کد خبر 1587799
تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۴۰۳ - ۰۳:۰۰
سوخت جایگزین، راه حلی برای کاهش مصرف بنزین

یکی از راهکارها برای کاهش مصرف سوخت، تنوع بخشی به سبد سوخت و از استفاده از سوخت‌های جایگزین مانند CNG و LPG است.

به گزارش مشرق، بهینه‌سازی مصرف سوخت، یک بحث قدیمی است که همواره مطرح بوده است، اما بیشتر به عنوان شعاری که از پیش چشمانمان یا از کنار گوشمان گذشته و رد شده‌اند و حتی دولت‌ها نیز برای جامه عمل پوشاندن به آن، فعالیت‌های چشمگیری انجام نداده‌اند و تنها به طرح‌ها و پروژه‌هایی بسنده کرده‌اند که بسیاری از آن‌ها نیز هرگز اجرایی نشده‌اند؛ اما اکنون وضعیت با سال‌های قبل متفاوت است و کمبود سوخت، مانند یک دُملِ چرکین سر باز کرده و گریبانمان را گرفته است.

به علت وجود منابع عظیم انرژی در ایران، بحث بهینه‌سازی مصرف سوخت، همواره در سطح باقی مانده و برای آن برنامه‌های درستی تدوین نشده، یا اگر هم برنامه‌ای وجود داشته، زیرساخت‌های آن فراهم نبوده و دولت‌ها همواره خیال کرده‌اند هزینه‌ تأمین این زیرساخت‌ها بالاست و بهتر است که سوخت، به همان سبک و سیاق سابق هدر شود!

در حال حاضر اما ایران با ناترازی بنزین مواجه شده است، به این معنا که میزان مصرف، از میزان تولید پیشی گرفته است و این موضوع می‌تواند امنیت کشور را مختل کند و ایران را در وضعیت شکننده‌ی اقتصادی خود، دچار ضعف‌های عدیده‌ای کند.

اگرچه ناترازی بنزین از مرز هشدار گذشته، اما هنوز، راه‌های گوناگونی برای صرفه‌جویی در بنزین وجود دارد که یکی از آن‌ها، استفاده از نفت‌گاز، سوخت دیزل، یا همان گازوییل به‌جای بنزین است؛ در طی عملیات تقطیر نفت خام، پس از نفت سفید برش نفت گاز به دست می‌آید. این برش مخلوطی از هیدروکربن‌های مختلفی است که در مولکولشان بین ۱۴ تا ۲۰ اتم کربن وجود دارد. نفت گاز و یا همان گازوئیل مصارف گوناگونی دارد که مهمترین آنها به عنوان سوخت موتورهای دیزلی و تاسیسات حرارتی است.

انتخاب بین نفت گاز و بنزین برای سوخت اتومبیل شاید در ابتدا دشوار به نظر برسد، اما با شکل‌گیری زیرساخت‌های استفاده از آن، تأثیر قابل توجه آن را بر تجربه‌ رانندگی، میزان مصرف سوخت و کاهش آلودگی هوا شاهد خواهیم بود که همه‌ این مزایا، توجیه خوبی برای استفاده از نفت گاز به جای بنزین است.

موتورهای دیزلی نسبت به موتورهای بنزینی مصرف سوخت بیشتری دارند و به گونه‌ای طراحی شده‌اند که درصد بیشتری از انرژی سوخت را استفاده می‌کنند و میزان هدررفت پایینی دارند که منجر به کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود. این امر موتورهای دیزلی را به انتخابی مقرون به صرفه تر تبدیل می‌کند، به ویژه برای رانندگانی که اغلب مسافت‌های طولانی را طی می‌کنند.

سوخت دیزل چگالی انرژی بالاتری نسبت به بنزین دارد، به این معنی که انرژی پتانسیل بیشتری در واحد حجم دارد. این امر به موتورهای دیزلی اجازه می‌دهد تا قدرت بیشتری از سوخت استخراج کنند و در مقایسه با موتورهای بنزینی به بهره وری و عملکرد بهتر سوخت کمک می‌کند.

به طور کل، مزایای سوخت دیزل شامل کاهش آلودگی هوا، کاهش هزینه‌های سوخت، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش بازدهی سوخت است که ایران با به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای دارنده‌ی انرژی می‌تواند در استفاده از این سوخت پیشرو باشد و با صرفه‌جویی در مصرف بنزین و صادرات مازاد آن، نه تنها ارز آوری داشته باشد بلکه از شدت آلودگی هوا نیز بکاهد اما موانعی از قبیل آماده نبون زیرساخت‌های خاص برای ذخیره و توزیع گاز طبیعی و همچنین محدودیت در تعداد جایگاه‌های سوخت، کشور را از این موهبت محروم داشته و اکنون که با ناترازی بنزین دست و پنجه نرم می‌کنیم، لزوم استفاده از این سوخت بیش از پیش احساس می‌شود.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    2 1
    سلام احترام به عوامل مشرق، الان قیمت بنزین یا گازوئیل که تولید استخراج حمل نقل بیشترین هزینه رو داره دولت میاد ۱۵۰۰ تومن بنزین رو میده اصلا هیچ منفعت هم سودی به اقتصاد کشور هم نداره جز ضرر آخر مجبور به واردات سوخت هزینه گزاف به بودجه کشور اگر قیمت افزایش داشته باشد هر کسی رو وادار به استفاده از خودرو شخصی نمی کند
  • مهران IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 1
    اون کسی که میگه بنزین گرون نشه الان توی تور ترکیه در حال خوشگذرانی هستش وبعد میان اینجا کارشناسی میکنین نباید قیمت بنزین افزایش پیدا کنه چرا الان هزینه تولید یک لیتر برای دولت چند در میاد از مسئولان خواهشمندیم قیمت ها را اصلاح نمایند
  • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    سلام به مشرق .باید سهمیه بنزین را قطع کنن تا استفاده ا سی ان جی افزایش پیدا کنه
  • یاشار IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 1
    سلام احترام به مشرق، توی بی امکانات ترین و نفت خیز ترین کشور ها چرا ارزان به دست مصرف کننده نمیرسه چرا که هزینه تولید و به مصرف بالاترین هزینه رو داره و بعد میایم اینجا برای ثروتمندان که الان توی کاباره های ترکیه عیش نوش میکنن سهمیه بنزین می‌دهیم معنی این کار چیه باید سهمیه بنزین برداشته بشه
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    سلام نماز روزه هاتون قبول درگاه الهی، از مسئولان خواهشمندیم قیمت سوخت را اصلاح کنن و طرح بهینه مصرف هیچ سودی برای صرف جویی و جلوگیری از قاچاق نمی کند فردی که قاچاق کارش هست از یه راه دیگری سوخت رو قاچاق می‌کند
  • فرزاد IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    سلام خسته نباشید به مشرق ،الان بنزین یک لیتر سهمیه مقایسه کنید با بنزین جهانی چند در میاد وقتی که همه اقلام خوراکی کرایه ها.هزینه درمانی افزایش پیدا کرده باید بنزین هم گران بشه دیگه
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
      0 0
      داداش هیچ چی گرون نشده ارزش پول ما از بین رفته
  • امین IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    1 1
    تنها راه نجات مسئله بنزین اصلاح قیمت و برداشتن سهمیه استفاد از گاز سی ان جی هستش تا وقتی که بنزین همین قیمت بماند صرفه جویی نمی‌شود تمام
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    خدا نگذره از هر فرد وجناحی که چوب لای چرخ سیاستها و برنامه ها و طرح های دولت دهم گذاشت. ما بیش از دشمنان داخلی از تمامیت خواهان و طمع ورزان داخلی ضربه خورده ایم.
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    قیمت سوخت واقعی نمی باسد
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    با مصرف بشدت افزایشی صرفه جویی در کار نمی باشد تنها ترین راه فقط افزایش قیمت هست می‌تواند مهار کنه
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    سلام به مشرق،طرف پول نداری پس چرا میری مسافرت از خارج از کشور اونم با بنزین سهمیه یا غیر سهمیه بعد میایی میگی نباید گران بشه گران نشه باید وارد کننده باشیم اصلا هم به سود کشور نیستش
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    الان در حال بنزین را خودمان با سایه مسئولان عزیز اسراف میکنیم اگه بنزین قیمت واقعی مشخص بشه همه رو به سی ان جی میکنن و جلوی واردات گرفته میشه در نهایت صرفه جویی و سود آوری بیشتری برای کشورمان دارد
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    خودم الان از آلودگی هوا، اسم تنگی نفس گرفتم از مسئولان خواهشمندیم قیمت سوخت را افزایش بدهید تا آلودگی هوا کاسته بشه
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    سلام ،بنزین لیتری ۱۰ تومن سهمیه بشه بیست تومن هم ازاد
  • میر حمید IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    عرض ادب به مشرق نیوز ،مسئله بنزین را نمی توان با گفتار و قلم درمانی کرد تنها راه پیشگیری از کمبود بنزین اصلاح قیمت اعمال بشه و برداشتن سهمیه هستش نمی شود که طرف میلیاردر هستش اونم سهمیه بگیره ،
  • باقر IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 1
    تا کجا چه زمان می‌توان بنزین مجانی که برای ثروتمندان سه تومن مقابلش پولی نمی باشد ولی آنطرف مرز لیتری پنجاه هزار تومن میزنه .بنزین آنها با بنزین ما رنگین تر هستش مسئولان عزیز کی تصمیم گیری میکنید
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    بنزین ۳ نرخی،ارز ده نرخی،.....بجز فساد و رانت حاصلی ندارد.باید ارزش ریال در مقابل سایر ارزها مخصوصا دلار تقویت شود،آنهم فقط با تغییر سیاست خارجی و تعامل با دنیا امکان پذیر است،باید مسئولان حقایق عینی داخل و خارج کشور را قبول کنند
  • باقر IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۷
    0 0
    تا کجا چه زمان می‌توان بنزین مجانی که برای ثروتمندان سه تومن مقابلش پولی نمی باشد ولی آنطرف مرز لیتری پنجاه هزار تومن میزنه .بنزین آنها با بنزین ما رنگین تر هستش مسئولان عزیز کی تصمیم گیری میکنید
  • IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    باید تولید خودرو توسط خودروسازان را محدود به تولید خودرو دوگانه کرد و تولید خودروی فقط بنزینی یا گازوئیلی را مشمول جریمه کرد.
    • IR ۰۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
      0 0
      الان توی کشور هزاران ماشین فرسوده و از طرفی تولید انبوه کارخانجات خودروسازی که انبارها دپو شده اند نمی شود که از نو شروع کرد
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۸
    0 0
    باید برای هر کد ملی .چند لیتر بنزین اختصاص داده بشه و سهمیه بنزین حذف بشه
  • IQ ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۹
    0 0
    چرا نمی تونید در حوزه ی مثلا خودرو بگزد فقط به خودروی ایرانی اونهم خانواری دو خودرو کارت سوخت می دیم این طوری بعدش برای خودروی خارجی سوخت را قیمت جهانی مخاسبه کنید بعد هم بریم روی موصوع واردات خودرو با این نگاه ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس