به گزارش مشرق، کانال تلگرامی اشراق در مطلبی با عنوان راهکارهای بحران انسانی در غزه به یادداشت منتشر شده از سوی رافائلکوهن، افسر پیشین اطلاعات نظامی ارتش آمریکا پرداخت و نوشت:
رافائلکوهن، افسر پیشین اطلاعات نظامی ارتش آمریکا و مدیر «برنامه دفاعی» در «مؤسسه رَند» طی یادداشتی بیان داشته که مشکل انسانی در غزه با ارسال کمک از طریق اسکله و چتر نجات حل نخواهد شد و به یک مسیر ترانزیت زمینی پایدار و امن نیاز است.
قبل از جنگ، روزانه ۵۰۰ کامیون از مصر و همچنین مناطق اشغالی وارد غزه میشد که اکنون به دلیل مکانیسم بازرسیهای امنیتی اسرائیل و انسداد مسیرهای دریافتی از مناطق اشغالی، به حدود ۱۵۰ کامیون در روز کاهش یافته است. اما علاوه بر ارسال، توزیع هم مسأله حادی است. زیرا برخی مناطق مانند خانیونس که تحت حمله شدید ارتش اسرائیل قرار گرفته، هیچ سهمی از این کمکهای ارسالی ندارند.
کوهن اشاره دارد که در کنار کاهش عرضه، باید افزایش شدید تقاضا را به دلیل آوارگی بیش از ۸۰ درصد جمعیت غزه در نظر گرفت که شدت نیازمندی ساکنان این باریکه را تعمیق کرده است. همچنین مسیرهای مواصلاتی نیز عمدتاً تخریب شدهاند در حالی که اسرائیل اهمیتی به ساخت جاده جدید برای ارسال کمکهای بشردوستانه نمیدهد.
در این شرایط، کوهن اذعان دارد که اسرائیل نه به دلایل قابل فهم استراتژیک بلکه به دلیل منافع سیاسی، مانع ارسال کمکهای بشردوستانه شده است. ممانعت از فعالیت آنروا برای توزیع هدفمند و عادلانه و تعویق امنیت توزیع کمکها به تشکیلات خودگردان یا نیروهای ناهمسو با حماس در غزه در آینده؛ از جمله مصادیق این فرضیه محسوب میشود. بهویژه که اسرائیل میداند هیچ دولت خارجیای نیز در شرایط کنونی، مسئولیت کمکرسانی در جغرافیای جنگی غزه را عهدهدار نخواهد شد.
در شرایطی که اسرائیل اجازه کمکرسانی به دیگر بازیگران را نمیدهد، عملاً مسئولیت قانونی و اخلاقی هر گونه کمکرسانی، چه ارسال و چه توزیع با ارتش اسرائیل است. گرچه رسماً از پذیرش چنین مسئولیتی استنکاف بورزد زیرا اولاً تمایلی به اعلام رسمی اشغال غزه ندارد و ثانیاً هدفی جز تشدید رنج مردم غزه برای جدایی بین مقاومت و ساکنان غزه ندارد.
*بازنشر مطالب شبکههای اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکهها منتشر میشود.