کنکور

رییس سازمان سنجش اموزش کشور گفت: اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور طراحی و تصویب شده و به امضای رییس‌ جمهور رسیده است و پس از نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ ابلاغ شود.

به گزارش مشرق، عبدالرسول پورعباس امروز (پنجشنبه) در همایش ملی تبیین ابعاد اجرایی و حفاظتی نوبت اول آزمون سراسری ۱۴۰۳ در سازمان پژوهش‌های علمی ایران به دشواری آزمون‌های مختلف اشاره کرد و افزود: آزمون استخدامی آموزش و پرورش اسفند ۱۴۰۲ با حضور بیش از ۶۰۰ هزار داوطلب برگزار شد که پرجمعیت‌ترین آزمون ما بود زیر آزمون سراسری گروه علوم تجربی با شرکت ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار نفر بیشترین داوطلبان را در طول تاریخ داشت، اما گسترده ترین آزمون کشوری مربوط به آزمون استخدام بعدی سازمان سنجش است که با بیش از یک میلیون داوطلب برگزار خواهد شد.

معاون وزیر علوم با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ به هیچ عنوان تقلب سازمان یافته و شبکه ای در کنکور سراسری نداشتیم، تاکید کرد: مصوبه شورای امنیت کشور و حضور با اقتدار نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، پلیس و بقیه دستگاه ها باعث شد کنکور ۱۴۰۱ را امن برگزار کنیم و کنکور ۱۴۰۲ با اقدامات بهتری محقق شد.

وی افزود: اگر هر کدام از سوالات کنکور روان و دقیق نباشد، باعث ایجاد یاس و ناامیدی در داوطلبان خواهد شد و تلاش آن‌ها را به شکلی زیر سوال می برد.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور تاکید کرد: باید غایبان سر جلسه را جدی بگیریم، زیرا شبکه های تقلب عده ای را اجیر می کنند تا سر جلسه غیبت کنند و بعد از سوالات و پاسخنامه های این افراد بهره می‌برند. جمع آوری پاسخ نامه ها را هم باید جدی بگیرید.

وی ادامه داد: بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار نفر که بخش عمده ای از آنها گزینش شده اند و نزد سازمان سنجش پرونده دارند، بنابراین مطمئن هستیم کاملا امین هستند و از این فرآیند سرنوشت ساز پاسداری می کنند.

استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر بیان کرد: اساسنامه سازمان ملی سنجش و ارزشیابی نظام آموزش کشور طراحی و تصویب شده و توسط رئیس جمهور امضا شده و برای ابلاغ آماده است. با توصیه های انجام شده قرار است پس از آزمون سراسری نوبت اول ابلاغ شود.

پورعباس در تبیین وظایف این سازمان اظهار داشت: ارزشیابی نظام های آموزشی و ارزشیابی داوطلبان ورودی به آموزش عالی انجام خواهد شد؛ یعنی هم برای دانشگاه داوطلبان را و هم برای داوطلبان دانشگاه را ارزیابی می کند و مسئولیت برگزاری تمام آزمون های سراسری که در کشور را از آزمون های نهایی آموزش و پرورش تا آزمون های دکتری، صلاحیت حرفه ای و غیره بر گزار می شوند را در بر خواهد گرفت.

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور با اشاره به طرح های مختلف برای برگزاری بهتر آزمون سراسری در سال های بعد اضافه کرد: با روش های نوین طراحی شده امیدوار هستیم تنوع برگزاری امتحانات را از حالت تشریحی به تستی هوشمند داشته باشیم.

پیگیری برگزاری روند آزمون های تمام الکترونیک

پورعباس گفت: روند آزمون های تمام الکترونیک را دنبال می کنیم و این آزمون ها به شکلی است که هر سوال پس از پاسخ به سوال قبلی به داوطلب داده می شود، برای اجرای این شکل از آزمون ها به سخت افزار نیاز داریم، یعنی هر داوطلب باید یک وسیله الکترونیکی داشته باشد که شرکت های دانش بنیان هوشمند این وسیله ها را طراحی کرده اند.

وی بیان کرد: همچنین برای این آزمون ها به بودجه و محل برگزاری نیاز داریم، از دانشگاه ها می خواهیم سالن هایی را برای انجام این کار در نظر بگیرند تا تجهیز شود و همه ۱۷۰ آزمون سازمان سنجش در این سالن ها برگزار شود که منبع درآمد خوبی برای دستگاه هاست و با وجود تعداد زیاد آزمون ها این سالن ها هرگز خالی نخواهد ماند. البته، آزمون ها باید با تعداد کمی داوطلب شروع شود و تعداد داوطلبان به تدریج افزایش یابد.

نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ روزهای پنجشنبه و جمعه ۶ و ۷ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ و نوبت دوم روزهای ۷ و ۸ تیرماه برگزار خواهد شد.

سهم نمره کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ و در گروه‌های آزمایشی اصلی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی به میزان ۵۰ درصد با تأثیر قطعی است و میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی- واحدی/ ترمی - واحدی در این گروه‌ها، ۳۷/۵ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی - واحدی/ترمی - واحدی ۱۲/۵ درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۵۰ درصد، همچنین سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۵۰ درصد است.

داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند، اعم از دانش‌آموزان و دانش آموختگان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی بر اساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

سهم سوابق تحصیلی برای دو گروه آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی به این شکل است که سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی پایه دوازدهم نظام ۳-۳-۶ در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی، به میزان ۲۸ درصد با تأثیر قطعی، میزان تأثیر نمره کل سابقه تحصیلی دیپلم نظام سالی واحدی/ترمی واحدی در این گروه‌ها، ۲۱ درصد با تأثیر قطعی و میزان تأثیر سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی نظام سالی واحدی / ترمی واحدی هفت درصد با تأثیر قطعی در نمره کل سابقه تحصیلی (در مجموع دیپلم و پیش‌دانشگاهی ۲۸ درصد) است.

همچنین سهم نمره‌کل سابقه تحصیلی در گروه‌های آزمایشی هنر و زبان‌های خارجی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ فقط شامل دروس عمومی سابقه تحصیلی است و سهم نمره کل آزمون اختصاصی (کنکور) ۷۲ درصد است. دروس عمومی آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ همچون آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ صرفاً از طریق سوابق تحصیلی اعمال می‌شود و از این دروس در آزمون، سوالی نیست.

بر اساس اطلاعیه سازمان سنجش برای داوطلبانی که سابقه تحصیلی ناقص دارند یا کلاً سابقه تحصیلی ندارند، سهم نمره کل سابقه تحصیلی قابل جایگزینی با نمره‌کل آزمون اختصاصی نیست. همه داوطلبانی که سابقه تحصیلی کامل گروه آزمایشی مورد نظر خود را ندارند (اعم از دانش‌آموزان و فارغ‌التحصیلان شاخه‌های نظری، فنی‌وحرفه‌ای و کارودانش در تمام نظام‌های آموزش و پرورش و طلاب حوزه‌های علمیه) باید نسبت به ایجاد سابقه تحصیلی دروس عمومی و اختصاصی براساس برنامه اعلامی وزارت آموزش و پرورش اقدام کنند.

در صورتی‌که داوطلبی در امتحانات نهایی که وزارت آموزش و پرورش برای ایجاد سوابق تحصیلی پیش‌بینی می‌کند، شرکت نکرده و اقدام به ایجاد سوابق تحصیلی در دروس عمومی و اختصاصی نکند، نمره خام آن درس که سابقه تحصیلی ندارد، صفر (۰) لحاظ و سپس تراز می‌شود.

همچنین عناوین و ضرایب دروس آزمون اختصاصی در کنکور ۱۴۰۳ در هریک از گروه‌های آزمایشی مانند آزمون سراسری ۱۴۰۲ است. ملاک علمی برای پذیرش متقاضیان ورود به آموزش عالی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی مربوط به سال ۱۴۰۳ است (با توجه به تغییر ضرایب و میزان تأثیر سابقه تحصیلی در سال ۱۴۰۳، نمره کل نهایی داوطلبان حاضر در جلسه آزمون سراسری سال ۱۴۰۲ برای پذیرش در سال ۱۴۰۳ تغییر می‌کند). رتبه در سهمیه و رتبه کشوری بر اساس نمره کل نهایی ساخته می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۳۱
    0 0
    سازمان سنجش فقط گرون کن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس