عده خودرای و دیکتاتور مزاج مثل داعش عمل میکردند. داعش تا بحال به طرف اسرائیل و امریکا تیری ننداخته. ولی انسان های بی گناه رو بقتل رسونده.
  • FR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    24 2
    الله اعلم ولی با اینکه طرفدار آقای قالیباف هستم آیا اینکه لیستی که ایشان سرلیست بوده یک جا برنده نشده نیازی به این همه سرو صدا داره ؟
  • محمد IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    11 0
    انگار خودش از جمود فکری رنج میبره چون یه عده ای درست یاغلط جگرگوشه های سیاسیش رو نقد کردن
  • محسن IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    40 2
    بجای اینکه بیای نماینده ای که به واسطه فرزندانش مرتکب تخلف شده رو پاسخگو کنی. نماینده هایی رو که علم مبارزه با ویژه خواری و انحصارطلبی رو برداشتن سرزنش می کنی
  • محمد IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    43 1
    جز‌برچسب‌زنی‌چیز‌دیگری‌نیست‌‌
  • مهدی IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    12 4
    وقاحت هم حدی داره.
  • IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    8 5
    لعنت خدا بر اکبر رف که سردسته تروریستها بود .
  • IR ۱۴:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 1
    ذهن فرقانی میتونه داشته باشه!!
  • TR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    58 4
    ..این گروه معتقد بود که پس از پیروزی انقلاب اسلامی مسئله «عدالت اجتماعی» حل‌نشده و باید دوباره انقلاب کرد..... هر چی بودن رو کاری ندارم ، اما این جمله اونارو باید طلا گرفت .
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      7 3
      خودشون فتنه میکنن و مشکلات رو گردن نظام میندازن بفهم
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      4 0
      هنوز حکومت تشکیل نشده طلبکار عدالت بودند
  • ام IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    55 1
    یه سوال داستان پاسپورت چی شد؟ البته اگر مارو جز گروه فرقان حساب نمیکنید
  • IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    3 0
    هدف آخری این پلکان . سفید شوئی اشخاص منحرف ه . و ورود به ساحات امنیتی . فعلا . ابائی ندارند ، هدفی دارند ، چی هست ؟! تازه هم نیست . ده سال قبل یک پرده مشابهات دیده شد . شاید برخی متوجه نباشند از عمق و ادامه .
  • م IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    11 7
    کاملا معلومه داره به جریان رایفی پور و صبح ایران حمله میکنه ..
    • IR ۱۷:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
      6 30
      بحث‌از‌رائفی پور فراتر هست بفهم
  • نادر IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    9 2
    خسته نباشید بابت این همه گوش بفرمان رهبر بودن و اجتناب از حرف دشمن پسند !!!! واقعا جای تاسف داره
  • عمو IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    12 0
    اینکه چه کسی و چه گروهی برای چه هدفی چه کارهایی را به انجام برساند و تغییر و قدرت همه اگر از راه راست خارج شوند اشتباهات راه راست را هم آنطور که طرّاحان اگر موفق شوند خواهد نمایاند و بی عابر . هدف دشمنان اسلام از همان ابتدا از بین بردن اسلام مانند دیگر ادیان الهی بوده .
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    گروه فرقان همین
  • بوشیدو IR ۱۵:۱۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    24 2
    صریح بنویس .چرا خودت رو اذیت می کنی .
  • رضا IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 1
    فرقانی های و تکفیری های امروز همین
  • آرمان IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 0
    اگر به قول شما فرقانی هوایی وجود داشته باشد اینچنین علیه انتخاب مردم قیام میکند
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    13 3
    منظورتون دقیقا کیه؟ رائفی پور ؟
  • رضا IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 2
    واقعا باورم نمیشه
  • آرمان IR ۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    29 2
    بنظرم همین مقاله نمونه یکی از همون جزوات گروهک فرقان برای تخریب و ترور شخصیتی منتقدین هست
  • IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 2
    صحنه گردان تمام این ترورها : اکبر هاشمی رفسنجانی ملعون بود . او بخاطر ثروت اندوزی و قدرت طلبی بسیاری از افراد را از سر راهش با ترور باواسطه و بی واسطه برمی داشت .
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 4
    مردم خیلی بیشتر از آنچه که بتوانید درک کنید فهیم هستند
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    79 2
    عزیزم نه آقای قالیباف و پیروان ایشان شهید مطهری و بهشتی هستند و در حد اون بزرگواران و نه رسایی و امثال رسایی گروهک تروریستی ... اینجور نمیشه که هرکسی منتقد ما باشه برچسب تروریستی بهش بزنند به طیف احمدی نژاد هم چقدر حمله کردید و اونها را جاسوس نامیدید ولی خروجی اش چه بود کمی تعصبات قومی و قبیله ای را کم کنید
  • IR ۱۷:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 77
    اعضای جدید فرقان همین حجاب بانها و آمران به معروف و ... هستند . در دروازه مشخصه بیخود دنبال سوراخ سوزن نگردید
  • سعید IR ۱۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    138 2
    هر کس با رانت و فساد از انقلاب و خون شهدا سوء استفاده کرده یا می کند باطل است و باید مصداق فرقان عمل کرد و این انقلاب را تصفیه و نهالی که کج شده است را راست کرد
  • حسینی کلشتری IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 3
    دیگه شورش رو دراوردین . مردم به این مجلس نقد داشتن بنابراین به تعدادیشون رای ندادن چون لیستی رای دادن رو خلاف شرع دونستن . به همین سادگی . به رسایی نقد داریم که چرا در برابر پرسش های مجری بحث رو عوض نکرد . ولی شما دیگه ول کن نیستین مدام یه تحلیل فاشیستی از انتخابات میدین . بسه دیگه .
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    103 2
    وقتی که در عفلت قوه قصاییه جایی برای رسیدگی به باندبازی ها و مفاسد برخی مسیولان نباشد و فرزندانشان در امریکا تحصیل کنند، انوقت یک نماینده منتخب که صدای مردم عادی و عدالت طلب هست صدایش در تلویزیون در می اید. گیریم که با انگ زدن صدای او را بریدید صدای مردم کوچه و بازار را چه میکنید؟ مردم بهترین تحلیلگر هستند و بچه نیستند که نفهمند. حالا تو بگو نیوفرقانیسم.
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    5 5
    رگه های از انحراف دیده میشود و باید خیلی زود جلوی انحرافات گرفته شود ولی قیاس با فرقان زیاده روی و نادرست است و بازی کردن در زمین آنها است و اتفاقا به آتش تنور فتنه میدمد
  • FI ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 0
    این چه ادبیات غربزده ای است دیگه؟ نوفرقانی‌ها یا نوفرقانگراها و نه نئوفرقانی‌ها. فرقانگرایی و نه فرقانیسم .
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 2
    اگر همه از زاویه نگاه رهبری به امورات نگاه کنیم اینقدر غیرمسئولانه به هموطن و همسنگر خود ولو جوان و خام و ره نرفته باشد تهمت نزده و او را به سمت افراط گرایی هول نمیدهیم. قدری دلسوز باشید.
  • عباس IR ۱۹:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    69 0
    با این همه نشانه های روشن از شکاف های عجیب طبقاتی و رویگردانی عده ایی از خواص و ... از اسلام ناب محمدی و فراموشی جنگ فقر و غنا (بنا به فرموده امام) پناه بردن به تاریخ چیزی جز انحراف افکار از اصل موضوع نیست .
  • مهدی US ۲۰:۰۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    41 3
    واقعا که این اراجیف فقط از ذهن یک فرقانی در توهم تراوش می کند و بس. خجالت بکشید.
  • DE ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    11 63
    آدرس غلط ندید! نئوفرقانی‌ نه بلکه نئوحجتیه، که بند نافشان به صهیونیسم و انگلیس وصل است. آنها برای حل مشکلات اقتصادی هیچ برنامه ای ندارند بلکه جامعه را با درک افراطی از حجاب دو دسته میکنند. باید حواس ها با این ستون پنجم دشمن بود.
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 3
    با بی ارزش کردن پول ملی جبران کردن
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 6
    هی بال بال بزنید!
  • موسوی زنجانی IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 2
    چه ناشیانه آگران دیسمان کردید...
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    7 2
    نتیحه انتخابات گیجش کرده
  • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 2
    چقدر مخالف داره
  • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    57 3
    خدا لعنتتان کند مشرقی ها
  • US ۲۱:۳۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    8 2
    #رسائی
  • IR ۲۱:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 2
    خودت فهمیدی منظورت چیه؟
  • CA ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 2
    همانند گروه هاى فدائيان اسلام گروه هاى موتلفه اصلا اين جماعت با شهادت بزرگ شدند
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    6 0
    پسر گند زده و آبروی نظام رو برده اونوقت این ماییم که به ترور شخصیت متهم میشیم
  • رض IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 2
    تبدیل شدن به شهید مطهری
  • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 2
    نه شرف نه دین
  • IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 2
    باید بازخواست می کردین
  • IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    1 2
    اگه منظورت رائفی پور باشه واقعا
  • رضا IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    4 2
    لابد منظورتون حمید رسایی است!!!
  • IR ۲۳:۴۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    2 57
    شورای نگهبان هنوز هم می‌تواند با رد صلاحیت رسایی و ثابتی و قوه قضاییه با بازداشت اینها و رائفی پور استباه خود را جبران کنند
  • رضا IR ۰۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    1 0
    همکاری و همدلی برای ساخت ایران را تبلیغ کنید.
  • آرمان IR ۰۰:۲۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    18 2
    کاش کمی هم از خدا میترسیدید و از ترور شخصیتی رقبا قدری پروا می کردید.
  • آرمان IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    8 2
    جزوات گروهک فرقان در تخریب شخصیت ها باید لنگ بیندازد
  • امیر IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    31 0
    اینکه با تهمت زدن به رقبای سیاسی آنها را فرقانیسم معرفی کنی هیچ اشکال شرعی و عرفی و قانونی ندارد؟؟؟
  • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    65 1
    چه بلایی بر سر سایت وزین اومده که اونقدر گرفتار رفتار جناحی و باندی در حمایت شده که بچه های انقلابی رو فرقانی میتونه؟
  • پویا IR ۰۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    4 0
    توهمات ذهنی دکتر شریعتی!!!!
  • سیدمحمدمهدی IR ۰۳:۲۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    2 0
    حسبنا الله و نعم الوکیل مرگ بر استبداد منافقین کور دل در شکل جدید و قدیم. وَالْعُلَمَاءُ بَاقُونَ مَا بَقِيَ الدَّهْرُ: أَعْيَانُهُمْ مَفْقُودَةٌ، أَمْثَالُهُمْ فِي الْقُلُوبِ مَوْجُودَةٌ. ننگتان باد . مرگتان باد . که فرقان و نئو فرقانی ها با ضدیت با علم و علماء با تقوا به راستی باعث گمراهی یک جامعه انسانی می شوند و چه امری از این بدتر که دست به جامعه ستیزی بزنی در حدی که چراغ راه و زنده بودن آنها را ازشان بگیری تا بتواند بر جامعه سوار شده و صدمات جبران ناپذیر انسانی بر آنها وارد و به ورطه هلاکت بکشانیشان.
  • علی IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    3 0
    عزیزان من! مادر فرقانی ها در ایران انگلیس است.مخبر و جاسوس آنها که چه کسی را ترور کنید قاعدتآ عوامل نفوذی آنهاست به این دلیل که انگلیس قاعدتآ اشخاص موءثر مثل : قره نی و بهشتی و امامان جمعه موءثر و مطهری را دقیق نمی شناسد.این نفوذیها اثباتآ باید در میان از اسب زین افتاده حکومتی باشند.
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    2 0
    لعنت خدا و رسول الله بر کسانی که به دنبال منافع حزبی هستند به جای منافع ملی
    • IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۶
      1 0
      لعنت ابدی خدا بر اکبر
  • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 1
    جزو خوارج است که همه را تکفیر میکند
  • منتظر IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    1 3
    تعداد مثبت و منفی ها رو تجزیه و تحلیل کنید خیلی چیز ها رو متوجه میشید.
  • علی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 3
    سخت نگیرید
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 2
    روی این جمله فکر کنید
  • IR ۱۴:۱۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 3
    حالا چرا اینقدر مسئله را کش می دهید یک نفر رفته بالای لیست یکی آمده پایین تر چیزی که نشده
  • حسینی IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    این تحلیل را منطبق بر مستندات و مصادیق روشن نیافتم
  • US ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    با این جنگ قدرتی که بر سر پول و رانت و حزب و صندلی درست شده زمینه برا ظهور عوامل خودسر که به دنبال انتقام و حذف فیزیکی رقیبان باشند کاملا احساس میشه
  • وطن DE ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    5 29
    یکی از اهداف انقلاب نیمه دوم دهه 50 "عدالت اجتماعی" بود. پس از قیام بهمن 57 سرمایه داری تجاری همراه با همپیمانان تاریخی شان توانستند از پیشروی انقلاب جلوگیری کرده آنر منحرف کنند و تا سه سال بعد آنرا به شکست بیانجامند. در میان این نیروها که پایان انقلاب را رقم زدند جریانی بود که از دل آنها جریان "اصلاح طلب" امروزی درآمد که همراه با رسانه های زنجیره ای شان کاملاً به پایگاه "غرب" (سرمایه داری امپریالیستی غربی) تبدیل شدند، همان جریانی که برای توجیه سرکوب مخالفانشان، آنها را مزدوران غرب مینامیدند! در آن سه سال صحنه سیاسی جامعه ایران رنگارنگ بود و دشمنان "عدالت اجتماعی" سرکوب را برنامه ریزی کرده بودند. این ترورها تنها توانست روند سرکوب را سریعتر کند ولی علت آن نبود. بطور مثال جریان "آرمان مستضعفین" که نظراً (هر دو جریان هوادار اندیشه علی شریعتی بودند) به "فرقان" نزدیک بود ولی کار نظامی نمی کرد هم سرکوب شد. در این میان جریان نئوحجتیه (جبهه پ) در تمامی این چهار و نیم دهه در همه ارگانها نفوذ کرد و اکنون به مرحله متاستاز رسید و تا ایران را دوباره به پایگاه "غرب" تبدیل نکند از پای نخواهد نشست. نگاه به تبلیغات سوپر "اسلامی" شان در مورد حجاب، فساد، شفافیت (من مخالف شفافیت نیستم)، ... نکنید. آیا وضعیت حجاب اکنون در شهرها، بویژه شمال و شمال غرب تهران "بهتر" از شهریور 1401 شد و یا دستکم "عرفی تر"؟! این جریان ستون پنجم "غرب" در پی زدن زیرآب اعتقادات مذهبی مردم است. یک لحظه تصور کنید چه بر سر اعتقادات مردم میاد هنگامی که میبینند یک حجت الکفری که دو متر کتان بالای سرش پیچانده، میگوید فلان جنازه ای (پدر معنوی همین دارو دسته) موقع شستنش چشمانش را باز کرد (لابد یه چشمک هم زد ؛ مردم شانس آوردند که دوباره بست) ؟! یا آن یارویی که میگفت هاله نوری در سازمان ملل روی سرش راه گم کرده بود انگار که تو دیسکو بود! در خانه اگر کس است، یک حرف بس است. تازه از کجا که "مشرق" آنرا منتشر کند! با همه اختلافاتی که آنها با هم دارند ولی "برادر" همند و بر ضد منند که تنها دغدغه وطن، ایران عزیز را دارد.
  • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    1 0
    ممنون سایت مشرق عزیز که حتی کامنت بنده در نقد خودتون رو سانسور میکنید
  • رضا IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۳
    0 0
    با سلام خدمت همه ملت دلاور ایران که چنین حماسه ای آفریدند !!
  • IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 0
    تسنیم، جوان، فارس
  • IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    0 0
    حالا چی شده که شرق در خصوص فرقان این مقدار قلم فرسای کرده
  • IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۴
    1 0
    همانگونه که داعش توسط دولت آمریکا بوجود آمد گروه تروریستس فرقان هم توسط اکبر به منظور حذف افراد باسوادتر و بانفوذتر از خودش مثل : مطهری - بهشتی و ... تشکیل شد .
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
    1 0
    تمام ترورهایی که گروه فرقان انجام داد با دستور مستقیم اکبر انجام شده است تا قدرت و ثروت را در کشور یک تنه در دست خودش داشته باشد .
    • IR ۱۷:۲۹ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
      1 0
      لعنت خدا بر اکبر
    • IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
      1 0
      اکبر رفسنجانی نکبت از تمام تروریستها مثل : هیتلر - موسیلینی - چنگیزخان - ترامپ - نتانیاهو - صدام - قذافی - کثیف تر و ملعون تر و خبیث تر بود .
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۲
    1 0
    لعنت ابدی خدا بر اکبر
    • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۵
      1 0
      رییس تمام تروریستها اکبر هاشمی رفسنجانی ملعون بود .
  • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۳
    0 0
    فرقانی ها بخشی از همان گروههای انقلابی بودند که مهارشان از دست حاکمان انقلاب در رفت آنها ایدئولوژی جداگانه نداشتند ولی افراد ساده دلی بودند که شعارها را زیادی باور کردند وفکر می کردند که اگر سوء استفاده واشرافیگری ورانت خواری وحقوق های نجومی حرام است برای همه حرام است حتی برای آقایان وآقازاده ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس