گاردین: اعتراضات دانشگاهی آمریکا، چه معنایی برای بایدن در انتخابات دارد؟

گاردین امروز (چهارشنبه) نوشت: کارشناسان هشدار داده‌اند که سیاست‌های رئیس‌جمهوری ایالات متحده و دموکرات‌ها در قبال اسرائیل که اعتراض هزاران دانشجو در سراسر آمریکا را برانگیخته است.

به گزارش مشرق، از آنجایی که جنگ رژیم صهیونیستی در غزه بیش از ۳۴ هزار نفر کشته برجای گذاشته است، هزاران دانشجو در دانشگاه‌های سراسر آمریکا به تظاهرات‌های حامیان فلسطین و به تازگی به اردوگاه‌های دانشجویی پیوسته‌اند.

گاردین نوشت: برخی از اعتراضات به عنوان فراخوانی برای تشویق دانشگاه‌ها به کنار گذاشتن سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که تسلیحات و تجهیزات نظامی به ارتش [رژیم] اسرائیل ارائه می‌کنند، آغاز شد. اما از آنجایی که دولت بایدن همچنان به طور گسترده از اسرائیل حمایت می‌کند، رئیس‌جمهور آمریکا بیش از پیش به کانون انتقاد جوانان این کشور تبدیل شده است.

بر اساس این گزارش، نظرسنجی ها نشان می‌دهد که حمایت جوانان آمریکایی از بایدن نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش یافته است. با توجه به اینکه بایدن در چند ایالت مهم آمریکا موسوم به ایالت چرخشی یا خاکستری (Swing state) از ترامپ اندکی عقب‌تر است، رئیس‌جمهور ایالات متحده نمی‌تواند رای این افراد را از دست بدهد.

جاناتان زیمرمن (Jonathan Zimmerman) استاد دانشگاه پنسیلوانیا می‌گوید: «تهدید واقعی برای بایدن این است که رای‌دهندگان جوان‌تر به‌ویژه رای‌دهندگان تحصیل‌کرده دانشگاهی، در انتخابات حضور پیدا نکنند.»

وی افزود: «تصور نمی‌کنم معترضانی که امروز در دانشگاه‌ها حضور دارند، به دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا رای دهند، تقریباً هیچ یک از آنها [به ترامپ] رای نمی‌دهند و خطر اینجا نیست. بلکه خطر این است که آنها به سادگی رای نخواهند داد.»

این روزنامه انگلیسی در ادامه گزارش داد که حتی «کالج دموکرات‌های آمریکا» (CDA) که یک سازمان میانه‌رو و حامی بایدن است، روز سه‌شنبه از حزب خود انتقاد و در بیانیه‌ای اعلام کرد که هر روزی که دموکرات‌ها نتوانند در اتحاد باهم از آتش‌بس دائمی [در جنگ غزه]، راه حل دو دولتی و به رسمیت شناختن کشور [مستقل] فلسطین حمایت کنند، جوانان بیشتر و بیشتری از این حزب مایوس می‌شوند.

خشم رای‌دهندگان آمریکایی از جو بایدن به دلیل حمایت از رژیم صهیونیستی و مدیریت ضعیف و منفعلانه او در قبال آتش‌بس و کشتار غیرنظامیان فلسطینی ممکن است به شکست سیاسی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده در ۲۰۲۴ بیانجامد.

مردم آمریکا، موضع دموکرات‌ها در قبال مساله اسرائیل و فلسطین را بسیار منفعلانه ارزیابی می‌کنند و معتقدند دولت بایدن با وجود اعتراضات مردمی کم سابقه شهروندان آمریکایی در محکومیت حملات این رژیم علیه غزه و نارضایتی آن‌ها از تخصیص بودجه هنگفت مالی و تسلیحاتی به نفع این رژیم، ‌ صدای رای‌دهندگان و مالیات دهندگان آمریکایی را نشنیده و رضایت لابی‌های صهیونیستی را به رضایت مردم خود ترجیح می‌دهد.

واکنش ضعیف بایدن در جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه مهمترین موضوعی است که جوانان آمریکایی را از بایدن دور کرده است.

شبکه ام‌اس‌ان‌بی‌سی با اشاره به یک نظرسنجی از "مؤسسه سیاست" در مدرسه کندی هاروارد گزارش داد:این موضوع باعث ایجاد تفرقه بین دموکرات‌های جوان شده است. ۴۶ درصد از آنها به بایدن و ۹ درصد به ترامپ اعتماد دارند در حالی که ۴۵ درصد آنها به هیچ یک از این ۲ نامزد اعتمادی ندارند. در میان مستقل‌ها، ۵۶ درصد هم نه تنها به بایدن، بلکه به ترامپ هم اعتمادی ندارند. گروه‌های فعال حامی فلسطین می‌گویند به دلیل حمایت بایدن از رژیم صهیونیستی در انتخابات از او حمایت نمی‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس