کد خبر 1594691
تاریخ انتشار: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲:۴۵

به گزارش مشرق، کانال تلگرامی کمیته ضدجنگ و تحریم در مطلبی پیرامون قدرت ایران در منطقه نوشت:

سوزان مالونی، رئیس سابق پروژه ایران، مدیرکار گروه تحقیقاتی ایران قبل از مذاکرات هسته ای و یکی از اعضای ارشد و تاثیرگذار شورای روابط خارجه آمریکا در مقاله و اظهارات اخیر خود مواضع قابل تاملی را ابراز کرده است.

سوزان در سرمقاله ای که برای مجله Foreign Affairs، نگاشته است، چشم انداز جدید منطقه را صفحه ای نو در قدرت گیری ایران در منطقه غرب آسیا دانسته و اینگونه این صفحه نو در تاریخ انقلاب ایران را توصیف کرده است:

بسیاری تصور می کنند که بعد از راهبردهای بسیار سخت گیرانه امریکا در قبال ایران، این کشور هم اکنون مهار و منزوی شده است، اما این ارزیابی درست نیست. برعکس ایران در یک راهبرد کاملا محاسبه شده بازوهای شبه نظامی خود را در منطقه توانمند کرده است.

چشم انداز جدید غرب اسیا (خاورمیانه) بعد از ۷ اکتبر، چشم اندازی است که تا حدود قابل توجهی ایران آن را رقم زده و تقویت کرده است.

ایران در وضعیت موجود خود را قوی تر بازارایی کرده و رقیب سرسخت و قدیمی خود، اسرائیل، را مشروعیت زدایی، منافع امریکا در منطقه را فرسوده و در نهایت شکل مورد نظر خود از منطقه را قالب ریزی کنند.

حقیقت این است که ایران بیش از هر زمان دیگری در وضعیت بهتری در خاورمیانه قرار دارد.

توسعه شگفت آور تاثیر ایران، می تواند آثار فاجعه باری برای اسرائیل، داشته باشد.

برای مقابله با گسترش تاثیر ایران و گرفتن ضرب اهنگ آن، بایدن می بایست به فور راهبرد حمایت از و کمک به شهروندان فلسطینی را در برابر علمیات نظامی اسرائیل مدون کند .

پیش درامد رسیدن به همچین نقطه ای چند تصمیم ‌نامعمول و ظریف است.

در یک مرور تاریخی، متوجه می شویم که همه گشایش های کلیدی و ارزشمند ایران در زمان اشتباهات بزرگ واشنیگتن و متحدانش روی داده اند: مانند حمله نظامی امریکا به عراق، اشتباه امریکا در سوریه، ایران «اشوب ها» در منطقه را فرصت تلقی می کند.

ایران در روبط خود در شبکه های منطقه ای بسیار انعطاف پذیر است و به متحدان خود اختیار عمل بالایی می دهد. ایران به متحدان خود تنها سلاح نمی دهد بلکه ابزار و دانش سلاح را در اختیار انها می گذارد.

تمام روسای جمهور امریکا بعد از انقلاب ایران به نحوی و هر کدام با راهبردی تلاش برای مهار ایران کردند، و تمام این تلاش ها نتیجه معناداری دربرنداشته است.

در نوامبر ۲۰۲۳ ، رهبر ایران، در اشاره به همین شکست گفت: «واشینگتن در هدفش برای دستیابی به خاورمیانه جدید کاملا شکست خورده است. بله خاور میانه در حال گذراندن تحولات بنیادین است اما نه تحولاتی هم راستا با منافع آمریکا بلکه در جهت منافع محور مقاومت».

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۹
    0 0
    با سلام انقلاب اسلامی وارث اسلام ناب محمدی ص است. دائره المعارف اسلام ناب محمدی ص تسلیم و ابراز محبت و ارادت به ولایت امام و امامت است.
  • IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    1 0
    زبان زور : یکتا زبان بین المللی معتبر کل جهان ـــ در تمام طول تاریخ و تمام عرض های جغرافیا.ــــ هر که زورش بیش ؛ حقش بیشتر.
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    زبان زور : یکتا زبان بین المللی معتبر کل جهان ـــ در تمام طول تاریخ و تمام عرض های جغرافیا.ــــ هر که زورش بیش ؛ حقش بیشتر.
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰
    0 0
    پهپادهای ایران عملیات فریب بود؛ ایران تمام رادارها و سامانه های پدافندی آمریکا و دوستان را فرستاد دنبال 99% نخود سیاه ؛ تا موشکهایش با خیال راحت بخورند به اهداف اسراییلی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس