به گزارش مشرق، محمدمهدی کاظمی اظهار کرد: در ۲ سال گذشته یکی از موضوعات اساسی، رویکرد مبتنی بر آمایش منطقهای بوده که بر این اساس وضعیت دانشآموزان تا پایان برنامه هفتم پیشرفت و حتی تا ۱۰ سال آینده تحلیل شده است، در واقع آمار جمعیت دانش آموزان دوره ابتدایی و نرخ موالید طی پنج سال گذشته را از سازمان ثبتاحوال دریافت و برنامه ریزی را متناسب با این اطلاعات انجام دادهایم.
تا پایان برنامه هفتم توسعه روند جمعیت دانشآموزی در دوره متوسطه افزایشی است و باید از نظر فضا و تجهیزات و نیروی انسانی پیشبینی لازم انجام شود
وی افزود: بیشتر برنامهریزیها برای دوره دوم متوسطه است که در آنجا تنوع شاخه و رشته وجود دارد که نیازمند برنامهریزی بیشتری هستیم. اما در دوره ابتدایی و متوسطه اول وضعیت درسی ثابت است و همه دانش آموزان یک برنامه درسی را در هر پایه در آموزش عمومی میگذرانند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: آمارها نشان می دهد که تا پایان برنامه هفتم توسعه روند جمعیت دانش آموزی در دوره متوسطه افزایشی است و باید از نظر فضا و تجهیزات و نیروی انسانی پیشبینی لازم انجام شود.
محمد مهدی کاظمی یادآورشد: در وضعیت تحلیل آمار نیروی انسانی امسال، بخش قابل توجه جمعیت استخدامی آموزش و پرورش برای دوره متوسطه در نظر گرفته شده است و رشد قابل توجهی در ۲ سال گذشته در خصوص استخدام دبیر و هنرآموز داشتهایم و تعداد هشت هزار نفر برای بخش هنرآموزی جذب خواهد شد.
وی عنوان کرد: براساس مدل شایستگی که پیشبینی شده برای انتخاب افراد شایستهتر و مطلوبتر، شایستگی تخصصی و حرفهای برای دبیرستان و هنرستان را مد نظر خواهیم داشت.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: همچنین در دوره دوم متوسطه به منظور تامین نیروی انسانی مورد نیاز، با توجه به اینکه معلمان ۲۴ ساعت و حداکثر در ۴ روز شاغل هستند، میتوان از ظرفیت دبیران بصورت حقالتدریس نیز استفاده شود و مشکل جدی برای نیروی انسانی دبیری نخواهیم داشت، ولی در بخش هنرآموزی بدلیل افزایش جمعیت دانش آموزی، می بایست جذب نیروی هنرآموز و استادکار صورت پذیرد.
کاظمی خاطرنشان کرد: هرچند که گستردگی تعداد بازنشستگی معلمان در همین ۲ سال یعنی ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ خواهد بود و پس از آن تعداد بازنشستگان روند کاهشی خواهد داشت، با جذب نیروهای فعلی نیاز به معلم در بخش دبیری در آینده تا حدودی تامین میشود و با بحران کمبود نیرو مواجه نخواهیم بود.